Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار پیگیری موضوع تخریب بنگاه فرد شیشه از سوی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شد.

به گزارش گروه حامعه خبرگزاری میزان  حسن خلیل آبادی در صد و دهمین جلسه علنی شورای شهر در خصوص تخریب بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) تذکری کتبی را به هیات رییسه ارایه داد.

وی اظهار کرد: بنای تاریخی ملی موسوم به «بنگاه فرد شیشه» و «یزدگرد» واقع در میدان شوش روبه‌روی پمپ بنزین که قدمت آن به اواخر قاجار- اوایل پهلوی منتسب است، در تاریخ ۹۷/۰۹/۱۴ با شماره ۳۲۱۷۰ به صورت اضطراری توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شد تا به این وسیله از تخریب آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای شهر توضیح داد: متأسفانه در تاریخ ۹۷/۰۹/۳۰ (شب یلدا) نمای اصلی، بخشی از تزیینات، آجرکاری و طبقه دوم بنا در مجاورت خیابان ری توسط مالکان تخریب شده است. هرچند در بند ۳ اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، وظیفه حراست و حفاظت و مرمت آثار تاریخی بر عهده این سازمان است و شهردار‌ی‌ها در قبال آثار و بنا‌های تاریخی مسئولیت قانونی مستقیم ندارند، اما بر اساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد بر عهده شهرداری قرار دارد.

خلیل آبادی گفت: علاوه بر آن در بند ۷ از بخش ششم طرح جامع شهر تهران نیز به حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر تهران، شامل حفاظت از تمامی آثار ثبت شده و تمامی آثاری که در آینده ثبت خواهند شد، تأکید شده است و شهرداری ملزم به رعایت حریم مجموعه ثبت شده و ممانعت از هرگونه مداخله در عرصه آثار مذکور است.

وی عنوان کرد: ماده ۵۵۸ فصل نهم قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی - تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

خلیل آبادی ادامه داد: از متولیان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهردار تهران خواستارم در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع و انجام مراحل قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.

 انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جلسه علنی شورای شهر میدان شوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان

حمیدرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

صبح امروز و در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

کد خبر 6097209

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد