Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  جام ملت‌های آسیا به میزبانی کشور امارات در حالی تا چند روز دیگر کلید می‌خورد که فضای رسانه‌ای حداقل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌شدت رنگ سیاسی به خود گرفته و حتی صفحات ورزشی روزنامه‌های معتبر این کشورها نیز در خدمت سیاسیون و قلم به‌دستان سیاسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از خیر و شر این فضای ورزشی به‌شدت سیاست‌زده، آنچه از سوی فیفا غیرقابل تحمل و البته عجیب و نادر است، اینکه در شرایط کاملا فوتبالی، فضایی کاملا غیرفوتبالی تجربه می‌شود و سیاست چنان در قلب جام ملت‌های آسیا آن هم در فاصله زمانی چند روز مانده به مراسم افتتاحیه، رسوخ کرده که پاک شدنی نیست و گویا باید آن را فقط تحمل کرد. رسانه‌ها به‌خصوص آنها که حیات و ماهیت خود را از غرب اروپا یا آمریکای شمالی وام گرفته‌اند، این روزها در کشورهای عربی خود را به آب و آتش می‌زنند تا قدمی هر چند کوچک اما حساب شده در خدمت اهداف سیاسی مالکان و حامیان مالی خود بردارند.

بیشتربخوانید : دیدار تدارکاتی قطر - ایران/ آخرین ایستگاه تدارکاتی شاگردان کی روش مقابل میزبان جام جهانی

سیاسی‌کاری عربستان و متحدانش علیه قطر

چند بازی مهم در مرحله گروهی این رقابت‌ها از هم‌اکنون زیر ذره‌بین ورزشی‌نویسان کشورهای امارات، عربستان سعودی، بحرین و اردن قرار گرفته است. بازی عربستان و قطر یکی از این بازی‌های مهم است که شاید نزدیک به 30 یادداشت و گزارش کاملا غیرفوتبالی در همین چند روز گذشته درباره آن نوشته شده و نمی‌شود اسم این قلم‌فرسایی‌ها را لزوما شیطنت خبری گذاشت چراکه کار از مرز شیطنت نیز گذشته و به صورت علنی از سیاسی بودن این بازی می‌نویسند و معتقدند که نتیجه این بازی در نتیجه بازی‌های سیاسی بین دو کشور عربستان سعودی و قطر بی‌تاثیر نیست!تحریم عربستان در جام‌جهانی 2022 قطر که پیشاپیش تضمین شده و برگ‌برنده قطری‌ها محسوب می‌شود، باعث شده تا عربستان از متحد جدی خود، امارات بخواهد در این میزبانی تا توان دارد بر عنابی‌ها سخت بگیرد و عرصه رسانه‌ای نیز بر آنها تنگ شده است.

اولین جنگ رسانه‌ای نیز از سوی روزنامه «الاحرار» صورت گرفت، جایی که به‌زعم نویسنده سعودی علیه چند بازیکن تیم ملی قطر که البته ملیت قطری آنها نیز بحث دیگری است، افشاگری صورت گرفت و از فساد اخلاقی آنها نوشته شد، موضوعی که نه به اثبات رسید و نه پس از تکذیب منابع قطری، پیگیری شد. در هر حال تاثیر خودش را گذاشت و بسیاری از رسانه‌های اروپایی همین مطلب بی‌اساس و خالی از سند و مدرک را ملاک قرار دادند و علیه فوتبال ملی قطر قلم زدند.

ایران – عراق، همیشه حساس

جدال دو تیم ملی فوتبال ایران و عراق نیز خیلی بیش از آنکه برای رسانه‌های ایرانی یا عراقی جالب و عجیب باشد، برای رسانه‌های عرب‌زبان امارات، عربستان، بحرین و اردن شگفتی به همراه داشته و عجیب نیست که آنها چنین بازی ساده و کاملا فوتبالی را به یک بازی تاریخی تبدیل کنند.

تحریم شیعیان بحرین

خارج از فضای رسانه‌ای نیز جام ملت‌های آسیا چندان غیرسیاسی دنبال نشده است. جمع قابل توجهی از هواداران بحرینی از سوی آل‌خلیفه میهمان بوده و حتی بلیت‌های آنها نیز از قبل خریداری یا رزرو شده است. شیعیان بحرین با کد شناسایی ملی خود به سختی توانسته‌اند بخشی ناچیز از بلیت‌های مسابقات مرحله گروهی را خریداری کنند و از سوی رادیوی حکومتی بحرین بارها نسبت به شعارهای ضد‌آل‌خلیفه در جریان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هشدار جدی و امنیتی صادر شده است. بیهوده نیست که برنامه مستندی از نصب دوربین‌های فوق‌پیشرفته امنیتی در استادیوم‌های امارات در سه روز پیاپی از تلویزیون حکومتی بحرین پخش می‌شود تا هشداری تهدیدآمیز باشد برای شیعیانی که می‌خواهند از فوتبال برای فریاد زدن به شوق آزادی استفاده کنند.

جعل نام خلیج همیشه فارس

این روزها استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس به بهانه جام ملت‌های آسیا مدام در رسانه‌های عرب‌زبان این کشورها صورت می‌گیرد و کاروان تیم ملی فوتبال ایران باید مراقب این شیطنت‌ها در نام‌گذاری‌ها روی بدنه اتوبوس، سردر هتل‌ها، آدرس و نام خیابان‌های منتهی به استادیوم‌ها و... باشند.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی حاشیه ورزشکاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۰۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش خبرگزاری علم و فناروی آنا،  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد توسعه زیست فناوری کشور و استانداری هرمزگان  به مناسبت گرامیداشت «روز ملی خلیج فارس» و در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»،« بانک ذخایر دریایی ایران و دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی»  را با محوریت مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی دریایی (خلیج فارس) برگزار می‌کند.

حسین شاهسوارانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، درباره اهمیت دریای خلیج‌فارس، گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی از ذخایر دریایی بسیار غنی برخوردار است. در این میان آب‌های خلیج‌فارس پناهگاه موجودات دریایی به‌ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه‌های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده‌اند.

شاهسوارانی افزود: خلیج‌فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که حدود ۹۰۷ گونه در قالب ۱۵۷ خانواده در آن وجود دارد  که تعداد زیادی از آنها بهره‌برداری اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: این عامل باعث شده است تا خلیج‌فارس ازنظر تنوع زیستی جزو مناطق کم‌نظیر معرفی شود.

شاهسوارانی اضافه کرد: حفظ و احیاء ذخایر ژنتیکی به عنوان راهبرد توسعه‌ی پایدار برای تأمین نیاز‌های کنونی بشر از اواسط قرن بیستم بصورت جدّی مورد توجه قرار گرفت.

وی در همین راستا ادامه داد: کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی متنوع همچون آب شیرین، آب‌های لب شور، شور و خیلی شور از تنوع زیستی گسترد‌های برخوردار است و از لحاظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشور‌های جهان شناخته شده است.

شاهسوارانی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به  تخریب زیستگاه‌های آبزیان از طریق تخلیه زباله‌ها و پس‌آب‌ها در رودخانه‌ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت‌کُش‌ها، و سایر عوامل ناشی از توسعه شهری و فعالیت‌های صنعتی و زیست محیطی، حذف تدریجی تنوع ژنتیکی در اکوسیستم‌های طبیعی و جایگزینی آن با سیستم‌های پرورشی، بسیاری از این ذخایر ارزشمند را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است.

سرپرست مرکز بیان کرد: حفاظت از تمامی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه ها، ارگان‌ها، انجمن‌های مردم نهاد به‌عنوان ثروت الهی است و مشارکت مردمی را می‌طلبد که با توجه به این که امسال نیز از سوی رهبر معظم انقلاب به شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» نام‌گذاری شده است.

شاهسوارانی، اشاره کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی  و زیستی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود که  حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی بومی کشور است، برای پاسداشت روز ملی خلیج فارس که  امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است.

وی اطلاع داد: دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را با  تاکید و محوریت قرار دادن مشارکت مردمی در حفظ ذخایر دریایی برگزار می‌کند. به‌مناسبت این روز و با هدف کمک به حفاظت ذخایر دریایی کشور، بانک ذخایر دریایی ایران نیز افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروز به حرف شمسایی رسیدیم/ هجمه‌ها را از روی تیم ملی برداریم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • برتری تیم‌های زیر ١٢ سال ایران برابر حریفان
  • راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد