Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب مطرح شد: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب از نقد درون گفتمانی استقبال می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب با حضور محمد زرویی نصرآباد و دبیران علمی این رویداد ادبی صبح امروز(یکشنبه 9 دی) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* عباس محمدی: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب از نقد درون گفتمانی استقبال می‌کند

در ابتدای این جلسه، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری بیان کرد: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب در یازدهمین دوره خود با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصادف شده است و خوشحالیم که جشن انقلاب با این جشنواره گره خورده است.

وی با اشاره به بین المللی بودن این رویداد ادبی افزود: تلاش می کنیم آثاری را انتخاب کنیم که بیانگر جایگاه و ارزش ادبیات انقلاب اسلامی ایران باشند. به نظر می رسد در این مرحله باید بر جریان شناسی ادبیات انقلاب تاکید کنیم. شاید کمتر جشنواره ای در این حوزه بتوان یافت که 30 برگزیده در رشته های مختلف داشته و حدود 300 میلیون تومان جایزه اهدا کند. همچنین بخش ویژه جشنواره مربوط به بخش بین الملل است که با دو موضوع عدالت و مقاومت، محورهای جنبش ضدسرمایه داری و مقاومت مردم یمن را دربر می گیرد.

محمدی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: در تلاش هستیم این بخش با شعار عدالت و مقاومت در گستره جغرافیایی بزرگتری نسبت به دوره قبل برگزار شود. در طول تاریخ از شکل گیری نهضت شعوبیه که منجر به خلق شاهنامه شد تا تاریخ مشروطه و انقلاب اسلامی، شعر و نثر پابه پای این جریان های تاریخی حرکت کردند و همراه مردم شدند و آرمان نامه و بیانیه شعر انقلاب را نیز شکل دادند. این نشان می دهد شعر همیشه جلوتر از زمان خود بوده است.

وی با اشاره به پرهیز جشنواره شعر و داستان انقلاب از شعار گرایی عنوان کرد: ما به دنبال شعر و داستان بدون تاریخ مصرف هستیم و نگاهمان به ادبیات انقلاب، نگاهی هنرمندانه است. شاید از نمونه های داخلی آن بتوانیم به آثار سید حسن حسینی و قیصر امین پور یا نمونه غیر ایرانی محمود درویش به ویژه قطعه زمین او که کار ویژه اش رخ نمایی مقاومت مردم قلسطین، اشاره کنیم. رویکرد ما در فرآیند تولید هنری، خلق آثاری است که فرزند زمان خود باشند و این تعریفی از هنر متعهد است. بنا به تعبیر ژان پل سارتر زمان آن رسیده که ادیبان متعهد قلم به دست بگیرند و مردم را بیدار کنند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری همچنین به استقبال حوزه هنری از نقد درون گفتمانی در جشنواره شعر و داستان انقلاب بیان کرد: روش این جشنواره تاکید بر سه رکن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و آثاری که در محتوای خود این سه واژه را نداشته باشند، داوری نمی شوند.

*ناطق: انقلاب مسائل نامکشوف زیادی برای قصه پردازی دارد

ساسان ناطق دبیر علمی بخش داستان نیز درباره جزئیات این بخش توضیح داد: شخصیت های داستانی در رمان نمی توانند منفعل باشند. شخصیتی که یکباره وارد جریان ادبیات و رمان شود و روایت را به دست بگیرد، باید صاحب موضع باشد و این موضع را در ادبیات مطرح کند. به نظرم فضاهای نامکشوف زیادی در حوزه انقلاب وجود دارد که می تواند دستمایه سوژه پردازی در ادبیات قرار بگیرد. امیدوارم نویسندگان از سوژه های دم دستی عبور کنند و شاهد کارهای شاخصی در حوزه داستان از شرکت کنندگان باشیم.

وی با بیان این که ماندگاری تاریخ به قدر عمر آدمی است و با پوشاندن لباس ادبیات بر تن تاریخ این تاریخ افتخار آمیز ثبت می شود، گفت: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب در نظر دارد ابعاد و زوایای مختلف این رویداد پیچیده و به اصطلاح پیدا و پنهان انقلاب را نشان دهد. فتنه ها، ترورها، خیزش سال 42، کودتای 1332 و... همه و همه موضوعاتی هستند که می توانند دستمایه آثار این جشنواره قرار بگیرند. همچنین اشاره به دستاوردهای بزرگ سیاسی و اجتماعی، نقش رهبری در انقلاب و گسترش آن در کشورهای منطقه، وحدتی که این رویداد به انقلاب های نوپای منطقه بخشید، نیز از موضوعات شایان توجه است.

دبیر علمی بخش داستان همچنین با اشاره به بخش کودک و نوجوان جشنواره توضیح داد: نویسندگان در بخش های داستان کوتاه و رمان حوزه کودک و نوجوان نیز می توانند در این رویداد بین المللی شرکت کنند.

وی با اشاره به یک ضرورت در حوزه داستان انقلاب توضیح داد: گذر از شعار و کلیشه و رسیدن به تعقل و تفکر مورد تاکید این دوره است.

این که یک داستان توانسته خطوطی را که انقلاب اسلامی به دنبال آن بوده، نشان دهد یا نه. به نظر می رسد با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب نیاز به پختگی در فضای داستانی انقلاب حس می شود و فضای زیبایی شناسانه آثار مد نظر است.

* سیار: انقلاب ایران انقلابی شاعرانه است

محمد مهدی سیار دبیر علمی بخش شعر یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب نیز در این جلسه بیان کرد: شعر زمانی رسانه اول ایرانیان بوده است و بعد از ورود رسانه های مدرن رقابتی بین شعر و رسانه ایجاد شد و شاید این دو قشر خود را رقیب یکدیگر دیدند. اما بعدها این رابطه به تعاملی متقابل تبدیل شد.
وی با گرامیداشت خاطره زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد که در حوزه ادبیات سرآمد بود، عنوان کرد: می توان گفت انقلاب ما انقلابی شاعرانه و به دنبال عبور دادن جامعه بشری از ظاهر به باطن بوده است. این انقلاب را هیچ زبانی مثل شعر نمی تواند توصیف کند. به همین دلیل از ابتدا هنرمندانی که بیشترین همراهی را با این جریان داشته و چهره نامدار انقلاب هستند و حرف از تاریخ و مردم را زده اند، از گروه شاعران بوده اند. ذات انقلاب شاعرانه و دعوتی از ظاهر عالم به باطن است. شعر نیز به ذات انقلابی است. از این نظر شعر انقلاب در مسیر حرکت مردم ایران طی نیم قرن اخیر و در دوران پر فراز و نشیب هرگز تافته جابافته ای از کلیت شعر فارسی نبوده است.

دبیر علمی بخش شعر جشنواره خاطر نشان کرد: شعر هرگز صدایی مجزا نیست. بلکه ما پیش از این صدای فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی، بیدل، صائب، نیما، فروغ و اخوان را در شعر انقلاب شنیده ایم.
وی با بیان این که شایسته است با نگاه جدی تری به شعر انقلاب و فراز و فرودهایش توجه کنیم، ادامه داد: شعر انقلاب درباره ابعاد مختلف زندگی بشری حرفی برای گفتن دارد و در موضوعی خاص راکد نمانده است. به همین دلیل شعر انقلاب در هر سال با سال دیگر از نظر موضوع و رویکرد تفاوت دارد و این نشانه حیاط این گونه از شعر است.

وی در پاسخ به این که آیا موضوع آزاد نیز در بخش شعر برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده یا نه، عنوان کرد: عناوین و موضوعات در فراخوان به طور کامل اعلام می شود. برایمان این مهم است که شاعر با خلاقیت و نوآوری و سفارش قلبی خود نگاه انسان برآمده از انقلاب را در اثر خود متبلور کند. از این نظر ما راه را بر هیچ اثری نبسته ایم. اگر اثری درونمایه عاشقانه، عارفانه و فلسفی داشته باشد، حکایت گر روح انقلاب نیز هست. ما به دنبال شعر انسان ساز هستیم و این آرمان را در جشنواره نیز دنبال می کنیم.

گفتنی است محمدرضا زنگنه کارشناسی و اجرای این نشست خبری را برعهده داشت.
یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی فروردین 98 برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیار جشنواره شعر فجر شعر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۱۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، با حضور سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه ملی و رییس حوزه هنری اصفهان، حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دکتر علی عباسی مشاوره علمی این جایزه بازآفرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی جایزه مورد اشاره و اصحاب رسانه در سالن مرحومه طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست نوری گفت: موضوع داستان، موضوع بااهمیتی است که در قالب‌های مختلف سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی از آن استفاده می‌شود. گفت و گوهایی درباره تحولی در بازآفرینی داستان برگزار شد که در خلال این گفت و گوها به جایزه ملی داستان و بازآفرینی رسیدیم. امیدواریم داستان در مسیر این جایزه به جایگاه خوبی برای گفتمان سازی برسد.

لشکری در ادامه نشست مذکور گفت: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور برای ما اهمیت دارد. امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است، هنر در اصفهان از موسیقی و معماری گرفته تا دیگر هنرها مثل تجسمی چشمگیر است، به طوری که اصفهان و هنر به هم آمیخته اند. طراحی جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در اصفهان اتفاق افتاد به ریشه قدیمی خود بازمی گردد.

وی با بیان اینکه در مساله فراتهران روایت مهم بود، به روایت اشاره کرد و گفت: روایت قلب این حرکت بود. حوزه هنری خود را مکلف به روایت می‌داند، روایتی که چند قید دارد؛ هویت انقلاب اسلامی قید اول روایت است. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کردیم روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتهران دنبال ضرب مسئله روایت در عرصه داستان هستیم.

عرفانپور از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: در دوره اخیر شاهد تحولاتی در حوزه هنری هستیم که در فعالیت‌های مختلف حوزه خودش را نشان داده است. این نهضت در مراکز تخصصی و استان‌ها نیز جریان دارد. مساله فراتهران در حوزه هنری درخشش پیدا کرده و جلوات آن را در برنامه‌های مختلف کشور می‌بینیم. اگر بنا باشد در حوزه ادبیات داستانی تحولی اتفاق بیفتد، لزوما بنا نیست تهران متولی باشد، ابراز خرسندی می‌کنیم این تحول به سکان داری، مدیریت و سیاستگذاری استان‌ها پیش برود. سمنان متولی نشست مدرسه روایت در سطح ملی شده است. بسیاری از هنرمندان انقلاب برآمده از شهرستان‌ها هستند، استان‌ها بار انقلاب را به دوش می کشند و تهران یکی از این استان‌ها است. قرار است در این جشنواره بازآفرینی مورد نظر باشد. رمان و داستان و روایتی که به بازآفرینی متون کهن و شاخص بپردازد، این اتفاق نو و ویژه ای است که از دیگر اتفاقات آن را متمایز می‌کند.

عباسی در ادامه نشست مورد اشاره گفت: پوستر جشنواره جایزه ملی داستان و بازآفرینی با جشنواره داستان و بازآفرینی همراه است و با موضوع جایزه نزدیکی دارد. همه چیز روایت است. مظلومیت غزه با هیچ چیز جز روایت هنرمند نشان داده نمی‌شود. این کنش و جنایت توسط هنرمند باید حتما به روایت تبدیل شود.

وی افزود: بازآفرینی به معنی کشف کنش یا سخن آغازین است، این آغاز برای خداست. تکرار و خلق دوباره از یک کنش و سخن آغازین از طرف هنرمند به شرط اینکه نسبت به کنش آگاه باشد، معنی دیگر بازآفرینی است. یک ایرانی حتما باید هویت را در روایتش مشخص کند، اگر در یک اثر هنری در هر قالبی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد، نمی‌توان آن را شاهکار ادبی نامید چرا که نویسنده باید تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه را در اثرش نشان دهد. اگر در اثر هنرمندی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد به عنوان نقاد نمی‌توانم آن را شاهکار ادبی بنامم.

زارع گفت: انواع هنرها می‌توانند زمینه داستان بازآفرینی باشند، امیدواریم هنرمندان بتوانند جریان سازی درستی در این زمینه کنند. در این جایزه ملی دو دسته فعالیت طراحی شده، یک دسته فعالیت رقابتی و دسته دیگر فعالیت ترویجی است. بخش رقابتی تمرکزش بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان است که این بخش از امروز آغاز می‌شود تا تیرماه ادامه دارد و اختتامیه آن در پاییز ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. یک بخش هم نیز به حمایت از طرح‌های داستانی اختصاص دارد که معمولا در راستای حمایت و تولید اثر است. همچنین بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد، کارگاه‌های داستانی که در استان‌ها برگزار می‌شود و کارگاه‌های علمی هم در اصفهان برپا می‌شود. هر کارگاه با هدایت یکی از داستان نویسان مطرح برگزار می‌شود.

کد خبر 6086754 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • پاسخ شاعرانه افشین علا به شعر رهبر انقلاب
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست