Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-28@05:27:32 GMT

بیماری ‌که بی ‌سر و صدا کودکان را گرفتار می کند

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۲۸۶۲

بیماری ‌که بی ‌سر و صدا کودکان را گرفتار می کند

رکنا: بیماری ‌های کلیوی بی ‌سر و صدا می ‌آیند و تا مراحل پیشرفته خاموش بوده و علامت خاصی ندارند.

به گفته متخصصان ۵۰ درصد بیماران مبتلا به نارسایی ‌های کلیوی، زمانی به پزشک Doctor مراجعه می ‌کنند که دیگر وقت دیالیزآن ها است؛ یعنی زمانی که دیگر هیچ راهی برای درمان قطعی وجود ندارد.
علت اصلی ابتلا به نارسایی‌ های کلیوی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کودکان علت اصلی ابتلا به نارسایی کلیه، اشکالات مادرزادی در سیستم ادراری آن هاست؛ مثلاً کودکی که با یک مثانه معیوب به دنیا می ‌آید، یا دچار برگشت ادرار از مثانه به کلیه می ‌شود و یا این که سیستم مثانه او دچار تنگی شده است. تمامی این عوامل بر کلیه فشار می ‌‌آورند و کلیه را دچار نارسایی می‌ کنند. برای همین والدین باید به علائم ادراری کودک توجه کافی داشته باشند. علامت دیگری که بعد از تولد در کودکان بیشتر دیده می‌ شود، عفونت ادراری است.

دکتر محمد حسین طباطبایی، نفرولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نارسایی‌های کلیوی و نقش آن ها در بروز سایر بیماری ‌ها در گفتگو با همشهری مطالب زیر را توضیح می ‌دهند.

علائمی که می‌ توانند به والدین هشدار دهند که کودک در معرض نارسایی کلیه است، چطور خودشان را نشان می‌ دهند؟

یکی از علائمی که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند، چگونگی ادرار کردن کودک شان است. احتمال بروز مشکل در سیستم ادراری ‌پسرها بیشتر از دخترها است؛ مثلا گاهی به‌ دنبال یک ختنه ی ساده، ممکن است مجرای ادرار تنگ شود. این تنگی مجرا باعث می‌ شود که ادرار کودک باریک باشد، یا این که برای ادرار کردن به ‌خودش فشار بیاورد.

بنا‌بر‌این توجه والدین به توصیه‌ های پزشک بعد از ختنه‌ کردن کودک، برای جلوگیری از تنگی مجرای ادرار بسیار مهم است، چون در غیر این صورت خطر برگشت ادرار از مثانه به کلیه نیز وجود دارد.

همچنین در کودکانی که ادرارشان به‌ صورت قطره‌ قطره می ‌آید، به‌ طوری که با دست باید روی مثانه فشار آورند تا ادرارشان خارج شود، نشان می‌ دهد که مثانه انقباض ندارد.

عفونت ادراری و وجود یبوست نیز اغلب از سوی والدین نادیده گرفته می‌ شود، در حالی‌ که مکانیسم‌ های کنترل‌ کننده ادرار و مدفوع تقریباً منشا مشترکی دارند.

در کشور ما نارسایی کلیه بیشتر در اثر چه عواملی شایع می‌ شود؟

بیماری‌ های ارثی در کشور ما بیشترین نقش را در ایجاد این نارسایی‌ ها دارند، مثلاً بیماری آلپورت یک بیماری ارثی است که به طرق مختلف منتقل می‌ شود، ولی رایج ‌ترین ‌نوع آن انتقال از طریق کروموزوم X از مادر به پسر است.

این بیماری در استان ‌هایی که ازدواج فامیلی بیشتر است، شیوع بیشتری دارد و در کشور ما سومین علت ابتلای کودکان به نارسایی کلیوی همین بیماری است. در ادرار این کودکان خون وجود دارد و به‌ طور مداوم، پروتئین از ادرار دفع می‌ شود و معمولاً در دهه دوم و سوم زندگی این کودکان، علائم نارسایی کلیه هم ظاهر می ‌شوند.

این نارسایی ‌ها تا چه حد، قابل درمان یا پیشگیری هستند؟

متأسفانه از این نارسایی ‌ها نمی ‌توان پیشگیری کرد و هیچ دارویی نیز برای درمان آن مؤثر نیست. فقط می ‌توان بیماری را کنترل کرد که کودک دیرتر به مرحله نارسایی کلیه برسد.

به ‌نظر می‌ رسد در فرهنگ عام ما کنترل ادرار در بچه‌ ها یک امر پسندیده است. این اتفاق تا چه حد می ‌تواند برای کلیه ها خطرناک باشد؟

این اتفاق مخصوصاً در مورد دختران بسیار خطرناک است. بسیار دیده شده که دختران به ‌خصوص در مدرسه و اماکن عمومی، ادرار خود را کنترل می ‌کنند. پُر شدن مثانه باعث می ‌شود به‌ تدریج رفلکس‌ های مثانه در این افراد مهار شود و فرد دیگر احساس ادرار را نداشته باشد. همین امر باعث ایجاد یبوست در کودک و برگشت ادرار از مثانه به حالب‌ ها می ‌شود و اگر این مشکل ادامه پیدا کند، آثار زخم روی کلیه و عفونت‌ های مکرر کلیه پدیدار می ‌گردند.

بیماران بیشتر با کدام یک از علائم نارسایی کلیه مراجعه می ‌کنند؟

بیشترین افرادی که به ما مراجعه می ‌کنند، کسانی هستند که مبتلا به عفونت‌ های ادراری هستند. این اختلال در واقع هشداری از وجود مشکل در کلیه ‌هاست، ولی اغلب خانواده‌ ها بعد از این که عفونت ادراری درمان شد، دیگر این هشدار را جدی نمی‌ گیرند.

یکی از بررسی ‌هایی که در این هنگام باید انجام گیرد، گذاشتن سوند ادراری در مثانه و تزریق داروی رنگی به داخل مثانه است.وقتی مثانه پُر شد، سوند را بیرون می ‌کشند تا فرد ادرار کند. در این هنگام در عکسبرداری مشخص می ‌شود که برگشت ادرار از مثانه به کلیه‌ ها وجود دارد یا نه.

متأسفانه اکثر خانواده‌ها از گذاشتن سوند مخصوصا برای دختران طفره می ‌روند. ما موارد بسیاری را داشتیم که خانواده‌ها شدیدا با انجام این کار مخالفت می کردند و بعد از مدتی بیمار را مجدداً با نارسایی‌ های شدید کلیوی، به بیمارستان ارجاع می دادند، در حالی که اگر با نخستین عفونت ادراری از مثانه ی بیمار عکس گرفته می‌ شد، با دارو یا یک جراحی ساده، به راحتی قابل درمان بود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تلخ ترین فیلم دیده نشده از حادثه اتوبوس علوم تحقیقات ! +صدای ناله های دانشجویان تجاوز به یک زن کینه جو در فرودگاه! +عکس رابطه های شوم عامل اصلی انتقال ایدز بین زنان ایرانی ! همسرم مقابل چشمان من با زنان غریبه ارتباط داشت / من هم با افشین تلافی کردم مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا جزییات پرداخت سود سهام عدالت/ معاملات سهام عدالت آزاد شد !؟ 3 اعدامی زیر طناب دار رفتند اما زنده ماندند! / در گنبد رخ داد تکرار فاجعه /سقوط خونین اتوبوس دانش آموزان ارومیه ای از روی پل ! تیرباران یک مرد آبادانی در نقطه صفر مرزی + جزییات جدال خونین بازنشسته های اراکی سرنوشت مرگباری را رقم زد آبرویم رفت ! / خبر مشکل داشتن من پخش شد و نگاه شوهرم خیلی سنگین شد ! سقوط زن 16 ساله از آمبولانس/ جنین چه سرنوشتی پیدا کرد؟ + عکس گرفتار شدن یک جن در اصفهان! مرگ وحشتناک ابولفضل 18 ماهه آیدا نزد پزشک زیبایی رفت اما زیبایی اش را از دست داد / محاکمه پزشک ناشی در تهران + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: پزشک Doctor سر و صدا کودکان سیستم بیماری گرفتار عکس فیلم دختر تصادف اتوبوس دانشجویان زندگی تحقیقات خانواده حادثه تصادف اتوبوس تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۲۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان

منابع محلی در بدخشان از شیوع یک نوع بیماری ناشناخته تنفسی در میان کودکان و زنان در این ولایت خبر می‌دهند.

به گفته منابع این بیماری از سه روز به این‌سو در ولسوالی خواهان افزایش یافته است.

به گفته منابع، تا کنون ۸۰ کودک و ۴۰ زن در پی مبتلا شدن به این بیماری به مرکز صحی آن ولسوالی منتقل شده‌اند.

سرفه شدید و درد سينه از نشانه‌های مبتلا شدن به این بیماری است.

عدم دسترسی به خدمات صحی در ولسوالی خواهان بدخشان یکی از دلایل جدی شیوع این بیماری عنوان شده است.

پیش از این، یک نوع بیماری ناشناخته پوستی در میان بزرگ‌سالان و کودکان در ولایت‌های بامیان و پکتیکا شیوع پیدا کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک بندرعباسی خارج شد
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند