Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد پامنار (بنکویه) زواره که یکی از مساجد قدیمی و تاریخی ایران به شمار می‌رود پس از ۳۸ سال دوباره با همان سبک قدیمی خود ساخته شد. ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، مسجد پامنار (بنکویه) زواره که یکی از مساجد قدیمی و تاریخی ایران با قدمت یک‌هزار به شمار می‌رود پس از 38 سال دوباره با همان سبک قدیمی خود ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌هایی از این مسجد شامل گچ‌بری‌های نفیس در سال 1359 بر اثر بی‌توجهی تخریب شد و به جای آن سالن اجتماعات ساخته شد. این مسجد دارای هفت محراب زیبا تزیین شده با گچ‌بری‌های نفیس بود.

سخنگوی روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان در این مورد گفت: کار احیای بنای مسجد پامنار زواره از سال گذشته پس از تخریب سالن نوساز و انجام کار باستان شناسی آغاز شد.

مرتضی میرانی افزود: با اختصاص یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار بخش‌هایی از این مسجد به همان سبک قدیمی دوباره ساخته شد.

وی افزود: ساخت این بنا براساس عکس‌ها و نقشه‌های موجود از ساختمان قدیمی مسجد در حال انجام است.

میرانی گفت: تکمیل ساختمان مسجد پامنار زواره به اعتبارات ملی نیاز دارد.

مرمت ابنیه و اماکن تاریخی آذربایجان غربی نیازمند همراهی شهرداری‌ها استفاز نخست مرمت بنا تاریخی «هتل‎قو» اهواز به زودی آغاز می‎شوداصفهان| قنات‌های شهرضا با اختصاص 3 میلیارد تومان مرمت می‌شود

به گزارش تسنیم مسجد پامنار یا مسجد بنکویه زواره یکی از گنجینه‌های ارزشمند و بی‌نظیری بوده که در دوران سلجوقیان به سال 461 ه ق بنای آن به پایان رسیده است. گفته می‌شود در ابتدا این مسجد آتشکده بوده که با ظهور اسلام تخریب شده است.

آنچه از این مسجد به جای ماند تعدادی ایوان یک شبستان و چهار محراب و یک صحن است همچنین مناره‌ای که دومین مناره تاریخدار ایران به شمار می‌رود در ضلع جنوبی این مسجد با قامتی بلند به ارتفاع 21 مترمزین به کتیبه‌ای برجسته با خط کوفی با اجر بر جدار خارجی این مناره قرار دارد.

این مسجد که قدمت آن به نزدیک به یک هزار سال می‌رسد در دوازدهم اسفند سال 1315 به شماره 284 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح

R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۳۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی از مرمت و ساماندهی مسجد یوردشاهی ارومیه خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا در آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، مرتضی صفری با اعلام خبر آغاز مرمت مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه اظهار کرد: مرمت بخشی از نمای ضلع غربی و مرمت و ساماندهی نمای ضلع شمالی مسجد یوردشاهی ارومیه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این اقدامات زیر نظر کارشناسان مرمت و معماری این اداره‌کل انجام می‌شود، افزود: علاوه بر اقدامات مرمتی، تابلوها و مبلمان نامتناسب جلوی مسجد یوردشاهی نیز جمع‌آوری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: مسجد یوردشاهی یک بنای تاریخی متعلق به دوره قاجار بوده و در سال‌های گذشته نیز اقدامات مرمتی از جمله اندودبرداری و اجرای نمای آجری ضلع غربی در این مسجد انجام شده است.

صفری ساماندهی بناهای تاریخی خیابان امام خمینی (ره) ارومیه را از اولویت‌های نخست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی دانست.

کد خبر 751583

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • برگزاری بیش از ۱۰۰۰ جشن در دهه کرامت
  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • (ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان
  • تحقق پیش‌بینی هفته قبل: 1000 مورد به آمار کارخانه‌های احیایی در یک هفته اضافه شد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • ۱۰۰۰ برنامه مناسبتی در دهه کرامت در اصفهان اجرا می‌شود
  • رفاقت قدیمی‌ با سیروس میمنت باعث بازی‌ام در «نون خ» شد/ در کرمانشاه ۱۰۰۰ نفر تست بازیگری دادند
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله