Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هلال احمر یک نهاد مردمی، غیرانتفاعی با هدف بشر دوستانه و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ  است که در داخل و خارج از کشور  فعالیت دارد.

طبق وظایف بین‌المللی صلیب سرخ، امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده در حین وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی  بر عهده هلال احمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هلال احمر در دوران پیش از انقلاب اسلامی از ۸ بخش امداد و نجات، تبلیغات، ازدیاد درآﻣﺪ و اﻋﻀﺎ و آﻣﺎر، جوانان، بهداشت، خدمات عمومی و امور شهرستان‌ها با وظایف گوناگون تشکیل شده بود.

امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده در حین وقوع حوادث غیرمترقبه وظیفه اصلی هلال احمر

طبق وظایف بین‌المللی صلیب سرخ، امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده در حین وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی  بر عهده هلال احمر است.  پس از پیروزی انقلاب  اسلامی مسئولان وقت طی نامه‌ای به صلیب سرخ اعلام کردند که از این پس به جای نماد شیر و خورشید سرخ همانند سایر کشور‌های اسلامی از هلال احمر استفاده خواهند کرد که این درخواست مورد موافقت قرار گرفت.

 سازمان‌های امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و ... پس از  انقلاب فعالیت‌های گسترده‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن داشتند و تغییرات وسیعی هم در ساختار و ماهیت هلال احمر به وجود آمد.

تغییرات اساسی هلال احمر پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نخستین تغییر اساسی هلال احمر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفکیک مراکز بهداشتی درمانی بود که بر اساس آن کلیه موسسات درمانی و بهداشتی به وزرات بهداری و بهزیستی انتقال یافت. همچنین بر اساس مصوبه‌های بعدی مراکز مختلف پژوهشی حمایتی جمعیت هلال احمر نیز به وزارت بهداری و برخی از امکانات ترابری هوایی و دریایی این جمعیت به سایر نهاد‌ها واگذار شد. وجود این مصوبه‌ها باعث تغییرات زیادی در سیاست‌های کلی جمعیت هلال احمر شد و نخستین اساسنامه آن در سال ۱۳۵۹ مورد تصویب قرار گرفت.

نگاهی به فعالیت‌های هلال احمر

کشور ایران جز ۱۵ کشور حادثه خیز جهان است که در ده سال گذشته بیشترین آمار کشته‌شدگان بر اثر زلزله و...در جهان را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس مدیریت سوانح در کشور موضوع حیاتی و قابل اهمیت است که بخش امداد و نجات جمعیت هلال احمر در بیشتر اوقات مسئولیت این امدادرسانی را بر عهده می‌گیرد.

همچنین امدادرسانی در هنگام وقوع سیل، برف، ریزش آور، زلزله، خشکسالی، جستجو مفقودین، اسکان اضطراری حوادث جاده‌ای و سایر حوادث مشابه از مسئولیت‌های سازمان امداد و نجات است.

سازمان داوطلبان هلال احمر نیز سازمانی است که از سال ۱۳۳۸ در راستای احیاء و گسترش اصل خدمات داوطلبانه نهضت بین المللی صلیب سرخ تشکیل شد. هدف از تشکیل این سازمان جذب، سازماندهی و انسجام فعالیت‌ها و خدمات داوطلبانه و خیرخواهانه در زمان حوادث و حمایت از آسیب‌دیدگان  و خدمت به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر بود.

 سازمان جوانان هم در تاریخ ۱۳۶۷ برای اداره امور جوانان جمعیت تشکیل شد. این سازمان از طریق فعالیت‌های بشردوستانه، آموزشی، امدادی و فرهنگی به عنوان درگاه ورودی افراد به جمعیت هلال احمر، توانمندی‌های امدادی و شاخص‌های سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی اعضای خود را برای تربیت جوانانی توانمند با روحیه بشردوستی و نوع دوستی به کار می‌گیرد.

نام امدادگران جمعیت هلال‌احمر در قلب تاریخ جنگ تحمیلی

با توجه به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت سال به طول انجامید؛ جمعیت هلال احمر کشورمان با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ تلاش‌های زیادی برای پیداشدن مفقودین کرد؛ چنانچه پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در این باره می‌گوید: برای شناسایی اسرای ایران در کشور عراق 6 میلیون نامه مبادله شد.

به گفته پیوندی این نامه‌ها از سوی هلال احمر ایران به کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران ارسال و پس از بررسی به دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو منتقل شدند. علاوه بر این جمعیت هلال احمر فعالیت‌های ثمر بخشی در زمینه کمک به رزمندگان  جنگ تحمیلی داشته است.

زلزله بم

در پنجم دی ماه سال ۸۲ زلزله به بزرگی ۶/۶ ریشتر شهر بم و مناطق اطراف آن را لزراند، این زلزله طبق آمار‌های گفته شده حدود ۳۵ هزار کشته و ۱۴ هزار مجروح بر جای گذاشت. این زلزله خسارت‌های زیاد و جبران ناپذیری به دنبال داشت، چنانچه قدیمی‌ترین سازه گلی جهان به کلی ویران شد.

در پی این زلزله تعداد زیادی از امدادرسانان جمعیت هلال احمر از سراسر نقاط کشور برای امدادرسانی به مردم زلزله زده اعزام شدند.آنها در روز‌های اولیه نیرو‌های امدادی کار خود را با جست و جو و نجات با دستگاه‌های ظریف زنده یاب و سگ‌های تجسس آغاز کردند. علاوه بر این ۱۵ هزار نفر از آسیب دیدگان این حادثه  تحت حمایت جمعیت‌های هلال احمر شهر‌های اطراف قرار گرفتند.

زلزله کرمانشاه

در ۲۱ آبان سال گذشته نیز زلزله ۶.۳ ریشتری شمال غربی ایران را لرزاند و براساس آمار و خبر‌های منتشر شده تعداد جان باختگان این حادثه به ۶۲۰ نفر رسید و ۹۳۸۸ نفر مصدوم شدند. جمعیت هلال احمر در این حادثه نیز اقدامات اساسی انجام داد. به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، زلزله کرمانشاه یکی از بزرگترین زلزله‌های ۵۰ سال اخیر ایران بود و در ۷۲ ساعت اولیه ۳۸ تیم واکنش سریع، ۵۳ تیم تخصصی آوار برداری، ۳۱ تیم جست جوی سگ‌های زنده یاب در مناطق زلزله زده حضور یافتند. امداد هوایی، توزیع اقلام و اسکان اضطراری، توزیع بسته‌های غذایی و جمع آوری کمک‌های مردمی از سایر وظایف و خدمات جمعیت هلال احمر در این حادثه بود.

 خشکسالی اخیر سیستان و بلوچستان

خشکسالی چند سالی است که  استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است. هلال احمر به عنوان یک نهاد امدادی و بشر دوستانه همواره به امدادرسانی مردم این دیار شتافته و با توزیع هزاران تانکر آب و ... تلاش کرده از رنج مردم منطقه بکاهد.

این‌ها تنها بخش کوچکی از امدادرسانی‌های جمعیت هلال احمر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و البته نباید نقش پررنگ آنان در مهار و کنترل آتش سوزی ساختمان پلاسکو و... را نادیده گرفت. علاوه بر این جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرز‌های کشور نیز با کمک صلیب سرخ به یاری مردم آسیب دیده میانمار و یمن و. شتافته و فعالیت‌های بشر دوستانه در سطح جهانی داشته است.

 انتهای پیام/

گزارش از زینب امینیان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آن روزها این روزها هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر در خراسان‌جنوبی به سیل‌زدگان

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امداد امدادرسانی به ۲۵۶ نفر متاثر از سیل از ۱۴ تا ۱۵ اردیبهشت ماه در استان خبر داد.

محمدعلی کاوسی، امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت به رسانه‌ها اظهار داشت: با توجه به شدت بارندگی‌های روز گذشته، شهرستان‌های طبس، بیرجند، بشرویه، خوسف، سربیشه، نهبندان و قائن متحمل خساراتی ناشی از سیل شدند. 

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر استان که در حالت آماده‌باش بود از همان ساعات اولیه به یاری سیل‌زدگان شتافت. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران هلال احمر در سراسر استان در ۲۴ ساعت گذشته، به ۵۸ خانوار و  ۲۵۶ نفر متاثر از سیل امدادرسانی کردند. 

کاوسی بیان داشت: روز گذشته تعداد ۳۲ نفر در اماکنی غیر از جمعیت اسکان داده شدند.

وی همچنین از انتقال ۷۵ نفر به اماکن امن خبر داد و تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۵ خودرو و ۱۶ نفر گرفتار در سیل رهاسازی شدند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: دو تخته پتو، دو تخته موکت، ۱۰ کیلو نایلون، ۱۸ قوطی کنسرو و ۳ عدد چادر از جمله اقلام توزیع شده میان سیل‌زدگان بوده است.

کاوسی اظهار داشت: روز گذشته ۴۸ تیم عملیاتی، ۸۸ نیروی عملیاتی و ۲۵ خودرو به سیل‌زدگان امدادرسانی کردند. 

وی از تخلیه آب ۵۷ منزل مسکونی در سیلاب روز گذشته خبر داد و بیان داشت: تجهیزات به کار رفته شامل ۱۸ دستگاه موتور پمپ، پنج دستگاه لجن کش و هشت دستگاه کف‌کش نیز در عملیات روز گذشته به کار گرفته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر آغاز شد
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • امداد رسانی به ۱۲۶ فرد گرفتار در سیل کرمانشاه
  • امداد رسانی به ۱۲۶ فرد گرفتار در سیل در کرمانشاه
  • صلیب سرخ: در شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر ایجاد شود
  • به مناسبت فرارسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر
  • امدادرسانی هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۲۵۶ نفر گرفتار در سیل
  • امدادرسانی هلال احمر در خراسان‌جنوبی به سیل‌زدگان
  • طالبان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد