Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله جلالی خمینی گفت: مرحوم آقای هاشمی، عالمی ربانی و از هرجهت وارسته، و مصداق روایت «إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شی‏ء إلی یوم القیامة» بودند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در سال‌ 1327 هجرى شمسى در شهر نجف‌ و در خانواده‌‌ای مذهبى و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌‌الله‌ سیدعلى حسینى شاهرودى، از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌‌الله‌ العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

 

آیت‌الله هاشمی شاهرودی که پس از انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد از همان ابتدای پایان دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت.

 

وی پس از تحمل ماه‌ها بیماری سخت، روز سوم دی‌ماه ۱۳۹۷ و در سن ۷۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر ایشان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 

خبرنگار ما برای بررسی بیشتر شخصیت اخلاقی و علمی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی گفت وگویی با «آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی» وصی امام خمینی(ره)، نماینده ولی فقیه در شرق تهران، نماینده مراجع معظم تقلید، موسس و مسئول حوزه علمیه آیت‌الله جلالی خمینی و استاد اخلاق حوزه علمیه داشته است که مشروح آن در ادامه می‌آید.

 

 

شبستان- اولین سابقه آشنایی شما با آیت‌الله هاشمی شاهرودی –رئیس فقید مجمع تشخصی مصلحت نظام و رئیس اسبق قوه قضائیه- به چه زمانی برمی گردد؟

جامعه روحانیت مبارز یکی از مهم ترین تشکل های دینی و مبارزاتی کشور است که جلسات آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت مرتبط و با حضور بنده و بسیاری از شخصیت های برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی کشور برگزار می شود. بنده برای اولین بار در جلسات «جامعه روحانیت مبارز» با مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی(ره) آشنا شدم.

 

شبستان- حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی(ره) در جلسات روحانیت مبارز بی گمان به دلیل شخصیت انقلابی و مبارزاتی ایشان بود، آیا در این باره خاطراتی دارید؟

مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی از شاگردان برجسته آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر(ره) بودند و سابقه مبارزاتی ایشان به سال های پیش از انقلاب اسلامی، و حتی در جریان مبارزه ملت عراق علیه رژیم بعثی-صهیونیستی صدام برمی گردد.

همه اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی شاهرودی، علمای مبارز و انقلابی بودند و سه تن از برادران ایشان (سیدمصطفی، سیدهادی و سیدمحسن) در عراق و در زمان صدام ملعون، به شهادت رسیدند. این از عنایات خداوند به ایشان بود که خانواده شهید بودند.

(حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیز در پیام تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی اشاره‌ای به شهادت سه برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام کردند).

 

 

شبستان- مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در میان روحانیون و حوزویان به عنوان عالمی صبور و اخلاق گرا معروف بودند، آیا در این باره خاطره ای دارید؟

مرحوم آقای هاشمی شاهرودی چند ویژگی برجسته داشت. اولین و برجسته ترین این ویژگی ها، زهد ایشان بود. آن مرحوم بسیار زاهد بود. ضمنا آیت‌الله هاشمی شاهرودی(ره) بسیار با اخلاق بود و بنده کمتر زمانی دیدم که ایشان اوقات تلخ باشد و همیشه لبخند بر لب داشتند. ایشان در برخورد با مردم نیز بسیار مهربان بودند و همیشه روی گشاده داشتند.

 

شبستان- شخصیت علمی و اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای هاشمی شاهرودی(ره) عالمی بسیار بزرگوار بود و از نظر علمی در رتبه بالایی قرار داشت و شاگرد مرحوم صدر بودند. کتاب های آن مرحوم بسیار ارزشمند بود و بر کتاب های مهمی مانند مکاسب و جواهر، حاشیه ای ارزشمند نوشتند. ایشان از نظر علمی، حقیقتا در سطح بسیار بالایی بودند.

 

شبستان- مقام معظم رهبری در پیامی که در پی رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی صادر کردند به شخصیت علمی و انقلابی ایشان اشاره کردند. تحلیل شما در این باره چیست؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام، برای مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی سنگ تمام گذاشتند. ضمن اینکه شخصا بر پیکر ایشان، نماز را اقامه کردند. مردم قدرشناس و انقلابی کشورمان نیز برای ایشان همه کار کردند و حضور پرشوری در مراسم تشییع پیکر ایشان در تهران و قم داشتند. ضمن اینکه علما و روحانیون نیز به خوبی از مقام ایشان تجلیل کردند. در یک کلام درباره ایشان می‌توان گفت «عاش سعیدا و مات سعیدا.»

 

 

شبستان- اگر بخواهید آیت‌الله هاشمی شاهرودی را در یک جمله توصیف کنید، چه می گویید؟

مرحوم آقای هاشمی، عالمی ربانی و از هرجهت وارسته و مصداق روایت «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ انْثَلَمَ فِي الإِسْلامَ ثَلْمَةً، وَلا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» بودند. درگذشت ایشان برای حوزه علمیه تشیع، ضایعه‌ای تاسف‌بار است.

 

شبستان- در پایان از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، تشکر می‌کنیم.

 

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله هاشمی شاهرودی 9 دی حماسه 9 دی شاهرودی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی آیت الله شاهرودی فتنه 88 مجلس مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرامیداشت حماسه 9 دی آیت الله هاشمی شاهرودی آیت الله جلالی خمینی مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۴۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از معلمان شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است

موسوی  در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه  ضمن بیان اینکه آینده جامعه در مدارس است، گفت: هرچه میزان پرسش‌گری و مطالبه‌گری و سلامت دانش آموزان بیشتر باشد آینده بهتری برای فردای این سرزمین رقم می‌خورد.

وی ضمن بیان اینکه برنامه‌های هفته معلم در دوازده عنوان مهم چیده شده است، افزود: بیشتر برنامه‌ها بر مدرسه محوری با همکاری مدیران و انجمن اولیا و مربیان خواهد بود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ضمن بیان اینکه دو هزار و ۸۷۰ معلم تقدیر معنوی می‌شوند، ابراز داشت: حضور در ۲۰۶ مدرسه دولتی و غیر دولتی و ۴۴ مهد کودک مجموعاً ۲۵۰ واحد آموزشی از دیگر برنامه‌های مهم هفته معلم است.

موسوی ضمن بیان اینکه ۱۰ تیم به مدت ۱۹ روز در مدارس برای تقدیر معلمان حضور خواهند داشت، تصریح کرد: زنگ سپاس معلم فردا در همه مدارس شهرستان نواخته خواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه با همت سپاه و بسیج فرهنگیان ۲۵۰ معلم جهادی به عنوان نمونه تقدیر خواهند شد، افزود: ۴۵۰ معلم نیز به صورت ویژه در سالن البرز شرقی تقدیر می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • عکس روز؛ دورهمی پرسپولیسی‌های سابق با رضا مالدینی!
  • تقدیر از معلمان شاهرودی/ برنامه هفته معلم مدرسه محور است
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • فرج‌الله شوشتری به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان منصوب شد