Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، نکاتی راجع به مسائل جاری هم بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام احمد شیخ بهائی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان امروز ( 9 دی ) در مراسم گرامی داشت روحانی جلیل القدر حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه زندگانی بزرگان دین الگوی اقشار مختلف جامعه است و حتی پس از مرگ فیض آنها ادامه دارد، افزود: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی توفیق بهره از اساتید بزرگی همچون حضرت امام رضوان الله علیه و امام موسی صدر را داشتند که موجب بالا رفتن روحیه علمی و انقلابی وی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این مطلب که این بزرگوار در راه حمایت از امام و انقلاب 3 برادر خود را از دست داد، ابراز داشت: وقتی که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از عراق به ایران آمدند پیگیر کار امام موسی صدر بودند.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه این بزرگوار فقه را فهمیده بود ضمن اینکه فقه خواندن غیر از فقه فهمیدن است که این موضوع، می تواند الگویی برای همه روحانیون باشد، بیان داشت: در مسائل علمی نباید اهل قناعت باشیم لذا وقتی ایشان به ایران آمدند حضرت امام رضوان الله علیه از ایشان پرسیدند که هنوز درس می خوانید و آن مرحوم پاسخ مثبت دادند، موجب خوشحالی امام خمینی شد.

 

وی با بیان این مطلب که مرحوم آیت الله شاهرودی در دوران مقام معظم رهبری یکی از چهره هایی بود که تمام علم و توان خودش را در اختیار انقلاب گذاشته بود، خاطرنشان کرد: کسانی به برخی از مسئولیت های ایشان اعتراض می کردند اما ایشان می فرمودند: من یک سرباز هستم و بر حس تکلیف مسئولیت ها را می پذیرم لذا در این زمینه داریم که اواخر دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از ایشان پرسیدند که بعد از این دوره چه برنامه ای دارید که معظم له فرمودند: دوست دارم بروم حوزه و درس بخوانم اما اگر امام رضوان الله علیه تکلیف کنند حاضرم بروم در پاسگاه های مرزی و در مسائل عقیدتی سیاسی فعالیت کنم.

 

حجت الاسلام شیخ بهائی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی روحیه سرباز بودن را داشت لذا وقتی رهبری مسئولیت های مختلفی را به ایشان پیشنهاد کردند، وی نه نگفت، خاظرنشان کرد: وی مسئولیت تدوین دایره المعارف فقه شیعه را به عهده گرفت و با اینکه در این زمینه سابقه نداشتند و کشورهای دیگر هزینه های فراوانی و سوابقی در این خصوص داشتند اما با تمام توان به میدان آمدند.

 

 

وی با بیان این مطلب که تنها کسی که اجازه اجتهاد کتبی را از شهید صدر گرفتند، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بودند، افزود: وقتی که پیشنهاد قوه قضائیه به ایشان داده شد در حوزه علمیه اعتراض کردند که باید ایشان بماند و مرجع شوند اما ایشان بر حسب تکلیف پذیرفتند و در قوه قضائیه نیز تحولاتی خوبی ایجاد کردند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان عنوان داشت: آن مرحوم در قوه قضائیه رسم دیدارهای مردمی را گذاشت لذا همه مسئولان ما باید از این حرکت الگو بگیرند و ساعتی را برای حضور در جمع مردم اختصاص بدهند و حتی اگر کاری از دست شان بر نمی آید، شنیدن مشکلات مردم باری از دوش مردم بر می دارد و به مسئولین برای حل مشکلات نیز کمک می کند.

 

وی با اشاره به اینکه همه مسئولیت های مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در نامه مقام معظم رهبری مورد تأیید قرار گرفته است و خوشا به حال کسانی که پس از یک مدت مسئولیت، مورد تأیید ولی فقیه زمان خود قرار می گیرند، اظهار داشت: در جریان فتنه 88 آن مرحوم فرمودند: آقای هاشمی و موسوی دفتر ما آمدند و آقای موسوی گفت یک ساعت وقت در تلویزیون می خواهیم که قبول کردیم و قرار شد که آقای موسوی در تلویزیون صحبت کنند اما نمی دانم چه شد که پس از رفتن از دفتر ما مسائل به گونه دیگری رقم خورد.

 

 

حجت الاسلام شیخ بهائی با بیان این مطلب که آن مرحوم پس از یک دوره مسئولیت های مختلف یک سال با بیماری دست به گریبان بود و در حقیقت وجود ایشان صیقل داده شد و با نورانیت کامل در محضر خداوند نائل شدند، بیان داشت: آیا ما می توانیم این مسیر را ادامه بدهیم؟ بر خداست که دست ما را بگیرد و از جهل و ظلمت نفس نجات بدهد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه ما الان وارث این انقلاب هستیم و 40 سال از انقلاب می گذرد اما دشمنی دشمن کاسته نشده است، تصریح کرد: همه ما نیازمند آگاهی هستیم و باید در جنبه علمی رشد کنیم الان متأسفانه با تسلط این شبکه های اجتماعی بر فضای مجازی کشور تمام مغز و فکر جوانان ما زیر بمباران شدید افکار گمراه کننده و شبهات گوناگون قرار گرفته است در چنین شرایطی باید مقاومت کرد و سنگر فرماندهی به عهده فرهیختگان جامعه یعنی روحانیون، اساتید دانشگاه و والدین است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان این مطلب که باید از اسلام ناب حمایت کرد و بنیه علمی و اعتقادی را قوی کرد، ادامه داد: باید در زمینه تربیت نفوس، جهاد اکبر و پرهیز از رذائل اخلاقی حرکت کرد و دشمن به دنبال بهم ریختن خانواده ها، تغییر سبک زندگی اسلامی، رواج سبک زندگی اشرافی و تضعیف بنیه اخلاقی جامعه هستند.

 

 

وی با اشاره به اینکه غفلت از یاد خدا و فرو رفتن در لذات و شهوات توان را از انسان می گیرد، ابراز داشت: خواصی که در سال 88 سکوت کردند این، ضعف نفس ناشی از کوتاهی در جهاد اکبر است.

 

حجت الاسلام شیخ بهائی با بیان این مطلب که موفقیت در صحنه های جنگ هشت ساله دفاع مقدس به دلیل تقویت اعتقادات و مبارزه با نفس بود، اظهار داشت: گناه آدم را سست می کند لذا دشمن از طریق آسیب های اجتماعی به دنبال سست کردن نیروها هست تا بتواند در جنگ نظامی پیروز بشوند.

 

 

 

 

وی با اشاره به اینکه برخی دشمنان از الان زمزمه فتنه در سال آینده را دارند و دستگاه های مسئول باید از الان به فکر باشند، ادامه داد: دشمن به جنگ اقتصادی امید بخشیده است، کوتاهی داریم می کنیم، سوء مدیریت داریم، اشرافی گری در بین مسئولین ما هست باید از دلبستگی به شرق و غرب دل کند و به مردم اعتماد کرد.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان این مطلب که  مردم هستند سختی ها را تحمل کنند اما ببینند مطالبات رهبری انجام می شود، بیان داشت: برای ما سخت است که برخی مطالبات رهبری زمین مانده است، اگر کشوری نمی توانیم کار کنیم، استانی و شهرستانی که می توانیم عمل کنیم.

 

 

 

 

وی گفت: حضرت علی علیه السلام فرمودند: در جنگ جمجمه ات را به خدا عاریه بده پایت را در زمین میخ کن، دندان هایت را محکم فشار بده، نگاهت را به ته لشکر دشمن بینداز، خیره به دشمن نشو و بدان که یاری از جانب خدا است که هم عزت و هم حکمت دارد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه همه دغدغه مرحوم آیت الله شاهرودی مسئله رهبری و ولایت فقیه بود، افزود: آن مرحوم نقل می کند: روز 22 بهمن ما در عراق سر درس شهید صدر رفتیم و شهید صدر قبل از شروع درس گفت: امروز تمام آرزوهای انبیاء محقق شد لذا ولایت فقیه و انقلاب اسلامی این است؛ از طرف دیگر انقلاب اسلامی یک مانور و دوره آموزشی برای ظهور است تا بتوانیم خدمت گذار حضرت ولی عصر باشیم.

 

گفتنی است، این مراسم بزرگداشت از سوی امام جمعه، استاندار، رئیس کل دادگستری استان کرمان و مجمع نمایندگان استان برگزار شد.

 

پایان پیام/480

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله هاشمی شاهرودی 9 دی حماسه 9 دی مجلس آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی فتنه 88 گرامیداشت حماسه 9 دی شاهرودی آیت الله شاهرودی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فتنه 88

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مسئله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونین و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهارداشت: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت همزمان مدیریت شود. امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

وی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود. بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده ساز این کشور باشند زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند. علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا چالش‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است. باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مسئله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود. این‌ها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب ‌از مدارس در دل دختران نهادینه شود
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • روحیه داوطلبی در هلال احمر برآمده از اراده انسانی است
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • تصویری دیده نشده از ۱۶ سالگی آیت‌الله هاشمی در کنار دوستانش