Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:26:30 GMT

شهر زیرزمینی نوش آباد نیازمند توجه بیشتر است

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۷۶۵۶۵

شهر زیرزمینی نوش آباد نیازمند توجه بیشتر است

کاشان - ایرنا - رییس هیات مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش‌آباد از مسوولان آران و بیدگل خواست تا به شهر زیرزمینی اویی به عنوان یکی از مهمترین اثرهای تاریخی و گردشگری این شهرستان توجهی ویژه داشته باشند.

محمد مشهدی نوش‌آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسوولان سیاسی و میراثی آران و بیدگل نباید موضوع شهر زیرزمینی اویی را معمولی و محلی بدانند، چرا که پربازدید ترین اثر تاریخی شهرستان و دومین اثر پربازدید در منطقه کاشان پس از باغ فین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به رغم همه اقدام های صورت گرفته، ادامه کاوش در محوطه آب انبار مرکزی و فضاهای شناسایی‌شده دیگر مانند گارگاه سوم در مسیر پایاب درازه شیخ آباد و تعریف ورودی و خروجی برای این بخش ها بسیار مهم از شهر زیرزمینی که هنوز آماده بازدید نشده و همچنین آغاز کاوش در فضای طولانی زیر مسجد بنی الزهرا(س) به سوی محله بالاده و چهارراه تختگاه ضروری است.
این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: یک فصل کاوش نمی‌تواند این هدف را محقق کند و با توجه به شرایط ویژه شهر زیرزمینی که با خطر تخریب فاضلاب های خانگی رو به رو است، باید مجوز کاوش و تعیین بودجه استمرار داشته باشد.
وی شهر زیرزمینی و کویر مرنجاب را جاذبه های اصلی گردشکری آران و بیدگل دانست و اضافه کرد: این شهرستان در صورت پیگیری‌های لازم و لایروبی فضاهای جدید اویی، به طور قطع به‌ یکی از مهمترین مرکزهای جذب گردشگران داخلی و خارجی در کشور تبدیل خواهد شد.
مشهدی نوش آبادی عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی، مسئولان شهرستان با کمک در شناسایی فضاهای جدید و معرفی آن در سطح ملی و جهانی می توانند درآمدی پایدار برای منطقه پدید آورند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم تمهید و تدوین برنامه و ردیف بودجه‌ای ملی برای بازگشایی فضاهای تو در تو و اسرار آمیز این معماری دستکند، از پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی بابت صدور مجوز حفاری و شهرداری نوش آباد بابت تامین هزینه کاوش ها قدردانی کرد.
این فعال میراث فرهنگی همچنین با قدردانی از تلاش های گروه کاوش شهر زیرزمینی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک بخش تازه‌ای از فضاهای چشمگیر این اثر تاریخی آماده بازدید شود.
به گزارش ایرنا، اویی شهر تاریخی زیرزمینی سه طبقه واقع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل با قدمتی یک هزار و 500 ساله به دوره ساسانیان (صدر اسلام) تا دوره صفوی باز می گردد.
باستان شناسان طول این فضای اعجاب آور را که سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، چندین کیلومتر تخمین می زنند که تا کنون بخش های قابل توجهی از آن لایروبی شده اما تنها بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم در دسترس است.
8123

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اثر تاريخي شهر زيرزميني نوش آباد آران و بيدگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است

نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: بهره برداری فاز اول جاده مواصلاتی گوشکی به پل قرح نیازمند اعتبار است.

محمد یعقوب‌باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری فاز اول جاده مواصلاتی سه‌راهی گوشکی به پل قرح، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی انتظار می‌رود تمهیدات لازم برای این پروژه پیش‌بینی شود.

نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت شهرستان خانمیرزا از محور جاده مواصلاتی آلونی، ده صحرا، جوانمردی تردد می‌کنند، تعریض و بهسازی روکش آسفالت این محور نیازمند تأمین اعتبار است.

باقری تاکید کرد: روکش آسفالت و ترمیم محور سه‌راهی ارمند به بوگر، اجرای طرح‌های آبخیزداری، و گلخانه‌ها و افزایش تخصیص اعتبارات ورزشی به شهرستان خانمیرزا از اولویت مطالبات مردم این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ مدرسه تخریبی، بیمارستان محلی شهرستان خانمیرزا، ساماندهی سه‌راهی مرادان، اجرای طرح مسکن ملی شهرستان نیازمند توجه ویژه و تأمین اعتبار هستند.

کد خبر 750816

دیگر خبرها

  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • تکلیف سردار آزمون با رم مشخص شد
  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • ۴ سالن ورزش دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • چهار سالن ورزشی دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • قیمت گندم مشخص شد
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد