Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که مسئولان محیط زیست همچنان مدعی هستند که صدور مجوز شکار و راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی، آمار تخلفات شکار را کاهش می‌دهد متخلفان واکنش خود را نسبت به تبعیض میان شکارچیان خارجی و داخلی، با آویختن شاخ کل به تابلوی منطقه شکار ممنوع نشان دادند.

به گزارش تسنیم، علی‌رغم هشدارهای پیشکسوتان حوزه محیط زیست، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مدعی هستند که صدور مجوز شکار و همچنین ایجاد قرق‌های اختصاصی، آمار تخلفات شکار را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادعایی که دروغین بودنش این بار نه از سوی کارشناسان و متخصصان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بلکه از سوی بومیان منطقه به تصویر کشیده می‌شود: انتشار تصویری از آویخته شدن شاخ یک کل به تابلوی منطقه شکارممنوع کمکی بهباد استان یزد.
استانی با 13 قرق اختصاصی فعال و 17 قرق اختصاصی که بناست به زودی به بهره‌برداری برسند و 30 درصد از خاک استان یزد را احاطه کنند. قرق‌هایی که به گفته مسئولان محیط زیست، هدف از راه‌اندازی‌شان بهره‌مندسازی جوامع بومی از حیات وحش و جذب مشارکت آنها در حفاظت از محیط زیست است اما حالا این تصویر، آشکارا دهن‌کجی متخلفان را به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به نمایش می‌گذارد و  حکایت از ناتوانی این سازمان عریض و طویل در مقابله با متخلفان دارد. متخلفانی که واکنش خود را نسبت به تبعیض سازمان حفاظت محیط زیست میان شکارچیان خارجی و داخلی، با آویختن شاخ کل به تابلوی منطقه شکارممنوع به نمایش گذاشته‌اند.  
یکی از بومیان منطقه که تصویر را در اختیار تسنیم قرار داده با بیان اینکه حضور شکارچیان خارجی که با همراهی نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست در قرق‌های اختصاصی استان یزد، به کشتار چارپایان می‌پردازند گفت: سال‌هاست به ما گفته‌اند که برای حفاظت از حیات وحش باید از شکار حیوانات و حتی ورود به زیستگاه‌هایشان در فصل زادآوری خودداری کنیم اما حالا قرق‌های خصوصی مانند قارچ در سراسر استان تکثیر شده‌اند و شکارچیان خارجی به همراه نیروهای محیط‌ زیست در آنها وحوش را شکار می‌کنند، شاخش را با خودشان می‌برند و گوشتش را در همان قرق کباب می‌کنند و سهم ما چیزی نیست به جز دود کباب. این رویکردها طبیعتاً در شکارچیان بومی که توانایی خرید پروانه‌های 15 هزار دلاری از سازمان حفاظت محیط زیست را ندارند انگیزه‌ای مضاعف برای اقدام به تخلف و دهن‌کجی به سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد خواهد کرد.

چندی پیش، اکبر همدانیان مدرس دانشگاه و بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره گفته بود: در حال حاضر در استان یزد سه قرق، مجوز فعالیتشان را از شورای عالی حفاظت محیط زیست گرفته‌اند و فعالیت دارند. ده قرق دیگر هنوز مجوز نگرفته‌اند. با این حال تابلوهایشان را نصب کرده و به فعالیت مشغولند. پرونده 17 قرق دیگر هم در اداره کل است که به زودی تعداد قرق‌های استان یزد را به 30 قرق خواهند رساند. اگر هر قرق را که به طور متوسط 50هزار هکتار تصور کنیم، بیش از یک میلیون و پانصد هزار هکتار یعنی حدود 30درصد خاک استان یزد حیاط خلوت عده‌ای خاص خواهد شد. سهم مردم از طبیعت استان یزد چه خواهد شد؟  

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۷۷۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست