Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک - ایرنا - سیاست های حاکم بر کاخ سفید در سال 2018 تنها بر مدار نادیده گرفتن نهادهای بین المللی و چندجانبه گرایی چرخید و آمریکا بیش از پیش با انزوای بین المللی روبرو شد.

به گزارش ایرنا ، شاید بتوان سال 2018 را پایان ماه عسل «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا نامید که نگاهی به رویدادهای مهم این سال به خوبی گویای آن است که سیاست خارجی دوران ترامپ دریایی پرتلاطم بوده و حتی متحدان این کشور هم از تصمیم های یکجانبه آن در امان نبوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این رو در این بخش، مهم ترین رویدادهای سیاست خارجی آمریکا در 6 ماهه نخست سال 2018 حد فاصل دیماه 1396 تا خرداد ماه 1397 را مرور می کنیم.

**کره شمالی
-سال 2018 میلادی با تشدید تنش های کلامی میان کره شمالی و آمریکا شروع شد به گونه ای که کیم جونگ اون علاوه بر آمادگی مذاکره با سئول تهدید کرد که موشک های آنها به آمریکا می رسد.
-ترامپ هم گفت دکمه هسته ای من از دکمه هسته ای کیم قوی تر و بزرگ تر است.
-این مساله باعث شد تا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به پیامدهای تشدید این تنش، اعلام کرد جهان به عقب بازگشته است.
- رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه مایل به گفت و گو با رهبر کره شمالی است، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات دو کره از مساله المپیک زمستانی 2018 فراتر رود.
-آمریکا و متحدان این کشور 27 دیماه اعلام کردند: برای جلوگیری از نقض تحریم های بین المللی علیه کره شمالی، باید بازرسی کشتی ها به مقصد و از مبدا پیونگ یانگ تشدید شود.
-آمریکا روز چهارم بهمن، تمهیدات سخت اقتصادی علیه کره شمالی را با تحریم 9 شرکت، 16 فرد و 6کشتی به اتهام کمک به پیونگ یانگ برای گسترش سلاح کشتار جمعی، تشدید کرد.
- مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا هجدهم بهمن ماه درسخنانی در توکیو، تهدید های واشنگتن علیه پیونگ یانگ را تکرار کرد و گفت: اجازه نمی دهیم کره شمالی در پشت بیرق المپیک زمستانی پنهان شود، تمامی گزینه ها بر روی میز قرار دارد.
-26 بهمن ماه، ترامپ و آبه در گفت و گوی تلفنی هرگونه مذاکره را مشروط به عاری سازی کامل هسته ای کره شمالی دانسته و بر افزایش فشار علیه این کشور تاکید کردند.
-در دوم اسفندماه مقام های کره شمالی برنامه دیدار محرمانه با معاون رئیس جمهوری آمریکا هنگام حضور در المپیک زمستانی را در لحظه آخر لغو کردند.
-رئیس جمهوری آمریکا 15 اسفندماه گفت در مذاکره با کره شمالی پیشرفت داشته اند و می خواهد در این باره خوش بین باشد.
-در 12 فروردین آمریکا و کره جنوبی رزمایش مشترک سالانه خود را که برای کمک به مذاکرات شبه جزیره کره به تعویق افتاده بود، آغاز کردند.
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در 29 فروردین تائید کرد که «مایک پمپئو» رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کرده است.
-دهم خردادماه معاون رهبر کره شمالی برای انجام گفت و گوهای مقدماتی برای دیدار سران آمریکا و این کشور وارد نیویورک شد.
-نشست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز بیست و دوم خرداد ماه به صورت یک به یک و با حضور صرفا 2 مترجم در هتل کاپلا جزیره سنتوزا در سنگاپور پشت درهای بسته آغاز شد.

**پاکستان
-ترامپ همچنین در نخستین ماه این سال، پاکستان را به قطع کمک های مالی به دلیل آنچه که حمایت از تروریسم خواند، تهدید کرد.
- نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد گفت که کشورش برای دلارهای آمریکا وارد جنگ با تروریسم نشده و اگر واشنگتن این مهم را نپذیرد در همکاری با این کشور تجدید نظر می کند.
-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ، پاکستان را قربانی تروریسم دانست و در عین حال گفت تا زمانی که در مبارزه با طالبان اقدام جدی انجام ندهد، کمک های مالی آمریکا تعلیق خواهد شد.
-در ششم بهمن ماه پس از قطع کمک های امنیتی آمریکا به پاکستان، نام 6 شبه نظامی از سوی آمریکا به اتهام رابطه با طالبان و شبکه حقانی در فهرست گروه های ستیزه جو تحریم های این کشور قرار گرفت.
-25 بهمن ماه، رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا با انتقاد از آنچه جدی نبودن اسلام آباد در مبارزه با گروه های تروریستی نامید، گفت: پاکستان در مبارزه با ستیزه جویان و تروریست ها جدی نیست.
-دولت ترامپ در ششم فروردین، هفت شرکت پاکستانی را به دلیل تجارت در بخش هسته ای و به بهانه آنچه تهدید امنیت ملی و منافع سیاسی آمریکا نامیده می شود، تحریم کرد.
-سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دهم خرداد ماه در واکنش به پایان کار دولت حزب حاکم پاکستان و آغاز فعالیت نخست وزیر دولت انتقالی این کشور گفت: واشنگتن خواهان نظارت بر انتخابات پاکستان از طریق جامعه جهانی و برگزاری انتخابات شفاف و سالم در این کشور است.

**ایران
-کاخ سفید در دیماه از معترضان ایران حمایت کرد.
- مجلس نمایندگان آمریکا با ادعای پشتیبانی از آزادی بیان، قطعنامه ای مداخله جویانه در حمایت از اغتشاشات در ایران تصویب کرد.
- نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهارات نماینده آمریکا در این سازمان را حمایت از خشونت طلبی و آتش افروزی در ایران و سرپوشی برای شکست سیاست های آمریکا و متحدان منطقه ای آن دانست.
- نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت، نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و حمایت از اقدامات خرابکارانه اعتراض کرد.
- وزارت خزانه داری آمریکا از قرار گرفتن نام پنج موسسه ایرانی در فهرست تحریم‌های این وزارت خانه به بهانه مشارکت در برنامه توسعه دفاع موشکی ایران خبر داد.
- شورای امنیت سازمان ملل متحد با وجود اختلاف نظرهای شدید با آمریکا، به اصرار این عضو دائم، درباره ایران تشکیل جلسه می دهد اما روسیه خواستار نشست غیرعلنی پیش از این جلسه شد.
-نشست شورای امنیت درباره ایران که با اصرار امریکا برگزار شد، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد.
-«رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا گفت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور باقانونگذاران برجسته این کشور مشغول کار روی یک اصلاحیه قانونی است که به ایالات متحده این امکان را می دهد در توافق هسته ای با ایران بماند.
-«دونالد ترامپ»رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بارتعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، در 22 دی ماه 96 بار دیگر با وجود ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.
-بلافاصله وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی خصمانه و ناعادلانه، 14 فرد و نهاد ایرانی و خارجی را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشکی به فهرست تحریم های خود افزود.
-در بهمن ماه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در لندن، از توافق دو طرف در رابطه با تشکیل تیم تخصصی در مورد رفع آنچه نقایص برجام خوانده می‌شود خبر داد.
-«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پنجم بهمن ماه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در مورد مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خواندند رایزنی کردند.
-در 13 بهمن ماه، وزارت خزانه داری آمریکا 6 فرد و 7 نهاد را به بهانه ارتباط با حزب الله به فهرست تحریم های خود افزود.
مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در 24 بهمن ماه، تهدید سایبری را یکی از بزرگترین تهدیدها علیه امنیت ملی کشورش دانست و افزود: ایران، کره شمالی، روسیه و چین بزرگترین تهدید در فضای مجازی را ایجاد می کنند
-«جوزف وُتِل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا هشتم اسفندماه با حضور در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان این کشور، ضمن تاکید مجدد بر تلاش برای مقابله با تهران، افزایش کیفیت و شمار موشک‌های بالستیک ایران را از جمله نگرانی‌های عمده واشنگتن دانست.
-دادستانی نیویورک روز یکم فروردین از بازداشت یک تبعه ایرانی به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.
-در سوم فروردین وزارت خزانه داری آمریکا یک نهاد و 10 شخص ایرانی را به ادعای فعالیت های مخرب سایبری و هدف قراردادن صدها دانشگاه، تحریم کرد.
-«محمد جواد ظریف » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سفر به نیویورک در 31 فروردین تاکید کرد: در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران انتخاب های گسترده ای در برجام و بیرون برجام برای اقدام دارد که حتما همراه با واکنش جامعه بین المللی به حرکت دونالد ترامپ، برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.
-سخنگوی کاخ سفید در سوم اردیبهشت، برجام را یکی از موضوعات دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دانست و گفت: موضع ترامپ در این باره تغییری نکرده است.
-5 اردیبهشت؛ موج فزاینده نگرانی مسئولان و شخصیت های مختلف آمریکا از عواقب احتمال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام تا جایی پیش رفته که حتی جمعی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره که اساسا مخالف برجام بودند، اکنون در صف دلواپسان تبعات خروج احتمالی واشنگتن از این توافق قرار گرفته اند.
-«برایان هوک» که سرپرستی تیم دیپلماتیک آمریکا برای گفت وگو با اروپا درخصوص برجام را عهده دار است، در همین روز گفت که کاخ سفید خواستار دستیابی به توافقی دیگر با کشورهای اروپایی حتی بدون حضور ایران است.
-مجلس نمایندگان آمریکا روز هفتم اردیبهشت به طرح قانونی ضد ایرانی به بهانه های حقوق بشری رای داد.
-رئیس جمهوری آمریکا در هفتم اردیبهشت در نشست مشترک خبری با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان، در اظهاراتی توهین آمیز، ایران را منشا ناآرامی های منطقه دانست و گفت باید مطمئن شویم که ایران هرگز حتی نزدیک دستیابی به سلاح هسته ای هم نمی شود.
-آمریکا که در محافل مختلف بین المللی به صراحت از آن به عنوان بزرگ ترین ناقض مقررات و معاهده های بین المللی نام برده می شود، نهم اردیبهشت سه شهروند ایرانی تبار را به بهانه «نقض مقررات مربوط به تحریم ها علیه ایران»، بازداشت کرد.
-رئیس جمهوری آمریکا دهم اردیبهشت بار دیگر برجام را توافقی معیوب دانست و برای دستیابی به توافقنامه ای که او آن را واقعی خواند، اعلام آمادگی کرد.
-در یازدهم اردیبهشت، دادگاهی در آمریکا، ایران را به اتهام حمایت از عاملان حملات 11 سپتامبر 2001 به پرداخت بیش از 6 میلیارد دلار غرامت به قربانیان این حادثه محکوم کرد.
-سخنگوی کاخ سفید دوازدهم اردیبهشت با متهم کردن ایران به ارائه اطلاعات نادرست در زمان مذاکرات هسته ای، گفت: برجام بر اساس این اطلاعات بنا شده است و ما با آن مشکل بزرگی داریم.
- سخنگوی پنتاگون در سیزدهم اردیبهشت، اگرچه ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه را مبارزه با داعش دانست اما مدعی شد نگران فعالیت های ایران هستند که او آن را بدخواهانه خواند.
-رئیس جمهوری آمریکا چهاردهم اردیبهشت بار دیگر توافق هسته ای ایران را فاجعه بار دانست و از مقامات دولت قبل برای مذاکره درباره آن انتقاد کرد.
-رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت با تکرار اتهامات بی اساس خود علیه ایران و توافق هسته ای، اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند.
-وزارت خزانه داری آمریکا روز بیستم اردیبهشت، از تحریم 6 شخص و سه نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر داد.
-«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بیست و سوم اردیبهشت، در پی مخالفت اروپا با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام و تاکید بر ادامه همکاری های اقتصادی با تهران، شرکت های اروپایی را درصورت همکاری با تهران، تهدید به تحریم کرد.
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 24 اردیبهشت در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران در زمان برجام به هر طریق ممکن به دنبال تصرف خاورمیانه بود.
- آمریکا در ادامه سیاست خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و بدون در نظر گرفتن رای اکثریت مردم لبنان در اقبال از نامزدهای مورد حمایت حزب الله، بیست و ششم اردیبهشت تعدادی از مقامات این گروه را به بهانه واهی مبارزه با تروریسم تحت تحریم قرار داد.
-پمپئو 12 شرط را برای مذاکره با ایران مطرح کرد.
-وزارت خزانه داری آمریکا اول خرداد اعلام کرد که نام پنج ایرانی دیگر را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.
- وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهامات و ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران دوم خرداد از تلاش برای دستیابی به یک واکنش مشترک دیپلماتیک علیه ایران و سپاه قدس خبر داد و گفت: هر کشور دیگری که رفتاری مشابه انجام دهد، تحمل نمی کنیم.
-وزیر خارجه آمریکا سوم خرداد ماه اعتراف کرد اروپا با شروط ما برای اصلاح برجام موافقت نکرد.
-مجلس نمایندگان آمریکا چهارم خردادماه اصلاحیه ای تصویب کرد که اختیار اعلام جنگ علیه ایران را از دولت ترامپ گرفته و در اختیار کنگره قرار می دهد.
-سفیر آمریکا در امور آزادی مذهبی بین المللی هشتم خرداد با متهم کردن ایران به نقض آنچه که او آزادی مذهبی دانست، گفت: ایران این نوع فلسفه را صادر می کند و در بسیاری از کشورهای خاورمیانه این مساله مشاهده می شود.
-آمریکا نهم خرداد ماه، 6 ایرانی و 3 نهاد دایر در ایران از جمله زندان اوین را تحریم کرد.

**آمریکای لاتین
- آمریکا در دیماه 96 چهار مقام فعلی و سابق ونزوئلا را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.
- 'ولادیمیر پادرینو لوپز وزیر دفاع ونزوئلا آنچه را که تحریم های احمقانه و مضحک جدید آمریکا علیه مقامات ونزوئلا خواند، محکوم کرد.
-وزارت خزانه داری (دارایی) آمریکا روز 27 دیماه به سرمایه گذاران آمریکایی هشدار داد که معامله با ارز مجازی جدید ونزوئلا ممکن است نقض تحریم های واشنگتن علیه کاراکاس محسوب شود.
-12 بهمن ماه کوبا به طور رسمی به اقدام جدید آمریکا در ایجاد گروه ضربت اینترنت کوبا که به گفته هاوانا در راستای نقض استقلال کوبا و انجام فعالیت های خرابکارانه می باشد، اعتراض کرد.
-در 13 بهمن هم «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اتکای بیش از اندازه کشورهای آمریکای لاتین به روابط اقتصادی با چین هشدار داد و گفت: این منطقه به قدرت های جدید استعمارگر نیازی ندارد.
-وزیر خارجه آمریکا به مقام های مکزیک هشدار داد که مراقب دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره این کشور که 5 ماه دیگر برگزار می شود، باشند.
-23 بهمن ماه، آرژانتین به آمریکا اجازه می دهد یک پایگاه نظامی جدید در مرزش با برزیل و پاراگوئه بسازد.
-رئیس جمهوری آمریکا در ادامه فشارهای این کشور علیه دولت کاراکاس، بیست و هشتم اسفندماه فرمان ممنوعیت تراکنش مالی با ارز دیجیتال ونزوئلا در آمریکا را صادر کرد.
- آمریکا روز 29 اردیبهشت ماه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، چند مقام بلندپایه این کشور از جمله معاون حزب حاکم سوسیالیست را تحریم کرد.
-سوم خرداد،آمریکا دو دیپلمات ارشد ونزوئلا را در پاسخ به اقدام مشابه کاراکاس اخراج کرد.
-«نیکولاس مادورو» پس از اوج تنش روابط کشورش با واشنگتن، پنجم خرداد ماه به صورت غیر منتظره با سناتور«باب کروکر» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.

**دیوار مرزی و مهاجرت
-دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار اختصاص بودجه 18 میلیارد دلاری ظرف 10 سال برای گسترش دیوار مرزی با مکزیک است.
-دولت آمریکا در 30 دی ماه به دلیل اختلاف نمایندگان مجلس سنا در باره بودجه و تصویب نشدن بودجه موقت تعطیل شد.
- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در توییتی دمکرات ها را به دلیل موافقت با اعمال سیستم مهاجرتی غیرقانونی و کنترل نشده در این کشور، مقصر تعطیلی دولت خواند.
- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شانزدهم بهمن ماه در توییتی ضمن درخواست از دمکرات ها برای دستیابی به توافق در مورد طرح مهاجرتی موسوم به «داکا»، گفت که هر پیشنهادی که عاری از تمهیداتی در مورد امنیت مرزی و تامین هزینه مالی برای احداث دیوار مرزی باشد، اتلاف وقت است.
-20 بهمن بخش هایی از دولت فدرال آمریکا برای دومین بار در سه هفته گذشته تعطیل شد.
-27 بهمن ماه پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تهدید به وتوی هر طرح قانونی کرد که خواسته‌های وی درارتباط با مهاجران درآن گنجانده نشده باشد، سنای این کشور نتوانست روی تصویب هیچ یک از چهار طرح پیشنهادی در امور مهاجرتی به توافق برسد.
-«زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در 16 اسفندماه اعلام کرد که سیاست های سرکوب گرایانه آمریکا و اروپا در ارتباط با مهاجران، وی را شوکه کرده است.
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوازدهم فروردین با انتشار پیامی‌، سکونت نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار پناهجوی جوان را که تحت حمایت دولت پیشین این کشور قرار داشتند، منتفی دانست و خواستار اعمال قوانینی سختگیرانه در حوزه حفاظت مرزی شد.
-در 14 فروردین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از دولت مکزیک خواست کاروانی متشکل از حدود یکهزار و یکصد مهاجر را که راهی مرز این کشور با ایالات متحده هستند، متوقف کند.
-دولت آمریکا در هفتم اردیبهشت اعلام کرد: به وضعیت مهاجرتی 9 هزار پناهجوی نپالی در این کشور پایان می دهد و آنان باید تا ژوئن 2019 ایالات متحده را ترک کنند.
-آمار وزارت امنیت داخلی آمریکا در 26 خردادماه نشان می دهد که ماموران مرزی این کشور طی 6 هفته گذشته نزدیک به دو هزار کودک را از والدین مهاجر جدا کرده و با نگه داری آن ها در اردوگاه های جداگانه، به پدر ومادر آنها فشار وارد می کند.
-رئیس جمهوری آمریکا31 خرداد ماه دستور توقف جدایی فرزند مهاجران غیرقانونی از والدینشان را امضا و تاکید کرد که سیاست «تحمل صفر» در مساله مهاجرت غیرقانونی پابرجاست.

**فلسطین
-آمریکا کمک 125 میلیون دلاری خود به آژانس امدادرسانی و اشتغال پناهجویان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) را قطع کرد.
-شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر

**حوادث
-پس از آتش سوزی های گسترده اخیر، براثر بارش های شدید درمناطق جنوبی کالیفرنیا رانش زمین و جاری شدن رودخانه ای از گل و لای روی داد که تاکنون 13 نفر دراین ارتباط جان خود را از دست داده اند.
-23 بهمن انفجار و در پی آن وقوع آتش سوزی در یکی از نیروگاه های برق در پورتوریکو بخش های شمالی این کشور جزیره ای را درخاموشی فرو برد.
-در حادثه مسلحانه 25 بهمن ماه دبیرستانی در ایالت فلوریدای آمریکا که توسط یک دانش آموز اخراجی با گشودن آتش به سوی همشاگردی های سابق خود روی داد، 17دانش آموز کشته و دست کم20 تن نیز زخمی شدند.
-11 اسفندماه هم دانشگاه میشیگان شاهد وقوع تیراندازی بود که به موجب آن، 4 تن هدف قرار گرفته اند و دو نفر کشته شدند. در این روز همچنین طوفان شدیدی در شمال شرق ایالات متحده آمریکا دست کم جان پنج نفر را گرفت.
-در 19 اسفندماه، گروگانگیری در شهر «یونتویل» ایالت کالیفرنیا با مرگ گروگانگیر و همه سه زنی که به گروگان گرفته بود، پایان یافت.
-تظاهرات اعتراضی که اکثر آنها را دانش آموزان، معلمان و شهروندان نگران تشکیل می دادند، پنجم فروردین در 50 ایالت آمریکا علیه قانون حمل سلاح و خشونت ناشی از آن برگزار شد.
-24 فروردین، پورتوریکو به دلیل تداوم ناتوانی دولت آمریکا در بازسازی پس از توفان ماریا و ایرما همچنان با مشکل تامین انرژی و زیرساخت مواجه است و برق صدها هزار نفر از مردم این جزیره دوباره قطع شد.
-هشت دانش آموز در اثر تیراندازی بیست و هشتم اردیبهشت ماه در یک دبیرستان واقع در ایالت تگزاس آمریکا کشته شدند.
-پلیس آمریکا 22 خرداد اعلام کرد چهار کودک که برای مدت 15 ساعت در مجتمعی در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا گروگان بودند، کشته شده اند.
-تیراندازی 27 خرداد ماه در فستیوال هنری شهر ترنتون در ایالت نیوجرسی آمریکا منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 20 تن دیگر شد که حال چهار تن از زخمی شدگان، وخیم گزارش شده است.

**پرونده های اخلاقی و رسوایی
-وکیل ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 مبلغ 130 هزار دلار به یک بازیگر فیلم های مستهجن داده تا رابطه جنسی خود با ترامپ را افشا نکند.
-زنان آمریکایی با آغاز دومین سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بار دیگر تظاهرات میلیونی را در اعتراض به خط مشی زن ستیز دولت وی برگزار کردند. امسال زنان بیشتر خواسته های سیاسی داشتند و بر حضور پررنگ تر خود در جامعه و سیاست تاکید کرد
-25 بهمن ماه وکیل شخصی رئیس جمهوری آمریکا پرداخت 130 هزار دلار حق السکوت به یکی از هنرپیشگان فیلم های مستهجن را تقبل کرده بود. دونالد ترامپ متهم است که پیش از ورود به کاخ سفید با این ستاره فیلم های هرزه نگاری رابطه داشته است.
-هفتم اردیبهشت یک عضو کنگره آمریکا که با اتهام آزار جنسی و استفاده شخصی از اموال دولتی روبه رو بود، در آستانه آغاز تحقیقات درباره اتهام هایش، استعفا کرد.

-دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سیزدهم اردیبهشت در سه توئیت متوالی تصدیق کرد که به مایکل کوهن وکیل شخصی خود، حق السکوت درباره استورمی دانیلز هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی را بازپرداخت کرده است.
-«اریک گریتنز» فرماندار ایالت میزوری که با اتهام فساد اخلاقی و سوءاستفاده از منابع مالی در دوره مبارزات انتخاباتی روبروست، نهم خرداد ماه از سمتش استعفا کرد.
-دادستان کل ایالت نیویورک 24 خرداد ماه از رئیس جمهوری آمریکا و بنیاد متعلق به او به دلیل فعالیت های غیرقانونی شکایت کرد و خواستار انحلال این بنیاد شد.

**چین
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز 26 دی ماه در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود «شی جین پینگ» ضمن گفت وگو درخصوص تحولات شبه جزیره کره و با انتقاد از روابط تجاری دو کشور، کسری تراز تجاری آمریکا با چین را «غیرقابل‌تحمل» دانست.
-دولت آمریکا درگزارش سالانه خود به کنگره در 30 دیماه اعلام کرد که این کشور در حمایت از عضویت چین در سازمان جهانی تجارت در سال 2001 اشتباه کرده است.
-یک مقام بلندپایه دولت آمریکا در 14 بهمن ماه، چین را به کمک به دولت ونزوئلا از طریق رشته سرمایه گذاری های مبهم در صنعت نفت این کشور به عنوان پرداخت وام، متهم کرد.
-در ادامه تلاش های آمریکا برای محدود کردن قدرت رقابتی چین، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در پنجم خواستار تحقیق درباره تلاش پکن برای گسترش قدرت نظامی و اقتصادی خود در آفریقا شد.
-دوازدهم خردادماه وزیر دفاع آمریکا با متهم کردن پکن به اجرای رویکردهای ارعاب آور نظامی در دریای جنوبی چین گفت که چنین اقدام هایی سبب بروز تردید درباره اهداف بزرگ تر چینی ها در این دریا می شود.
-رئیس جمهوری آمریکا 25 خرداد ماه با صدور بیانیه ای اعلام کرد برای 50 میلیارد دلار واردات از چین، تعرفه 25 درصدی اعمال خواهد کرد.


** استعفا، برکناری و تغییرات کابینه
-از سوم بهمن ماه 96 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پی برخی اظهارات اخیر «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، تصمیم به برکناری وی گرفته است.
-مدیر مالی کمیته ملی حزب جمهوریخواه آمریکا به دلیل اتهامات جنسی مطرح شده علیه وی هشتم بهمن ماه از سمت خود کناره گیری کرد.
-نهم بهمن ماه «اندرو مک کیب» معاون مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) روز دوشنبه استعفا داد.
-«جاش کمبل» مامور ویژه نظارت پلیس فدرال آمریکا (FBI) به دلیل آنچه که حملات «بی وقفه» منتقدانی همچون «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و جمهوری خواهان کنگره به این نهاد برای کسب اهداف سیاسی عنوان کرد، در پانزدهم بهمن ماه از پست خود کناره گیری کرد.
-19 بهمن ماه «رابرت پورتر» یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد، استعفا داده است. دو همسر سابق پورتر، وی را به «آزار فیزیکی، زبانی و عاطفی» متهم کرده اند.
-«راشل برند» نفر سوم وزارت دادگستری آمریکا و «دیوید سورنسون» ( David Sorensen) مشاور کاخ سفید که متن سخنرانی های «دونالد ترامپ» را تهیه می کند، در 21 بهمن ماه از مقام خود استعفا دادند.
-اندو مک کیب معاون پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا که یکی از شاهدان پرونده ارتباط ستاد انتخابات ترامپ با روسیه بود هم در 26 اسفندماه به اتهام افشای غیرمجاز اطلاعات اخراج شد.
-«26 بهمن ماه، جرج دیوید بنکس» مقام شورای ملی اقتصاد آمریکا استعفا کرد.
-بنکس گفت که روز سه شنبه پس از آنکه اطلاع یافته که موفق به احراز صلاحیت امنیتی دائم نخواهد شد، استعفای خود را تقدیم کرده است.
-«هوپ هیکس» مدیر ارتباطات کاخ سفید و از مشاوران قدیمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکادهم اسفندماه اعلام کرد که از سمتش استعفا می دهد.
-«گری کوهن» مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید به دلیل مخالفت با طرح وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا در 16 اسفندماه استعفا داد.
-دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 22 اسفندماه، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.
-«جان مک انتی» دستیار شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از برکنار شدن از مقام خود هم در همین روز از کاخ سفید اخراج شد.
-«استیو گلدشتاین» معاون رکس تیلرسون در دیپلماسی عمومی هم ساعاتی بعد، برکنار شد.
-رئیس جمهوری آمریکا پس از اخراج وزیر خارجه خود از طریق توئیتر، این بار در سوم فروردین با اخراج مشاور امنیت ملی کاخ سفید از این طریق، جان بولتون سرپرست سابق نمایندگی این کشور در سازمان ملل را به این سمت منصوب کرد.
-دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، نهم فروردین وزیر امور کهنه سربازان را برکنار و دکترش را به عنوان جانشین وی معرفی کرد.
-«توماس بوسرت» مشاور امنیت داخلی رئیس جمهوری آمریکا در 21 فروردین از سمت خود استعفا داده است.
-23 فروردین «نادیا شادلو» سومین مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا نیز با گذشت فقط چند روز از آغاز رسمی فعالیت «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا از پست خود استعفا کرد.
-«راب جویس» هماهنگ‌کننده امور امنیت سایبری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، شورای امنیت ملی و کاخ سفید را در 28 فروردین ترک کرد.
-کمیته روابط خارجی سنا در چهارم اردیبهشت صلاحیت «مایک پمپئو» را به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا تایید کرد.
-جینا هاسپل هم توانست رای اعتماد سنا را برای ریاست بر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) بر عهده گیرد.
-«جو هاگین» معاون ستاد کارکنان کاخ سفید که نقش موثری در برگزاری جلسه دیدار میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشت، 30 خرداد ماه از سمتش کناره گیری کرد.


**سوریه
-«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز سوم بهمن مدعی شد که روسیه مسئول حمله شیمیایی روز گذشته در غوطه شرقی در سوریه است.
-برت مک گروک، نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد تروریست داعش پنجم بهمن ماه اعلام کرد که چنانچه ترکیه از عفرین در سوریه خارج نشود، زمینه برای احیای داعش بیش از همیشه فراهم می آید.
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نهم فروردین ماه در اقدامی غافلگیرانه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به زودی خاک سوریه را ترک می‌کنند.
-رئیس جمهوری آمریکا بر بازگشت نیروهای نظامی کشورش از سوریه تاکید کرد و گفت اگر عربستان می خواهد در سوریه بمانیم، باید هزینه آن را بپردازد.
-15 فروردین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با ادامه حضور نیروهای نظامی کشورش در سوریه برای مدت طولانی تری موافقت کرد.
-سخنگوی کاخ سفید در 16 فروردین، خروج نیروهای آمریکایی را منجر به تقویت حضور ایران در سوریه ندانست و گفت: هدف ما این است که مسئولیت را به نیروهای محلی، متحدان و شرکایمان واگذار کنیم.
-25 فروردین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت محلی) با حضور در برابر خبرنگاران اعلام کرد که دستور حمله به اهدافی در سوریه را صادر کرده است.
-وزارت خارجه آمریکا دهم خردادماه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد هیات تحریر الشام وابسته به جبهه النصره در سوریه را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است.

**روسیه
-آمریکا روز ششم بهمن ماه تحریم های جدیدی علیه چند مقام روسیه و چندین شرکت وضع کرد.
-هشتم بهمن ماه آمریکا برنامه ایجاد خط لوله گاز با نام «جریان شمالی 2» بین روسیه و آلمان را به عنوان یک تهدید برای امنیت انرژی اروپا دانست.
-دهم بهمن ماه وزارت خزانه داری (دارایی) آمریکا فهرستی هفت صفحه ای را از مقام های سیاسی و اقتصادی روس منتشر کرد که به دخالت در انتخابات 2016 آمریکا متهم هستند و همگی آنها از نزدیکان رئیس جمهوی روسیه اند.
-«13 بهمن مایک پومپئو» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ضمن دفاع از دیدارش با مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) گفت که اگر واشنگتن و مسکو با یکدیگر همکاری نکنند، جان بسیاری از آمریکایی ها در معرض خطرات بزرگ تری قرار می گیرد.
-26 بهمن ماه، دمکرات های کنگره آمریکا طرحی یک میلیارد دلاری برای تامین امنیت سایبری سامانه های انتخاباتی این کشور مقابل حملات روسیه ارائه کردند.
-وزارت دادگستری آمریکا در 27 بهمن ماه، علیه سیزده فرد و سه گروه روسی به اتهام دخالت در «فرایندهای سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده» کیفرخواست صادر کرد.
-در یازدهم اسفندماه، دولت آمریکا تحریم‌هایی را که در سال 2014 پس از انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه علیه این کشور وضع کرده بود، یکسال دیگر تمدید کرد.
-رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر انگلیس در 22 اسفندماه در گفت و گوی تلفنی تاکید کردند که دولت روسیه باید درباره چگونگی انتقال مواد شیمیایی استفاده شده در حمله به جاسوس روس به لندن پاسخگو باشد.
-وزیر امنیت داخلی آمریکا روز نخست فروردین با تایید تلاش هکرهای روسیه برای نفوذ در سیستم انتخاباتی ایالات متحده گفت این تلاش ها تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است.
-سخنگوی کاخ سفید ششم فروردین از دستور رئیس جمهوری آمریکا برای اخراج ده ها افسر اطلاعاتی آمریکا و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل خبر داد.
-آمریکا در 17 فروردین، 24 تبعه روس شامل مقام های دولتی و بازرگانی و 14 نهاد روسی را تحریم کرد.

**اقتصاد
-هشتم بهمن ماه : از زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، بدهی دولت آمریکا رو به فزونی نهاده و اکنون به 20 تریلیون و 500میلیارد دلار ر سید.
-اتحادیه اروپا روز نهم بهمن ماه به آمریکا هشدار داد در صورت اعمال محدودیت های تجاری بر این اتحادیه از سوی واشنگتن، نهاد مزبور واکنش سریع و مناسبی نشان خواهد داد.
-در یازدهم بهمن ماه رئیس جمهوری آمریکا خواستار افزایش بودجه نظامی کشور، بازسازی صنایع دفاعی و مدرنیزه کردن تسلیحات هسته ای شد.
-در 14 بهمن ماه، بازار سهام آمریکا، به رغم افزایش اشتغال، در بدترین هفته خود در 2 سال گذشته، با سقوط حدود 700 واحدی شاخص داو جونز رکوردی تازه ثبت کرد.
-ترامپ تصمیم گرفت تا بر واردات فولاد و استیل تعرفه وضع کند. این مساله اعتراض مکزیک، چین، اروپا و کانادا را برانگیخت اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در 11 اسفندماه در توئیتی اعلام کرد که «جنگ تجاری» با سایر کشورها «خوب» و «پیروزی در آن آسان است.»
-در سوم فروردین شاخص های بازار سهام آمریکا در واکنش به آغاز جنگ تجاری ترامپ با چین و امضای سندی برای اعمال محدودیت سرمایه گذاری و تعرفه های جدید واردات علیه این کشور، سقوط شدیدی را تجربه کرد.
-سخنگوی کاخ سفید در 15 خرداد گفت ترامپ از اعمال تعرفه واردات کالا از کشورهای دوست و متحد آمریکا بسیار مطمئن است و آن را محافظت از کارگران و تجار آمریکایی می داند.
-رئیس جمهوری آمریکا 23 خرداد ماه در توئیتی سازمان تولید کنندگان نفت (اوپک) را به تلاش برای افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی متهم کرد.

**انتخابات کنگره
-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 20 بهمن با انتقاد از آنچه که سنگ‌اندازی دمکرات‌ها در زمینه افزایش بی‌رویه بودجه نظامی این کشور خواند، در صفحه توئیتر خود نوشت: باید در انتخابات 2018 کنگره، جمهوریخواهان بیشتری انتخاب کنیم.
-چهارم اسفندماه رئیس جمهوری آمریکا گفت ما نمی خواهیم در انتخابات میاندوره ای سنا ببازیم،اگر محافظه کاران درانتخابات شرکت نکنند، دموکرات ها حق داشتن اسلحه را خواهند گرفت.
-در یکم فروردین، قانونگذاران آمریکا در کنگره مبلغ 380 میلیون دلار به بودجه هنگفت این کشور برای برگزاری انتخابات و مقابله با حملات سایبری اضافه کردند.

**عربستان
-'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان در 28 اسفندماه برای یک سفر دو هفته ای، راهی آمریکا شد تا با مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کند.
-در ادامه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا، شرکت امنیت سایبری وبرنامه نویسی عربستان روز یکم فروردین یادداشت تفاهمی با شرکت آمریکایی بوز الان هامیلتن ( Booz Allen Hamilton )در زمینه امنیت سایبری امضا کردند.
-وزارت خارجه آمریکا چهارم فروردین با فروش یک میلیارد دلار تسلیحات از جمله 6 هزار و 600 فروند موشک ضد تانک تاو به عربستان سعودی موافقت کرد.
-17 فروردین، آمریکا با فروش 180 سیستم توپخانه خودکششی به عربستان سعودی به ارزش 1.31 میلیارد دلار موافقت کرد.

**یمن
-مساله یمن هم یکی از موضوعاتی بود که واشنگتن در سال 2018 نسبت به آن سیاست های متناقضی داشت به گونه ای که در روز نخست فروردین، سنای آمریکا به مسکوت گذاشتن قطعنامه ای رای داد که در صورت طرح و تصویب نهایی، به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن پایان می داد.
-وزیر دفاع آمریکا دوم فروردین پایان درگیری در یمن را برای ثبات منطقه ضروری دانست و گفت قصد داریم جنگ در یمن را پایان دهیم و سعودی ها بخشی از این راه حل خواهند بود.
اروپام*1429 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا 6 ماهه نخست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت

به گزارش قدس آنلاین، رابرت دنیرو در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «از تحقیرکردن او خسته شده‌ام... او واقعا و حقیقتا یک آدم بیمار است.»
این بازیگر در پاسخ به پرسشی درخصوص تمایل او به بازی در نقش ترامپ، صریحا گفت که هرگز این کار را انجام نخواهد داد، زیرا رئیس‌جمهور سابق حتا یک «ویژگی مثبت» نیز ندارد.او سپس حامیان ترامپ را نشانه گرفت و گفت: «فکر نمی‌کنم آنها متوجه باشند که اگر او خدانکرده دوباره رئیس جمهور شود، چقدر خطرناک است. فکر می‌کنم آنها واقعا درک نمی‌کنند. از منظر تاریخی، در آلمان نازی این اتفاق در مورد هیتلر افتاد. او را جدی نمی‌گرفتند. شبیه دلقک‌هاست. مثل یک ابله رفتار می‌کند. [بنیتو] موسولینی همین‌طور.»

این بازیگر ٨٠ ساله چشم‌انداز خود از انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را نیز ارائه داد. «بلبشویی فراتر از تصور ما به وقوع خواهد پیوست.»«مسئله درست و غلط است. این مرد یک هیولاست. فراتر از اشتباه است. تقریباً شبیه این است که می‌خواهد وحشتناک‌ترین کارهایی را که به ذهنش می‌رسد، انجام دهد... تا کفر ما را درآورد؟ نمی‌دانم اسمش را چه بگذارم ولی خیلی ترسناک است.»دنیرو در پایان مستقیما ترامپ و هیتلر را کنار هم نشاند و گفت: «...وقتی بچه بودم می‌گفتم هیتلر یک کابوس است. [در آمریکا] هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اما اکنون ممکن به نظر می‌رسد.»

در طول چهارسال ریاست جمهوری ترامپ، سیاست‌ها و رفتارهای وی یکی از مواردی بود که در نطق‌های برندگان و مجریان جشنواره‌ها و مراسم‌های سینمایی معمولا مورد انتقاد قرار می‌گرفت.دنیرو یکی از هنرمندانی است که چندین مرتبه به ترامپ حمله کرده است. این هنرپیشه مطرح هالیوود در مصاحبه‌ای در دسامبر ۲٠۱٧ با روزنامه نیویورک تایمز او را فردی «بی‌مقدار و عوضی» خوانده بود. او هم‌چنین در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت در سال ۲٠۱٩، گفته بود که ترامپ تنها به یک چیز اهمیت می‌دهد و آن این است که «رئیس» باشد و نسبت به خطرات انتخاب وی به عنوان رییس‌جمهور آمریکا هشدار داده بود.براساس آخرین نظرسنجی‌ها، بایدن، نامزد احتمالی حزب دموکرات، فاصله بسیار کمی با ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، دارد و حتی در برخی از این نظرپرسی‌ها از رقیب خود عقب‌تر است. سیاست‌های بایدن درخصوص جنگ اکراین و غزه و همچنین مسائل اقتصادی، نارضایتی‌های عمیقی در جامعه آمریکا پدید آورده و پایگاه اجتماعی مرد شماره یک کاخ سفید را متزلزل ساخته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین