Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@10:27:37 GMT

تبر سودجويان بر تن درختان ارسباران

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۰۹۰۱

تبر سودجويان بر تن درختان ارسباران

خبرگزاري آريا - تبريز - ايرنا - درختان منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان يکي از چشم اندازهاي طبيعي و گردشگري شمال غرب کشور، اين روزها از طمع سودجويان رنج مي برد و تبر سودجويي کمر آنها را نشانه رفته است.

به گزارش ايرنا، جنگل هاي ارسباران با حدود 164 هزار هکتار وسعت در کناره جنوبي رود ارس در شمال آذربايجان شرقي و مرز شهرستان هاي کليبر، ورزقان و اهر، زخم خورده از حرص سودجويان و دلالان چوب براي ادامه حيات خود، نيازمند امداد و کمک مردم، ساکنان منطقه و نهادهاي مسوول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در تبيين اهميت جنگل هاي ارسباران همين بس که يونسکو در سال 1355 حدود 72 هزار و 460 هکتار از اراضي اين منطقه را به عنوان «ذخيره‌گاه زيست ‌کره» ثبت کرد.
جنگل هاي ارسباران به عنوان ميراث طبيعي بشري در سال 2018 نيز در فهرست ثبت جهاني يونسکو قرار داشت که بنا به دلايلي مانند توسعه اراضي کشاورزي و برداشت بي رويه از درختان و معادن اين منطقه فعلا مسکوت مانده است.
در اين ميان در روزهاي اخير انتشار فيلم و عکس هايي از کاميون هاي حامل درختان قطع شده منسوب به جنگل هاي ارسباران در رسانه ها و فضاي مجازي، حساسيت ها را برانگيخت و مسئولان مرتبط را وادار به بررسي و پيگيري اين موضوع و پاسخگويي به افکار عمومي کرد.
نخستين جرقه عکس العمل و تذکر به اين موضوع به صورت رسمي از سوي حجت الاسلام محمدعلي آل هاشم، نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز در نماز جمعه اين هفته تبريز زده شد و شعله هاي آن به استانداري آذربايجان شرقي و ادارات کل استان نيز رسيد.
امام جمعه تبريز جنگل هاي ارسباران و قره داغ را قلب تپنده منطقه دانست و گفت: درختان اين جنگل ها فداي سودجويي قاچاقچيان چوب شده و براي استفاده در کارخانه ها به شمال کشور قاچاق مي شوند.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکيد بر توجه ويژه براي حفاظت و نگهداري از اين جنگل ها، افزود: مديران کل حفاظت محيط زيست، جهاد کشاورزي و منابع طبيعي و آبخيزداري و مسئولان مرتبط بايد در اين خصوص حساس و مانع از قطع اين درختان شوند.
در ادامه حساس شدن افکار عمومي به قطع درختان در منطقه ارسباران، استاندار آذربايجان شرقي نيز وارد عمل شد و در اظهارنظري جنگل هاي ارسباران را از بزرگ ترين مزيت هاي طبيعي و گردشگري استان دانست.
محمدرضا پورمحمدي افزود: در هفته‌هاي اخير به دليل افزايش چشمگير قيمت چوب و ممنوعيت قطع درختان در شمال کشور برخي افراد نسبت به قطع درختان غيرمثمر در اراضي شخصي خود اقدام کرده‌اند و اين موضوع منحصر به استان آذربايجان شرقي و منطقه ارسباران نيست.
وي اضافه کرد: هيچ اداره و نهاد دولتي حق صدور مجوز براي قطع درختان جنگلي را ندارد و تاکنون نيز در اين استان چنين مجوزي صادر نشده است و اجازه هيچ تعرضي به محدوده جنگل‌هاي ارسباران داده نمي شود.
استاندار آذربايجان شرقي يادآوري کرد: بخشي از درختاني که در هفته‌هاي اخير در منطقه ارسباران قطع شده‌اند، مربوط به اراضي واقع در مخزن سد خداآفرين هستند و شرکت آب منطقه‌اي استان به دليل اينکه اين اراضي بعد از آبگيري سد به زير آب خواهد رفت مجوز قطع اين درختان را صادر کرده است.
پورمحمدي با بيان اينکه نظارت کافي بر محدوده جنگلي منطقه ارسباران انجام مي شود، ادامه داد: هم اکنون آئين ‌نامه‌اي براي مشخص کردن چارچوب بهره ‌برداري از چوب درختان در زمين‌هاي شخصي و اراضي غيرجنگلي از سوي ادارات ذي ربط در حال تدوين است.
نماينده مردم کليبر، خداآفرين و هوراند در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه قطع درختان منطقه ارسباران از حدود 7 تا 8 ماه پيش تشديد يافته است، گفت: سودجويان و دلالان چوب براي تهيه مواد اوليه کارخانه ها پس از اعلام تنفس از سوي مسئولان براي قطع درختان جنگلي و غيرجنگلي شمال، به منطقه ارسباران هجوم آورده و پس از قطع درختان، آن ها را به خارج از استان و شمال کشور حمل مي کنند.
قلي الله قلي زاده، افزود: قطع گسترده درختان بيشتر در شهرستان هاي کليبر، خداآفرين و هوراند به چشم مي آيد ولي معني آن اين نيست که همه اين درختان جنگلي هستند.
وي با تاکيد بر اينکه حفظ و حراست از درختان و جنگل ها وظيفه همه است، يادآوري کرد: در سال هاي گذشته براي اصلاح باغ ها، باغداران اقدام به قطع درختان پير و آفت زده مي کردند که اين روند طبيعي بود، اما در سال هاي اخير برخي افراد سودجو با سوءاستفاده از افزايش چند برابري قيمت درختان، قطع آن ها را تشديد و در کنار آن به جنگل هاي ارسباران نيز تعرض کرده اند.
الله قلي زاده ادامه داد: قطع بي رويه درختان غيرجنگلي، جنگلي و باغات در منطقه ارسباران موجب شده تا چهره طبيعي منطقه به هم بخورد و مسئولان ذيربط بايد وارد عمل و مانع از قطع بي رويه درختان شوند.
مديرکل جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي نيز در پي بروز حساسيت هاي عمومي براي قطع درختان منطقه ارسباران با صدور بخشنامه اي، قطع هرگونه درخت و چوب آلات باغي اعم از مثمر و غيرمثمر در منطقه ارسباران را ممنوع اعلام کرد و گفت: قطع درختان در باغ ها و مستثنيات اشخاص براي اصلاح و احيا قانوني بوده و در راستاي آن طرحي به نام زراعت چوب نيز وجود دارد که مورد تائيد سازمان هاي مربوطه است.
اکبر فتحي با بيان اينکه در اين روند احتمال قطع درختان جنگلي از سوي برخي افراد سودجو نيز وجود دارد، افزود: براي حفاظت از درختان و جنگل ها به زودي دستورالعمل قطع درختان مثمر، غيرمثمر، جنگلي و غيرجنگلي به صورت شفاف تهيه و به ادارات شهرستان هاي استان ابلاغ مي شود.
وي يادآوري کرد: تاکنون شرايطي مانند امسال در خصوص قطع درختان منطقه به وجود نيامده بود و اين اتفاق موجب شد تا شائبه قطع درختان جنگلي منطقه ارسباران به وجود بيايد.
دادستان عمومي و انقلاب تبريز نيز با بيان اينکه حمل هرگونه چوب، الوار و درخت به خارج از آذربايجان شرقي ممنوع است، گفت: قانون منع تغيير کاربري اراضي زارعي و باغي براي ممانعت از قطع درختان باغات نافذ است و يکي از مصاديق اين قانون، قلع و قمع درختان منطقه ارسباران است.
موسي خليل الهي با تاکيد بر اينکه هيچ کس حق ندارد حتي درختان باغات ملک شخصي خود را قلع و قمع کند، افزود: از امروز به پليس راه استان دستور داده شده تا از خروج هرگونه چوب، الوار و درخت به هر نحوي از استان ممانعت و خودروهاي حامل درختان قطع شده را توقيف کند.
وي اظهار کرد: هر فرد و شخصي در هر مقامي اگر از دستور قضايي در اين زمينه سرپيچي کند با آن برخورد قضايي خواهد شد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه تقاضاي زياد از شمال کشور براي خريد درخت، علاوه بر جنگل هاي ارسباران فضاي سبز استان را نيز تهديد مي کند، گفت: اين موضوع موجب شده تا برخي افراد سودجو با سوء استفاده از اين فرصت بدنبال قطع درختان باغات و در مواردي جنگل هاي ارسباران باشند.
داور نامدار افزود: درختان قطع شده و کاميون هاي حامل درختان لزوما مربوط به درختان جنگلي نيستند و در بازديد از محل قطع درختان و دپوي درختان قطع شده در منطقه کليبر و خداآفرين، معلوم شد که بيشتر آن ها از اراضي باغي و مستثنيات افراد قطع شده است.
وي با بيان اينکه بيشتر درختان قطع شده از نوع درختان باغي مانند صنوبر و توت است، يادآوري کرد: در بين اين درختان برخي گونه هاي جنگلي مانند گردو و افرا نيز مشاهده شد که از داخل باغ هاي شخصي قطع شده است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي اظهار کرد: موضوع قطع درختان در سال هاي گذشته وجود داشت ولي امسال به علت تقاضاي شديد، برخي افراد سودجو از طريق دلالان و عوامل خود در شهرستان ها اقدام به خريد و فروش اين درختان به قيمت بالايي مي کنند.
نامدار ادامه داد: قطع درختان جنگلي واقع در اراضي باغي و مستثنيات بدون مجوز منابع طبيعي و تعرض به جنگل ها غيرقانوني بوده و با آن ها برخورد مي شود.
وي گفت: ماموران اين اداره کل هر جا گونه جنگلي قطع شده اي را مشاهده کنند براي آن پرونده تشکيل داده و متخلف را براي برخورد قانوني به مراجع قضايي معرفي مي کنند.
مديرکل محيط زيست آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه وظيفه اين اداره کل در منطقه ارسباران حفاظت از گونه هاي جنگلي است، مي گويد: هم اکنون حدود 86 هزار هکتار از منطقه ارسباران تحت حفاظت اين اداره کل است.
حميد قاسمي با اشاره به اينکه اگر فردي بخواهد گونه جنگلي را از جنگل خارج کند، ماموران اين اداره کل مانع آن مي شوند، افزود: در روزهاي گذشته نيز چند خودرو حامل درختان قطع شده که داراي چند درصد گونه جنگلي بوده را متوقف و به دستگاه قضايي معرفي کرده اند.
وي با بيان اينکه امسال حمل درخت از منطقه ارسباران زياد شده است، يادآوري کرد: علت هجوم افراد سودجو به اين منطقه به صورت مافيايي اعلام تنفس براي قطع درختان شمال و افزايش 4 تا 5 برابري قيمت معمول درخت است.
قاسمي ادامه مي دهد: حفظ جنگل هاي ارسباران که بازمانده جنگل هاي وسيع سال هاي گذشته در اين منطقه است، ضروري بوده و بايد با افراد سودجو که به بهانه صنعت چوب اقدام به قطع گسترده درختان مي کنند برخورد شود.
گزارش از: پرويز بابائي
8023/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم

هر ساله تعدادی از جنگل‌های  کشور درگیر آتش سوزی می‌شوند، اما در برخی موارد عمدی بودن این آتش سوزی‌ها غیر قابل انکار است، زیرا قاچاقچیان چوب گاهی به دلیل ناکامی در قاچاق چوب درختان اقدام به آتش زدن جنگل‌ها می‌کنند.

طی سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کارآمدن هوش مصنوعی می‌توان از این تکنولوژی برای جلوگیری از قاچاق چوب و آتش سوزی جنگل استفاده کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند