وقتی آرمان و ایدهآل تلویزیون میشود «خندوانه»!
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۱۱۹۹
به گزارش پارس نیوز، فیلمهای سینمایی و مجموعههای سریالی خارجی چه آمریکایی، اروپایی و چه کرهای و ترکیهای روی آنتن شبکههای سیما میروند و برخی از این آثار همچون «افسانهدونگیی» یا «فرار از زندان» جزو پربینندههای تلویزیون محسوب میشوند. سیدمحمد حسینی منتقد سینما و تلویزیون واکنش جالب توجهی به پربینندهبودن این نوع آثار داشت که این طور گفت: من فکر میکنم این روزها که امثال «افسانه دونگیی» جزو پربینندههای تلویزیون هستند به رویکرد این روزهای تلویزیون که رفع تکلیفی است و به روزمَرگی جای روزمرِگی افتاده، برمیگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا دغدغههای مردمی دغدغههای تلویزیونی نیست؟
وی افزود: روزگار تلویزیون مرا یاد توصیه حضرت علی(ع) به مالکاشتر میاندازد که فرمودند: ای مالک! میان خودت و مردم فاصله نینداز. اینگونه است که میگویم رسانهملی خرجهایی میکند که برای مردم کاربرد آنچنانی ندارد. یعنی در واقع مردم دردهایی دارند که صداوسیما از آنها خبر ندارد. من فکر میکنم اگر بناست مشکل اقتصادی سرزمین ما حل بشود، اگر بناست آن روح با هم بودن دهه ۶۰ را یک بار دیگر مردم ما تجربه کنند. نبض چنین حرکتی در صداوسیما میزند؛ یعنی صداوسیما یک چنین حرکتی را میتواند در جامعه ما ایجاد کند و دغدغهشان نیست. دنبال مچگیریهای سیاسی و خرده حسابهای شخصی آدمهای قدرتمند در این مملکت است. در حالیکه این وسط مردم هستند وجهالمخامصه این طرفین درگیریها قرار میگیرند.
تذکرهنویسی از دریچه سریالسازی
حسینی با اشاره به اینکه سریالها میتواند تذکرهنویسی انجام دهند، گفت: من فکر میکنم تلویزیون به عنوان نماینده مردم، اصلیترین مولفهای که باید ترویج کند دو چیز است؛ اول، روح وحدت را باید ایجاد کند، صرفاً در دو آهنگ سالار عقیلی خلاصه نمیشود و داستانهایی از جنس و تبار سیمرغ عطار نیاز دارد. مردم باید با هم باشند و این با هم بودن گرما را به خانوادهها برگرداند. مهمترین کاری که صداوسیما میتواند انجام دهد همین صمیمیت و محبتی است که میتواند برای مردم بسترسازی کند. دومین کاری که رسانهملی از دریچه سریالهایش میتواند انجام دهد نوعی تذکرهنویسی از جنس کاری که عطار انجام داده است همچون تذکره الاولیاء. یعنی ذکر فعل، انفعالات و تصمیمات آدمهای بزرگ و حکایت آدمهای پیروز نه روایت آدمهای شکست خورده که در سریالها موضوع اصلی است.
رسانهملی ما مملوء از روایتهای شکست و بدبختی شده است
وی با بیان اینکه امروز سریالهای تلویزیون حس پیروزی و موفقیت را به مخاطب انتقال نمیدهد، تأکید کرد: همه سریالهایی که در سالهای اخیر دیدم یکسری آدم بیچاره که از زندگی مستأصل هستند و هیچ وجهی برای عمومی شدن ندارند. این سکته ناقصی است که در سینمای ما وجود دارد و کامل آن را تلویزیون مرتکب میشود. معتقدم تلویزیون به بازآفرینی دوباره مجد و عظمت روح، القای روح با هم بودن، ایرانی بودن، مسلمان بودن و شیعه بودن حرکت کند. یک چنین چیزی مطمئناً از دل پرداختهای نمایشی دوره قاجار درنمیآید. اگر مسئولیتی در تلویزیون داشته باشم از درب ورودی هرکس طرح سریال، داستانی درباره قاجار و پهلوی دارد از آنها میخواهم دست نگه دارند و بگذارند آنتن چند وقتی به صفویه و پیروزی امام قلیخان بپردازد. چرا آنقدر بایستی روایتهای رسانهملی ما مملوء از شکست و بدبختی باشد. مردم امروز به روایتهای فتح و پیروزی نیاز دارند. آنچه که در حوزه سریالهای تاریخی اتفاق میافتد انگار همه تاریخ ایران در نکبت شکست پهلوی و قاجار خلاصه شده است.
واقعاً الان موقع ساخت و پخش «بانوی عمارت» نبود
این منتقد سینما و تلویزیون، گفت: واقعاً الان موقع ساخت و پخش «بانوی عمارت» نبود. واقعاً پرداختی از قاجار در تلویزیون میبینم حالم بد میشود. تاریخ ما فقط قاجار است. چرا آنقدر تلویزیون قجریزده و یا قاجاری است؟ چرا حافظه تلویزیون از ۲۰۰ سال به آن طرفتر نمیتواند به خاطر بیاورد. ما چطور به حماسه پرتغالیها از بندر گندروم(بندرعباس) نمیپردازیم. ماجرایی که پرتغالیها ۱۰۰ سال اطراق کرده و چطوری پیروز شدند. به خاطر بیاورد تمدن عجیبی مثل بناهای باشکوه اصفهان، شکل بدهیم. یک آدمی مثل شیخ بهایی چرا نباید موضوع ما باشد؟ وقتی به این موضوع در رسانهملی میپردازیم آنقدر پرداختها ضعیف هستند که سریال درجه سه میشود.
یک بار مدیران تلویزیون ما "ژان شاردن" را مرور کنندحسینی اضافه کرد: من معقدم آنجه باید اتفاق بیفتد همان کاری است که دهه ۶۰ "کیهان رهگذر" با اثر فوق العاده "بوعلی سینا" انجام داد. آن نوع پرداخت و مضمون، بایستی مشق امروز تلویزیون ما باشد. بوعلی سینا برای یک سریال و یک پرداخت نبود بلکه میتوانست از آن ۱۰ سریال بسازد. اگر این چنین مضامینی در آمریکا بود تا حالا ۱۰۰ اثر از آن ساخته بودند. مگر از زندگی آبراهام لینکلن، آثار متعددی نساختند؟ یا در جشنواره اسکار دو فیلم با موضوع چرچیل همزمان ساخته میشود. به نظرمن برگردیم یک بار دیگر برای مدیران تلویزیونمان تکلیف کنیم سیاحتنامه "ژان شاردن" فرانسوی یک بار مرور کنند، تا متوجه شوند ایرانیها که راجع به آن حرف میزنند در دورهای که اروپاییها حمام رفتن را بلد نبودند در ایران بالاترین مراتب علمی را شاهد بودیم.در همین سیاحتنامه این نقدها را مطرح میکند و اشاره دارد که چه شکوه علمی ایرانیان داشتند. اوجب واجبات است و از دل اینها موضوع بیرون میآید. واقعاً آمریکا که هیچ تاریخی ندارد نباید اجازه پیدا کند درباره تمدن و فرهنگ ما تحلیلی انجام دهد.
چون قافیه تنگ آمد شاعر به جفنگ آید
وی با گلایه از برخی اتفاقات تلویزیون چه در عرصه استفاده از سلبریتیها و برنامههای بیمحتوا، اشاره کرد: وقتی فضای بدون قصه حاکم میشود یاد این عبارت میافتم؛ چون قافیه تنگ آمد شاعر به جفنگ آید. آرمان و ایدهآل ما میشود «خندوانه»! که البته بچههای خندوانه کار را درست پیش میبرند ولی واقعیت ماجرا این است که بهترینهای تلویزیون باید برنامههای با محتواتر و جامعتری باشند. تلویزیونی که مولفههای قدرتمندی چون داود میرباقری، احمدرضا درویش و امثال شهریار بحرانی را دارد که هرکدام از این کاربلدها در اختیار تلویزیونهای دیگر خاورمیانه بود بدون شلیک یک گلوله، منطقه را تسخیر کرده بودند.
چرا صداوسیما آثار قابل احترامش را تکرار نمیکند؟
حسینی در پایان افزود: واقعاً بعد از «مریم مقدس» چرا تلویزیون نباید از امثال شهریار بحرانی دعوت میکرد و یا اثری را مطاله میکرد. یا بعد از «مختارنامه» چرا باید این همه سال داود میرباقری بیکار باشد. این سوء مدیریتها یا کمکاریها باعث شده که آثار کرهای حتی در بازپخش هم گوی سبقت را از محتواهای وطنی بگیرند. کارهای کرهای که همه کلیشه و تکرار مضامین هستند و از قصههای خسته و ضعیفی برخوردارند. واقعاً تلویزیون میتواند امثال «مختارنامه»، «یوسف پیامبر» و آثار قابل احترامی از این دست را دوباره تکرار کند و ما ببینیم آثار کیفی خودمان پربیننده باشند. در این مسیر نیازی به تقلید و اصطلاحاً ادای ماهواره را درآوردن نیست. مزیتهای ما با رفتارهای افسارگسیخته ماهواره هیچ سنخیتی ندارد.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: تلویزیون سینما و تلویزیون جامعه مسلمان شیعه ایران تمدن شهریار بحرانی خاورمیانه ماهواره تلویزیون پارس آرمان خندوانه پارس نیوز منتقد سینما ایده آل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.