Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه بودجه پژوهشی دانشگاه ها اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه ها بودجه پژوهشی جداگانه ای ندارند و هرساله بخش اندکی از بودجه کلی دانشگاه را با توجه اولویت های موجود به بحث پژوهش و تحقیقات اختصاص می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بودجه جدید اعلام شده در دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به سال گذشته حدود 13 درصد رشد داشته است و قطعا با وجود این افزایش بودجه باز هم نمی توان گفت که دیگر مشکلی در بحث های مالی نداریم. در واقع این بودجه با افزایش هزینه ها و شرایط اقتصادی کنونی تفاوت چندانی با بودجه سال های گذشته ندارد و قطعا کفاف هزینه های مربوطه را نمی دهد.

صالحی عمران افزود: اگر نهادها و مسئولینی که بودجه دانشگاه ها را تعیین می کنند، بودجه واقعی را با نرخ عملیاتی آن محاسبه کنند و درآمدها و هزینه های دانشگاه را به طور واقعی و عملی محاسبه کنند، در آن صورت نرخ واقعی بودجه به دست می آید و قطعا میزان به دست آمده تا حد زیادی می تواند مسائل مالی دانشگاه ها را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، اکثر پژوهشگران و نخبگان ما از بودجه های اختصاص داده شده به بخش تحقیق و پژوهش ناراضی هستند و امیدواریم مسئولان مربوطه اهمیت این موضوع را درک کرده و در بودجه علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها بازنگری جدی داشته باشند و همچنین در راستای دستیابی به نتیجه و دستاوردهای مطلوب، سرمایه گذاری بهتری نیز انجام شود.

صالحی عمران در ادامه گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای به جز بودجه دولتی درآمد خاصی ندارد و صرفا همان هزینه اندکی که از شهریه دانشجویان نوبت دوم دارد است، که آن هم خرج هزینه های حاشیه ای و عمرانی دانشگاه می شود و به حوزه پژوهشی نمی رسد.

وی بیان کرد: در این راستا، یکی از بهترین راهکارها این است که مسئولان، بودجه پژوهشی را از بودجه کل دانشگاه ها جدا کنند و مبلغی را به صورت جداگانه و صرفا به هزینه های بخش پژوهش تخصیص دهند تا محققان و نخبگان ما، با دغدغه کمتر و همچنین انگیزه بیشتر، بتوانند فعالیت های پژوهشی خود را دنبال کنند.

صالحی عمران افزود: در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد بودجه داشته ایم که در سال جدید این رقم حدود ۱۳ درصد افزایش خواهد داشت اما با توجه به نیازهای دانشگاه در فراهم کردن امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی و همچنین هزینه خوابگاه ها و هزینه های رفاهی و عمرانی دانشگاه، بودجه تخصیص داده شده برای برنامه ریزی در تمامی حوزه ها کافی نخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع به دلیل بالا بودن هزینه های جاری دانشگاه نمی توانیم در بحث های پژوهشی مانور چندانی بدهیم هر چند که در این حوزه پیشرفت های خوبی داشته ایم اما با این روند کنونی نمی توان نتایج مطلوب و دستاوردهای چشم گیری کسب کرد که در این راستا لازم است مسئولان مربوطه در بحث تخصیص بودجه پژوهشی و حمایت های مالی اهتمام بیشتری ورزند.

انتهای پیام/

283 / 31 دانشگاه فنی و حرفه ای ابراهیم صالحی عمران بودجه پژوهشی هزینه های دانشگاه امکانات آزمایشگاهی حمایت های مالی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای بودجه پژوهشی هزینه های دانشگاه امکانات آزمایشگاهی حمایت های مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت:از ۱۲۵میلیون هکتار مناطقی که قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند تاکنون حدود ۳۲ میلیون هکتار اجرا و ۹۰میلیون هکتار باقی مانده است. این یعنی حدود ۲۴درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده است.

محمد فرامرز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در کشور حدود ۴۲ میلیون هکتار مطالعه آبخیزداری انجام شده و ۳۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در دست اجرا و اجرا شده است، گفت: همچنین ۲۰ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری داریم که اجرایی نشده است.

وی افزود: به طور کل در کشور از ۱۲۵میلیون هکتار مناطقی که قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری را دارند تاکنون حدود ۳۲ میلیون هکتار اجرا و ۹۰ میلیون هکتار باقی مانده است. از این ۹۰ میلیون هکتار نیز ۲۰ میلیون هکتار دارای مطالعه آبخیزداری و ۷۰ میلیون هکتار نیز بدون مطالعه است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: این یعنی تمام این سالها تنها حدود ۲۴درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام شده که عدد بسیار کمی است.

بارش ها تا ۳۰۰میلی متر هم گزارش شد

وی در ادامه به بارش های اخیر نیز اشاره کرد و گفت:امسال و سال‌های قبل در مناطق جنوبی و مرکزی کشور بارش های شدیدی  گزارش شد. به طور مثال در سیستان و بلوچستان میانگین بارندگی ۱۱۰ میلی متر است ولی در نیمه اول فروردین سالجاری ۳۰۰میلی متر بارندگی در آن منطقه داشتیم.

فرامرز عنوان کرد: در نیمه اول فروردین استان‌های ایلام،  خوزستان، فارس، کرمانشاه،  لرستان، مرکزی و یزد درگیر بارندگی بودند و در نیمه دوم فروردین نیز  بوشهر،  جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و خراسان جنوبی بارندگی های زیادی داشتند. در اوایل اردیبهشت نیز علاوه بر استان‌های ذکر شده اصفهان نیز اضافه شد.

باید روان آب‌ها را مدیریت کنیم

وی با بیان اینکه آبخیزداری به معنای کنترل سیل نیست بلکه مدیریت روان آب است، گفت: هر سال بخشی از روان آب‌های سیلابی وارد دریا، کویر یا از کشور خارج می‌شوند و باید با استفاده از آبخیزداری بتوانیم بخشی از روان آب‌ها را داخل حوضه نگه داریم و  آنها را وارد منابع آبی قابل دسترس کنیم تا امکان استفاده از آنها در بخش های مختلف فراهم شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی اضافه کرد:کارکرد دیگر آبخیزداری حفاظت از پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

وی با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ ،۱.۷ همت بودجه آبخیزداری در نظر گرفته شده بود، گفت: که از این میزان تنها ۶۰درصد اختصاص یافت.

 اعتبار آبخیزداری کافی نیست

فرامرز در پایان با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه باید ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری مصوب و اجرایی شود، گفت:در حال حاضر تامین اعتبار  و منابع یکی از چالش های پیش و روی آبخیزداری است. ظرفیت اجرایی، متخصص، پژوهش وجود دارد ولی منابع کافی نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • تزریق۳۶همت‌ اعتبارشرکتهای دولتی در امورفرهنگی برای اولین بار
  • سهم ۱۷.۸ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • افزایش ۳۰ درصدی اعتبار شهرداری گنبدکاووس