Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل - ايرنا - راه بعنوان يکي از مهمترين زيرساخت ها نقش اساسي در رونق اقتصادي هر منطقه داشته و توسعه متوازن بدون وجود آن قابل تصور نيست، اما با اين شرايط استان اردبيل در زمينه راه فقير بوده و نياز به اقدام هاي اساسي و ضربتي براي رفع اين نقيصه مي باشد.

در کنارعدم نقش آفريني مناسب اقتصادي راه ها در توسعه استان، افزايش تصادف هاي رانندگي در سال جاري در استان افکار عمومي را متوجه موضوع راه کرده و برخي انتقادها را در زمينه کم بودن بزرگراه در استان برانگيخت، انتقادهايي که مسئولان راه و شهرسازي آن را وارد ندانسته و بر تاثيرگذاري عوامل ديگر در اين افزايش تاکيد مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نبود کافي بزرگراه و راه هاي اصلي استاندارد در استان حقيقتي غير قابل کتمان است وهم استاندار و هم مسئولان راه و شهرسازي استان اردبيل بر اين مورد تاکيد داشته و خبر از اقدام هاي اساسي در رفع اين مشکل مي دهند.
براي اطلاع از وضعيت استان اردبيل در زمينه راه بويژه بزرگراهها و ديگر مسايل مربوط به حوزه راه و شهرسازي از جمله وضعيت مسکن مهر و طرح هاي بازآفريني پاي صحبت مديرکل راه و شهرسازي و 2 تن از معاونان وي نشسته ايم.
** فقر بزرگراه در استان غير قابل کتمان است؛ اجراي طرح هاي ضربتي براي رفع اين مشکل
محبوب حيدري مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در پاسخ ايرنا در باره فقير بودن استان در شاخص هاي بزرگراهي گفت: فقر بزرگراه در استان اردبيل واقعيتي غير قابل کتمان است و ما در اين زمينه حتي از ميانگين کشوري عقب بوده و همه تلاش مجموعه راه و شهرسازي بر اين است تا با اقدام هاي ضربتي در کوتاه مدت و ميان مدت به ميانگين کشوري دست يابيم .
به گفته وي، استان اردبيل 137 کيلومتر بزرگراه ، 716 کيلومتر راه اصلي ، 702 کيلومتر راه فرعي و چهار هزار و 738 کيلومتر راه روستايي دارد که در اين ميان بزرگراه از سهم اندکي در جاده هاي استان برخوردار است.
وي بيان کرد: مديريت استان در زمينه احداث بزرگراه رسيدن به رقم 650 کيلومتر را در بلندمدت برنامه ريزي کرده اما در ميان مدت هدف رسيدن به ميانگين کشوري مي باشد.
حيدري با اشاره به محدوديت ها در زمينه اجراي طرح هاي عمراني در کشور گفت: ساخت دست کم سالانه 30 کيلومتر بزرگراه در استان برنامه ريزي شده تا در پايان چهار سال دولت، به ميانگين کشوري برسيم.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون 155حدود 160 کيلومتر بزرگراه در استان در دست احداث مي باشد، بيان کرد: امسال تخصيص اعتبارات پروژه هاي راه سازي اين استان در مقايسه با سال قبل چهار برابر رشد داشته و چهار پروژه ملي بزرگراهي براي استان تعريف شده بود که اين تعداد در بودجه سال 98 به هفت پروژه ملي افزايش يافته است.
وي اضافه کرد: مهمترين اين پروژها شامل باند دوم اردبيل – سرچم ، احداث بزگراه اردبيل - آستارا (جاده گردنه حيران) ، احداث راه اصلي گرمي - بيله سوار، اردبيل- مشگين شهر- اهر و پروژه رضي – امير کندي هستند
وي ادامه داد : امسال اقدامات اساسي در جاده خلخال – اسالم صورت گرفته و علاوه بر آن 15 کيلومتراز جاده برندق – جعفر آباد به طول 19 کيلومتر زير سازي شده است.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: از مسير شال – ماجولان هم هفت کيلومتر باقي مانده و تلاش مي شود بزودي تکميل شود.
حيدري درباره احداث با ند دوم جاده سربند – مشگين شهر افزود: مطالعات اين طرح در حال انجام بوده ودر پي جذب سرمايه گذار براي اجراي اين پروژه هستيم.
وي اعتبار مورد نياز براي مسير کلور خلخال – درام زنجان را هزار و 500 ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: اين مسير به طول 55 کيلومتر بوده که 37.5 کيلومتر آن مربوط به حوزه اردبيل و 17.5 کيلومتر ديگر مربوط به استان زنجان که 27.5 کيلو متر آن به پيمانکار واگذار شده و 10 کيومتر ديگر نيز واگذار مي شود.
** ايجاد کريدور گردشگري با اجراي طرح هاي بزرگراهي
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل با بيان اينکه طرح هاي راه و بزرگراهي استان اردبيل زمينه اتصال و تسهيل تردد استان هاي گيلان ، زنجان و آذربايجان شرقي را با اين استان فراهم مي سازد گفت: با تحقق اين مهم مسير گردشگري استانهاي همسايه به استان اردبيل امتداد مي يابد.
حيدري اضافه کرد: با بهره برداري و تکميل طرح هاي راه در شهرستان خلخال مناطق گردشگري گيلان از جمله ماسوله به استان اردبيل متصل شده و با کوتاه شدن فاصله زميني دو استان کريدور جديد گردشگري در اين مسير ايجاد مي شود.
او اضافه کرد: همچنين با اجراي طرح هاي راه سازي و اتصال استان اردبيل به زنجان فاصله استان به مرکز کوتاهتر شده و راه ايمني نيز براي اين منظور بدون وجود برف و کولاک شديد و گردنه هاي سخت گذر در جنوب فراهم مي شود.
**** کم بودن بزرگراه عامل افزايش تصادف هاي رانندگي در سال جاري نيست
معاون مهندسي و ساخت راه و شهرسازي استان اردبيل در پاسخ سئوال ايرنا که برخي افراد کم بودن بزرگراه را عامل اصلي افزايش تصادف هاي رانندگي درسال جاري مي دانند گفت :
چنين چيزي درست نيست ، استان اردبيل در چهار سال 93 و 94 و 95 و 96 در زمينه سوانح رانندگي و تلفات جاده اي با کاهش قابل توجهي برخوردار بوده است.
وي بيان کرد: اردبيل در اين سال ها بقدري عملکرد مطلوبي داشته که وزارتخانه قصد دارد فعاليت هاي اين استان را بعنوان الگو براي ديگر استان هاي کشور مطرح سازد و با اين وضعيت افزايش يک باره تصادفات رانندگي و در نتيجه تلفات انساني در سال 97 نمي تواند به زيرساخت ها از جمله ساخت بزرگراه مربوط شود.
او بيان کرد: نه تنها در چهار سال گذشته در استان اردبيل اتفاق خاصي در زمينه زيرساخت هاي جاده اي و ساخت و ساز نيفتاده بلکه بر ميزان بزرگراه ها و نيز راه هاي اصلي و فرعي استان افزوده شده و نمي توان علت افزايش سوانح رانندگي را به بزرگراه مرتبط دانست.
علي يوسف زاده اظهار داشت: علت اين امر را بايد به غير از اداره کل راه و شهرسازي در مقوله نقش رانندگان و نيز برخي عملکرد ارگان هاي مسئول جستجو کرد.
وي در عين حال بر اين امر تاکيد کرد که در نگاه کلي وجود بزرگراه و راه هاي اصلي نقش مهمي در کاهش تصادف هاي رانندگي دارد و هر چقدر بر ميزان راه هاي ايمن و استاندارد افزوده شود به همين مقدار از سوانح و تلفات رانندگي نيز کاسته خواهد شد و بايد در اين زمينه اقدام اساسي صورت گيرد .
*** عملکرد دولت تدبير و اميد در زمينه راه به اندازه تمام دولت ها بوده است
معاون مهندسي و ساخت راه و شهرسازي استان اردبيل با بيان اينکه 160 کيلومتر تا پايان دولت دوازدهم در استان احداث مي شود افزود: عملکرد دولت تدبير و اميد در استان بويژه در 2 سال گذشته در زمينه راه به اندازه تمام دولت هاي گذشته بوده است.
وي با اشاره به طرح هاي عمراني در حوزه راه استان اردبيل گفت: چهار خطه کردن جاده اردبيل- مشگين شهر و اهر به طول 45 کيلومتر، چهار خطه کردن جاده اردبيل – سرچم از جمله طرح هاي بزرگراهي استان است.
وي افزود: مقرر شد که در بودجه سال 98 براي افزايش طول بزرگراه‌ هاي پرترافيک استان و تامين قير مورد نياز براي جاده هاي گرمي و خلخال و نيز مطالبات پيمانکاران اعتبارات لازم اختصاص يابد.
وي ادامه داد: جاده اردبيل به سراب و اردبيل به آستارا محورهاي ديگري هستند که بايد به بزرگراه تبديل شوند چون ترافيک اين 2 محور بسيار سنگين است و جاده‌ ها هم تحمل اين حجم از ترافيک را ندارند.
معاون مهندسي و ساخت راه و شهرسازي استان اردبيل افزود: محور چهار خطه کردن رضي – امير کندي که 10 کيلومتر آن در مرحله روکش آسفالت است و تلاش مي شود قبل از سفرهاي تابستاني به اتمام برسد .
يوسف زاده درباره مسير بيله سوار– گوگ تپه هم افزود: مناقصه اين طرح به اتمام رسيده و در مرحله تجهيز کارگاه است ، احداث جاده پارس آباد – سربند به طول 30 کيلومتر به پيمانکار واگذار شده و طرح در مرحله احداث است .
او درباره پروژه جاده خلخال –اسالم هم گفت:اين پروژه به طول 16 کيلومتر تبديل به راه اصلي مي شود که آسفالت سه کيلومتر آن اوايل سال آينده اجرايي مي شود.
**** 75 درصد پروژه مسکن مهر استان اردبيل دردولت روحاني تکميل شده است
شهرام باباخاني معاون بازآفريني شهري و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل هم در اين نشست در پاسخ ايرنا در باره آخرين وضعيت طرح هاي مسکن مهر استان اردبيل گفت: بر اساس برنامه ابلاغي ساخت 41 هزار و 378 واحد مسکن مهر در استان آغاز شده بود اما جالب است که 75 درصد آنها در دولت تدبير و اميد تکميل شده است.
وي افزود: از 41 هزار و 378 واحد مسکن مهر اکثر واحدها به متقاضيان واگذار شده است ، يک هزار و 317 واحد آماده تحويل و 812 واحد ديگر باقي مانده که پيش بيني مي شود تا سال آينده تکميل شود.
بابا خاني بيان کرد: پروژه ‌هاي افتتاح شده به شکل کامل و با بهره‌ مندي از خدمات عمومي شامل آبرساني، گازرساني، برق ‌رساني و آسفالت محوطه به متقاضيان تحويل داده شده است .
معاون بازآفريني شهري و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل از ساخت هشت باب مسجد و همچنين ساخت مدارس در مجموعه ‌هاي مسکن مهر خبر داد و گفت: با همکاري نوسازي مدارس و مشارکت خيرين ،ساخت مدارس در آنها همچنان ادامه دارد و براي سال تحصيلي آينده مدارسي در اردبيل، نمين، خلخال و مشگين‌ شهر آماده بهره ‌برداري خواهند شد.
باباخاني ادامه داد : امسال 20 ميليارد ريال براي احداث مدارس مسکن مهر اختصاص يافته و مقرر است تا مهر ماه 98 5مدرسه افتتاح و به بهره برداري برسد .
وي افزود: يک باب کلانتري هم در قالب برنامه هاي مسکن مهر در اردبيل احداث شد.
****640 ميليارد ريال تسهيلات براي طرح هاي بازآفريني و ساخت مسکن اردبيل اختصاص يافت
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در پاسخ ايرنا در باره طرح هاي بازآفريني شهري گفت: امسال 640 ميليارد ريال تسهيلات براي تحرک بخشيدن به اجراي طرح هاي بازآفريني شهري و ساخت مسکن به اين استان اختصاص يافت.
حيدري افزود: اين تسهيلات براي تسريع در اجراي طرح هاي بازآفريني اعم از احياي بافت هاي فرسوده و ساماندهي حاشيه شهرها از طريق بازآفريني و نوسازي محلات هدف و نيز ساخت سه هزار و 215 واحد مسکن در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: تسهيلات ساخت براي سازندگان واحدهاي مسکوني در کلانشهرها به ازاي هر واحد 500 ميليون ريال و در ساير شهرها 400 ميليون ريال با نرخ سود 9 درصد در سال جاري براي دوره مشارکت مدني 2 ساله است و علاوه بر اين تسهيلات 700 ميليون ريالي با نرخ سود 18 درصد براي انبوه سازان قابل پرداخت است.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل به تسهيلات خريد مسکن اشاره کرد و گفت: اين تسهيلات از محل صندوق پس انداز مسکن براي متقاضيان خريد واحد مسکوني در محدوده ها و محلات هدف در شهرهاي بزرگ بالاي 200 هزار نفر جمعيت به ميزان 600 ميليون ريال و ساير شهرها 400 ميليون ريال با نرخ سود 6 درصد با دوره بازپرداخت حداکثر 12 سال است.
حيدري افزود: تسهيلات وديعه اسکان موقت هم به صورت قرض الحسنه در کلانشهرها 200 ميليون ريال براي هر متقاضي واجد شرايط و در ساير شهرها 150 ميليون ريال است.
وي به فرصت هاي شغلي طرح بازآفريني شهري اشاره کرد و گفت: سه هزار و 799 فرصت شغلي در راستاي اجراي طرح هاي بازآفريني در استان بصورت مستقيم ايجاد خواهد شد و اين در حالي است که بصورت غير مستقيم هم پنج هزار و 699 فرصت شغلي بوجود خواهد آمد.
وي بيان کرد: اميد است نقش موثر شهرداري ها و ساير دستگاه هاي دولتي در اجراي طرح بازآفريني و رفع مشکلات و مسائل با حضور حداکثري بخش خصوصي و توسعه گران در کوتاه ترين زمان ممکن موجب بازآفريني بافت ها و محلات هدف در شهرهاي استان شود.
7110/6016
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت سد و کانال در اردبیل

ایسنا/اردبیل نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هر سال در چنین فصلی که موسم بسیار خاص و محصول در آستانه رسیدن است مشکل آب اینجاد می‌شود و علت آن این است که وزارت نیرو مدیریت سد و مدیریت کانال را از هم جدا کرده است.

آیت الله سید حسن عاملی، ۱۴ اردیبهشت در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل برگزار شد با تبیین آثار عدم مدیریت یکپارچه سد و کانال اظهار کرد: با دوگانه شدن مدیریت آب نه به موقع و نه به اندازه رها می‌شود و گاهی آمار اطلاعات سدهای مخزنی هم به درستی اعلام نمی‌شود در نتیجه استان اردبیل در برنامه‌ریزی کاملاً با بن‌بست مواجه می‌شود که چقدر اجازه کشت بدهد.

خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: امسال علی رغم ذخیره سازی مناسب آب در سدهای مخزنی ارس و خدا آفرین، رهاسازی متناسب با نیاز آبی شبکه ۸۵ هزار هکتاری مغان صورت نمی‌گیرد و فرصت حساس کشت و زرع از دست می‌رود این مشکل باید برای همیشه حل شود. اینجانب موضوع را با آقای رئیس جمهور مکاتبه خواهم کرد و از نمایندگان مجلس هم می‌خواهم با تمام توان به این موضوع ورود کنند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در خود استان هم باید اقداماتی صورت گیرد طول کانال اصلی مغان ۱۸۰ کیلومتر است ولی فقط ۶۰ کیلومتر بتنی شده و ۱۲۰ کیلومتر خاکی است در نتیجه هم هدر رفت آب درست می‌شود و هم اراضی زهدار می‌شود که اصلاح آن هزینه سنگینی دارد. چنانچه دولت برای کشاورزی و برای استفاده بهینه از آب حساس است دستور دهد امسال حداقل ۵۰ کیلومتر این کانال بتنی شود.

آیت الله عاملی بیان کرد: بیشترین کمبود آب در منطقه بیله سوار و جعفرآباد درست می‌شود چون در انتهای خط قرار گرفته‌اند و کانال‌ قدیمی است، در حالی که از بالا دست زمین های جدیدی زیر کشت و آبیاری رفته است یعنی تاوان آن را باید آخر خطی‌ها بدهند! گاهی شخصاً در همان منطقه با اعتراض و عصبانیت  بسیار شدید کشاورزانی که حقابه تاریخی دارند مواجه شده ام در حالی که هیچ کس جوابگو نیست به همین جهت برای حل مشکل بیله سوار و جعفرآباد باید یک سد در منطقه بیله سوار با ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعب احداث شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت سد و کانال در اردبیل
  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان و بلوچستان
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان وبلوچستان
  • بازدید تعدادی ازمعتمدان وریش سفیدان ازطرحهای بزرگراهی درسیستان وبلوچستان
  • ساخت ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان وبلوچستان
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • ساخت بیش از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی درسیستان و بلوچستان