Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@11:53:58 GMT

روایتی از حقوقی که در بازار گم می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۱۸۰۰

روایتی از حقوقی که در بازار گم می‌شود

حتی یک روز هم کار نکرد، قسطی برای جهیزیه دخترم خریده بودم و اکنون شرکت سازنده هم غرامت نمی‌دهد. در نهایت دامادم ناچار شد یخچال جدیدی خریداری کند.

به گزارش ایسنا، یکی از موضوعاتی در زمان خرید به خصوص وسایل برقی همواره بر آن تأکید می‌شود، بحث خدمات پس از فروش است که بیشتر با برچسبی به عنوان گارانتی (Guarantee) و به ندرت وارنتی (Warranty) از آن یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گویا در کشور، واژه‌ها تنها در حد حرف است و به گفته یکی از خریداران زمانی که به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنیم عنوان می‌کنند باید قطعه خراب از سوی کارشناس بررسی شود و البته تمام قطعات وسیله مشمول خدمات پس از فروش نمی‌شود. 

"مهر ماه سال گذشته به صورت اقساطی یخچال ایرانی برای جهیزیه دخترم خریداری کردم، اما بعد از نصب توسط نصاب متوجه شدیم که درِ یخچال بسته نمی‌شود و هوا خارج می‌شود، اما نمایندگی فروش موضوع را قبول نکرد و تنها حاضر به تعمیر شد. اکنون بعد از گذشت یک سال و باوجودی که یخچال چندین مرحله تعمیر و حتی درِ آن عوض شد، اصلا کار نکرد. البته با پیگیری‌هایی که کردیم یخچال حتی یک مرتبه تعویض شد، اما محصول جدید باز همان مشکل را داشت و با وجود پیگیری، شرکت سازنده حاضر به پرداخت غرامت نیست".

البته گفته می‌شود "مشتری برای احقاق حق خود می‌تواند شماره سریال وسیله برقی خراب خود را به  شرکت سازنده اعلام کند و بخش خدمات پس از فروش مجموعه اقداماتی را که نمایندگی مجاز شهر برای وسیله انجام شده را پیگیری می‌کند و حتی اگر نیاز باشد نماینده مجاز گزارش فنی تهیه و کارشناسان فنی درنهایت نظر خود را برای پرداخت خسارت و ... اعلام می‌کنند".

"از منظر اتحادیه اروپا، پنج حق بنیادی مصرف‌کننده عبارت‌ است از حق حمایت از بهداشت، سلامت و ایمنی، حق حمایت از منافع مالی، حق حمایت از منافع حقوقی، حق حمایت از نمایندگی در مشارکت و حق اطلاعات و آموزش، اما در ایران مطابق آیین‌نامه اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حقوق مصرف‌کننده حقوقی است که تمام عرضه‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت کیفیت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف باید در معاملات رعایت کنند".

اما به نظر می‌رسد حلقه کیفیت به عنوان مهمترین حق مصرف‌کننده امروز در برخی از تولیدات داخل نادیده گرفته شده است و مصرف‌کنندگان گلایه از خرید و خسارتی دارند که شرکت‌ها به آن‌ها پرداخت نمی‌کند. 

"پنج ماه از خرید جاروبرقی‌ام که یکی از برندهای معروف ایرانی بود، نگذشته بود، اما به‌یک‌باره هنگام جارو کردن دود سیاهی از موتور آن خارج شد و دیگر کار نکرد. در تماس با نمایندگی شرکت متأسفانه پیگیری مناسبی صورت نگرفت و ناچار شدم جنس خارجی خریداری کنم، متأسفانه گویا مصرف‌کننده در قبال محصولی که می‌خرد هیچ حقی ندارد و تمام خسارت به او برمی‌گردد". 

البته شرکت‌های سازنده لوازم‌خانگی تأکید دارند که تمام محصولات آنها گارانتی دارد، اما خدمات پس از فروش تمام قطعات را شامل نمی‌شود و قطعات الکترونیکی، موتور و ... که دارای گارانتی هستند با نظر کارشناس فنی به صورت رایگان و یا هزینه‌ای تعویض و یا تعمیر می‌شود.

البته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، معتقد است: حقوق مصرف‌کنندگان متفاوت است و بخشی از آن به قیمت محصول و بخشی دیگر به کیفیت کالا، خدمات پس از فروش و ... برمی‌گردد.

اسماعیل نادری تأکید می‌کند: زمانی که کالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و وی بابت کالا دچار خسارت می‌شود در این شرایط حقوق وی ضایع می‌شود، اما باید تلاش شود که کالاها و یا قطعات تولید داخل از کیفیتی خوبی برخوردار باشد تا مصرف‌کننده رغبت به خرید کالاهی ایرانی کند، از سوی دیگر بحث خدمات پس از فروش در کشور باید جدی گرفته شود.

وی با اعتقاد بر اینکه مردم با خرید کالای ایرانی به نوعی می‌توانند از تولید داخل حمایت کنند و موجب پیشرفت صنعت شوند، می‌گوید: استفاده از تولیدات داخل، جاده‌ای دوطرفه است، از یک طرف باید تولید داخل را حمایت کنیم و از سوی دیگر صنعتگران باید نسبت به بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کنند.

وی با اشاره به تحریم‌های کشور، گفت: متأسفانه مواد اولیه برخی تولیدات داخل وارداتی است که امروز دچار مشکل هستند، از سوی دیگر مردم به دلیل کاهش واردات لوازم‌خانگی خارجی و قیمت بالای آن، مجبور به انتخاب کالای ایرانی هستند.

وی با تأکید بر گستردگی حوزه لوازم‌خانگی و اینکه در برخی تولیدات آن همچون تلویزیون، واردات تکنولوژی تولید هزینه‌بر است و تولید داخل مقرون به صرفه نیست، ادامه می‌دهد: البته تولیدکنندگان لوازم‌خانگی برای بخشی از تکنولوژی خود که پیچیده نیست با برنامه می‌تواند قطعات را از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری و ... تولید کنند.

وی تأکید می‌کند: به‌طور کامل نمی‌توان واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کنیم و می‌توان با واردات محصولات خارجی و دادن حق انتخاب به مردم به نوعی توان فضای رقابت را در بازار ایجاد کنیم.

وی با اعتقاد بر اینکه البته اکنون حمایت از حقوق مصرف‌کننده به‌نوعی نادیده گرفته می‌شود، می‌گوید: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد باید در قیمت‌گذاری‌ها تجدیدنظر شود، درحالی‌که بین فراوانی کالا و حقوق مصرف‌کننده متأسفانه فراوانی کالا را اولویت قرار داده‌ایم، از سوی دیگر کیفیت در کوتاه‌مدت و چند ماه بهبود نمی‌یابد و زمان‌بر است. 

" دو سال پیش یخچالی را خرید کردم، که در هنگام نصب متوجه ایراد محصول شدیم. یکی دو بار از نمایندگی پیگیر شدم، اما جواب درستی نگرفتیم و درنهایت به دلیل اینکه فرصت پیگیری نداشتم از محصول با همان ایرادش استفاده کردم، اما متأسفانه عمر محصول به دو سال نکشیده، گویا در حال تمام شدن است".

به گزارش ایسنا، امروز درحالی‌که بر حمایت از تولید داخل و خرید محصولات ایرانی تاکید می‌شود و آن را کلید رونق چرخ اقتصادی و افزایش اشتغال می‌دانند، نباید با تولید کالاهای بی‌کیفیت موجب بی‌اعتمادی مشتریان و ترغیب آنان به خرید برندهای خارجی شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لوازم خانگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

مصطفی رجبی مشهدی در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخشهای تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ٨۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه های‌سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢۰ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل که طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ٨۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، تاکید کرد: توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود می شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحدهای حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

رجبی مشهدی مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی عنوان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

بازنگری در قراردادها با توجه به نقش برجسته بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت برق، تعامل با مراکز قضایی و انتظامی و تبادل تجارب دفترهای حقوقی با یکدیگر از دیگر نکات مورد تاکید مدیرعامل توانیر در این نشست بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • پیگیری طرح وکلا در مساجد از سوی رئیس قوه قضاییه
  • روایتی کامل از شب حمله ایران به اسراییل
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است