Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@19:28:58 GMT

بررسی انواع روش ها برای ترک اعتیاد به مواد مختلف

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۲۱۷۴

ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد واژه ای است که امروز بسیاری از خانواده هایی که در میان خود یک فرد وابسته به یک ماده اعتیاد آور دارند بسیار می شنوند.

همانطور که مواد مخدر و اعتیاد آور تنوع بسیاری دارند روش های ترک اعتیاد نیز متفاوت است. هر چه اعتیاد فرد عمیق تر باشد و جسم و روح او را کامل در بر گرفته باشد ترک اعتیاد نیز سخت تر بوده و ممکن است برخی از روش های اولیه جوابگو نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فردی که اعتیاد دارد ممکن است میل به درمان اعتیاد داشته باشد اما به دلیل آشنایی به ویژگی های موادی که مصرف می کند و همچنین میزان اعتیادی که دارد نتواند به راحتی به سمت ترک اعتیاد برود. هر چه شناخت افراد از ویژگی های مواد اعتیاد آور بیشتر باشد در ابتدا سمت آن ها نرفته و هر وقت که در دام این مواد گرفتار

می شوند می توانند راحت تر به ترک اعتیاد فکر کنند.

 

در ادامه سعی می کنیم روش های مختلف برای ترک اعتیاد هر کدام از مواد مختلف را بررسی کنیم.

ترک اعتیاد تریاک تریاک

 

یکی از مواد سنتی که امروزه نیز بسیار استفاده می شود تریاک است. ای ماده در گذشته از طریق کاشت و کاملاً اصولی در اختیار مردم قرار داشته است اما با استفاده های نادرست که از آن صورت گرفت کم کم تبدیل به یک ماده مخدر خطرناک شد که امروزه  باعث نابودی زندگی هزاران نفر در سراسر دنیا شده است.

متاسفانه دلیل اصلی فراگیر بودن تریاک دسترسی آسان و سریع در مکان های مختلف به این ماده می باشد.

ترک اعتیاد تریاک از دو طریق اثبات شده ممکن می باشد.

روش سنتی ترک اعتیاد تریاک


این روش همان محدود نمودن فرد برای استفاده نکردن از تریاک برای مدت مشخصی است. در این روش احتمال موفقیت برای ترک فرد مورد نظر پایین می باشد. هر چند ممکن است فرد برای مدتی از این ماده استفاده نکند اما به دلیل بنیادی نشدن خطرات تریاک برای بدن، وسوسه ی این ماده باعث می شود تا فرد دوباره به مصرف آن روی بیاورد.

در این روش فرد مورد نظر ممکن است با مشکلاتی مانند افسردگی ، بی خوابی، کاهش اعتماد به نفس و ... داشته باشد. البته باید ذکر کنیم که افراد بسیاری با همین روش عمل ترک اعتیاد تریاک را انجام داده و به زندگی عادی خود برگشته اند.

روش رفتار درمانی برای ترک اعتیاد تریاک

 

در این روش با مشاوره های فراوان به صورت مرحله به مرحله فرد به سمت ترک اعتیاد تریاک می رود. در این روش با استفاده از روش های مناسب روانشناسی به فرد آموزش های لازم درباره نحوه مقابله با وسوسه های تریاک داده می شود تا به راحتی بتواند با اعتیاد خود مبارزه کند و در اصطلاح پاک و سالم شود.

ترک اعتیاد شیشه

 

ترک اعتیاد شیشه حتماً باید با نظر و راهنمایی یک روانشناس صورت بگیرد و از ترک خودسرانه آن باید دوری جست زیرا شیشه وابستگی بسیار بالایی با خود دارد.

روش های مختلفی برای ترک اعتیاد شیشه وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ترک اعتیاد شیشه با روش درمانی ماتریکس، روش DST، ترک شیشه از طریق متادون درمان اشاره نمود که در هر یک از این روش ها نمی توان نقش حیاتی و مهم خانواده فرد را در نظر نگرفت.

ترک اعتیاد هروئین

 

به عقیده کارشناسان و بسیاری از افرادی که مصرف هروئین را تجربه کردند در میان همه مواد مختلف ترک اعتیاد هروئین سخت ترین مورد می باشد. هروئین سم زیادی وارد بدن می کند و به دلیل دفع این سم ها توسط کبد و کلیه باعث آسیب های جبران ناپذیری به این اعضای حیاتی بدن می شود.

ترک اعتیاد هروئین نیز از روش های مختلفی امکان پذیر است که بهترین روش آن استفاده از داروی متادون برای دارو درمانی می باشد. روش نیمه سریع یا سقوط آزاد و روش سنتی از دیگر روش های ترک اعتیاد هروئین هستند.


ترک اعتیاد گل

متاسفانه  این ماده مخدر استفاده بسیاری در میان جوانان و حتی نوجوانان کشورمان دارد. گل یا ماری جوانا اعتیاد شدیدی ندارد  و بیشتر به واسطه ی تاثیری که بر مغز افراد می گذارد مخرب است. این ماده  مخصوصاٌ

وقتی به صورت سیگاری مصرف می شود باعث وابستگی شدید روحی فرد می شود.

 

ترک اعتیاد به گل باید از خود فرد شروع شود و با تفکر در مورد عاقبت این ماده ابتدا از خرید آن خودداری کرده و سپس به فعالیت هایی بپردازد که این مقوله را از ذهن او دور می کنند. دور ریختن مواد مصرفی گل و همچنین حضور نیافتن در فضاهایی که استفاده از این ماده بسیار آسان است می تواند در ترک اعتیاد گل موثر باشد.

ترک اعتیاد ترامادول

 

ترامادول یک مسکن قوی است که بسیاری از پزشکان آن را برای مدت مشخصی برای بیماران تجویز می کنند. ترامادول موارد مصرف زیاد دیگری نیز دارد که مصرف زیاد این ماده می تواند علاوه بر اعتیاد خطرات بسیاری برای سلامتی فرد داشته باشد. تا وقتی که فرد از مضرات استفاده از این ماده آگاه نشده باشد روش های ترک اعتیاد ترامادول نمی تواند اثر گذار باشد. عدم دسترسی به این ماده و همچنین روش های مشاوره ای مناسب برای تقویت قدرت اعتماد به نفس فرد معتاد می تواند از روش های موثر در ترک اعتیاد ترامادول باشد.

ترک اعتیاد الکل

 

الکل به علت تاثیر مستقیمی که بر روی خون فرد دارد باعث کاهش قدرت فرد در انجام عملکرد های مختلف می شود و  زیاد شدن اسید معده، بروز خشم و پرخاشگری و ... رابه دنبال دارد.

ابتلا به انواع هپاتیت در بلند مدت فرد الکلی را تهدید می کند.

برای ترک الکل نیز باید ابتدا به عواقب آن اندیشید و از نظر روانی فرد را آماده ترک اعتیاد الکل نمود سپس از روش های مختلف محدودیتی و دور بودن از فضاهای مصرف الکل استفاده نمود.

ترک اعتیاد حشیش

 

یکی از مواد دیگری که بر روی ذهن انسان تاثیر مخرب زیادی می گذارد حشیش است. میزان اعتیاد به حشیش از برخی از مواد کمتر است و راحت تر می توان وابستگی به آن را ترک کرد. برای ترک اعتیاد به حشیش لازم مراحل مختلفی را گذراند که مهم ترین این مرحله مشاوره در کنار سم زدایی می باشد. بعد از ترک اعتیاد حشیش باید فرد از روحی به مرحله ی از بلوغ رسیده باشد که بتواند در مقابل وسوسه های بسیار این ماده مقاومت کند.

مددجویان عزیز می‌توانند برای برقراری ارتباط با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید با تلفن ‌های زیر تماس حاصل نموده ویا با پست الکترونیکی contact@khanesepid.ir مکاتبه نمایند.

تلفن ثابت: 34408046 026 – 65296704 021 – 65296701 021

آدرس: استان البرز- کرج -محمدشهر-بعد از میدان شهدای جعفرآباد-خیابان شمس-خانه سپید

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملی ملایر گفت: این طرح در دانشگاه و با هدف آموزشی و تحقیقاتی راه اندازی شده است.

سعید خلجی افزود: سالن تحقیقاتی پرورش طیور گروه علوم دامی دانشگاه ملایر مجهز به قفس‌های باطری شکل به ظرفیت هزار قطعه جوجه گوشتی، ۴۵۰ قطعه مرغ تخمگذار و ۲۴۰ قطعه مرغ مادر در هر دوره پرورش است.

او تصریح کرد: قابلیت اجرای طرح‌های مختلف آزمایشی این سالن در طیور گوشتی، تخمگذار و مادر، کبک و بلدرچین است و مجهز به قفس‌های باطری سه طبقه دارای آبخوری نیپل و دانخوری تراف با قابلیت تنظیم ارتفاع، منبع آب جهت اندازه‌گیری مصرف آب و سینی‌های جمع‌آوری فضولات گالوانیزه است.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملی ملایر گفت: از قابلیت‌های این سالن امکان انجام انواع آزمایش‌های مربوط به تعیین نیاز مواد مغذی مورد نیاز طیور همچون پروتئین، اسید‌های آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ها و نیز انجام آزمایش‌های مربوط به اندازه‌گیری قابلیت هضم مواد خوراکی و ابقاء مواد مغذی است.
سعید خلجی افزود: سیستم نور سالن از طریق لامپ‌های LED تعبیه شده در ارتفاع مختلف بوده، به نحوی که نور بطور یکنواخت در بین طبقه‌های مختلف قفس‌ها روشنایی ایجاد کند.

او تصریح کرد: سیستم تهویه سالن شامل ۲ عدد فن ۹۰ جهت تخلیه هوا و یک عدد فن ۳۰ برای گردش هوای بین طبقات قفس است و بسته به سن جوجه‌ها توسط تایمر تعبیه شده روشن و خاموش می‌شود.

مدیر گروه رشته علوم دامی دانشگاه ملایر گفت: از مزایای این سالن امکان انجام طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت طیور با دقت و صحت بالا است و نتایج و داده‌های بدست آمده از آزمایش‌های صورت گرفته بر روی طیور مختلف در این سالن می‌تواند در مزارع تجاری سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • بررسی ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است