Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-04@14:27:14 GMT

پشت پرده بیماری دیابت نوزادان کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۲۴۶۶

پشت پرده بیماری دیابت نوزادان کشف شد

رکنا: محققان موفق به کشف مکانیسم های پشت پرده دیابت نوزادی شدند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، گاهی دیابت در نوزادان بسیار کوچک و طی شش ماهه اول زندگی آن ها تشخیص داده می شود و در این موارد مشکل جهش هایی در ژن کد کننده انسولین است.

این جهش ها تنها در یک نسخه از ژن یافت می شوند این بدین معنی است که نیمی از انسولین تولیدی آن ها طبیعی است و باید برای تضمین طبیعی بودن سطح قند خون کافی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، در این نوزادان بعد از مدت کوتاهی(چند ماه) به طور کلی ترشح انسولین متوقف می شود.

به نظر می رسد که این امر بوسیله اثر منفی انسولین جهش یافته درون سلول ایجاد شود اما مکانیسم این فرایند به خوبی شناخته نشده است. انسولین جهش یافته منجر به یک واکنش استرس مزمن در سلول های بتا می شود و تصور می شود که این امر منجر به مرگ سلول می شود. درک جزئیات عواقب استرس سلول های بتا بسیار مهم است زیرا ممکن است منجر به تکوین داروهایی برای مهار اشکال نادر و شایع دیابت ها شود.

محققان دانشگاه هلسینکی مدل بیماری انسانی را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بیمارانی که دچار جهش در ژن انسولین بودند تولید کردند و سپس با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژنی CRISPR آن ها را اصلاح کردند.

سلول های بنیادی جهش یافته و تصحیح شده برای تولید سلول های بتای ترشح کننده انسولین القا شدند و در ادامه محققین عملکرد آن ها را بعد از پیوند به موش دنبال کردند. جالب این بود که این سلول ها به دلیل استرس مزمن نمردند اما رشد و تکوین آن ها مختل شد. این اثرات از طریق فرایندهایی وساطت می شود که می توانند هدفی برای داروها باشند.

 اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فرهاد و دوستانش به زن جوان در مقابل شوهرش تجاوز کردند / رازی که بعد از ازدواج لو رفت تجاوز به دختر روستایی به خاطر چیدن میوه از درخت همسایه! مشاور تغذیه گفت اگر به خواسته اش تن ندهم عکس های برهنه ام را منتشر می کند این مرد تهرانی از چگونه بریدن سر عروس و پسر جوانش گفت+ فیلم و عکس فریدون ناپدری دخترم بود اما هنگامی که من خانه نبودم آن اتفاق شیطانی افتاد مهشید 15 ساعت بعد از حادثه اتوبوس مرگ دانشگاه آزاد زنده شد ! / پدرش جسد او را در پزشکی قانونی شناسایی کرده بود + عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا قیمت پژو کارکرده در بازار +جدول پخش صحنه ارتباط شیطانی از شبکه کیش صدا و سیما / برکناری چند کارمند + عکس تلخ ترین فیلم دیده نشده از حادثه اتوبوس علوم تحقیقات ! +صدای ناله های دانشجویان اعدام مرد همسایه برای قتل بی رحمانه مدیرعامل یک نشریه مدیرکل صدا و سیمای کیش برکنار شد + فیلم جکی جان دردسرساز شد + فیلم پسر نوجوان فرشته نجات مرد ماهیگیر شد+ عکس یک پزشک با کمک فیس بوک قتل همسرش را پنهان کرد+ عکس رئیس دانشگاه آزاد، دانشجویان را با ماشینش زیر گرفت/ دو دانشجو مصدوم شدند + فیلم

منبع: رکنا

کلیدواژه: مدل پشت پرده کشف نوزادان بیماری دیابت عکس فیلم تهران خانواده تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد زن دزدان شهرک غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از جانوران هم بر اثر بلایای طبیعی عظیم از بین رفته و منقرض شده‌اند؛ نمونه‌ واضح آن هم دایناسورها هستند؛ موجودات ماقبل تاریخی که گفته می‌شود، به‌دلیل برخورد یک شهاب‌سنگ بزرگ به زمین منقرض شده‌اند. ولی حالا رئیس پژوهشگاه رویان به‌صورت تلویحی به این نکته مهم اشاره کرده که علم چنان پیشرفتی داشته است که می‌توان نسل دایناسورها را احیا کرد.

احیای جانوران منقرض‌شده
دکتر عبدالحسین شاهوردی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «علم نشان داده که می‌تواند چنین دستکاری‌هایی را انجام دهد و حیوانی را که سال‌ها پیش منقرض‌شده، با به‌دست آوردن بخشی از آن و دسترسی به سلول‌هایش، دوباره احیا و تکثیر کند.»

فرایند احیا
احیای یک جانور از طریق سلول یک فرایند پیچیده و شگفت‌انگیز است که توسط مکانیسم‌های مختلف درون سلولی انجام می‌شود.
سلول‌ها واحدهای اصلی ساختاری و عملکردی هر جانور هستند. زمانی که یک جانور مرده است، سلول‌های آن دچار تغییرات فیزیولوژیکی می‌شوند. با احیای یک جانور، فرایندهای سلولی مختلف فعال می‌شوند. این شامل مواردی مانند تولید انرژی (ATP) توسط میتوکندری، ساخت پروتئین‌های جدید توسط ریبوزوم و تکثیر سلولی برای جبران سلول‌های مرده می‌شود.
یکی از مراحل اصلی در احیای یک جانور، تکثیر سلولی است. در این فرایند، سلول‌های مرده جایگزین می‌شوند تا بازسازی بافت‌ها و اعضا امکان‌پذیر شود. این فرایند می‌تواند توسط سلول‌های استخوانی، ماهیچه‌ای، یا سایر انواع سلول‌هایی که قادر به تکثیر هستند، انجام شود.
هنگامی که یک جانور مرده، احیا می‌شود، سیستم‌های عملکردی اعضا وانضمامات نیز نیاز به بازیابی دارند. به‌عنوان مثال، اگر قلب یک جانور مرده شود، انجام تکنیک‌های احیای قلبی، اعمال داروهای مؤثر، یا حتی جراحی ممکن است لازم باشد تا قلب دوباره به درستی کار کند.
با احیای یک جانور، نیازهای تنفسی و عملکرد مغز نیز باید پشتیبانی شود. این شامل اطمینان از تامین اکسیژن‌ بافت‌ها و سلول‌ها و همچنین بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

این دایناسورهای خونخوار از میمون ها باهوش تر بوده‌اند؟


ردپای دایناسورها در ایران
دکتر مجید میرزایی، دانشیار فسیل‌شناسی از دانشگاه زنجان به همشهری گفت: «موضوع آثار و بقایای به‌جا مانده از جانوران ماقبل تاریخ، به‌خصوص دایناسورها را در ایران باید به دو بخش ردپا و آثار استخوانی تقسیم کرد. بخش نخست که به مشاهده آثار ردپای دایناسورها در ایران مربوط می‌شود، بیشتر و متنوع‌تر است. در بخش دوم هم تنها اثر استخوانی کشف‌شده در منطقه شمال کرمان به یک نمونه از دندان دایناسور منحصر و محدود می‌شود. این تنها اثری است که می‌توان با اطمینان به آثار اسکلتی دایناسورها در ایران نسبت داد و قطعا احتمال پیداکردن آثار بیشتر هم وجود دارد.»

کد خبر 848968 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی سلول خبر مهم فسیل دایناسور ژن - ژنتیک سلول بنیادی

دیگر خبرها

  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند