غیبت «عدالت آموزشی» در دارالقرآن شهدای عشایر/ از وجود بخاری نفتی تا نیاز مبرم به موکت
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۴۱۰۰
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،امرالله نژندیمنش، مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی گفت:در سالهای اخیر با راهاندازی دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی بارقههای امید در دل دوستداران قرآن در این منطقه دمیده شد، اما در این بین کمبود امکانات و تجهیزات در این دارالقرآن مشاهده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در حالی که نیاز به ترویج مفاهیم و تعالیم قرآنی در مناطق دورافتاده و محروم بیش از پیش احساس میشود، کمبود امکانات و زیرساختهای لازم برای ترویج و راهاندازی کلاسهای قرآنی باعث ایجاد خلأ در این زمینه شده است.
یکی از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد منطقه زیلایی است که به رغم داشتن استعدادهای انسانی، در بخشهای محتلف از جمله مسائل فرهنگی و قرآنی محرومیتهای عمیقی دارد.
در سالهای اخیر با راهاندازی دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی بارقههای امید در دل دوستداران قرآن و طالبان فراگیری علوم قرآنی در این منطقه دمیده شد.
اما چیزی که در این بین وجود دارد کمبود امکانات و تجهیزات در این دارالقرآن است، به گونهای که قرآنآموزان و مربیان را با مشکلاتی مواجه کرده است. این درحالی است که هرساله حادثه انفجار بخاریهای نفتی باعث داغدار شدن خانوادههای زیادی میشود و همین امر مایه ترس و دلهره دانشآموزان و اولیای آنها از این وسیله گرمایشی پرخطر است.
امرالله نژندیمنش، مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی تصریح کرد:دارالقرآن موشمی سفلی زیلایی در ساختمان شخصی تحت پوشش آموزش و پرورش از مهرماه امسال با حضور ۸۰ دختر و پسر مقطع ابتدایی و راهنمایی و فعالیت ۳ نفر مربی راهاندازی شد.
وی در ادامه افزود: قبل از این در زیلایی فقط یک خانه قرآن به اسم یاسین تحت پوشش تبلیغات اسلامی وجود داشت که در حال حاضر با دارالقرآن ادغام شده است.
وی روخوانی، روانخوانی، حفظ، نهجالبلاغه، احکام، طرح الگوی تلاوت، محفل انس با قرآن را از کلاسهای اجرایی دارالقرآن برشمرد و بیان کرد: کلاسهای احکام و نهجالبلاغه برای بزرگسالان، مداحی و تواشیح از جمله برنامههای در دست اقدام است.
مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی محافل انس با قرآن در مساجد، ختم قرآن و نشست موضوعی قرآن را از ویژهبرنامههای قرآن و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در دهه فجر ذکر کرد.
امکانات مورد نیاز دارالقرآن زیلایینژندیمنش نیاز مبرم دارالقرآن را ۶۰ متر موکت و تعداد ۴۰ صندلی اعلام و تصریح کرد: همچنین به تانکر آب، وسایل گرمایشی، هدفون، دستگاه کپی و پرینتر نیاز داریم. ضمن اینکه آموزش و پرورش یک میز آموزگار، ۲ صندلی، یک دستگاه کامپیوتر، ضبط صوت، فایل و قفسه، ۲ بخاری نفتی، پروژکتور و ۲ عدد قلم قرآنی به دارالقرآن اعطا کرده است.
وی با اشاره به مکاتباتی که دارالقرآن موشمی سفلی با مجمع خیرین قرآنی اصفهان داشته است، اظهار کرد: این مجمع برای واگذاری یک دستگاه رایانه درخواست ۶۷۰ هزار تومان کرد که توان پرداخت این هزینه را نداشتیم.
خطر نهفته بخاری نفتیمسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی همچنین از بروز خطر نهفته بخاری نفتی در ساختمان دارالقرآن خبر داد و گفت: در حال حاضر به علت کمبود امکانات از بخاری نفتی استفاده میشود که به نوبه خود چالشهای جدی را به دنبال دارد و سلامت قرآنآموزان نیز در معرض خطر است.
نژندیمنش از مسئولان و خیرین خواست تا در حد توان خود برای رفع مشکلات و کمبودهای دارالقرآن موشمی زیلایی همت به خرج دهند.
درهمین خصوص به سراغ لطفالله تقیپور، رئیس دفتر قرآن و عترت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، رفتیم. وی در این زمینه گفت: دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی جدیدالتأسیس است و بخشی از تجهیزات را مهیا کردهایم. در حال پیگیری از سازمان نوسازی مدارس استان و خیرین هستیم تا این دارالقرآن کاملاً مجهز شود.
وی گفت: ۱۴ دارالقرآن تحت پوشش آموزش و پرورش امتیاز گاز دارد، جز دارالقرآن زیلایی که خود آن منطقه از نعمت گاز بیبهره است.
حال با وضیعت موجود و کمبود امکانات اولیه این دارالقرآن جا دارد که خیرین برای رفع این نیازها و نیز تسهیل امر آموزش قرآن برای آیندهسازان و کودکان این منطقه کمر همت ببندند.
جای این سؤال باقی است که چرا مدیران و متولیان امر چندان به توسعه و تجهیز مدارس در مناطق دورافتاده چارهاندیشی نمیکنند؟ آیا این موضوع با عدالت آموزشی آن هم آموزش مفاهیم و مبانی قرآنی در جامعه شیعی همخوانی دارد؟ سؤال دیگر اینکه چرا بخشی از اعتبارات اماکن آموزشی برای بروزرسانی و تجهیز مدارس قرآنی در نظر گرفته نمیشود؟
منبع:ایکنا
انتهای پیام/ژ
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۴۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
نقش اقتصاد و سرمایهگذاری در ترویج هنرهای قرآنیمقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/