Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متولیان امور کشور اهمیت کتاب مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران را درک کرده و آن را برای درک بهتر امور بخوانند.

به گزارش ایسنا، جواد عباسی در بررسی و نقد کتابی با عنوان «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ایران، همچنان در مرحله وابستگی به خارج از کشور به‌سر می‌برد، اگرچه مطرح می‌کنیم که استقلال داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع جان فووان کتاب خود را در سال ۱۹۹۳ نوشته و 14 سال از انقلاب اسلامی فاصله گرفته بود. فووان برای نگارش کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» تمام کتاب‌هایی که نویسندگان ایرانی چون امیر ارجمند، میثاق پارسا و... در مورد انقلاب سال 1357 نوشته بودند را مطالعه کرده بود.

وی افزود: مقاومت شکننده به‌معنای انقلاب و مبارزات ناکام است که تعبیر دیگری است از کتاب جان فووان. وی در بخش انقلاب اسلامی کتاب خود بسیار مجمل و مختصر به بحث پرداخته و به‌صورت تلویحی به مخاطب می‌فهماند که انقلاب اسلامی نیز فراتر از انقلاب‌های گذشته خود نیست و دچار همان سرنوشت‌ گذشتگان است. 

عباسی با بیان اینکه این کتاب در ایران دارای اهمیت بسیاری بوده و ۱۷ بار به چاپ رسیده است‌ خاطرنشان کرد: امیدوارم متولیان امور کشور اهمیت کتاب را درک کرده و آن را برای درک بهتر امور بخوانند. برخی از نویسندگان داخلی کتابی با عنوان تئوری و بررسی انقلاب‌های ایران نوشتند که در آن از دیدگاه‌های نظریه‌پردازانی چون آبراهمیان بهره گرفتند تا با دیدگاه‌های فووان مقابله کرده و آراء وی را نفی کنند. درواقع چنین تلاشی برای نفی دیدگاه فووان نشانگر اهمیت کتاب است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی معتقدند گفت‌وگوی میان مورخان و جامعه‌شناسان بیهوده است؛ چراکه این دو گروه نمی‌توانند گفته‌های یکدیگر را درک کنند.جان فووان با توجه به تجربه‌های پیشین و نظریه‌های توطئه‌ای که در مورد استبداد شهری وجود داشته، تلاش کرده که در نگارش کتاب خود در مورد ایران، دچار این دسته از دام‌ها و لغزش‌ها نشود.

وی با اشاره به ارزشمندی کتاب جان فووان از لحاظ ارزش محتوای تاریخی گفت: این کتاب از لحاظ ارزش محتوای تاریخی، کتاب قابل اعتمادی است؛ چراکه نویسنده بیش از ۵۰۰ منبع مربوط به تاریخ تحولات ایران را برای نگارش کتاب خود بررسی کرده است. یکی از کارهای مهم فووان این است که مهمترین تحقیقات تاریخی مربوط دوره ۵۰۰ ساله تاریخ ایران را دیده و در برخی مواقع به سراغ متن‌های اصلی رفته است.

عباسی بیان کرد: فووان در نگارش کتاب خود، آثار تمامی صفویه شناسان، قاجارشناسان و پهلوی شناسان معروف را دیده و ازهمه آن‌ها استفاده کرده است. بنابراین نقطه اتکای تاریخی کتاب وی قابل قبول است. هر چند برخی مواقع یکسری تناقض‌های تاریخی در کتاب وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل، قرار است به ابتکارات آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین ادامه دهد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این خصوص اعلام کردند که فیدان یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در ریاض با اعضای گروه تماس تشکیل شده از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم غزه و تضمین صلح دائمی دیدار و گفتگوخواهد کرد.

به گفته این منابع قرار است گروه تماس با وزرای خارجه کشورهای غربی نیز دیدار کند.

گفته می‌ شود وزیر امور خارجه ترکیه در ریاض دیدارهای دوجانبه ای نیز خواهد داشت و محور گفتگوها هم آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه خواهد بود.

کد خبر 6090379

دیگر خبرها

  • فرمانده کل سپاه، پیام صادر کرد +جزئیات
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند