Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: به‌زودی کانون‌های ریزگرد استان همدان پس از مطالعات لازم با کمک دانشگاه ملایر اعلام می‌شود.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده‌ترین کانون بروز ریزگردها در ایران منشأ خارجی دارد و طبق بررسی‌های صورت گرفته سه کشور اردن، عراق و عربستان عامل اصلی بروز این پدیده هستند، اظهار کرد: هم‌اینک از منظر علمی ایران به جایگاهی دست یافته است که می‌تواند مسیر، روز و شدت و زمان بروز پدیده گردوغبار را به طور دقیق شناسایی کرده و هشدارهای لازم را بدهد تا تدبیر و امکانات لازم برای حفظ سلامتی افراد به ویژه طیف‌های بیمار و حساس جامعه پیش‌بینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه برای منشأ خارجی گردوغبار نمی‌توان کاری کرد بنابراین می‌طلبد برای کاستن اثر ریزگردهایی که منشأ داخلی دارند، تلاش کرد و با مدیریت صحیح از ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار جلوگیری کرده و میزان آلودگی‌های کانون‌های موجود را نیز کاهش داد.

عربی ادامه داد: در راستای مقابله با این پدیده، طرح‌نامه شناسایی کانون‌های ریزگرد در داخل استان همدان تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که تا کنون ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای شناسایی این کانون‌ها در استان همدان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به مطالعات دشت قهاوند، دشت ملایر در حوزه آورزمان و قسمتی از دشت کبودراهنگ این مناطق مستعد تولید گردوغبار استان همدان هستند که به‌زودی این کانون‌ها با کمک دانشگاه ملایر اعلام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: به محض اینکه کانون ریزگردی در استان شناسایی شود برابر قانون مطالعات را به کارگروه کاهش آلودگی استان ارائه می‌کنیم تا برنامه‌ای برای جلوگیری از تولید گردوغبار اندیشیده شود.

انجام مقدمات انتقال گونه «کل و بز» به «لشگردر»

عربی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطالعات اولیه انتقال گونه‌های «کل و بز» به منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر توسط اساتید دانشگاه دولتی اراک انجام شده و گزارش نهایی ارائه شده است، گفت: اصول و نحوه جابجایی و حمل این گونه جانوری به صورت علمی بررسی شده و نکات مثبت جابجایی و پیش‌بینی‌ها انتقال این گونه‌ها از منطقه «خانگرمز» به «لشگردر» ملایر در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هدف از انتقال گونه‌ها جلوگیری از انقراض آنها به علت جمعیت کم آنهاست، بیان کرد: اصول و نحوه جابجایی و حمل این‌گونه جانوری به صورت علمی بررسی شده است به طوریکه انتقال به روش زنده‌گیری خواهد بود و منطقه لشگردر به این‌گونه جانوری نیاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: علت اینکه عجله‌ای برای انتقال وحوش نداریم این است که نباید در شرایط جوی اوج گرما یا سرما نسبت به جابجایی گونه اقدام کرد تا حیوان به‌راحتی بتواند خود را با محیط تطبیق دهد چرا که حداقل خطر و آسیب هم نباید برای گونه هنگام جابجایی و در طول مسیر پیش بیاید و تمامی شرایط حمل به همراه اصول اولیه رهاسازی باید رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرار بر این است 20 رأس «کل» به منطقه لشگردر انتقال داده شود، اظهار کرد: منطقه ملوسان نهاوند نیز قابلیت و زیستگاه قدیمی «کل و بز» را دارد اما به علت وجود نداشتن این‌گونه در منطقه یاد شده، هم‌اینک امکان انتقال «کل» به آن وجود ندارد.

عربی با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های این انتقال از اعتبارات ملی است، خاطرنشان کرد: از تمامی کارشناسان مرتبط با موضوع حیات‌وحش و انتقال گونه‌ جانوری تقاضامندیم در این زمینه با ارائه راهکارهایی ما را یاری کنند.

شیوه اجرای سایت‌های دفن پسماند همدان دارای مشکلاتی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه درباره تکمیل و تجهیز سایت‌های دفن پسماند در همدان اظهار کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست فقط مجری این طرح بوده و اجرایی کردن آن بر عهده شهرداری است.

وی تصریح کرد: سایت دفن زباله جنوب استان که در ملایر مکان‌یابی شده، در حد مطالعات بوده و تا مصوب شدن مطالعات و اجرایی شدن آن مسیر طولانی در پیش است و چه بسا دچار اما و اگرهای بسیاری در اجرا شود.

عربی در پایان عنوان کرد: در زمینه جمع‌آوری و دفن زباله در 2 نقطه همدان و جنوب استان تا کنون از نظر نرم‌افزاری کارها خوب پیش رفته است اما در شیوه اجرا مشکلاتی وجود دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتقال گونه سایت دفن پسماند کانون ریزگرد محیط زیست منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موش این گونه پورشه ماکان را نابود کرد

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 ویدیویی از باز کردن یک پورشه ماکان در تهران منتشر شده که ظاهراً موش در آن لانه کرده و بسیاری از اتصالات داخلی را جویده و نابوده کرده است. وضعیت داخل این خودرو پورشه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • موش این گونه پورشه ماکان را نابود کرد
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • کلاهبردار حرفه‌ای درکنگان دستگیر شد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند
  • انتقال قلب پیوندی توسط هوانیروز