Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:08:35 GMT

قیام10دی ورامین،و فروپاشی رژیم ستم شاهی

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۶۲۷۲

قیام10دی ورامین،و فروپاشی رژیم ستم شاهی

تهران- ایرنا- پیش از ظهر روز دهم دیماه سال 57 ، جوانی به نام ابوالفتح گلعباسی از دبیرستان شهید مصطفی خمینی ( پهلوی سابق ) را در اعتراض به جلوگیری از حضور دانش آموزان در راهپیمایی اعتراض می کند، اقدامی که به قیامی خونین منجر و طی آن چهار نفر از جوانان شهرستان ورامین به دست مزدوران ستم شاهی به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پیش از ظهر روز دهم دیماه سال 57 ، دانش آموزان دبیرستان پهلوی سابق که امروز به نام شهید مصطفی خمینی مزین است ، در اعتراض به ممانعت مسئولان مدرسه از حضور داش آموزان در راهپیمایی ، دست به اعتراض می زنند که طی آن یکی از دانش آموزان به نام ابوالفتح گلعباسی به شهادت می رسد.
خون این جوان مبارز ، عاملی برای شروع قیامی شد که در آن هزاران نفر از مردم انقلابی شهرستان به خیابان های شهر آمدند و در مقابل دفتر ساواک مستقر در ورامین ، توسط مزدوران ستم شاهی به رگبار بسته می شوند که طی آن مسعود میرزایی پوئینک ، محمد حسین شیرازی ، و حسن کریمی به شهادت می رسند.
دیری نپائید که خون شهیدان قیام 10 دی ماه سال 57 ورامین به 22 بهمن سال 57 به ثمر نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی مردم به رهبری امام راحل ، طومار رژیم ستم شاهی در هم پیچیده شد.
*شهید مسعود میرزایی پوئینک
شهید میرزایی در روز دهم مرداد ماه سال 1334 در ایوانکی که محل خدمت پدرش بود به دنیا آمد. از کودکی به حضرت سید الشّهدا(ع) علاقه خاصی داشت و به گفته پدرش از 5 سالگی به تکایا و مساجد می رفت و در عزاداری ها شرکت فعال داشت .
وی همواره به کمک مردم به خصوص ایتام می شتافت و از این نظر زبانزد خاص و عام بود به طوری که بعد از شهادت مشاهده می شد افرادی که قبلا شهید مسعود به آنها کمک می کرد سراغش را می گرفتند در حالی که حتی نام او را نمی دانستند .
وی بارها جهت دفاع از کسانی که مورد ظلم واقع شده بودند خود را درگیر کرده بود .
مسعود میرزایی جوانی پر شور، فعال وانقلابی بود ، در پخش اعلامیه و عکس امام و شرکت در تظاهراتها فعالیت داشت و از رفتن به سربازی سر باز میزد چرا که نمی خواست برای شاه خائن پا بکوبد .
در روزهای پر هیاهوی انقلاب در حالی که 40 روز بیشتر از دامادی اش نمی گذشت ، صبح دهم دی ماه 57 متوجه می شود خیابان ها شلوغ است و مردم در حال تشیع پیکر شهیدان کریمی و شیرازی می باشند .
وی در راهپیمایی دهم دیماه 57 در خیابان شهدا مورد اصابت گلوله از ناحیه باز و پیشانی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد .

*شهید محمد حسین شیرازی
شهید شیرازی در سال 1330 در ورامین به دنیا آمد و از چهار سالگی همراه پدرش مسجد میرفت و اکثر کودکی خود را با پدربزرگش مرحوم شیخ علیرضا حقی می گذراند . پدر بزرگ مؤمن و متدین محمد حسین او را با قرآن و اسلام آشنا می کند به گونه ای که به این اعتقاد رسیده است که محمد حسین نمونه خواهد شد.
در جریانات انقلاب ، آموزه های دینی و تاثیر روحانی امام خمینی (ره) محمد حسین را پیرو ایشان ساخته وشور حسینی در روح و جان او چنان غوغایی بر پا کرده بود که تا به هدف نرسید از حرکت نایستاد .
شهید محمد حسین شیرازی در دوران مبارزه با رژیم شاه خائن شبانه در دبیرستان کارخانه قند که امروز به نام وی مزین است و روستاهای اطراف مثل باغخواص ، احمد آباد و امام زاده ها با تکثیر اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) و پخش آنها در میان مردم به مقابله با رژیم پهلوی پرداخت به طوری که جهت نقل و انتقال مخفیانه تر اعلامیه ها به رانندگی تریلی می پردازد تا راحت تر بتواند اعلامیه ها را پخش کند .
او در جریان 17 شهریور به تقاضای یکی از دوستان کتاب فاطمه فاطمه است را به تهران می برد تا به او برساند. در میدان ژاله با حادثه روبه رو شده موتور خود را کناری گذاشته کتاب را مخفی کرده و به سمت نیروی هوایی می رود در آن نزدیکی سینمایی است که با زیرکی خاص دوکارگر آن را سرگرم ساخته و داخل سینما را آتش می زند. شهید محمد حسین در سومین روز تظاهرات پیاپی در ورامین در دی ماه 57 در حالی که پیکر شهید حسن کریمی را تشییع می کردند در خیابان شهدای ورامین هدف گلوله دژخیمان قرار می گیرد و به مقام والای شهادت نائل می آید .

*شهید ابوالفتح گلعباسی
شهید ابوالفتح گلعباسی در سوم تیر ماه 1339 در محله شاه حسین ورامین دیده به جهان گشود از همان اوایل کودکی به طور منظم در جلسات و هیئات مذهبی شرکت می نمود .
تحصیلات خود را در ورامین با موفقیت به پایان رسانید و همزمان با اوج درگیری ها و جریانات انقلاب 1357 در امتحانات تربیت معلم استان سمنان قبول شد ولی به علت شدت فعالیت هایش به ورامین بازگشت و به همراه دوستانش در تظاهرات ها وفعالیت های مخفیانه شرکت می نمود و در نهایت در یکی از همین فعالیت ها که بر علیه مسئولان دبیرستان مصطفی خمینی ( پهلوی سابق) انجام شد در اثر آتش سوزی در مدرسه دچار صدمات شدیدی شد و به بیمارستان منتقل شد امّا به علت عدم رسیدگی لازم پس از چند روز در آبان ماه 1357 به درجه رفیع شهادت نائل آمد .
مزار پاکش در حسینیه شاه حسین ورامین نورافشانی می کند .
*شهید حسن کریمی
شهید کریمی در سال 1318 در کاشان متولد شد ، وی که در سپاه دانش و در شهر اصفهان به کار معلمی می‌پرداخت ، پس از ازدواج به تهران منتقل شده و در منطقه 17 شهریور مشغول به فعالیت شد.
شهید کریمی در سال 1353 به شهرستان ورامین منتقل شد و پیش از حادثه دهم دیماه ، در نشست های انقلابی شرکت کرده و مدام با آیت الله سید مرتضی امام جمعه شهرستان ورامین دیدار داشت.
در روز قیام 10 دی و در بحبوحه تیراندازی عوامل ستم شاهی به مردم ، نیروهای شهربانی مشغول با باتوم به کودکان و زنان حمله می کنند که شهید کریمی به این اقدام اعتراض می کند که در درگیری لفظی با نیروهای شهربانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل می آید.
پیکر شهیدان این قیام در تکیه شاه حسین ورامین و صحن امامزاده طاهر و مطهر خیرآباد به خاک سپرده شده است.
تهرام/7254 / 1539

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي انقلاب اسلامي 10 دي ورامين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی داوران و ناظران هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، کمیته مسابقات و داوران فدراسیون هندبال، اسامی داوران، ناظران و همچنین نمایندگان فدراسیون در مسابقات هفته نوزدهم سی و ششمین دوره لیگ برتر هندبال مردان باشگاه‌های ایران را اعلام کرد که به این شرح است:   * نفت و گاز گچساران - پرواز هوانیروز   داوران: عرفان شکیبا – صلاح الدین کریمیان   نماینده فدراسیون: عبدالصائب نکویی   ناظرفنی: محمد وطن   * صنعت مس کرمان - زغال سنگ طبس    داوران: بهزاد قندی – میلاد زارع   نماینده فدراسیون: کاظم عربی   ناظر فنی: سید حسین حسینی   * سپاهان نوین - گیتی‌پسند اصفهان    داوران: حمید حسین زاده – ایرج حبیبی   نماینده فدراسیون: اردشیر مستاجران   ناظر فنی: علیرضا سلیمانی   * فولاد مبارکه سپاهان - پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد    داوران: حامد دربهانی – افشین خراسانی    نماینده فدراسیون: مجید شجاع   ناظر: سیف الله حیدرپور   * نیروی زمینی شهید شاملی کازرون - فرازبام خائیز دهدشت    داوران: مهدی قالب تراش – محمد علی قاسمی   نماینده فدراسیون: صارم بنکداری   ناظر فنی: بهنام جمشیدی   * آلومینیوم اراک - پیکان خراسان    داوران: جواد یزدانیان – محمد امین رضایی    نماینده فدراسیون: سید مهدی ترابی   ناظر فنی: فرامرز می‌آبادی   مسابقات هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان، فردا، دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، برگزار می‌شود.  ­

دیگر خبرها

  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • معرفی داوران و ناظران هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان
  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • زمان اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان اعلام شد
  • آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • گرایی بازهم به تیم ملی کشتی دعوت نشد!
  • یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است
  • نفرات و تیم‌های برتر کشتی فرنگی جام تختی مشخص شدند + جزئیات
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • سپاهان صعود کرد، پرسپولیس حذف شد