Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان برای تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، واکنش تند احزاب سیاسی و نهادهای نظارت کننده را در پی داشته و این روند را پیش از آغاز به چالش کشیده است. ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، با وجود گذشت چند روز از آغاز روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون انتخابات این کشور از تاخیر 3 ماهه در زمان برگزاری انتخابات این کشور خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که پس از مشورت با احزاب سیاسی و نهادهای ناظر، زمان برگزاری انتخابات این کشور را به تعویق انداخته است.

بنابراین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به جای 31 فروردین قرار است در 29 تیرماه سال آینده همزمان با انتخابات شوراهای شهرستان‌ها و شوراهای ولایتی برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 3 ماه به تعویق افتاد سرنوشت نامعلوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان حزب حکمتیار: تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری برای فراهم شدن زمینه تقلب است

اگر چه کمیسیون انتخابات افغانستان دلیل این کار را مشکلات فنی در استفاده از سیستم بیومتریک و سردی هوا عنوان کرده است اما احزاب سیاسی این کمیسیون را به تبانی با دولت افغانستان متهم می‌کنند.

احزاب سیاسی افغانستان تصریح کردند که کمیسیون انتخابات علی‌رغم ادعای  صورت گرفته هیچ مشورتی درباره تاخیر 3 ماهه در برگزاری انتخابات با آنها انجام نداده است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که از چندین حزب بزرگ و کوچک تشکیل شده است کمیسیون انتخابات را به نقض اصل بی طرفی در روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم کرده است.

«فضل رحمان اوریا» سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به «8 صبح» گفت: در تاریخ تعیین شده از سوی قانون اساسی دوره کاری رئیس جمهور پایان یافته و پس از آن اشرف غنی صلاحیت‌های خود را از دست می‌دهد.

انتخابات پارلمانی در 28 مهرماه برگزار شد که با مشکلات بسیاری از جمله عدم گشایش مراکز انتخاباتی، مشکلات فنی در سامانه‌های بیومتریک و تخلفات گسترده انتخاباتی همراه بود.

سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با اشاره به مشکلات انتخابات پارلمانی در این کشور تصریح کرد: کمیسیون انتخابات افغانستان توانمندی برگزاری 4 انتخابات بطور همزمان را ندارد.

وی افزود: اگر کمیسیون کنونی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی در غزنی، شوراهای شهرستان‌ها و شوراهای ولایتی را به صورت همزمان برگزار کند نتایج آن برای احزاب سیاسی پذیرفتنی نخواهد بود.

یکی از دلایلی که کمیسیون انتخابات برای توجیه تاخیر 3 ماهه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده اعمال اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی این کشوراست.

اما احزاب سیاسی بر این باورند که کمیسیون انتخابات نمی‌تواند در مدت 3 ماه اصلاحات لازم در این زمینه را بوجود آورد زیرا تنها تغییر نظام انتخاباتی می‌تواند کارساز واقع شود.

«محمد ناطقی» رئیس کمیته احزاب سیاسی افغانستان نیز اظهار داشت: کمیسیون انتخابات درباره تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور با احزاب سیاسی مشورت نکرده است.

وی بی کفایتی اعضای کمیسیون انتخابات، فقدان ظرفیت و بی نظمی در این کمیسیون را از دلایل اصلی تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور عنوان کرد.

رئیس کمیته احزاب سیاسی افغانستان خاطرنشان کرد، اصلاحات در رهبری کمیسیون انتخابات، استفاده از بیومتریک در تمام روند انتخابات و تغییر نظام رای واحد می‌تواند تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری را توجیه کند.

ناطقی تصریح کرد که احزاب سیاسی برای تحقق این موارد تلاش می‌کنند و امیدوار هستند که این تاخیر بتواند زمینه اجرایی شدن این اصلاحات را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور فراهم کند.

مخالفت با تعویق انتخابات تنها به احزاب سیاسی محدود نشده و نهادهای ناظر بر این روند نیز تصمیم کمیسیون انتخابات درباره تغییر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را غیر قانونی دانسته‌اند.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان بر این باورند که کمیسیون انتخابات توان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ندارد بنابر این دولت افغانستان باید رهبری این کمیسیون را تغییر دهد.

«یوسف رشید» رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: اگر با این کمیسیون به انتخابات ریاست جمهوری به پیش برویم، مردم اعتماد نخواهند کرد.

وی افزود: از سوی دیگر نیز این کمیسیون توان مدیریت انتخابات را ندارد بنابر این انتخابات ریاست جمهوری این کشور به بحران کشیده خواهد شد.

«نعیم ایوب زاده» رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز پیش از این گفته بود که کمیسیون انتخابات تحت تاثیر دولت قرار دارد و دولت این کشور نیز قصد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

این در حالی است که کمتر از 4 ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است اما ظاهرا انتخابات ریاست این کشور با سرنوشت نامشخصی روبرو شده است.

بر اساس قوانین انتخاباتی افغانستان هرگونه تغییر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید از سوی کمیته ویژه رهبری این کشور مورد تائید قرار گیرد.

رئیس جمهور، نماینده شورای امنیت ملی، روسای پارلمان و سنا، رئیس دادگاه عالی ، دادستان کل، قاضی القضات و رئیس کمیسیون نظارت بر قانون اساسی از اعضای این کمیته محسوب می‌شوند.

هنوز مشخص نشده است که آیا کمیسیون انتخابات این کشور در نظر دارد تا تمام طی مراحل قانونی برای تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را انجام دهد و یا خیر؟

دولت افغانستان با وجود مخالفت گسترده احزاب سیاسی از تاخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور توسط کمیسیون انتخابات استقبال کرده است.

از سوی دیگر، گمانه‌های وجود دارند که ممکن این اقدام کمیسیون انتخابات بر اثر فشار آمریکا و کشورهای غربی بر این کمیسیون صورت گرفته باشد.

زیرا «زلمی‌خلیلزاد» نماینده ویژه واشنگتن پیش از این نیز خواستار تاخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده بود.

وی پیش از این تاکید کرده بود که بهتر است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از توافق صلح با گروه طالبان برگزار شود تا زمینه پیوستن این گروه به روند سیاسی در این کشور فراهم شود.

خلیلزاد: امیدواریم با طالبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به توافق برسیم تلاش آمریکا برای ایجاد تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یادداشت|«خلیلزاد»؛ نماینده آمریکا در امور «صلح» یا دخالت در امور «انتخابات»؟

روزنامه مسیر چاپ کابل اخیرا گفته که آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان به خاطر روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان و اعمال اصلاحات در کمیسیون انتخابات خواستار این تاخیر شدند.

پیش از این نیز مداخله آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سال 2014 میلادی به بحران کشیده شد و باعث تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور شد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که مداخله دوباره آمریکا می‌تواند بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به بحران کشیده و باعث تشدید بحران در این کشور شود.

دولت افغانستان با وجود مخالفت گسترده احزاب سیاسی از تاخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور توسط کمیسیون انتخابات استقبال کرده است.

این در حالی است که کمتر از 4 ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده اما ظاهرا انتخابات ریاست این کشور با سرنوشت نامشخصی روبرو شده است.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۶۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد