Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:51:15 GMT

حضور نظامی آمریکا، منازعه سال 2018 ژاپن

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۸۷۷۹۱

حضور نظامی آمریکا، منازعه سال 2018 ژاپن

پکن- ایرنا- ژاپن در سال 2018 میلادی دوران پرفراز و نشیبی را از لحاظ مناسبات منطقه ای و بین المللی و حتی زمینه های نظامی و اقتصادی تجربه کرد یکی از مسایل مهمی که مردم این کشور در این سال با آن درگیر بودند موضوع اسکان نظامیان آمریکایی در اوکیناوا بود.

به گزارش ایرنا، ژاپن با توجه به توافقاتی که در گذشته با آمریکا داشته، خود را مجبور کرده است که یک پایگاه جدید نظامی را در یک منطقه دیگر از اوکیناوا برای نظامیان آمریکایی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موضوع نه تنها در سال 2018 میلادی بلکه در یک دهه گذشته باعث اعتراضات عمده گروه های مدنی و مردمی در اوکیناوا و بسیاری از نقاط این کشور، در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی شده است.
به رغم اعتراضات گسترده این سال، دولت مرکزی توکیو کارهای احیای زمین از جمله خاکبرداری و شن برداری از پایگاه جدید و انتقال آن به کشتی ها برای جابجایی پایگاه نظامی آمریکا به «هنوکو» را در اواخر سال 2018 میلادی در مقیاس وسیع آغاز کرد.
استاندار اوکیناوا از دولت مرکزی خواسته است تا کارهای احیای زمین را به حال تعلیق درآورد و تاکید می کند این کار برخلاف خواست مردم این استان است.
'دنی تاماکی' استاندار اوکیناوا از اینکه نزدیک به نیمی از 54 هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن در اوکیناوا هستند بشدت ابراز نگرانی کرده و به دلیل وعده هایی که برای جلوگیری از ساخت این پایگاه داده در ماه اکتبر به این سمت انتخاب شد.
دولت مرکزی می گوید به منظور برطرف کردن خطرهای پایگاه در مکان کنونی، کارهای احیای زمین برای جابجایی پایگاه هوایی «فوتنما» از شهر «گینووان» به یک منطقه کم جمعیت تر ساحلی را به پیش خواهد برد.
برنامه جابجایی این پایگاه از 20 سال پیش در میان آمریکا و ژاپن در جریان است و انتظار می رود که این برنامه وارد مرحله تازه ای شود.

** ایجاد منطقه تجارت آزاد ژاپن با اروپا
ایجاد منطقه تجارت آزاد ژاپن با اروپا در شرایطی صورت گرفته است که توکیو به دلیل اعمال تعرفه های فزاینده آمریکا، نگران است واشنگتن تعرفه بر روی خودروهای تولیدی این کشور را هم افزایش دهد موضوعی که می تواند مناسبات دو کشور را در زمینه های تجاری و اقتصادی دگرگون کند.
ژاپن یکی از اعضای مهم پیمان «ترانس پاسیفیک» بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اوایل روی کار آمدن اعلام کرد کشورش از آن خارج می شود.
شاید این نقطه عطفی برای ژاپن و دیگر کشورها از جمله چین بود که در اندیشه یافتن شرکای تجاری با اطمینان تری باشند که مانند ترامپ به آسانی به توافقات و پیمان های بین المللی پشت نکند و به آنها وفاداری نشان دهد.
پس از این اتفاق بود که ژاپن بتدریج سعی کرد روابط خود را با کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی چین از لحاظ تجاری بهتر کند اما برای اروپا و ایجاد منطقه تجاری آزاد، جایگاه دیگری در نظر گرفت.
اروپایی ها هم که سیاست های تجاری آمریکا و ترامپ آنها را ناخرسند کرده بود، عملا در سال 2016 میلادی در مذاکرات با واشنگتن به بن بست رسیدند و پیمان دیگری هم که با مکزیک داشتند در سال 2018 میلادی پایان یافت و کوشیدند به دنبال شرکای تجاری در مناطق دیگری جهان باشند و برای همین بود که با ژاپن هم هدف شدند.
مشارکت این طرف ها خیلی خوب برای آنها جواب داده است تا جایی که امروز اعلام می شود بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا را ژاپن و اتحادیه اروپا اوایل سال 2019 میلادی ایجاد می کنند.
اقتصادهای ژاپن و اروپا مکمل یکدیگر هستند و در مجموع یک سوم از رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می دهند، ظاهرا حدود 70 درصد از اعضای کمیسیون اروپا هم از این برنامه حمایت می کنند و از سوی دیگر ایجاد منطقه تجارت آزاد آنها پاسخی محکم به یکجانبه گرایی ترامپ و دولت آمریکا است.

**کارگران خارجی در ژاپن
ژاپن از جمله کشورهایی است که در سال های گذشته، سالمندی تدریجی نیروی کار و کاهش شمار زاد و ولد را تجربه کرده و مجبور شده است برای حل این معضل به سمت استفاده بیشتر از کارگران خارجی برود و درهای این کشور حالا به روی این نیروهای کار باز شده است.
بخشی از تلاش های دولت، برای مقابله با معضل کمبود نیرو بوده است به همین دلیل مهاجرت در این برنامه، نیروی کار ماهر و کارکنان خارجی را شامل شده است کسانی که دارای مهارت ها و تجربیات کاری ویژه ای هستند.
دولت بر اساس لایحه ای که مجلس این کشور نیز تصویب کرده است به این افراد امکان می دهد حداکثر 5 سال در کشور زندگی کنند به نیروهای خارجی با مهارت بالاتر نیز امکان اقامت طولانی تر داده خواهد شد آنها می توانند با اعضای خانواده شان به ژاپن مهاجرت کنند.
دولت همچنین در حال رایزنی با پارلمان است تا جزییات بیشتری از این طرح مشخص شود و اینکه بتوان برای این افراد روادید صادر کرد و مشکل کمبود نیروی کار را تا اندازه ای برطرف نمود.
ژاپن با صدور این قانون اعلام کرده است به دلیل کمبود نیروی کار به ‌ویژه در مشاغل پرستاری، ساخت و ساز و کشاورزی، صدور ویزای کار را برای اتباع خارجی تسهیل می‌کند.

**رسوایی نیسان
شرکت بزرگ خودروسازی نیسان سال 2018 را با بداقبالی و رویدادهای بسیار ناگوار و رسوایی فساد مالی مسئولان و اقدامات خلاف برخی از بخش های این شرکت به پایان رساند.
مسئولان امور قضایی و حقوقی ژاپن اعلام کرده اند علاوه بر 'کارلوس گون' رییس پیشین نیسان و همکار وی 'گرک کلی'، خود شرکت خودروسازی نیسان نیز مجرم شناخته شده است.
پیگردهای صورت گرفته ثابت می کند 'کارلوس گون' و 'کلی' هر دو با تبانی، حقوق متعارف و واقعی خود را پنهان کرده و ارقام غیر واقعی از مزایای و حقوقی دریافتی از این شرکت در اختیار دستگاه های مالیاتی قرار داده اند.
بازرسان افزوده اند شرکت نیسان نیز در این مدت در پرکردن فرم های ذی ربط امور مالی تخلفاتی مرتکب شده و باعث شده است تا چنین تخلفاتی پنهان بماند.
گزارش حاکی است صدور این رای برای مجرم شناخته شدن این دو نفر و شرکت نیسان یک ضربه جدی به این شرکت بزرگ خودروسازی ژاپن به حساب می آید.

**ژاپن و آمریکا
ژاپن و آمریکا سال بسیار نامطلوبی را در عرصه های تجاری سپری کردند و تعرفه هایی از سوی آمریکا روی کالاهای وارداتی ژاپنی وضع شد و برای سال 2019 میلادی نیز احتمالا اختلافات در این زمینه ادامه خواهد یافت.
دو کشور همچنان در حال بحث درباره توافقات تجاری آینده هستند به طوری که ژاپن از آمریکا خواسته است از افزایش تعرفه روی خودروهای صادراتی ژاپن خودداری کند.
با این وصف دو کشور در سال 2018 میلادی چندین بار رزمایش های مشترک شبیه سازی رایانه ای و با استفاده از ناوها و نیروهای نظامی خود برگزار کردند.
ژاپن همچنین از کشورهای بزرگ خریدار تسلیحات آمریکا است و به دنبال دستیابی به سامانه های پیشرفته ردیابی موشکی و همچنین جنگنده های رادارگریز اف 35 این کشور ست.
سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ژاپن هم نتوانست مشکلات دو کشور در حوزه های نظامی و اقتصادی را جل کند.

**ژاپن و هوآوی چین
ژاپن در سال 2018 میلادی اعلام کرد نهادها و شرکت های دولتی این کشور را از خرید تجهیزات از شرکت های مخابراتی 'هواوی' و 'زد تی یی' چین منع می کند این خبر پس از آن منتشر شد که 'سابرینا منگ وانژو' مدیر مالی شرکت 'هواوی' به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت و دادگاهی شد.
شرکت های هواوی و 'زد تی یی' بزرگترین شرکت های مخابراتی و سازندگان تلفن های هوشمند چین و جهان هستند که حالا ژاپن می گوید شرکت ها و سازمان های دولتی خود را از معامله با آنها منع می کند.
گزارش حاکی است آمریکا شرکت های دولتی ژاپن را به شدت تحت فشار قرار داده است تا مراقب ارتباطات خود با این شرکت های مخابراتی باشند که متهم به جاسوسی هستند.
توکیو در سال 2018 میلادی علاوه بر رویدادهای فوق با مسایل دیگری نیز روبرو بود در سال 2019 میلادی نیز حل و فصل پاره ای از موضوعات سیاسی و اقتصادی برجای مانده از یک سال قبل همچنان در دستور کار دولت خواهد بود.
از جمله این کشور همچنان بر سر مالکیت بر جزایر دوکدو در دریای شرقی با کره جنوبی درگیر است دو کشور در خصوص استعمار ژاپن بر کره در سال های جنگ جهانی دوم و همچنین بکارگیری اجباری نیروهای کار کره ای در آن کشور با یکدیگر سرشاخ شده است.
همزمان ژاپن در تلاش بود تا در سالی که گذشت بین رهبران این کشور و کره شمالی ملاقاتی صورت گیرد که چنین اتفاقی رخ نداد توکیو همچنان نتوانسته است روابط سیاسی و عادی با پیونگ یانگ داشته باشد و دیدار سران دو کشور در هاله ای از ابهام است.
با این وصف پس از آنکه کره شمالی آزمایش های موشکی و اتمی خود را متوقف کرد، ژاپن از این امر استقبال کرد به همین دلیل در سال 2018 میلادی دو کشور کمتر دچار تنش شدند.
اختلافات ژاپن با چین بر سر جزایر دریای شرقی، دریای جنوبی و منابع گاز و انرژی منطقه ای، دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از چین و ملاقات با سران این کشور، تلاش ژاپن برای پیشبرد توافق جدید تجاری با کشورهای منطقه، برنامه ژاپن برای خرید 100 فروند جنگنده از آمریکا و تلاش ژاپن برای حل اختلافات ارضی با روسیه بر سر مالکیت بر جزایر کوریل از دیگر مسایل و موضوعاتی بود که ژاپن در سال 2018 میلادی با آن درگیر بود.
حوادث طبیعی مانند سیل و گرما، دریافت معافیت ژاپن برای خرید نفت ایران، ادامه ساخت و سازها برای برگزاری المپیک توکیو، به قدرت رسیدن یک مخالفت سرسخت آمریکا در اوکیناوا، افزایش بی سابقه بهای سوخت در ژاپن، تصویب بودجه 47 میلیارد دلاری ارتش و فعال شدن آتشفشان شینمو از دیگر مهمترین تحولات و رویدادهای این کشور در سال 2018 میلادی بود.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ژاپن تحولات ۲۰۱۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟

پس از گذشت بیش از دو سال از جنگ روسیه و اوکراین و تداوم کمک های نظامی و مالی غربی ها با همکاری همپیمانان غیر آمریکایی و اروپایی مثل ژاپن، کره جنوبی و استرالیا و ... ، همچنان وضعیت جبهه های جنگ به نفع روسیه می باشد. وضعیتی که کشور های غربی از جمله ایالات متحده را بر آن داشت تا کمک های تسلیحاتی و مالی میلیون و میلیارد دلاری را روانه کی‌‎یف پایتخت اوکراین کند.

اخیرا کنگره آمریکا پس از بحث و جدل های چند ماهه ، بسته کمک 61 میلیارد دلاری برای تقویت ارتش اوکراین را تصویب کرد. هچنین کشور های دیگری همچون انگلیس و ژاپن قصد دارند تا کمک ‌های نظامی به اوکراین را نیز افزایش دهند. اما رسانه‌ های غربی گفته اند که بعید است این کمک ‌های میلیارد دلاری، بتواند روند جنگ اوکراین را به نفع کی‌یف تغییر بدهد.

ضمن اینکه گزارش های مختلفی مبنی بر شکست های میدانی متعدد و قطاری ارتش اوکراین در جبهه های خارکیف وجود دارد. علت این موضوع هم وضعیت وخیم ارتش این کشور می‎‌باشد که باعث شده کشورهای غربی برای کمک های تسلیحاتی یا کمک های مالی مستقیم از سوی اوکراین تحت فشار قرار گرفته اند. به اعتقاد آگاهان سیاسی ، اوکراین هم اکنون به نوعی با تنفس مصنوعی غرب زنده است ؛ اگر روسیه بر پیشروی در خارکیف متمرکز شود و بتواند "راه آهن پولتاوا" را قطع کند عملا کار اوکراین را در جبه های جنگ تمام کرده است. هرچند که هدف اصلی روس ها دسترسی به پایتخت و تصرف کی‌یف می ‌باشد ؛ این موضوع به چند دلیل اهمیت دارد:

1- شهر خارکیف شاه کلید جنوب و شرق اوکراین است، و راه آهن جنوب شرق اوکراین از شهر خارکیف عبور می کند ؛ همچنین، شاهرگ ارتش اوکراین نیز شهر خارکیف می‎ باشد، که با محاصره این شهر از محور شمالی عملا کار ارتش اوکراین در جنوب تمام می شود.

2-شهر خارکیف قلب صنعتی اوکراین است و بخشی از صنایعی که می توانند برای ساخت و تولید تسلیحات مورد نیاز ارتش استفاده شوند در این شهر به تولید می رسند.

3-محاصره شهر خارکیف نیازمند شروع نبرد شهر "چرنیهوف" و تهدید کردن شهر کیف به عنوان پایتخت است ؛ روسیه با بردن یک لشکر به حومه شهر کیف می تواند کاری کند که 10 لشکر ارتش اوکراین از جنوب به شمال بروند. ضمن اینکه با محاصره خارکیف می تواند باعث تسلیم مسئولان و مردم این شهر شوند که به روس ها برای روند تصرف شهر های دیگر اوکراین کمک کند.  

ناگفته نماند که، یک منبع رسانه ای تلگرامی اوکراینی به نام "دیپ استیت" گزارش کرد نیروهای نظامی روسیه پیشروی های زیادی را در نقاط مختلف داشته اند ؛ اوچرتینو، نووباخموتوفکا، نووکالینوو، بردیچی، سیمیونفکا و جورجیفکا از جمله مناطقی هستند که ارتش روسیه پیشروی های زیادی داشته است.

آیا ضد حمله مجدد اوکراین امکان پذیر است؟

عده ای معتقدند کمک های مالی و تسلیحاتی غربی ها به ویژه ایالات متحده آمریکا تغییراتی ، ولو حداقلی در میدان نبرد ایجاد خواهد کرد ؛ تغییراتی که با ارسال تسلیحات اعضای اروپایی ناتو همچون "اف 16" های مولتی رول لهستانی یا ارسال احتمالی جنگنده های "یوروفایتر تایفون" انگلیسی به ارتش اوکراین می تواند تا حدودی وضعیت جبهه های جنگ را به نفع اوکراین عوض کند.

هرچند که سایر تسلیحات زمینی-زرهی، انفرادی و یا پهپادی سایر کشور های اروپایی و نقاط دیگر جهان توانست به ارتش اوکراین، برای آسیب زدن به تاسیسات انرژی مثل پالایشگاه ها، انبارها و پایانه های نفتی و یا زیرساخت های اقتصادی دیگری مانند اسکله های بنادر روسیه و یا حتی حمله با اهداف نظامی همچون انهدام سامانه های پدافندی کمک کند ، اما هیچ تغییر مهم و اثر گذاری که بتواند اوکراین را از این وضعیت بسیار بد جنگی بیرون بیاورد و یا ارتش روسیه را به عقب تر ( از مناطق تحت تصرفش ) براند ایجاد نکرد.

حتی تغییر فرماندهان نظامی ارشد ارتش اوکراین مثل عزل زالوژنی و انتصاب سیرسکی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نیز تاثیر بسیار کمی بر وضعیت میدانی جنگ گذاشت و تاکنون نتوانسته انتظارات مورد نظر شخص رئیس جمهور اوکراین را برآورده کند. پیش تر از این هم زلنسکی بارها از ضد حمله ارتش اوکراین علیه ارتش روسیه صحبت کرده بود ؛ ضد حمله هایی که با کمک های مالی ایالات متحده قرار بود انجام شود ولی یا انجام نشد و یا قبل از شروع عملیات شکست های زیادی را متحمل شدند. با این وضعیت تحلیگران سیاسی معتقدند یا تلاش های اوکراین برای عملیات ها علیه روسیه همانند حملات قبلی خواهد بود و نه چیزی بیشتر از تحولاتی که در حال حاضر رخ می دهد.

هشدار جوبایدن به زلنسکی برای حملات به روسیه

اخیرا نیز روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از هشدار جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده به زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خبر داده که بایدن گفته است، با حمله با تاسیسات نفتی روسیه احتمال افزایش بهای جهانی نفت بیشتر می‎ شود و به نوعی دستور توقف عملیات ها علیه صنعت نفت و گاز روسیه را صادر کرده است. سابقا ایالات متحده با کمک های چند صد میلیون دلاری سعی کرده بود وضعیت جبهه های جنگ را تا حدودی تغییر دهد.

به طور مثال تصویب بسته کمکی 300 میلیون دلاری سه ماه گذشته مجلس سنای آمریکا به اوکراین برای تغییر روند جنگ در مناطقی نظیر بنادر اودسا، خرسون و همچنین مناطق شمالی اوکراین بود اما تاثیر این کمک آنقدر ناچیز بود که کارشناسان سیاسی برای تشریح این موضوع، صرفا به تجزیه تحلیل حملات پهپادی اوکراین به تاسیسات نظامی و غیر نظامی روسیه بسنده کردند.

چرا که معتقدند اوکراین توانایی لازم برای ضربات راهبردی به روسیه را ندارد و اروپا هم توانایی لازم برای ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین را ندارد ؛ هر حمله ای هم از سوی اوکراین بدون پشتوانه فنی و عملیاتی نیروهای نظامی غربی عملا شکست خورده است. به همین دلیل اوکراین قبل تر تصمیم گرفته بود که از کمک های اطلاعاتی-فنی نیروهای نظامی فرانسوی استفاده کند.

لازم به ذکر است، به گفته خبرگزاری های مختلف آمریکایی، اروپایی و منطقه ای،کشور روسیه هم برای بازسازی ارتش خود و همچنین تغییر در جبهه های نبرد تا کنون کمک هایی را از کشور های ایران چین وکره شمالی دریافت کرده است ؛ کمک هایی که طبق اعلام گزارش های عمدتا شامل پهپاد های انتحاری و شناسایی-رزمی، موشک های بالستیک و کروز، توپخانه و همچنین شناور های بدون سرنشین و ... بوده است. هرچند که روسیه هم مثل اوکراین آسیب های مادی-معنوی زیادی را در این جنگ متحمل شده، اما به زعم ناظران و کارشناسان مسائل بین الملل، تا الان طرف پیروز نبرد چه در میدان و چه در اقتصاد و سیاست، کشور روسیه می‎ باشد.

خبرنگار: حمید اسدی

دیگر خبرها

  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • حضور بیش از ۳۳ هزار دانش آموز البرزی در اردوی عملی آمادگی دفاعی
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • هشدار جدی مدیر اف.بی.آی درباره حمله احتمالی تروریستی در خاک آمریکا