Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گردهمایی پژوهشگران زیست‌فناوری به معرفی دستاوردهای تحقیقاتی خود از جمله کاربرد بایومتریال در درمان سرطان، پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه دارورسانی و کنترل آلزایمر با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء پرداختند.

به گزارش ایسنا، دکتر صلاحی‌نژاد در این گردهمایی که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، به تشریح برخی توانمندی‌های دانشکده مهندسی و علم مواد در حوزه بایومواد پرداخت و با اشاره به اینکه مواد درگیر در حوزه زیست‌فناوری مواد غذایی، دارویی، بایومتریال و بایومواد یا زیست‌مواد را در برمی‌گیرند، توضیح داد: زیست‌مواد، مواد مصنوعی یا ساخت بشر هستند که به منظور جایگزینی بافت، عضو یا عملکردی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حوزه فعالیت ما مواد غذایی و دارویی را شامل نمی‌شود، اظهار کرد: در طراحی بایومتریال، از مواد طبیعی الهام گرفته و مواد را به شکل متخلل می‌سازیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی یک مثال سنتی بایومتریال را مواد دندانی و مثال پیشرفته آن را بافت مهندسی شده و نیز امکان حمل دارو به وسیله بایومتریال عنوان کرد و گفت: این دانشکده در برخی دیگر زمینه‌ها نظیر مدل‌سازی رفتار مکانیک بایومواد پلیمرهای هوشمند، ساخت ایمپلنت دندانی، بایو مواد هوشمند، سنتز نانومواد برای کاربردهای سرطان، سنتز بایوسرامیک‌های جدید و ساخت میکروکره‌های متخلل برای دارورسانی (drug delivery) فعالیت دارد.

امکان‌پذیری درمان دیابت و چاقی از طریق "نورگ‌زایی" در دهه آینده

 محمد سلطانی، عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز ضمن حضور در این گردهمایی به برخی فعالیت‌های مرکز پزشکی محاسباتی پرداخت و تشریح کرد: در این مرکز یک کار تحقیقاتی مشترک در زمینه دارورسانی (drug delivery) بین ایران و کانادا، تعریف شده که در بیمارستان‌های کانادا پیاده شده است. در این طرح با توجه به آن که دارورسانی به مرکز تومور امکان‌ناپذیر است، این موضوع از طریق طیفی که برای تومور طراحی شده، انجام می‌شود.

وی سپس به نورگ‌زایی پرداخت و توضیح داد: در دهه بعدی می‌توان برخی بیماری‌ها نظیر چاقی، دیابت و ... را از طریق رگ‌زایی و المان‌هایی شبیه "انرژی‌رسانی" کنترل کرد.

کنترل آلزایمر با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء

منصور ولی، عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز در این گردهمایی حضور یافت و ضمن اشاره به فعالیت اساتید دانشکده برق و کامپیوتر در زمینه شبکه‌های عصبی عمیق در پزشکی، خاطرنشان کرد: یک طرح موفق این دانشکده در حوزه فناوری‌های زیستی، پایش و هدایت بیماران مبتلا به آلزایمر بوده است.

وی تشریح کرد: در این طرح با بهره‌مندی از اینترنت اشیاء و از طریق اتصال اینترنت به گیرنده همراه بیمار (همچون عینک او و ...) ارتباط داده‌های مربوط به او با تگ وای فای اشیاء برقرار شده و از این طریق اطلاعات به خانواده فرد یا پزشک معالج می‌رسد؛ ضمن آن‌که این طرح در پروتکل درمانی بیمار نیز مؤثر خواهد بود.

این عضو هیات علمی همچنین برخی دیگر از این فعالیت‌ها را درمان برخی بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها مانند صرع و پارکینسون، برطرف کردن برخی معایب و ناتوانی‌ها مانند ناشنوایی و نابینایی و افزودن برخی توانمندی‌ها مانند ارتباط مغز و ماشین عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زیست فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!

ایتنا - محققان موفق به ابداع فناوری تصویربرداری جدیدی شده‌اند که امکان مشاهده درون سلول‌های سرطانی به صورت زنده و مطالعه نحوه تعامل آن‌ها با محیط اطراف را فراهم می‌کند.
این دستاورد می‌تواند گام مهمی در درک بهتر بیولوژی سرطان و توسعه درمان‌های موثرتر باشد.

این فناوری توسط تیمی از دانشگاه ساری انگلستان توسعه یافته که به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی یا لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی بوده است. لیپیدها اجزای کلیدی در رشد، تکثیر و متاستاز سلول‌های سرطانی هستند.

در این روش، ابتدا سلول‌های سرطانی منفرد زنده از محیط کشت استخراج شده و با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی می‌شوند. سپس با کمک طیف‌سنجی جرمی، ساختار دقیق لیپیدهای داخل سلول تعیین می‌گردد. در نهایت، پژوهشگران قادر به مشاهده تغییرات و تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی خواهند بود.

یوهانا فون گریشتن از دانشگاه ساری می‌گوید: "مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند. همین مسئله طراحی یک درمان مناسب را دشوار می‌سازد. توانایی مشاهده و مطالعه سلول‌های زنده منفرد بسیار هیجان‌انگیز است."

کارلا نیومن از GSK نیز معتقد است این روش جدید راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا ندیده بودیم، هموار می‌کند و می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم آورد.

علاوه بر کمک به درک بهتر سرطان، این فناوری می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سلول‌ها به پرتودرمانی و تشعشع نیز ارائه دهد. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بتواند به توسعه درمان‌های کارآمدتری برای سرطان و حتی سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های ایمنی و عفونی نیز کمک کند.

این تحقیقات که با همکاری کالج دانشگاهی لندن، شرکت‌های داروسازی GSK، یوکوگاوا و سایکس انجام شده، در مجله Analytical Chemistry منتشر گردیده است.

دیگر خبرها

  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • کاربرد قفل کرکره برقی هوشمند
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر