Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر 528 کلاس درس در مناطق مختلف این استان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد و خط لوله گاز هستند و بوسیله بخاری نفتی (استاندارد) گرم می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رشید قربانی روز دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش اظهار داشت: عمده این کلاس های درس در روستاها و مناطق حاشیه استان قرار دارند که بهبود شرایط آنها نیازمند توجه ویژه در بخش اعتباری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه مسئولیت ساخت و ساز و احداث و نوسازی مدارس بر عهده سازمان نوسازی مدارس است، افزود: از اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان انتظار می رود نسبت به استاندارد سازی سیستم گرمایشی این مدارس در سریعترین زمان ممکن اقدام کند.

** مدارس خطرآفرین در اولویت اختصاص اعتبار باشند
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به وجود سه هزار و 700 ساختمان آموزشی و غیر آموزشی در استان گفت: از این تعداد یک هزار و 137 واحد از وضعیت مطلوب برخوردار بوده، یک هزار و 224 واحد غیر استاندارد و یک هزار و 189 مدرسه نیز نیازمند مقاوم سازی هستند.
وی یادآور شد: 237 مدرسه استان نیز خطرآفرین و غیرایمن بوده و می طلبد عمده اعتبارات به سمت تخریب و نوسازی این مدارس سوق داده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه تعدادی از مدارس با تعمیرات جزئی رفع خطر می‌شوند، تاکید کرد: امسال 25 میلیارد ریال به تعمیرات مدارس استان اختصاص یافته که رقم کمی است و برای رفع خطر تعدادی از مدارس استان به 100 میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است که امیدواریم تامین شود.
وی در ادامه به 135 پروژه آموزشی نیمه تمام در استان نیز اشاره کرد و گفت: 128 مورد از این تعداد فضای آموزشی دولتی و مابقی مشارکتی و خیرساز هستند که برای اتمام آن به 248 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

** شهرک ژوان کامیاران مدرسه ندارد
رئیس شورای اسلامی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در برخی مناطق استان گفت: در حال حاضر شهرک ژوان در شهرستان کامیاران با 24 هزار نفر جمعیت مدرسه ندارد.
عزیزی با بیان اینکه مکاتبات زیادی در این زمینه انجام شده اما به نتیجه نرسیده است، ابراز امیدواری کرد با همت مسئولان و متولیان امر زمینه احداث مدرسه در این شهرک فراهم و مشکل ساکنان آن رفع شود.
وی همچنین خواستار جلوگیری از احداث مدارس فاقد سند، الکترونیکی کردن دوره های ضمن خدمت معلمان و حضور پررنگ اعضای شورای آموزش و پرورش شهرستان ها در جلسات این شورا شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه به اجرای طرح ایران مهارت اشاره کرد و گفت: این طرح در مدارس متوسطه اول و با هدف تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی، ایجاد زمینه های مناسب جهت شناسایی استعدادهای مهارتی، ایجاد ارتباط بین آموزش رسمی و غیر رسمی و ایجاد زمینه کسب شایستگی های پایه فنی مورد نیاز اجرا می شود.
مهدی نامدار افزود: این طرح به میزان 60 ساعت آموزش حرفه ای و بدون آسیب رساندن به ساعت آموزش رسمی مدارس است که حدود 10 درصد مدارس متوسطه اول، کلیه مدارس هیات امنایی و غیر دولتی تحت پوشش طرح قرار می گیرند.
داده های آماری آموزش و پرورش کردستان حاکیست در حال حاضر از سه هزار و 800 مدرسه این استان، یک هزار و 73 مدرسه نیازمند تخریب و نوسازی بوده که 237 مورد از این تعداد خطر آفرین هستند.
در سال تحصیلی جاری 290 هزار دانش آموز مقاطع سه گانه (ابتدایی، متوسطه اول و دوم) در سه هزار و 800 مدرسه استان کردستان مشغول به تحصیل هستند.
7348/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش سيستم گرمايشي كلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۸۹۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!

  گویا قرار است این شهریه‌ها به‌زودی شفاف شود تا شاهد دریافت رقم‌های مختلف از خانواده‌ها نباشیم. بر همین اساس بهنام نیک‌نژاد، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش درباره ابلاغ آیین‌‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس خبر داده و می‌گوید: «طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی باهدف شفاف‌سازی ایجادمی‌شود. البته این قانون در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت،عمدتا مورد اعتراض مدارس قرارمی‌گرفت.» قانونی که مدارس غیردولتی خیلی کاری به آن ندارند و همچنان نرخ شهریه‌های‌شان بیشتر از نرخ مصوب است.ایجاد چنین سامانه‌های الکترونیکی یکپارچه‌ای می‌تواند مدیریت، نظارت و ارزیابی دقیقی از این مدارس داشته باشد و در راستای پاسخگویی و شفافیت مالی برای مردم است. با وجود این‌که سقف مبلغ دریافتی مشخص شده اما بسیاری از مدارس غیردولتی به همین مبلغ هم برخی موارد دیگر همچون شهریه فوق‌برنامه درسی، شهریه فوق‌برنامه مکمل و شهریه تابستانی هم با آوردن یک کلمه اختیاری، اضافه می‌کنند. از طرفی وزارت آموزش‌وپرورش، در آیین‌‌نامه جدیدی که برای این مدارس در نظر گرفته، تاکید کرده است که با مدارس غیردولتی متخلفی که شهریه بالاتر از مصوبه رادریافت کنند،برخورد خواهد شد.البته این باراولی نیست که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش برای مدارس غیردولتی که شهریه‌های نجومی دریافت می‌کنند خط و نشان می‌کشند. 
   
آموزش پولی در مدارس غیردولتی
در خرداد ۱۳۶۷، قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در مجلس شورای اسلامی تصویب و آموزش در ازای پول شکل رسمی‌‌تری به خود گرفت. مدارس غیر دولتی  که فلسفه تشکیل آنان به‌ظاهر ارائه خدمات آموزشی بهتر و باکیفیت‌‌تر به مردم است؛ اما متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که در برخی از مدارس معروف غیرانتفاعی که شهریه بالایی هم دریافت می‌کنند، خدمات با شهریه‌ها خیلی همخوانی ندارد.خانم احمدی، یکی ازمادرانی است که دو فرزندش درمدرسه‌ای غیردولتی در محدوده خیابان قلهک درس می‌خوانند. او به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «شهریه اعلام‌شده برای سال تحصیلی جدید یکی از فرزندانم که سوم دبستان است، ۹۵میلیون تومان و برای پسرم در مقطع پیش‌دبستانی، ۸۵میلیون تومان است!» طبق گفته این مادر، این مبالغ جدا از برخی از مراسم‌هایی همچون جشن تکلیف است.«من دوست ندارم دخترم در کلاسی درس بخواند که بیشتر از ۴۰نفر شاگرد دارد و معلم نمی‌‌تواند به اندازه کافی به آنها رسیدگی کند.»این را مادر یکی از دانش‌آموزانی می‌گوید که فرزندش در یکی از مدارس غیردولتی غرب تهران مشغول به تحصیل است؛ اما او از افزایش قیمت‌ها نیز گلایه دارد و ناراضی است.  از یکی از پدرانی که دخترش سوم ابتدایی است و در مدرسه‌ای غیرانتفاعی درمحدوده سهروردی تحصیل می‌کند هم سؤال کردیم، او توضیح می‌دهد: «سال گذشته هزینه دریافتی مدرسه دخترم ۵۰میلیون تومان بود و طبق اعلام مدرسه، امسال حدود ۱۰ الی ۲۰میلیون افزایش قیمت خواهد داشت»؛ خانواده‌هایی که مجبورند به سبب برخی از دلایل این هزینه‌ها را متحمل شوند. 
   
بی‌عدالتی آموزشی!
مدارس غیردولتی در ایران عدالت آموزش را زیر سؤال برده‌‌اند، چراکه با وجود تراکم بالای دانش‌آموزان در مدارس دولتی، کیفیت آموزشی این مدارس تغییر کرده است. همین موضوع منجر به این شده تا خانواده‌ها تحت هر شرایطی شهریه مدارس غیرانتفاعی را حتی بالاتر از نرخ مصوب فراهم کنند وفرزندان‌‌شان را به آنجا بفرستند.میزان تورمی که امروز به هزینه مدارس غیرانتفاعی رسیده است، نظم آموزشی را برهم می‌زند.موضوعی که خطری جدی برای نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و تربیتی نسل بعدی محسوب می‌شود.شایدبااین نرخ‌های مصوب بسیاری ازدانش‌آموزان به مدارس دولتی برگردندکه همین موضوع هم مشکل‌ساز است. به نظر می‌رسدکه بهبوداوضاع مالی مدارس غیرانتفاعی وبالا بردن کیفیت مدارس دولتی،تنها راه چاره این آشفته‌بازار است. 

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!