Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیروس ادیب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتشکده در جبهه شمال غربی شهر گیلانغرب و در فاصله 800 متری از شهر و در داخل حریم زمین های کشاورزی در روستای بینه گرد (خالو خالو) واقع شده است.
وی اظهار داشت: آتشکده خالوخالو در مجموعه‌ای به وسعت 20 هکتار که محل استقرار انسان‌ها از دوره اشکانی تا اسلامی بوده واقع شده که با پایان یافتن حکومت ساسانیان و برپایی حکومت اسلامی در ایران، این آتشکده نیز به مانند برخی دیگر از آتشکده‌های کشور تغییر کاربری پیدا کرد و گویا در دوره سلجوقیان به محلی برای برپایی مراسم های مذهبی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس میراث فرهنگی گیلانغرب عنوان کرد: برای اولین فصل کاوش این اثر تاریخی 70 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که با صدور مجوز کار کاوش آن برای تعیین حریم و عرصه شروع می شود.
وی با بیان اینکه تنها چهار پایه تاق‌های این بنای تاریخی سالم مانده و حدود 2 متر از ارتقاع بنا در زیر خاک مدفون است ،ادامه داد: مردم محلی پس از وقوع انقلاب نیز به واسطه پیشینه این مکان در برگزاری مراسم مذهبی در فضای داخل چهارپایه ، یک تاق گنبدی ساختند که در زمان جنگ تحمیلی، این گنبد فرو ریخت و اکنون بقایای آن وجود دارد.
وی افزود: تاکنون هیچ کاوشی در این آتشکده صورت نگرفته و تمام اطلاعاتی که از آن به دست آورده ایم، حاصل بررسی‌های مختلف و براساس گمانه زنی بوده است.
علاوه بر آتشکده خالوخالو، دیگر آتشکده مهم گیلانغرب ، آتشکده «سراب مورت» است که در جوار کاخ اربابی ساخته شده و از طریق پلی تاریخی به هم وصل شده اند که در طول زمان این پل از بین رفته است.
در سال های گذشته کاوش‌های باستان شناسی در کاخ اربابی و آتشکده سراب مورت انجام گرفته که منجربه نتایج و کسب آثاری از دوره اشکانی در این 2 بنا شده است.
آتشکده تپه «خورشید موالی» از دیگر آتشکده‌های مهم دشت گیلانغرب است که تاکنون روی آن کاوشی انجام نگرفته است و آتشکده «قلا»، «چیا ولگه» و«قدمگاه عباس» یا «چهارقوله» به عنوان دیگر آتشکده‌های مهم در گیلانغرب هستند.
در شهرستان گیلانغرب 406 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.
قدیمی ترین شی تاریخی کشف شده تاکنون در ایران، یک تبر سنگی با قدمت 125هزار سال پیش از میلاد مسیح است که این اثر تاریخی در گیلانغرب کشف شد و اکنون در موزه ملی کشور نگهداری می شود.
گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
3012/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها باستان شناسی باستانی تغییر کاربری کشاورزی آتشکده جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

به گزارش تسنیم، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان