Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در میزگرد نشست بودجه ۹۸ آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کل بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده  ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: از این میزان  ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی اختصاص می‌یابد و ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که با احتساب  ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و مابقی آن در بخش های جاری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده ادامه داد:  سهم سال گذشته بودجه آموزش و پرورش ۹/۶۷ درصد بودجه عمومی دولت بود و امسال این عدد به ۱۰/۶۷ درصد رسیده است، ولی اگر ۲۰ هزار میلیارد تومان را که دولت در جدول ۲۱ آورده است همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومانی که  از صندوق توسعه ملی در بخش دفاع دارد، به کار گیرد  یعنی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل از آن رشدی نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: بودجه امسال آموزش و پرورش ۴۹ هزار میلیارد تومان  بود که نسبت به سال گذشته  ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و از این میزان  بیش از ۹۸ درصد آن بودجه جاری است  یعنی حقوقی که باید پرداخت کند.

بودجه فعلی کفاف هزینه های دانشگاه های فرهنگیان را نمی‌دهد

کوچکی‌نژاد به برخی از بخش های بودجه اشاره و بیان کرد: در برخی بخش‌ها مانند دانشگاه فرهنگیان ۵۱۱ میلیارد تومان اعتبار وجود داشت که امسال این اعتبار به  ۶۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است اما این عدد کفاف دانشگاه فرهنگیان را نمی‌دهد چراکه  آمار دانشگاه فرهنگیان از حدود ۳۰ هزار دانشجو به حدود ۷۰ هزار دانشجو افزایش پیدا کرده است بنابراین برای تامین نیازها باید اعتبار به  هزار میلیارد تومان می‌رسید.

وی ادامه داد: بنا بر بند «ب» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه خروجی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌‍ شوند اما بودجه  دانشگاه شهید رجایی هم  ۸۱ میلیارد تومان بوده است که  به ۸۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

از لایحه بودجه سال آینده  تاسف خوردم

وی درباره طرح خرید خدمات آموزشی در بودجه سال آینده تصریح کرد: با دیدن بودجه سال آینده به عنوان یک معلم خیلی متأسف شدم چراکه مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی  آموزش در دوره متوسطه بر عهده دولت است، اما دولت دربودجه ۹۸ آموزش و پرورش و  در تبصره ۲۱ در بخش کوچک سازی و واگذاری به سمت آموزش و پرورش آمده است در حالی که درمجلس و در قانون  برنامه ششم توسعه هر جا که بحث خرید خدمات را آوردیم یک پرانتز به استثنای آموزش و پرورش باز کردیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود:  بنابر لایحه بودجه وزارت آموزش و پرورش مکلف است با برنامه ریزی مناسب، نیروی انسانی مورد نیاز خود را از جمله در پژوهسراها، رهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را از طریق خرید خدمات ۳۰ درصد کاهش دهد و مجلس تلاش می‌کند که این تبصره‌ها را حذف کند، چون معتقدیم که به ضرر آموزش و پرورش است.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه بودجه برشی یکساله از برنامه توسعه کشور است، گفت:  دولت به قانون برنامه ششم توسعه  توجه نکرده است و به شدت در حوزه آموزش و پرورش ورود کرده اس و تاکید دارد تا  آموزش و پرورش به طور سالیانه ۱۰ درصد خرید خدمات داشته باشد در حالی که که خرید خدمات طبق قانون برنامه توسعه اصلا مربوط به آموزش و پرورش نیست به جز در مواردی که مدارس روستایی یا در مناطق محروم باشند.

وی درباره محدودکردن ادارات آموزش و پرورش استان‌ها بیان کرد: آموزش و پرورش، ادارات خود را محدود کند و تعدادآنها را به ۶۲ اداره در مراکز استان‌ها  برساند و  هر منطقه‌ای که بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز دارد، باقی بماند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش اخبار دانش آموزی فرهنگیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صادق ستاری فرد در آیین افتتاحیه صعود پانصد معلم کوهنورد هشت استان جنوب کشور به قله «بل» در شهرستان اقلید استان فارس، گرامیداشت هفته معلم و یادواره شهدای فرهنگی کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس گفت: معلمان قله‌های بسیاری همچون قله های؛ علم، عطوفت، مهربانی، نجابت، ایثار و از خود گذشتگی را فتح  و وجودشان را برای دانش آموزان هزینه می‌کنند.
وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی توجه به سرمایه انسانی بود که پیروزی را ممکن ساخت لذا گردهمایی معلمان حول یک محور باعث تحول در جامعه می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیامبر اسلام در ابتدا برای نیل به هدف تربیت نیروی انسانی، مسجد را بنا کرد لذا اکنون ما هم در آموزش و پرورش نیاز به ایجاد فضا‌های مختلف آموزشی و تربیتی مطلوب داریم تا تربیت به معنای واقعی کلمه محقق شود.
صادق ستاری فرد ادامه داد: گام بعدی پیامبر (ص) ارائه محتوا بود و قرآنی را که از جانب خداوند بر او نازل شد به جامعه معرفی کرد و امروز ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، محتوای خوب ارائه دهیم.
گفت: نظام محاسبه‌ای که پیامبر (ص) انجام دادند همان نظام ارزشیابی امروزی است که ما باید در دستور کار قرار دهیم، زیرا جهت دهنده همه ارکان تربیتی، نظام ارزشیابی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ، پارسال به صراحت از هزینه کردن در آموزش و پرورش به عنوان سرمایه گذاری یاد کردند،  بنابراین ضروری است که سهم بودجه‌ای آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، افزایش یابد.
۵۰۰ معلم کوهنورد از هشت استان اصفهان، بوشهر، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، یزد و فارس صبح امروز به قله «بل» بلندترین قله استان فارس صعود کردند.

دیگر خبرها

  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها/حرف قنبرزاده حرف آخر است؟
  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • تعطیلات مدارس در تابستان باشد یا بین دو نیمسال تحصیلی؟