Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس بار دیگر نام منطقه ویژه اقتصادی برزمین مانده سلماس بیشتر شنیده می‌شود و این طرح دوباره تبدیل به سکوی پرشی به سمت بهارستان می‌شود تا هرکسی بیشتر بر روی آن مانور دهد بتواند مدتی بعد بر صندلی بهارستان تکیه زند. ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازارومیه، سه مسئله منطقه ویژه اقتصادی، مرز کوزه‌رش وضعیت نامطلوب واحدهای صنعتی شهرستان سلماس مهم‌ترین مسائلی هستند که این شهر با آن روبرو بوده و امروزه تبدیل به دغدغه و مطالبه مردم و چالش اساسی برای مسئولین این شهر شده است و قطعاً در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی این شهر هم نقش اول را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرکس که بتواند بهتر بر روی این سه موضوع مانور دهد بهتر هم نتیجه می‌گیرد که نفس این عمل هم سبب نارضایتی و بی‌اعتمادی در مردم می‌شود که دیگر فریب وعده‌ها را نخورند.

در این گزارش به موضوع منطقه ویژه اقتصادی سلماس پرداخته می‌شود؛ طرحی که در سال 82 به تصویب هیئت‌وزیران و در سال 89 هم به تصویب مجلس رسید اما همه این مسائل فقط بر روی کاغذ انجام شد و نه بیشتر و مسئولیت آن هر بار بر روی یک نهادی گذاشته می‌شود همچون شهرداری که هیچ سنخیتی با ماهیت آن ندارد.

آینده مبهم و احتمالاً بن‌بست اقتصادی سلماس

شهرستان سلماس بین دو شهر بزرگ آذربایجان‌غربی یعنی ارومیه و خوی واقع شده است که هر کدام دارای پایانه مرزی مشترک با کشور ترکیه بوده و هردو نیز سودای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی را در سر دارند که انتظار می‌رود به‌زودی به این هدف فائق آیند و اگر منطقه آزاد تجاری ماکو مرز بازرگان را هم به این فهرست اضافه کنیم در حالت کلی سبب می‌شود که کشور ترکیه علاقه‌ای به بازگشایی مرز کوزه‌رش سلماس نداشته باشد یعنی همان چیزی که اجرا نشدن آن منطقه ویژه اقتصادی سلماس را عقیم می‌کند.

واقعیت این است که تغییر متولی منطقه ویژه اقتصادی سلماس فقط پاک کردن صورت مسئله است چراکه امروز شهرستان سلماس دچار گره کور اقتصادی شده و مسئولان محلی هرچه سعی در بازگشایی آن دارد وضعیت بدتر می‌شود و این موضوع دقیقاً نکته‌ای است که مسئولان این شهر تا این لحظه نتوانسته‌اند با آن کنار بیایند و سبب شده بسیاری از طرح‌ها در این شهر در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

اگر مسئولان به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند ابتدا باید بتوانند آینده روشنی از سلماس را ترسیم کرده و در ابتدا به فکر حل مشکل تولیدکنندگان واحدهای صنعتی در این شهر بروند و بعد به فکر جذب سرمایه‌گذار باشند چراکه وضعیت تک‌تک واحدهای صنعتی بیانگر وضعیت عمومی این شهر هستند.

نماینده سلماس همچنان پاسخ‌گو نیست

برای یافتن پاسخی برای سؤالات و نیز اطلاع از آخرین اخبار مربوط به منطقه ویژه اقتصادی سلماس با تعدادی از مسئولان و تولید‌کنندگان این شهر گفت‌وگو کردیم.

بارها سعی در تماس با شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی شد و حتی موضوع به‌صورت پیامک و نیز در تلگرام به وی ارسال شد که تا این لحظه وی پاسخ‌گو نبوده است و اعطا این حق مردم سلماس است تا بتوانند از اقدامات نماینده خود در مجلس آگاه شوند که متأسفانه این نماینده حاضر به ارائه عملکرد خود در این موضوع نشده است.

منطقه ویژه اقتصادی ثمره‌ای برای مردم سلماس نداشته است!

حسین سیوانی مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی هم در تشریح وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: این طرح سلماس از چند سال پیش مصوب بوده و ‌شهرداری سلماس به‌عنوان سرمایه‌گذار انتخاب این منطقه انتخاب شده است

وی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر سنخیت کار شهرداری و منطقه ویژه اقتصادی تصریح کرد: در آن سال‌ها نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری جذب کنند تا اینکه سرمایه‌گذاری را شهرداری سلماس بر عهده گرفته که تاکنون موفق به سرمایه‌گذاری نشده است.

سیوانی در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم درباره اینکه آیا در دولت فعلی مردم سلماس می‌توانند از این طرح فایده اقتصادی ببینند؟ هم اظهار کرد: چند ماه گذشته هم تلاش‌های زیادی صورت گرفته و سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است که تاکنون در عمل کاری آغاز نشده و ما هم پیگیر هستیم تا با حمایت از این سرمایه‌گذار بلکه به قرارداد برسد.

باید یه سرمایه‌گذار احترام گذاشت

امام جمعه سلماس هم با پاسخ ضمنی منفی به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر میزان رضایت از عملکرد مسئولین در موضوع منطقه اقتصادی ویژه سلماس تصریح کرد: عملکرد مسئولین گفت: تابه‌حال هیچ سرمایه‌گذاری را برای سرمایه گزاری در منطقه اقتصادی ویژه سلماس پیدا نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد موسوی افزود: باید سرمایه‌دار را جذب کرد، باید پیگیر بود . به دنبالش رفت، باید به سرمایه‌گذار احترام گذاشت که هنوز به نتیجه نرسیده است.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد

مرتضی اصغری فرماندار سلماس هم بیان کرد: سال 89 مجوز منطقه ویژه اقتصادی سلماس صادر شده و مجلس و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده‌اند که به مدت هشت سال باوجود مجوز شورای نگهبان هیچ کار خاصی انجام نشده بود.

وی افزود: خوشبختانه از سال 98 با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی و کمک پنج میلیارد تومانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شروع به انجام اقدامات لازم کرده‌ایم.

فرماندار سلماس در تشریح اقدامات انجام‌شده گفت: از اقدامات انجام‌شده می‌توان به مواردی همچون تثبیت زمین پیش‌بینی‌شده برای منطقه ویژه اقتصادی، حصارکشی 50 هکتاری، تأمین آب شرب و صنعتی  مورد نیاز و عقد قرارداد سه و نیم میلیارد تومانی با اداره توزیع برق استان اشاره کرد که در صورت تأمین فاز دوم اعتبار، قرارداد 1.7 میلیاردی با اداره گاز هم نهایی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره شایعه غیر استفاده بودن ساختمان‌ها  و سوله‌های ساخته‌شده در منطقه ویژه اقتصادی سلماس هم تصریح کرد: اخیراً با یک سرمایه‌گذار بین‌المللی وارد میدان شده و توافق کرده‌ایم که به آن واگذار کنیم تا هم زیرساخت‌های لازم و هم بستر لازم برای انجام سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

اصغری با رد شایعه غیر استاندارد بودن ساختمان‌ها و سوله‌های ایجادشده در منطقه ویژه اقتصادی سلماس اظهار کرد: این مسئله واقعیت ندارد و اصلاً سوله‌ای وجود ندارد که غیراستاندارد باشد! و هم شخص من و هم بقیه هیئت‌امنا از همان اول عهد بستیم که صلواتی کارد کنیم و حتی یک ریال هم از این بابت حقوق دریافت نکنیم.

وی با ابراز امیدواری از زمان آماده‌سازی این طرح افزود: در صورت واگذاری به بخش خصوص در اوایل سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد و درصورت دولتی بودن در اواخر سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

با الحاق شهرک صنعتی به منطقه ویژه اقتصادی سلماس مخالفت شد

مدیرعامل صنایع غذایی اطمینان در سلماس هم که عنوان واحد نمونه کارآفرین و طلایه‌دار نمونه کشوری را با‌ خود یدک می‌کشد، در پاسخ به سؤال تسنیم درباره ارزیابی وی از وعده مسئولین درباره منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: این در حد حرف است و این سخن را چندین سال است که به مردم می‌گویند؛ اصلاً اگر منطقه ویژه اقتصادی بشود، مگر چه نتیجه‌ای رخ می‌دهد؟ آنجا که انبار گمرک شده است.

اسماعیل اطمینان در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر نظر تولیدکنندگان درباره منطقه ویژه اقتصادی سلماس و تأثیر آن بر تولید هم تصریح کرد: می‌خواستند که شرک صنعتی را به منطقه ویژه اقتصادی سلماس الحاق کنند که ما قبول نکردیم چراکه منطقه ویژه اقتصادی در کنار شهرک صنعتی قرار دارد.

وی درباره دلیل این مخالفت هم بیان کرد: البته نه‌تنها من بلکه افراد شهرک صنعتی این موضوع را قبول نکردیم چراکه اگر ماشینی به ما سلام کند و یا تخته‌ای را برگرداند بلافاصله ثبت شده و اداره مالیت و دارایی از بابت آن مالیت می‌گیرد، وضعیت تولید خیلی خوب است این هم بعلاوه شود! به‌راستی‌که مسئولان ما، تولیدکنندگان را تحریم کرده‌اند و کشور خارجی نه، آمریکا غلط می‌کند که ما را تحریم کند.

منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند فروش محصولات را بیشتر کند

مدیر کارخانه نگین درب سلماس هم با استقبال از اجرایی شدن طرح منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: قطعاً این امر تأثیر مثبتی داشته و سبب می‌شود که حداقل 50 درصد از هزینه گمرک و دارایی کاهش یافته و قیمت تمام‌شده ما هم پایین می‌آید و در نتیجه فروش هم افزایش می‌یابد.

آذربایجان‌غربی| 130 هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی سلماس آماده سرمایه‌گذاری شدارومیه| منطقه ویژه اقتصادی سلماس نه آب و برق دارد نه گازتغییرات مدیریتی مانع از پیشرفت پروژه منطقه ویژه اقتصادی سلماس شد

یوسف سلیمانی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا مسئولین توانسته‌اند که تابه‌حال با اجرایی کردن طرح منطقه ویژه اقتصادی، انتظارات تولیدکنندگان را برآورده کنند یا نه؟ تصریح کرد: حرفی است که می‌زنند، این طرح از زمان مرحوم آقایی نماینده سابق سلماس مطرح بوده و حالا هم مطرح است.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولین بیان کرد: هرکس که می‌خواهد نماینده مجلس شود وعده می‌دهد که من فلان می‌کنم اما در عمل هرکس یک وعده می‌دهد که نه اثر دارد و نه چیز دیگر.

سلیمانی با مقایسه وضعیت سلماس و بازرگان و اذعان به وضعیت نامناسب تولیدکنندگان افزود: مگر سلماس با ماکو چقدر فاصله دارد؟ نه امکاناتی داشت و نه چیز دیگر، بازرگان در مقابل سلماس قابل مقایسه نیست، از نظر تولیدکنندگان سلماس 10، 20 برابر بازرگان است، از نظر وسعت نیز همچنین، از نظر نیروی کار هم این‌چنین است؛ یا مثلاً جلفا، مگر در جلفا چند واحد تولیدی وجود دارد؟

گزارش از مرتضی محمدصادقی

انتهای پیام/ش

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به توجه به مطالبات کارگران، گفت: در سال گذشته با حمایت ویژه از جامعه کارگری یک‌ هزار و ۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال بازگشتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز ظهر امروز در آیین جشن کارگری در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نقش مهم کارگران در عرصه‌های مختلف را مهم دانست و اظهار داشت: احقاق حقوق کارگران در اولویت برنامه دستگاه قضا قرار دارد.

وی از تعیین شعبه ویژه رسیدگی به دادخواست‌های کارگران در دادگستری استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: حل مشکلات و تحقق مطالبات کارگران همواره مورد توجه دستگاه قضا بوده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بازدید مستمر از صنایع و شهرک‌های صنعتی را یکی از مأموریت‌های دستگاه قضا استان دانست و بیان کرد: با حمایت ویژه از جامعه کارگری در سال 1402 بیش از 1200 نفر از کارگران به اشتغال خود بازگشتند.

مهرانگیز توجه به حقوق عامه از جمله کارگران را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: تمام مسئولان دستگاه قضا و دادستان‌های استان بوشهر بر توجه به بررسی حقوق عامه توجه ویژه‌ای دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته کار و کارگر اضافه کرد: بیش از یک‌هزار و 300 نفر از کارگر در  صنایع و واحدهای تولیدی منطقه ویژه بوشهر فعالیت می‌کنند که توجه ویژه‌ای برای احقاق حقوق آنان می‌شود.

احمد دشتی‌زاده بیان کرد: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و کاهش چالش‌های کارگران و کارفرمایان در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به کار می‌گیریم تا شاهد دستیابی به بهترین نتیجه باشیم.

در این مراسم تعدادی از کارکنان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اهدای لوح، از تلاش مدیرعامل این منطقه تجلیل کردند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد