تاریخنگاری از آخرین حضور ایران در نیمهنهایی/ به یاد طلعت نجم، هتتریک جادوگر و چیپ یحیی
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۹۴۴۹۷
خبرگزاری میزان- تیم ملی فوتبال ایران در جام ملتهای آسیا سال ۲۰۰۴ به نیمه نهایی این رقابتها رسید و در نهایت مقام سوم را کسب کرد.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، چهاردهمین دوره رقابتهای جام ملتهای آسیا از ۱۷ جولای تا ۷ آگست سال ۲۰۰۴ برای اولین بار با حضور ۱۶ تیم در چین برگزار شد. ۴ شهر و ۴ ورزشگاه برای این دوره انتخاب شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۳۲ بازی برگزار شد و ۹۶ بار توپ از خط دروازهها عبور کرد و میانگین ۳ گل در هر مسابقه به ثبت رسید. ۹۳۷ هزار نفر بازیها را از نزدیک تماشا کردند و میانگین ۲۹ هزار هزار نفر را بر جای گذاشتند که نسبت به دوره قبل پیشرفت ۳ برابری داشت.
علی کریمی از ایران به همراه علی هوبیل از بحرین با ۵ گل زده بهترین گلزنان جام شدند. شونسوکه ناکامورا از ژاپن هم به عنوان بهترین بازیکن جام برگزیده شد. جایزه بازی جوانمردانه هم به تیم میزبان تعلق پیدا کرد.
در گروه اول چین با ۷ امتیاز سرگروه شد. بحرین هم بالاتر از اندونزی و قطر با ۵ امتیاز دوم شد و راهی مرحله یک چهارم شد. در گروه دوم تیمهای کره جنوبی و اردن با ۷ و ۵ امتیاز اول و دوم شدند. کویت و امارات هم با ۳ و یک امتیاز سوم و چهارم شدند و از صعود به دور دوم بازماندند.
در گروه سوم ازبکستان یک سورپرایز بود. آنها با جمع آوری تمام امتیازات با قدرت اول شدند. عراق با ۶ امتیاز دوم شد و به مرحله حذفی رسید. کویت با ۳ امتیاز سوم شد و در عین ناباوری عربستان با یک امتیاز آخر شد تا نایب قهرمان دوره قبل به راحتی با جام وداع کند.
نوبت به گروه ایران رسید. گام نخست با برد ۳ بر صفر در برابر تایلند همراه شد. ایران در دومین بازی مقابل عمان شگفت زده شد. ابتدا دو گل خوردیم، اما هر طوری بود کریمی و نصرتی کار را به تساوی کشاندند. اتفاق عجیب در این مسابقه درگیری فیزیکی رحمان رضایی و علی بداوی بود که خیلی زود فیصله پیدا کرد، اما از یادها نرفت. ملیپوشان در روز آخر مقابل ژاپن به تساوی بدون گل رسیدند تا برانکو و تیمش با ۵ امتیاز و بعد از ساموراییها که ۷ امتیازی بودند به مرحله بعدی راه پیدا کنند. عمان و تایلند هم سوم و چهارم شدند.
در مرحله یک چهارم نهایی ازبکستان و بحرین به تساوی ۲-۲ رسیدند، اما تیم بحرین در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ برد و به دور بعدی راه پیدا کرد. چین هم با قدرت و با نتیجه ۳ بر صفر از سد عراق گذشت و به نیمه نهایی رسید. جدال ژاپن و اردن هم برنده نداشت و یک - یک تمام شد، اما در ضیافت پنالتیها تیم آبیپوش با نتیجه ۴ بر ۳ برنده شد و به دور بعدی صعود کرد. نهایتا جدال سنتی ایران و کرهجنوبی در یک چهارم نهایی از راه رسید. یکی از به یادماندنیترین دیدارهای تاریخ جام ملتها که ۷ گل داشت و در نهایت ایران با نتیجه ۴ بر ۳ به برتری رسید.
مرد اول این بازی کسی نبود جز علی کریمی. ستاره ایران در این جام که هتتریک به یادماندنی داشت. سئول کی هیون (۱۶)، لی دونگ گوک (۲۵)، کیم نام ایل (۶۸) برای کره گل زدند و در سوی مقابل کریمی در دقایق ۱۰، ۲۰ و ۷۷ گلزنی کرد و دیگر گل هم توسط پارک جین سوپ به اشتباه در دقیقه ۵۱ به ثمر رسید تا ایران بعد از یک دوره وقفه، دوباره به نیمه نهایی برسد.
یکی دیگر از جدالهای جذاب سال ۲۰۰۴ بین بحرین و ژاپن بود. ژاپن به سختی و با نتیجه ۴ بر ۳ از سد حریف قدرتمند خود گذشت و فینالیست شد. در سوی مقابل ایران هم به مصاف چین رفت. مشخصا قدرت ایران به حریف خود میچربید، اما داوری عجیب «طلعتنجم» کار را به سود میزبان تمام کرد. ابتدا شائو جیایی در دقیقه ۱۸ برای میزبان گل زد، اما محمد علوی در دقیقه ۳۸ کار را به تساوی کشاند.
اخراج بحث برانگیز ستار زارع و همچنین پنالتی که روی علی کریمی گرفته نشد کار را به پنالتیها کشاند. ایمان مبعلی یک پنالتی خراب کرد و سپس چیپ معروف یحیی گلمحمدی از راه رسید که ضربهاش توسط لی مهار شد و ایران به فینال صعود نکرد؛ در حالی که کمترین حقش رسیدن به این مهم بود.
تیم برانکو روحیه خود را از دست نداد و در دیدار رده بندی مقابل بحرین گلباران به راه انداخت و با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی رسید. نکونام (۹)، کریمی (۵۲)، علی دایی (۸۰ پنالتی و ۹۰) برای ایران گل زدند و در سوی مقابل هم طلال یوسف و فرهان در دقایق ۴۸ و ۵۷ موفق به باز کردن دروازه میرزاپور شدند.
در دیدار فینال هم ژاپن با نتیجه ۳ بر یک از سد چین میزبان گذشت و با کسب دومین قهرمانی پیاپی در تعداد جامها به ایران و عربستان رسید. آنها ۷ سال بعد با یک قهرمانی دیگر در قاره کهن یکه تاز شدند.
علی کریمی و مهدی مهدویکیا در تیم منتخب جام جای گرفتند. هیچکس فکر نمیکرد تیمی که به سختی مجوز حضور در جام ملتهای آسیا را گرفته بود بتواند اینگونه با صلابت مسابقات را انجام دهد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: تیم ملی ایران میزان جام ملت های آسیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۴۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم اظهار کرد: فرهنگستان زمانی اثرگذار است که خودش را جزئی از ساختار اداره کشور بداند اما اگر خودش را جز اداره کشور نداند دیگر اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ما باید به گونهای عمل کنیم که سیاستمداران به ما اعتماد کنند.
وی افزود: اتفاقاتی که در حوزه علم در برخی از کشورها نظیر امارات متحده عربی میافتد متعلق به خود آنها نیست چراکه امارات هویت مستقل ندارد اما ظرف ایران بزرگ و متعلق به خودش است.
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه در برخی از حوزهها خیلی خوب پیش رفتیم، ادامه داد: در پزشکی عقبماندگی نداریم از بیمار تا دانشمند به کشور ما رفت و آمد دارند، در کشاورزی نیز 125 میلیون تن غذا در کشور تولید میشود، کدام یک ازکشورهای همسایه این میزان غذا تولید میکند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: بخشی از مشکلات ما داخلی و بخشی خارجی است، باید ببینیم چه وضعیتی داریم سپس برای آینده برنامهریزی کنیم. حواسمان باشد که نسبت به آینده امیدواری ایجاد کنیم البته در کنار آن باید واقعیتهای کشور هم ببینیم.
رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: آیندهنگاری در حوزه علم و فناوری دامنهها و شاخههای گستردهای دارد که به امنیت، رفاه و اقتصاد میرسد. برای آینده نگاری باید هدفمند برنامهریزی داشته باشیم.
وی افزود: کلان روندهای علم در جهان و منطقه باید استخراج شود، برای زیست بوم ایران نیز این کلان روندها باید مشخص شود. 5 کلان روند امروز در جهان در حال شکل گیری است که باید مورد توجه باشد.
دکتر مخبر دزفولی بیان کرد: قدرتهای جهانی نمیخواهند ایران مرجع باشد، میخواهند که جهان عرب در خاورمیانه فعال باشد، در این مسیر است که عربستان، قطر و امارات در حوزه علم و فناوری بودجههای زیادی را صرف میکنند. البته اتفاقاتی که در این کشورها در حال وقوع است، واقعی نیست و آن چیزی که در ایران است واقعی است چرا که دستاوردهای ما در حوزههای هستهای، غذا، پزشکی متعلق به دانشمندان خودمان است. مرجعیت زمانی اتفاق میافتد که خدمات فنی و مهندسی ایرانی اتفاق بیفتد، کالای ایرانی تولید شود و محصولات ایرانی مرجع باشد.
رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: در آینده نگاری باید مباحث عمیقتر و دقیقتر پیش رود، در این مسیر اگر مشکلاتی در اقتصاد داریم باید برای این مشکلات از سوی اندیشمندان فرهنگستان راه حل ارائه شود. از طرفی فرهنگستان علوم باید آنقدر توانمندی پیدا کند که مسئولان ناگزیر شوند که برای تصمیمهای مهم با این نهاد مشورت کنند.
ضرورت آینده نگاری مبتنی بر ابعاد دینی و اخلاقی در ایران
در ادامه این نشست دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: آینده نگاری در ایران بُعد دینی و اخلاقی دارد، باید این بعد را جدیتر ببینیم تا مشخص شود که چه آیندهای مدنظرمان است.
وی ادامه داد: علمای شیعه در دورانی کنونی باید متمایز از سایرین عمل و زمینه آیندهنگاری را فراهم کنند. مثلا در فناوری زیستی مباحث اخلاقی و شرعی ممکن است مطرح شود علما میتوانند زمینه بحث در این زمینهها را فراهم کنند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با انتقاد از عدم پیشرفت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی شده است که باید ادامه پیدا کند.
آیندهنگاری منهای فهم عمیق از جهان امکانپذیر نیست
دکتر سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: خواستگاه آیندهنگاری مهم است. باید ببینم آیندهنگاری چه تناسبی با فرهنگستان علوم دارد؟ پس در ابتدا باید چارچوب مفهومی برای این کار ترسیم شود تا مبنای آینده نگاری در فرهنگستان علوم باشد.
وی ادامه داد:آیندهنگاری بدون فهم وضعیت موجود امکان پذیر نیست، آیندهنگاری ریشه در گذشته و حال دارد. برای مسیر آینده نگاری باید جمع بندی از وضعیت فعلی داشته باشیم. آینده نگاری برای ایران منهای فهم عمیق از جهان امکان پذیر نیست، جهانی شدن ما را به فضای واحد وصل کرده است بنابراین تاثیر میگذاریم و تاثیر میپذیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین باید مشخص کنیم که چه اولویت هایی برای آینده نگاری داریم، فرهنگستان باید ابعاد علم و فناوری آینده را مشخص کند. چون همه چیز به فناوری متصل است. امروز بزرگترین کمپین ها موضوعشان محیط زیست است.
دکتر عاملی اضافه کرد: فناوری هسته ای خطر بزرگی است. از نظام قدرت جهانی نمیتوان غافل شد باید آن را مدنظر داشت. فرهنگستان باید بر فناوریهای نو نیز تمرکز کند چراکه گستره هوش مصنوعی زیاد است. منابع و سرمایه انسانی باید در آینده نگاری مدنظر باشد. در آینده نگاری موضوع غذا مهم است چراکه حیات بشر به غذا بستگی دارد.
وی بیان کرد: جنگ و صلح در آینده مهم است. 650 هزار دانش آموز غزه آواره شدهاند، جنگ رحم ندارد همه را درگیر میکند. در مسیر آیندهنگاری توجه به بحرانها نیز اهمیت دارد، یکی از بحرانهایی که امروز جهان با آن مواجه است، بحران هویت است، هویت جنسی، ملی قومی و دینی مهم است توسعه جهان با ادغام هویتی مطرح است اما فرد باید بتواند خودش را تشخیص دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: روشپژوهی در آیندهنگاری باید صورت بگیرد تنوعی از روشها داریم باید بدانیم که میخواهیم چکار کنیم. روشهای جدید بر روی مسئله احاطه دارد، باید وارد جزئیات شود و بتواند مرجع باشد.
انتهای پیام/