Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@19:07:11 GMT

کم خواب ها عمر کوتاه تری دارند

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۹۵۱۷۴

کم خواب ها عمر کوتاه تری دارند

رکنا: کم خواب ها و افرادی که اختلال خواب دارند عمرشان کوتاه است.

اختلال خواب و کوتاهی عمرمشکلات اجتماعی و روانشناختی افراد گاهی سبب بروز اختلالاتی از جمله کم خوابی و بی خوابی می‌شود، بسیاری تصور می‌کنند اختلال خواب خیلی دردسر ساز نیست؛ اما کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند، این اختلال را باید جدی گرفت، چون بر کیفیت و کمیت زندگی انسان تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلال خواب عمر را کم می‌کندخوابیدن تجربه لذت بخشی است و یکی از نیاز‌های اساسی انسان است، اما تجربه بدخوابی یا بی خوابی را بسیاری داشته اند. به همین علت احساس خستگی و بی حالی در روز آن‌ها آزار می‌دهد و تا رسیدن به خواب کافی شبانه عمیق بعدی این حس با افراد است. برخی تصور دارند نداشتن خواب مناسب نمی‌تواند زیان آور باشد، چون فرد در آن مدت به کار‌ها و فعالیتش می‌رسد غافل از این که کمبود در خواب شبانه برروی فیزیولوژیک فرد تاثیر می‌گذارد.

برخی از این تغییرات متابولیسمی فقط در شب و موقعی که خواب هستیم اتفاق می‌افتد و در صورت بی خوابی شبانه، خواب روز نمی‌تواند جبران کننده این روند متابولیسمی باشد. تغییر و دگرگونی متابولیسم بدن باعث می‌شود سطح هورمون‌های تنظیم اشتها به هم ریخته و مشکلاتی همچون پراشت‌هایی و افزایش وزن به همراه داشته باشد.

حجت الله فراهانی، روانشناس داشتن خواب مناسب را یکی از شاخص‌های سلامت برشمرد و گفت: افرادی که خواب شبانه خوبی ندارند اغلب از نوعی اختلال روانشناختی رنج می‌برند یا مستعد این اختلالات هستند.

فراهانی با بیان اینکه افراد یک سوم زندگی خود را در خواب هستند و این یک سوم بر روی دو سوم دیگر زندگی اثر گذار است، گفت: سندروم اختلال خواب با تاخیر یکی از اختلالات رایج میان نوجوانان و جوانان است.

وی به جایگزینی خواب شبانه در طول روز اشاره کرد و افزود: برخی باور دارند که اگر در طول شب نخوابند، می‌توانند در روز خواب را جبران کنند که کاملا اشتباه است. این استاد دانشگاه اضافه کرد: ساعت بیولوژیک مغز انسان بر اساس تاریک و روشن شدن هوا تنظیم شده است. با خواب روز جبران نمی‌شود و خسارات جبران ناپذیری را برای فرد دارد.

فراهانی عوارض نداشتن خواب شبانه را بسیار گسترده دانست و گفت: حواسپرتی، اضطراب، رشد ناکافی و اختلال در عملکرد شناختی از جمله عوارض نداشتن خواب شبانه است. وی گفت: خواب و رویا دیدن در خواب شبانه برای مغز مفید است، زیرا مغز در طول خواب شبانه استراحت می‌کند و فرصت تازه شدن و آغاز فعالیت برای روز جدید را پیدا می‌کند.

این روانشناس رعایت بهداشت خواب را ضروری دانست و گفت: نخوردن مواد غذایی کافئین دار قبل از خواب شبانه، تماشا نکردن فیلم و تلویزیون قبل از خواب و توجه نکردن به مسائل اضطراب آور که در طول روز پیش آمده می‌تواند به افزایش کیفیت خواب منجر شود. وی پیاده روی را ورزشی مناسب برای داشتن خواب مناسب اعلام کرد و افزود: افزایش ترشح سروتونین به کاهش افسردگی و اضطراب و در ادامه خواب خوب منجر می‌شود.

فراهانی اضافه کرد: اختلال بی خوابی نشانه‌های مهمی دارد و کم و زیاد شدن اختلال خواب، مدت زمان قابل توجه این اختلال و تواتر در بی خوابی از جمله نشانه‌های مهم است.

این این روانشناس بالینی درباره روند درمان بی خوابی گفت: درمان روانشناختی علت بی خوابی و همچنین مصرف دارو و امواج درمانی از جمله این موارد است که در صورت لزوم باید در کنار یکدیگر انجام بگیرد.

فراهانی روش امواج درمانی را غیر تهاجی دانست و گفت: برخی افراد که دچار بی خوابی هستند، مغزشان بیش از حد نرمال امواج تولید می‌کند، بنابراین می‌توانند با امواج درمانی به درمان دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بی خوابی عمر انسان را کاهش می‌دهد، گفت: مغز افراد که دچار اختلال بی خوابی هستند، کمتر استراحت می‌کند و این مساله موجب عوارض زیادی برای افرادی است که اختلال خواب دارند.

این متخصص روانشناسی بالینی گفت: با وجودی که اختلال خواب یکی از مشکلات مهم برخی مردم محسوب می‌شوند کمتر برای درمان آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اما این افراد در بلند مدت دچار مشکلات بیشتری می‌شوند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

این مرد تهرانی قلبش را به فروش گذاشت ! +عکس گفتگو با شیر دختر تهرانی که 2 شبانه روز در ارتفاعات توچال زنده ماند / رام کردن گرگ ها راننده هم مقصر حادثه اتوبوس مرگ دانشگاه آزاد معرفی شد اعدام قاتل بی رحم زن و دختر 14 ماهه مشهدی+ عکس شگفت‌زده شدن تماشاگران فوتبال از دیدن صحنه ای عجیب+ عکس حمله تند مجری زن پرحاشیه به محسن رضایی / لطفا به ما رحم کنید شکوفه مرا وارد منجلاب خودش کرد / نمی دانم به همسرم چه بگویم او بچه مرا در شکم دارد تجاوز به دختر روستایی به خاطر چیدن میوه از درخت همسایه! فرهاد و دوستانش به زن جوان در مقابل شوهرش تجاوز کردند / رازی که بعد از ازدواج لو رفت تیمسار صاحب نام در مقابل طلبکارش بی خیال همسرش شد قباد وقتی فهمید باردارم آزمایش ژنتیک خواست / کتک های او باعث شد بچه ام در شکمم بمیرد مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مزاحم خانم ها سبیل اش را از دست داد تا زندان نرود ! این آقایان شورای شهر تبریز را به رسوایی کشیدند +اسامی کامل و احکام شیر گرسنه زن نگون بخت را زنده زنده خورد+ عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت فیلم خواب مراکز درمانی استراحت برند اختلال خواب عکس فیلم تهران خانواده تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد زن قتل زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۵۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد

سرپرست مخابرات کهگیلویه و بویراحمد از رفع اختلال ارتباطی در ۱۹۰ سایت استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، خداداد خالق پناه، امروز_ یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران، با اشاره به بارش‌های شدید روزهای گذشته در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: طوفان شدید همراه با باران سیل‌آسا گچساران را در نوردید و باعث قطع شبکه برق در برخی از مناطق شهرستان شد که به دلیل نوسان در شبکه برق، تعداد ۱۹۰ سایت موبایل در دو شهرستان گچساران و بویراحمد دچار اختلال شدند.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی قبلی، دستورات و راهنمایی‌های لازم جهت آماده‌باش حداکثری پرسنل ارتباطات سیار و تلفن ثابت به عمل آمد و به همین خاطر نه اکیپ رفع خرابی در دو شهرستان گچساران و بویراحمد مستقر و پس از ۱۵ ساعت تلاش ارتباط نقاط قطع شده وارد مدار شد.

سرپرست مخابرات کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدت زمان وصل شبکه برق و ترافیک جاده‌ای بر مدت زمان رفع خرابی مورد انتظار بسیار پررنگ بود.

وی تصریح کرد: در صورت وقوع حوادث و بلایای طبیعی این آمادگی را داریم، در کمترین زمان ممکن وضعیت ارتباطات را با تکیه بر دانش و تخصص مخابرات منطقه به وضعیت مطلوب برسانیم.

کد خبر 750713

دیگر خبرها

  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • عکس هوایی از آخرین بازمانده‌؛ چه خوابی برای شش مرکز تهران دیده‌اند؟
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید