Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رغم تلاش دولت های گذشته بسیاری از روستاهای استان کردستان همچنان گاز کشی نشده اند و به همین دلیل دانش آموزان آن ها نیز در مدارسی درس می خوانند که با بخاری نفتی گرم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، استانهای شمال و غرب کشور از جمله استان کردستان همیشه زودتر از سایر شهرها شاهد سرما هستند و در واقع از فصل پاییز لباس های گرم به تن کرده و بخاری های خود را روشن می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این سرمای زمستانی و بعد از آن هم در سوز و سرمای بیشتر فصل پاییز، دستان دانش آموزان مناطق محروم استان کردستان که در کانکس درس می خوانند یخ زده، در حالی که هنوز از بخاری های نفتی استفاده می کنند.


 
هنوز از یادها نرفته است که پانزدهم آذرماه سال 91، بخاری به جان 29 دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی مدرسه‌ای در شین آباد پیرانشهر افتاد و همچنین دانش آموزان مدرسه ای در زاهدان که 4 نفر را به کام مرگ فرستاد و آنها را با شعله‌هایش بلعید.

 

اما هنوز خیلی از خانواده ها در استان کردستان هستند که مدرسه فرزندانشان همانند مدرسه کودکان شین آبادی بخاری نفتی دارد زیرا تعداد زیادی از روستاهای استان گاز کشی نشده اند و به تبع آن مدارس آن ها نیز گاز ندارند.


از سوی دیگر مدارسی هم هستند که در روستا گاز وجود دارد ولی بنا به دلایل عمدتا مالی به مدرسه گاز کشی نشده است.


 اما در حالی که فصل سرد باز هم از راه رسیده اما  هنوز هم بخاری های نفتی در بسیاری از مدارس کشور جولان می دهند.


آمدن فصل سرما برای بچه هایی که گرم شدن در کلاس درس شاید برایشان تاوان سختی داشته باشد؛ خوشایند نیست. خانواده های روستایی در حالی با نگرانی فرزندانشان را راهی خانه دوم خود می کنند که آموزش و پرورش هنوز نتوانسته اعتماد از دست رفته آنها را در مورد ایمنی مدارس جلب کند.


 
هر چند شاید مدارس شهری جایی در  لیست سیاه کلاس های سرد ندارند و علاوه بر تخته های هوشمند و دفتر و کتابهای رنگ و لعاب دار ، کلاس های گرم هم سهم آنهاست اما اوضاع برای دانش آموزان مناطق محروم متفاوت است.


 اینکه چند سال طول می کشد و چقدر اعتبار برای گرم کردن اصولی کلاس‌های درس لازم است هر سال در ابتدای فصل سرما از مسئولان آموزش و پرورش پرسیده می شود و پاسخ ها همیشه امیدوار کننده است اما عمل امیدوارکننده نیست.


 
۵۲۸ مدرسه کردستان بوسیله بخاری نفتی گرم می‌شوند


مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان  با بیان اینکه ۲۳۷ مدرسه پرخطر در استان وجود دارد؛ گفت: هم اکنون ۵۲۸ مدرسه در روستاهای استان فاقد سیستم گرمایشی است و بوسیله بخاری نفتی گرم می‌شوند.


رشید قربانی نوسازی و تجهیز مدارس را یکی از وظایف سازمان نوسازی مدارس عنوان کرد و گفت:  سازمان نوسازی مدارس استان بای پی گیری جدی تا پایان سال ۹۸  باید تمام ۱۱۳ پروژه نیمه تمام را به اتمام برساند‌.


وی ادامه داد:  در سال جاری  حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی وزارتخانه و بخشی از منابع استان به مدارس محروم استان تخصیص یافته است.
به گفته وی  ۲۸ میلیارد تومان برای تجهیز فضاهای نیمه کاره و ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیزات اختصاص یافته است.


مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان یادآور شد: مجموع اعتبارات تخصیص یافته استانی و ملی به ۳۰ میلیارد تومان در سال نمی‌رسد.


تعطیلی مدارس و فضاهای آموزشی پر خطر در کردستان


استاندار کردستان گفت: هر چه زودتر مدارسی که پر خطر و فاقد امنیت هستند تعطیل، و دانش آموزان به مدارس استاندارد منتقل شوند.


بهمن مرادنیا افزود: اگر هم مدارس روستایی نا ایمن است دانش آموزان را به مساجد و خانه های روستایی منتقل کنید .

 

وی همچنین از تامین اعتبار ساخت مدرسه در ناحیه منفصل شهری ننله خبر داد و گفت: در مدرسه‌ای که اکنون در این ناحیه وجود دارد حدود یک هزار و ۲۰۰ دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

 

حال باید منتظر بود و دید که آیا حضور در نشست های آموزش و پرورش با حضور استاندار فقط در حد حرف و دادن آمار باقی می ماند یا کاری در راستای حل مشکلات مدرسه ها از نظر سیستم گرمایشی انجام خواهد شد؟!


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ضرغام پرنیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره چگونگی وضعیت تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده، اظهار کرد: در سیل اول و دوم ۳۶۸ مدرسه در عرصه دیواره‌ها و بعضی از قسمت‌های مدارس دچار آسیب شدند.

وی با بیان اینکه ۳۶۸ مدرسه در طرح شهید عجمیان با مشارکت گروه‌های جهادی معلمان و دانش‌آموز و گروه‌های قومی بهسازی، مرامت‌سازی و شاداب‌سازی شد، تصریح کرد:، اما این امر به معنای این نیست که مشکلات اتفاق‌افتاده به‌طور کامل رفع شده است و بر اساس آمار کسب‌شده ۷ تا ۸ مدرسه به تخریب و بازسازی نیاز دارند.

اجرای ویژه طرح شهید عجمیان پس از پایان امتحانات خرداد

پرنیان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اختلالی به آموزش دانش‌آموزان وارد نشده است، ابراز کرد: آموزش دانش‌آموزان در مکان‌های عمومی از جمله مسجد انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ مدرسه‌ای در این مناطق تعطیل نیست. مدارسی که به دلیل حجم بالای آب میسر به بازگشایی نباشند، به مکان‌های عمومی انتقال داده می‌شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پایان امتحانات خرداد دانش‌آموزان، تشریح کرد: پس از پایان امتحانات نهایی نوید می‌دهیم که طرح شهید عجمیان را در قالب ویژه‌تری جهت رفع این مشکلات اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند