Web Analytics Made Easy - Statcounter

با هدف توسعه و نهادینه‌سازی سیستم‌های مدیریت فناوری‌های حوزه آب و پساب، بهینه‌سازی مصرف انرژی، فرسایش و رسوب در مجموعه ساختمان‌های دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و محمدتقی نظرپور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، به‌منظور ایجاد همکاری بیشتر برای توسعه و نهادینه‌سازی سیستم‌های مدیریت فناوری‌های حوزه آب و پساب، بهینه‌سازی مصرف انرژی، فرسایش و رسوب در مجموعه ساختمان­‌های دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد وابسته به وزارت علوم منعقد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، اهداف سند ملی راهبرد انرژی کشور، اهداف برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سند اولیه ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست و اسناد پشتیبان آن به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌­ای، مقابله و سازگاری با خشکسالی و تغییر اقلیم، کاهش مصرف آب، مدیریت پساب و کاهش فرسایش و رسوب امضاء شد.

 محورهای همکاری

ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه فناوری­‌های موردنیاز در حوزه آب و پساب به‌منظور توسعه بلندمدت فناوری‌های بهره‌برداری و مصرف بهینه منابع آب و تصفیه پساب در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه فناوری‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری و برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی، کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای تخصصی مشترک و اعطای گواهینامه‌های معتبر ازجمله محورهای همکاری شکل‌گرفته است.

همچنین استفاده از تمام امکانات، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، کتابخانه‌ها، اسناد آموزشی و علمی طرفین و تسهیل و فراهم‌سازی بستر بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه‌های آب، پساب، انرژی‌های تجدیدپذیر  و بهینه‌سازی مصرف انرژی در سایر نهادها و بخش‌های مختلف کشور از دیگر محورهای همکاری شکل‌گرفته میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

نادر قلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی و فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی با تاکید بر تحقق با هدف موضوع این تفاهم‌نامه و نظارت بر مفاد آن و توسعه تعاملات، بیان کرد: به‌منظور نظارت بر شیوه اجرایی، کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه با برگزاری جلسات ادواری، مسئولیت پیگیری تعهدات طرفین و اقدامات لازم در جهت اجرایی شدن تفاهم‌نامه را به عهده دارد و گزارش ادواری پیشرفت آن را به مقامات عالی معاونت علمی و وزارت علوم ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب تفاهمنامه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۸۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با هدف خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان‌قیمت و قابل حمل برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی، حمایت و مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت افزایش یافته است.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای ‌اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله بوده و تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه‌‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه­‌گذاری درباره طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی در دستور کار قرار داد و از شرکت‌‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها  قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

"زبان" از ابزارهای کمکی برای تشخیص برخی اختلالات شناختی است

در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل‌حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی ( نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی 4  تا 16 کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفت وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزارها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز،کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی ـ رفتاری مبتنی بر گفت‌وگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و  پیش‌بینی صرع کاربردهای درمانی دارد.

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از 100 آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی