Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@06:11:17 GMT

تجارتی سراسر سود در بحبوحه مشکلات اقتصادی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۹۸۴۴۱

تجارتی سراسر سود در بحبوحه مشکلات اقتصادی

اینکه برای خدا و در راه های مورد رضای او از مالی که در اختیار داریم (هر قدر که باشد) هزینه کنیم، به تعبیر قرآن تجارتی است که در آن نه تنها ضرری راه ندارد بلکه سراسر سود و منفعت است «تِجارَةً لَنْ تَبُورَ».

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: وقتی سخن از جهاد در اسلام و آموزه های آن می شود، نخستین تصویری که در ذهن نقش می بندد حضور در میدان جهاد عملی و مبارزه مقابل دشمنی است که به خاک و جان و مال و ناموس مسلمانان تعرض کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما تامل در آموزه های دینی و آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و نیز فرهنگ انتظار برای ظهور منجی موعود(عج) از حقیقت دیگری پرده برمی دارد که نشان می دهد جهاد انواعی دارد و طبق این انواع به اقسام سه گانه جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر تقسیم می شود.

 

یکی از انواع جهاد که در اسلام و آیات و روایات به کرّات نسبت به آن توصیه شده، جهاد با مال است. بدین معنا که برای خدا و در راه های مورد رضای او از مالی که در اختیار داریم (هر قدر که باشد) هزینه کنیم؛ به تعبیر قرآن این جهاد تجارتی است که در آن نه تنها ضرری راه ندارد بلکه سراسر سود و منفعت است «تِجارَةً لَنْ تَبُورَ»(فاطر/29)

 

 

 

 

اما در کنار جهاد با جان که در دوران هشت ساله دفاع مقدس و توسط رزمندگان و خانواده های شان و پس از آن در سوریه و عراق توسط مدافعان حرم انجام شد، شاهد آن بودیم، جهاد مالی آن طور که شایسته جامعه اسلامی است، پررنگ نیست و بتبع تاثیری را هم که باید، بر جای نمی گذارد.

 

وقتی صحبت از جهاد مالی می شود بسیاری تصور می کنند که باید از تمول مالی ویژه ای برخوردار باشند و برای مثال مقابل عدد ثروت شان صفی از صفر بسته شود، تا بتوانند در این میدان ورود کرده و در زمره جهادگرانِ با اموال قرار بگیرند، در حالی که به تصریح قرآن در این مسیر خداوند کم ترین مقدارها را نیز قبول می کند، چنان که می فرماید: «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ»(زلزال/8).

 

لذا به نظر می رسد امروز که دشمن با تحریم های مکرر مشکلات متعدد مالی را بر جامعه ایرانی اسلامی ما بار کرده، جهاد مالی یکی از بهترین راه ها هم برای عبور از این وضعیت و نیز نقشه بر آب کردن نقشه های دشمنان است.

 

حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» در محرم حسینی طی سخنانی که در دانشگاه امام صادق(ع) داشت، با بیان اینکه قرآن کریم ابتدا به جهاد مالی سپس به جهاد با جان اشاره کرده است، اظهار کرد: در سبک زندگی اسلامی، استقلال مالی اهمیت بالایی دارد تا شخص به واسطه وابستگی مالی از نظر روحی و شخصیتی مرعوب دیگران نشود.

 

 

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) که تصریح دارد پولداری کمک خوبی برای رعایت تقوای الهی است و مردم در آخرالزمان برای حفظ دین خود نیاز به پول دارند، تصریح کرد: صرف پولداری، ترویج اشرافی‌گری نیست زیرا هر پولداری اشرافی‌گری نمی‌کند اهل‌بیت(ع) پولدار بودند و آن را برای دین و فقرا خرج می‌کردند؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند بقاء اسلام و مسلمین در این است که پول در دست کسانی باشد که یاری‌دهنده اسلام هستند و برای آن خرج می‌کنند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اساس سبک زندگی اسلامی بر مدار تعاون و نیکوکاری و داشتن تقوا است، گفت: اگر مسلمانان روحیه تعاون نداشته باشند، نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند؛ دینداری در حالت فردی ممکن نیست چه برسد به اینکه مطلوب باشد. چرا امروز اکثر ما پول خود را در بانک می‌گذاریم که تکاثر ثروت رخ داده، دزدی زیاد شود و یک جوان دانشجو برای راه‌اندازی کار دست گدایی جلوی همه بانک‌ها دراز کند و به جایی نرسد؟.

 

وی تاکید کرد: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) مومنان واقعی حق ندارند از کسانی خرید کنند که سبب کمک به ظالمان و ستمگران می‌شوند؛ چرا امروز تسبیح چینی بازار ایران را تسخیر کرده است آیا ما مومنانی که تسبیح به دست داریم خودمان نمی‌توانیم تولیدکننده آن بوده و یا حداقل از تولیدات داخلی خرید کنیم. ما در داخل هم حتی نباید از هر کارخانه‌ای خرید کنیم باید از کارخانه‌های خوب خرید کنیم که جز ایران و ایرانی در آن هیچ امتیازی نداشته باشد؛ متاسفانه، امروز در کشور برخی کارخانه‌های روغن برای کسانی است که یمن را بمباران می‌کنند.

 

متن کامل سخنان حجت الاسلام پناهیان را در شبستان بخوانید.

 

حجت الاسلام «شهاب مرادی» نیز طی سخنانی با بیان اینکه جهاد با دست یکی با شمشیر است و یکی با اموال، اظهار کرد: در جهاد با مال باید برای دین خرج کنید، چشم تان بگردد و ببینید کجا باید هزینه کنید.

 

 

 

 

این خطیب سرشناس ادامه داد: یکی از مداحان بسیار معروف تهران همیشه در دعاها از خدا می خواهد که دارو و درمان سرطان توسط یک بچه شیعه کشف شود؛ خیلی ها هستند که علاقه دارند در این مسیر خرج کنند؛ یا کسی دوست دارد 100 حوزه علمیه بسازد و وقف کند.

 

حجت الاسلام مرادی تاکید کرد: برای بعد از مرگ تان برنامه ریزی کنید، نکند، وقف کنید و فردا ورثه بیایند و پس بگیرند. به هیئت ها کمک کنید و از نیات تان کم نکنید. شیطان بیکار نمی نشیند پس باید در کار خیر تعجیل کنید و به نفس تان اجازه ندهید از آن منصرف تان کند.

وی در ادامه بیان کرد: قبل از جهاد با شمشیر باید سلاح تان را تیز کنید وگرنه از غلاف بیرون نمی آید و اثری را که باید ندارد؛ در جهاد با مال نیز چنین است یعنی باید با پرداخت خمس و زکات وسیله جهادتان تیز و برّان شود.

 

فایل صوتی این سخنان را اینجا دریافت کنید.

 

بنابر آنچه بیان شد امروز و در شرایط اقتصادی کنونی، جهاد مالی که البته دامنه ای گسترده دارد و از تلاش برای ارتزاق حلال تا کمک به دیگران و فرصت سازی مالی برای رونق بازار و نیز دل بریدن و چشم نداشتن به غیر و ... را شامل می شود، اهمیتی بالا دارد و همانطور که برای حضور در میدان جهاد جانی لباس رزم بر تن کرده و مقابل دشمن می ایستیم در میدان جهاد مالی نیز باید حضوری اثرگذار داشته باشیم و انتظار را در این میدان نیز عملی کنیم.

 

 

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: حماسه 9 دی 9 دی گرامیداشت حماسه 9 دی فتنه 88 آیت الله هاشمی شاهرودی اردبیل روز بصیرت آیت الله شاهرودی نهم دی انقلاب اسلامی جهاد مالی سبک زندگی منتظرانه وظایف منتظران منتظران ظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۹۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نجم الدین شریعتی مجری و کارشناس رسانه ملی با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روزها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم‌آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که به ابعاد فرهنگی توجه شود و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

وی افزود: البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم‌شدن فرزندآوری در کشور شده اما بی تأثیر هم نیست.

شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعارهای مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند، اما در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند. این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم.

وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دولت باید موانع فرزندآوری را رفع کند

همچنین وحید شمسایی سرمربی کنونی تیم فوتسال ایران و بازیگر سابق فوتسال، با تأکید بر تهدیدات میانسالی جمعیت در کشور گفت: این تهدید از خیلی سال‌های پیش شروع شده منتها ما آن را جدی نگرفتیم.

وی گفت: حال این امر تبدیل به یک خطر شده که باید برایش خیلی فکر شود که البته عوامل زیادی هم باعث و بانی آن هستند.

شمسایی با ابراز تأسف نسبت به کسانی که علاقه به تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارند، گفت: یک بعد قضیه مالی و اقتصادی است که باید برای زوج‌های جوان و جوانان در شرف ازدواج حل شود تا آنها مسیر درست زندگی خود را پیدا کنند. من همیشه یک مثال فوتبالی می‌زنم آن هم این است که شما ۵۰ سال نمی‌توانید یک تیم ملی را با همان اعضا نگه دارید. بنابراین ما نیاز به تیم نوجوانان، امید، جوان و بزرگسال داریم و اینها مدام باید در این چرخه تغییر کنند.

شمسایی با اشاره به اینکه خیلی افراد متولی هم هستند که سمت تشکیل خانواده و فرزندآوری نمی‌روند، گفت: درست است که این قاعده همه جا وجود ندارد که به خاطر شرایط مالی فرزندآوری کم شده است، من خیلی دوستانم هم هستند که با وجود نداشتن مشکل مالی تمایل به ازدواج و داشتن فرزند ندارند. اما برای آن قشری که نیاز مالی دارند دولت می‌بایست کاری بکند و موانع را از سر راه بردارد.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

کد خبر 6097872

دیگر خبرها

  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • تأخیر در صدور پروانه ساختمانی موجب مشکلات مالی و نارضایتی مردم می‌شود
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • جلسه رفع موانع تولید استان در واگن های زرند
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی 
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • بیداری فرهیختگان در غرب