Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمال رحمانی رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تصرف اراضی تالاب مهم‌ترین مانع پیوستن تالاب "هشیلان " به کنوانسیون رامسر را  است.

او افزود: پیگیری‌های لازم برای خلع ید متصرفین در حال انجام است.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه به پیگیری چند ساله برای اضافه شدن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی تالاب‌های رامسر اشاره کرد و گفت: پیگیری در این زمینه را از سال‌های 90 و 91 آغاز کردیم، اما موانعی پیش رو داریم که رفع آنها زمان‌بر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی یکی از مهم‌ترین این موانع را تصرف اراضی و برخی از جزیره‎های تالاب توسط مردم منطقه دانست و گفت: پیگیری برای رفع تصرف این اراضی در حال انجام است، اما قطعاً خلع ید مردمی که سال‌ها در این اراضی فعالیت داشته‌اند، کاری دشوار و زمان‌بر است.

او افزود: برخی از مردم حتی حاضر به فروش اراضی خود نیستند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه سایر موارد مورد نیاز برای پیوستن تالاب به کنوانسیون رامسر تقریباً فراهم شده، گفت: یکی دیگر از مواردی که باید انجام می‌شد میله‌گذاری عرصه تالاب بود که این کار برای تمام حریم اکولوژیکی تالاب انجام شده است.

رحمانی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید در پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون رامسر وجود داشته باشد غنای اکولوژیک و جمعیت گونه‌های حیات وحش تالاب است که هشیلان در این زمینه مشکلی ندارد و از پوشش گیاهی و جانوری غنی برخودار است.

او از ساخت سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان هم خبر داد که بیش از 80 درصد یپشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن گامی دیگر برای نزدیک شدن به کنوانسیون جهانی رامسر است.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هشیلان یکی از تالاب‌های منحصر به‌فرد ایران است که از 110 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و بیش از 450 هکتار وسعت دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پرنده پوشش تالاب محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت

احمد احمدی گفت: تالاب آلاگل ۵۰۰ هکتار، آجی گل ۲۵۰ هکتار و آلماگل ۱۹۰ هکتار پهنه آبی دارد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این تالاب‌ها به‌طور تقریبی خشک بودند افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

وی افزود: حضور زیستمندان حیات وحش و سرسبزی حاشیه تالاب‌ها، خوشحالی اهالی بومی منطقه را در پی دارد و بر زیبایی این جاذبه آبی افزوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به افزایش جهانی گرمای هوا، ادامه داد: اگر در ماه‌های پیش رو سیلابی نداشته باشیم احتمال تبخیر بخش زیادی از پهنه آبی تالاب‌های سه گانه شهرستان وجود دارد.

سه تالاب بین‌المللی که در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران- ترکمنستان و در فاصله کمی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر سه هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت «آلماگل» با ۲۰۷ هکتار است.

وقوع سیلاب اگر برای هر نقطه‌ای از ایران همراه با خسارت باشد برای مردم ساکن اطراف تالاب‌ها که با خشکسالی شدید دست به گریبان هستند نعمتی بزرگ محسوب می‌شود چرا که ورود هر قطره از رواناب‌های جاری به این ذخیره‌گاه‌های طبیعی با کمک به تداوم زندگی گونه‌های مختلف جانواری و گیاهی آن برابر است.

جوامع محلی از این تالاب‌ها در کشاورزی، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری استفاده می‌کنند و یکی از عوامل اصلی سکونتگاه این جوامع در منطقه وجود این تالاب‌هاست.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • سیب و زنجیره تولید وابسته به آن از ویژگی‌های منحصر به فرد سمیرم است
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • تالاب پرآب شیرین سو
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!