Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، در بخش بین‌الملل سی و هفتمین دوره‌ی این رویداد شاهد رخ دادن اتفاقی خواهیم بود که اگرچه در دوره‌های پیشین نمونه‌هایی کم و بیش مشابه با آن نیز به وقوع پیوسته است اما این بار با شیوه‌ای هدفمند و با تمرکز بر نشان دادن آثار ایرانی در قالبی نو به مهمانان خارجی و با نامی تازه، تحت عنوان SHOWCASE ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معادل فارسی پیشنهادی سی و هفتمین دوره از جشنواره‌ی تئاتر فجر برای SHOWCASE، پیشخوان است و در عبارتی بست‌یافته‌تر «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» نام گرفته است و قرار است از ۲۵ تا ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ به مدت پنج روز و همزمان با جشنواره برگزار شود.

سعید اسدی، دبیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر در این مورد گفت: الگویی که امروز در جهان وجود دارد و یکی از مهمترین امکانات معرفی آثار به فضای بین‌المللی را در اختیار برگزارکنندگان می‌گذارد  SHOWCASEاست که ما عنوان «پیشخوان» ‌را به عنوان معادل فارسی‌اش پیشنهاد داده‌ایم و در واقع جایی است که شما می‌توانید در آن به عرضه‌داشت (Presentation) بپردازید. پیشخوان‌ها معمولا مکانی هستند که امکان عرضه‌داشت را برای شما فراهم می‌کنند و ویترین هم می‌نامندشان و ما آن را به عنوان امکانی تلقی کرده‌ایم که می‌شود گزیده‌های مناسب را که قابلیت ارائه در مارکتینگ بین‌المللی دارند درش نشان داد. این چیزی است که در بسیاری از نقاط جهان یا در دل جشنواره‌ها یا در کنار جشنواره‌ها یا به عنوان رویدادی مستقل رخ می‌دهد و در ایران هم پیش‌تر شکل‌های مشابه‌اش را به روش‌های مختلف تجربه کرده‌ایم و حال می‌خواهیم مجددا معرفی‌اش کنیم و یکی از کارهایی که در دوره‌ی سی و هفتم جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر انجام می‌دهیم این است که نگاهی منسجم به این مسئله داشته باشیم.

او افزود: پیش از این وقتی مهمانانی را به جشنواره دعوت می‌کردیم در واقع عملا در حال انجام همین کار بودیم اما برنامه‌ای مدون برای آن نداشتیم و این جا شاهد برنامه‌ای مدون و عنوانی مشخص هستیم که هم مهمانانش با دقت برگزیده می‌شوند و از کسانی هستند که می‌توانند این فرصت را برای ما بسازند و هم هنرمندان و گروه‌های ایرانی براساس قاعده‌ای مشخص که در قالب پلتفرم پیشنهاد داده‌ایم در آن حاضر می‌شوند و این اتفاق را رخ می‌دهند.

اسدی با اشاره به بخش‌های گوناگون SHOWCASE توضیح داد: مهمانان ما در جشنواره در طول پنج روز از ۲۵ تا ۲۹ بهمن به شکلی متمرکز به برنامه‌هایی خواهند پیوست که در آن‌ها امکان آشنایی با هنرهای اجرایی‌مان فراهم می‌شود و زمینه‌ای به وجود می‌آید که به واسطه این آشنایی امکان حضور در فضایی بین‌المللی برای تئاتر ایران هم ایجاد شود. در فراخوان توضیح داده شده است که بخش‌های مختلف این پیشخوان به چه صورت برگزار می‌شود. در واقع ما برخی از کارهایی را که روی صحنه خواهیم داشت برحسب کیفیت‌سنجی‌ای که توسط جشنواره انجام می‌شود و البته براساس ابراز تمایل گروه‌های حاضر در جشنواره که در قالب ثبت‌نام در این رویداد بروز پیدا می‌کند، در طول آن پنج روز در معرض دید مهمانان خارجی قرار می‌دهیم و این بخش تقریبا شبیه به آن چیزی است که پیش‌تر هم اتفاق می‌افتاد و در قالب آن مهمانان برخی از اجراها را می‌دیدند منتها در این جا کسانی که طبق فراخوان برای سهیم شدن در این رخداد ابراز تمایل کنند برحسب انتخاب جشنواره در معرض دید قرار می‌گیرند و این بخش را اجراهای اصلی یا Main Performances نامیده‌ایم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: بخش دیگری که با عنوان اجراهای پیوست یا Linked Performances مشخص شده است شامل  کارهایی است که می‌تواند روی صحنه دیده شود اما مربوط به بخش «به علاوه‌ی فجر» است و حتی آثاری هم که در جشنواره نیستند می‌توانند در این بخش ثبت‌نام کنند و از لینک‌های ما با مهمانان‌ بهره ببرند و آن‌ها را به تماشاخانه‌های خود دعوت کنند و کارشان را در معرض دیدشان بگذارند. این بخش می‌تواند حوزه‌های مختلف تئاتر را دربربگیرد؛ از آثاری که روی صحنه هستند تا آثار خیابانی و محیطی و انواع و اقسام اجراهای دیگرگونه و این فرصت‌سازی‌ای است که ما در قالب دیده شدن اجرا روی صحنه توسط این مهمانان فراهم کرده‌ایم.

او گفت: علاوه بر این چند برنامه دیگر هم خواهیم داشت که در طول روز رخ می‌دهند و یکی از آن‌ها امکان Presentation  یا عرضه‌داشت یا ارائه است و در قالب سه بخش صورت می‌گیرد؛ در عرضه‌داشت جامع یا Total Presentation این زمان را به یک گروه می‌دهیم تا با توجه به فرمتی که معرفی کرده‌ایم کارش را در محدوده زمانی ۱۲ دقیقه برای متخصصینی که مهمان ما هستند ارائه دهد. جزئیات این ارائه نیز در فراخوان ما مشخص است و دوستان می‌توانند آن را مطالعه کنند. شکل دوم، ایده‌پردازی مختصر و مفید یا Pitching است و برخلاف عرضه‌داشت جامع که طی آن زمان بیشتری در اختیار ارائه‌کننده قرار می‌گیرد در این بخش زمان بسیار کوتاه است و تعداد بیشتری کار در زمان کوتاه‌تری ارائه می‌شوند و در نهایت گونه‌ای ملاقات چهره به چهره یا Fast Dating را شاهد خواهیم بود که ملاقاتی با زمان‌بندی محدود است و ارائه‌دهندگان می‌توانند با هر کدام از مهمانان که علاقه‌مند باشند دیدار کنند و طی آن دیدار به ارائه‌ی مواد و مصالحی بپردازند که می‌تواند شامل خلاصه‌ی کار، فیلم اثر، پرونده‌ی اجرایی و چیزهای دیگر باشد که کار را معرفی کند. این سه شکل عرضه‌داشت است که ما در این برنامه در نظر گرفته‌ایم.

علاقه‌مندان به حضور در «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» می‌توانند تا ۱۵ دی فرم درخواست حضور در آن را به زبان فارسی برای برگزارکنندگان ارسال کنند و تا ۲۲ دی فرم اطلاعات اجرا را به زبان‌های فارسی و انگلیسی به همراه دیگر اقلام اطلاع‌رسانی بفرستند. همچنین ارائه مواد تصویری، صوتی، اطلاعات جامع گروه و اجراها و مشخصات وب سایت اختصاصی حداکثر باید تا اول بهمن برای ایمیل NSIP.FITF@GMAIL.COM ارسال شود و فهرست آثار حاضر در آن دهم بهمن به انتشار می‌رسد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد

کوروش زارعی در نشست خبری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد گفت: یکی از دلایلی که نوجوانان ما از مسجد فراری شدند به خاطر کج سلیقگی‌هایی است که در مسجد رخ می‌دهد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» صبح امروز با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سیدمصطفی موتورچی دبیر این جشنواره در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

زارعی با اشاره به برگزاری این جشنواره در شهر یزد گفت: شعار این جشنواره «خانه هنرم مسجدم» است؛ ما از 4 سال پیش که سیزدهمین جشنواره را در قزوین برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد نیازمند بازنگری است و باید سند تحول و چشم‌اندازی برای آن طراحی شود. به همین دلیل، به مدت سه سال جشنواره را تعطیل کردیم و چشم انداز 9 ساله تئاتر مسجد را طراحی کردیم که مبنای برگزاری رویداد 2-3 سال اخیر نیز همین چشم انداز است.

اقدام زیبای بچه مسجدی‌های قم به مناسبت روز معلم

زارعی تاکید کرد: اکنون در سال چهارم این چشم‌انداز هستیم و فکر می‌کنیم بعد از 4 سال کار زیربنایی توانستیم به نقطه خوبی برسیم. بچه‌های مسجد از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند و انگیزه خوبی در بین آنان ایجاد شده است. آنها به شکوفایی رسیدند و فکر می‌کنم خروجی خوبی خواهند داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی کارگردانی تئاتر گفت: سال گذشته در مشهد دوره پیشرفته کارگردانی تئاتر را برگزار کردیم. قرار است خروجی‌های این دوره طرح‌های خود را ارائه بدهند و اگر تایید شود، بودجه ساخت نمایش دریافت خواهند کرد. با این کار کارگردانان جدیدی را در عرصه هنرهای نمایشی وارد کار خواهیم کرد که حتما انرژی جدیدی خواهند بود.

او درباره طراحی چشم‌انداز 9 ساله بچه‌های مسجد توضیح داد: این کار برای این بود که بچه‌ها را به رشد خوبی برسانیم تا در جشنواره‌های معتبر دیگر تئاتر مثل جشنواره‌های مقاومت، ایثار و حتی بین‌المللی فجر حضور پیدا کنند و کارهایشان دیده شود. جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امسال خروجی بیش از 800 گروه نمایشی از سراسر کشور است که 200 تای آنها روستایی هستند. هدف ما در چشم انداز این است که تئاتر را به روستاها بکشانیم و از این طریق استعدادیابی کنیم. اکنون 3-4 گروه برگزیده که در یزد حضور دارند، روستایی‌اند و حتما هنرشان به جامعه تئاتر کشور معرفی خواهد شد.

سید مصطفی موتورچی دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: پانزدهمین جشنواره تئاتر مسجد در شرایطی برگزار خواهد شد که فراخوانی منحصرا برای جشنواره امسال صادر نشده است. دلیل این موضوع این است که در 3 سال گذشته رویدادهای تولیدی متعددی در دفاتر مساجد سراسر کشور با عنوان «محرابیان» برگزار شده و جشنواره امسال محلی برای نمایش نیروهای تربیت شده از طریق همین رویداد است.

وی ادامه داد: در این رویداد، نوجوانان علاقه‌مند به تئاتر در قالب یک گروه کار خود را از مساجد محله‌شان شروع می‌کردند و آرام آرام به رویدادهای استانی می‌رسیدند. در نهایت، با رقابت این گروه‌ها و معرفی برگزیدگان، 3 اثر به عنوان برگزیده هر روستا معرفی می‌شدند. این رویداد به مدت دو سال برگزار شد و هر استان تاکنون 6 گروه برتر معرفی کرده است. این نمایش‌ها در ابتدا به صورت غیرحضوری بازبینی شدند و 42 اثر به بازبینی حضوری رسیدند. در اواسط فروردین ماه نیز بازبینی‌های حضوری انجام شد و در نهایت به 14 نمایش رسیدیم که از روزهای 18 تا 20 اردیبهشت ماه در بافق یزد به نمایش درمی‌آیند.

موتورچی با تاکید بر پیش زمینه‌های کار هنری در مساجد گفت: معتقدیم تربیت مربی، پیش زمینه کار هنری در مساجد است. به همین دلیل، همزمان با رویداد تولیدی محرابیان، سلسله دوره‌های تربیت مربی هم برگزار شد و مربیان هر استان و استان‌های همجوار گرد هم آمدند. سه سال پیش با 200 مربی کار خود را آغاز کردیم و اکنون به 800 مربی رسیده‌ایم که به معنای 800 گروه است. علاوه براین، پیش زمینه دیگر، توجه به نمایشنامه مناسب جهت اجرا در مساجد است. در اجرای تئاتر در مساجد باید به پارامترهایی مثل تک جنسیتی بودن، زمان نمایش، مخاطب خاص آن و .... توجه داشت. بر همین اساس، تاکنون سه دوره نمایشنامه نویسی «گلدسته‌ها» برگزار شده است که  خروجی آن 150 نمایشنامه مسجدی است. باید تاکید کنم تمام 14 گروهی که در جشنواره امسال حضور دارند، همه این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند.

وی داوران این دوره از جشنواره را معرفی کرد و گفت: خانم‌ها اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه داوران این دوره از جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد هستند.

کوروش زارعی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در جشنواره بچه‌های مسجد، آن چیزی که در دستور کار خودمان قرار دادیم، «گروه محوری» است. عمده جشنواره‌ها رویکردهای فردگرایی دارند اما ما اصل و اساس کار این جشنواره را بر گروه بودن بچه‌ها قرار دادیم. بر همین اساس نیز جایزه‌های ارزشمند جشنواره به گروه‌ها تعلق می‌گیرد. با این کار می‌خواهیم به بچه‌ها یاد بدهیم که تئاتر کار فردی نیست و گروهی است و اگر بتوانید گروه موفقی داشته باشید تئاتر بهتری روی صحنه خواهید برد.‌

وی درباره جایزه ویژه این جشنواره گفت: جایزه ویژه جشنواره جایزه ویژه فرج الله سلحشور است؛ هنرمند نام آشنایی که فعالیت هنری خود را از مسجد شروع کرد. این جایزه از این پس در جشنواره خواهد بود و به یک گروه برتر که اجرای‌ خوبی از نظر ساختاری داشته باشند و مسجدی باشند و در دوره‌‌های ما حضور پیدا کرده باشند اهدا می‌شود.

زارعی درباره انتخاب داوران زن در جشنواره امسال نیز گفت: هدف این بود تا جایگاهی برای داوران زن قایل شویم و از هنرمندانی که با تجربه و تحصیل کرده هستند استفاده کنیم. نمی‌شود که داوران جشنواره همیشه مردان باشند، در حالی که زنان هنرمند ما نیز از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند.

او درباره جزییات مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز بیان کرد: مراسم افتتاحیه را در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار خواهیم کرد و اجراها و مراسم اختتامیه نیز در امامزاده عبدالله است.‌ این مکان محل برگزاری مسابقه برای نمایش در برابر دیدگان داوران است و هر گروه بعد از این اجرا 3 اجرای دیگر نیز در مساجد شهر یزد و بافق خواهد داشت.

موتورچی درباره جوایز جشنواره نیز توضیح داد و گفت: در بخش بازیگری، از 7 نفر از بازیگران زن و آقا برتر تقدیر می‌کنم و رتبه بندی نخواهیم داشت. ما همیشه گفته‌ایم که در این جشنواره گروه محوری مهم است و به همین دلیل 5 جایزه گروهی با رویکردهای مختلف می‌دهیم. علاوه براین، دو مراسم  پاسداشت خواهیم داشت. جایزه کارگردانی و تولیدات بصری نیز خواهیم داشت. باید اشاره کنم که در مجموع نزدیک به 300 میلیون جایزه می‌دهیم که جایزه 5 گروه برتر و جایزه فرج الله سلحشور بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. براین اساس، هرکدام از گروه‌های برگزیده 10 میلیون و گروه برگزیده جایزه سلحشور نیز 20 میلیون تومان هدیه دریافت خواهند کرد.

زارعی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اجرای نمایش در مسجد کیفیت اجرا در سالن را دارد یا خیر، گفت: بگذارید سوالی را مطرح کنم و آنهم این است که آیا اجرای  تئاتر‌ در گاراژ یا پارکینگ به اندازه اجرا در یک سالن همراه با نورپردازی کیفیت دارد؟ پاسخ منفی است اما فراموش نکنید که در اروپا و آمریکا، اجرای نمایش در کارخانه‌های متروکه و گاراژها نیز برگزار می‌شود. جشنواره بچه‌های مسجد یک جشنواره محیطی است و سالهاست که در همه دنیا تئاترهای محیطی برگزار می‌شود. بنابراین اجرای نمایش در مساجد شوآف نیست. این جشنواره شکلی از تئاتر خلاق است و به گروه یاد می‌دهد که می‌توان یک نمایش را بدون نورپردازی و لباس‌های آن چندانی برگزار کرد. بنده معتقدم اگر گروهی بتواند با همین امکانات کم با مخاطب ارتباط برقرار کند و در دل اجرای خود مفاهیم مورد نظرش را آموزش بدهد موفق است. ما بچه‌ها را با دست خالی بار می‌آوریم تا اگر روزی به تالار وحدت رفت بداند دستاوردش از کجا بوده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در واکنش به صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر فاصله گرفتن مساجد از اجرای برنامه‌های فرهنگی در سالیان اخیر گفت: به نظرم این موضوع تحت تاثیر کج سلیقگی مدیران فرهنگی و از سویی دیگر کج سلیقگی در هیئت امنا مساجد رخ داده است. فراموش نکنید که دوره اول جشنواره بچه‌های مسجد را در سال 1374 برگزار کردیم اما بی تدبیری و مسیر غلط فرهنگی این جشنواره را به مدت دو دهه تعطیل کرد. این جشنواره به جایی رسیده بود که سومین جشنواره معتبر تئاتر کشور بود اما تعطیل شد. یکی از دلایلی که نوجوانان ما از مسجد فراری شدند به خاطر کج سلیقگی‌هایی است که در مسجد رخ می‌دهد و بچه‌ها را از مسجد رانده می‌شوند. اگر تاکیدات موکد رهبر انقلاب در سال‌های اخیر نبود وضعیت بدتر بود. شاید یکی از دلایلی که باعث شد در سال‌های اخیر ضربه‌های فرهنگی از سوی نوجوانان بخوریم به این دلیل است که بچه‌ها از مسجد رانده شدند. ما می‌خواهیم به بهانه تئاتر و فعالیت‌های هنری دوباره پایشان را به مساجد باز کنیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر