Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز یازدهم دی ماه در ادامه مباحث تفسیری خود به تشریح وضعیت قیامت براساس آیات قرآن پرداخت و گفت: در واقعه قیامت همه عالم مانند ذرات پراکنده غبار در می‌آیند که تعابیر مختلفی در سوره‌های مختلف مانند بست الجبال، دکة واحده، کالعهن المنفوش و ... برای آن به کار رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تعبیر «یوم» برای قیامت با بیان اینکه مراد از یوم قیامت، مطلق زمان است، نه اینکه یوم در برابر شب باشد، تصریح کرد: صحنه قیامت با برداشته شدن کوه‌ها و تبدیل شدن زمین به زمینی غیر از این  صاف می‌شود؛ پرده از جلوی چشمان انسان برداشته شده و چشم همه تیزبین می‌شود، لذا جایی برای پنهان شدن و پنهان کردن همانند دنیا نیست؛ در این روز عده‌ای سربلند و برای عده‌ای از افراد هم روز خزی و خواری است.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: همه مصالح ساختمانی عالم به تعبیر قرآن با حق ساخته شده است که باطل در آن راهی ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری، جای بزن و در رو نیست؛ عالم برای حق ساخته شده است و ما باید طوری عالم را مطالعه و تحقیق کنیم که حق را نشان دهد و محصول همین تحقیق، سازنده علم دینی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عالم فقط سازنده خود را نشان می‌دهد و آئینه خداست، تصریح کرد: هر کاری در عالم انجام شود محفوظ خواهد ماند، زیرا زمین در قیامت به زمینی بهتر تبدیل شده و شهادت خواهد داد. بنابراین این طور نیست که کسی کاری انجام بدهد ولی عواقب آن را نبیند.

این مفسر قرآن اظهار کرد: معنای علم دینی این نیست که زمین و نفت و گاز را جور دیگری بشناسیم؛ نفت و گاز در نزد کسانی که دنبال خدا نیستند، لاشه و ماده است، ولی درنزد مومن علاوه بر ماده، آئینه خداست؛ کافران نمی‌دانند که این مال، صنعت، نفت و گاز می‌فهمد و درک و شعور دارد که چه کسی خدمت کرد و چه کسی اختلاس کرده است.

وی افزود: باید بدانیم که زمین و نفت و گاز و دست و پای انسان، واقعا می‌فهمند و درک و شعور دارند؛ اگر کسی این نگاه را داشته باشد مراقب رفتار خود هست و برای او کارکرد اخلاقی و تربیتی دارد.

این مفسر قرآن اظهار کرد: کافران در آخرت «ای کاش، ای کاش» می‌کنند؛ این شبیه همان حرفی است که برخی افراد در دنیا و به دنبال کارهای بدشان می‌زنند؛ اینان در دنیا بر مردم سخت می‌گرفتند و اهل ارتشاء و اختلاس بودند و در این وضع یعنی روز قیامت غل و زنجیر بر گردن آنان می‌اندازند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه این که «کفار هم به فروع و هم به اصول مکلف هستند» از قرآن قابل استخراج است گفت: اسلام سه دسته حکم دارد یکی برای داخلی، بخشی منطقه‌ای یعنی برای موحدین و بخشی نیز مربوط به انسان‌ها است که همه در آن سهیم هستند؛ لذا تکلیف برای همه هست، زیرا فطرت و انسانیت انسان‌ها یکی بوده است.

وی با اشاره به دلیل جهنمیان برای جهنمی شدنشان با بیان اینکه آنان می‌گویند ما چون جزء مصلین نبودیم و به فقرا و مساکین اطعام نمی‌کردیم به این وضع مبتلائیم، تاکید کرد: همه انسان‌ها در قیامت باید در مورد تک تک فروع و اصول جواب دهند و هیچ کافری نمی‌تواند عذر بیاورد، البته قضیه خالد بودن در جهنم متفاوت است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا جوادی تفسیر اعظم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گفت: فراهم بودن امکانات زیر ساختی و زمین‌های حاصلخیز موجب رغبت اهالی به زندگی در این روستا شده است.
مرادی همچنین از اجرای طرح هادی در ۳۷۱ روستا با اعتبار ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال خبر داد.
به گفته وی، از ۸۰۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان ۵۶ درصد مقاوم سازی شده است.

دیگر خبرها

  • علم جدیدی به نام پزشکی فضایی شکل گرفته است
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند