Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: نماهای سنگی رومی در قم استحکامی در برابر حوادث و بحران ‌ها ندارد.

‌به گزارش‌ ایسنا‌، محمود مسگری ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ساختمان شهید باکری عنوان کرد: یکی از شاخصه های مهم در شهرسازی و معماری توجه به سبک های اسلامی و ایرانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: سبک و سیاق نماهای رومی سنخیتی با معماری اسلامی و ایرانی ندارد و باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته گرایش مردم به نماهای رومی در قم افزایش یافته است، در حالی که نماهای سنگی رومی در قم استحکامی در برابر حوادث و بحران ها به ویژه زلزله ندارد.

مسگری بیان کرد: به تازگی جلوی ساخت برخی از نماهای رومی را با پیگیری های لازم گرفته ایم اما هنوز یک نمای مناسب و مدل و متدی اسلامی و ایرانی را به جای نمای رومی معرفی نکرده ایم.

وی یکی از دغدغه های جدی در قم را وجود بافت های فرسوده دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۶۰ هکتار از بافت‌های مسکونی در قم فرسوده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحبان این بافت های فرسوده به دلیل مشکلاتی که وجود دارد؛ مهاجرت کرده اند و بعضا افراد غیر بومی و یا اتباع در بافت ها سکونت دارند که خود می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: یکی از موانع جدی بر سر نوسازی بافت های فرسوده، وجود 315 هکتار بافت تاریخی مابین این بافت‌های فرسوده است که باید از سوی میراث فرهنگی تعیین تکلیف و ساماندهی شود چرا که میراث فرهنگی از صدور مجوز برای بافت های تاریخی ممانعت ایجاد می کند.

مسگری ادامه داد: رویکرد دولت احیای بافت های فرسوده به جای ایجاد مناطقی جدید است اما همچنان روند احیای بافت فرسوده به کندی صورت می گیرد.

وی از دیگر مشکلات جدی در قم را کمبود پارکینگ برشمرد و بیان کرد:به زودی نهضت ساخت پارکینگ در قم اجرا می شود و پروژه هایی در دستور کار قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: در این طرح پارکینگی با ظرفیت 400 خودرو ساخته می شود، همچنین در سال آینده در خیابان فاطمی نیز پروژه ساخت پارکینگ 300 خودرویی اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: با کاهش درآمدهای شهری تملک برخی از پلاک ها با موانعی روبروست، در این راستا چالش‌های زیادی در تملک بافت های مسکونی و پلاک ها و در نهایت اجرای پروژه های عمرانی وجود دارد.

مسگری خاطرنشان کرد:یکی از طرح های مهم در ساختمان سازی پیگیری فضای سبز خانگی است که در این باره سیاست های تشویقی برای گسترش بام های سبز در قم اتخاذ می شود.

وی در مورد تکمیل طرح عمرانی امامزاده چهل اختران بیان کرد: مشکلاتی بین اوقاف و شهرداری وجود دارد که هنوز حل نشده است اما به زودی با توجه به تامین اعتباراتی این طرح اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در خصوص منوریل نیز توضیح داد: این پروژه از بیخ و بن نابود نمی شود چون تبعات اجتماعی دارد، اما پیشنهاداتی ارائه شده است که در حال بررسی است.

وی عنوان کرد: شهرداری دیگر توان مالی برای ادامه منوریل ندارد از طرفی راه اندازی منوریل تا حرم نیز اعتبار هنگفتی می خواهد که امکان پذیر نیست و ممکن است با تغییر کاربری و ایده هایی اقتصادی در این ارتباط موافقت شود.

مسگری در پایان متذکر شد: در سال جاری 22 لایحه به کمیسیون ارجاع داده شد که در این میان 16 لایحه نیز به تصویب رسید.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمای رومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۸۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های معماری و شهرسازی ایران

دریافت 58 MB

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در شاهرود به اعضای علمی دانشگاه، اساتید و کارشناسان حوزه‌های معماری، شهرسازی، عمرانی و گردشگری گفت: امروز با یک شلختگی و آشوبناکی در طراحی شهرهایمان مواجه هستیم و شاهدیم با آپارتمان سازی مفاهیمی مانند محله نابود شده و به جای محله‌هایی که مسجد محور و یک عنصر اجتماعی محسوب می‌شد و حتی قواعد خودش را داشت، برج‌هایی ساخته‌ایم که با قواعد هیأت مدیره ها اداره شده و انسان‌ها به ماشین بدل شده‌اند تا جایی که همسایه‌ها از هم خبر ندارند.

بخش‌هایی از این سخنرانی وی در اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی توسط علی شهسوار خبرنگار خبرگزاری مهر تهیه شده که با هم می‌بینیم.

کد خبر 6098734

دیگر خبرها

  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • اجلاسیه معماری و شهرسازی در شاهرود برگزار می‌شود
  • آغاز اجرای طرح چهره به چهره در محلات فرسوده با ۷۰۰ گروه
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور