Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیاری برای آبرسانی به روستاها را در دستور کار خود قرار داده است و حالا نیز بنا به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا در دولت اول و دوم تدبیر و امید بیش از ۸ هزار و ۹۰۰ روستا با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر آبرسانی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، دولت برای تامین آب آشامیدنی در روستاها اقدامات بسیاری را انجام داده است به طوری که بنا به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۱۵۰۰ مجتمع آب‌رسانی روستایی در کشور اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزارت نیرو شهریورماه سال جاری به نقل از «شاهین پاکروح» نوشته است: «در طی سالیان گذشته افت شدید منابع آبی شرب روستا‌ها که عمدتاً از منابع آبی محلی بوده ، باعث شده تا مطالعات طرح‌های آب‌رسانی روستایی به جهتی سوق پیدا کند که با تجمیع چند روستا و اتصال آن‌ها به منابع آبی پایدار و مطمئن، تأمین آب روستا‌ها در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی انجام شود.»

 

وی با تاکید بر اینکه مطالعات هزار و ۵۰۰ مجتمع آب‌رسانی در کشور انجام شده و در مرحله اجرا است، ادامه داده است: «از این تعداد ۹۲۴ مجتمع آب‌رسانی در کشور حدود ۱۶ هزار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند و بخش عمده‌ای از مشکلات کمی و کیفی آب شرب روستا‌ها را به صورت کامل مرتفع می‌سازند.»

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزوده است: «تکمیل تمامی اجزای این طرح به حدود ۷۹ هزار میلیارد ریال با فهرست بهای سال ۱۳۹۶ اعتبار نیاز دارد که با اجرای کامل این طرح شاخص بهره‌مندی آب روستایی کشور به صورت مناسبی افزایش می‌یابد.»

 

پاکروح ادامه داد: «برای پیشبرد اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی و با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین کسب اجازه از مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ اعتباری به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۶ مبلغ هشت هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال و در سال جاری نیز مبلغ هفت هزار میلیارد ریال برای طرح‌های بخش روستایی در نظر گرفته شده است.»

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه طرح تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی دارای اولویت یکی از پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی در سال جاری است، ادامه داده است: «این طرح با هدف آب‌رسانی به بیش از هزار و ۵۰۰ روستا و جمعیتی در حدود ۱.۵ میلیون نفر پیش‌بینی شده است. طرح‌های دیگری نیز برای رفع مشکلات و فرسودگی شبکه توزیع و یا رفع مشکلات کیفی خاص در برخی منابع آب شرب روستایی مثل وجود فلزات سنگین و… وجود دارد. البته وزارت نیرو تمرکز اصلی خود را بر روی طرح آب‌رسانی به مجتمع‌های دارای اولویت قرار داده است چرا که اثربخشی این مجتمع‌ها بسیار بالا بوده و می‌تواند بخش اساسی مشکلات تأمین آب شرب روستایی را به طور کامل مرتفع سازد.»

 

وی تصریح کرد: «بر این اساس در طی دولت یازدهم و تا پایان مردادماه سال گذشته آب‌رسانی به هفت هزار و ۱۵۴ روستا انجام شد و حدود ۵.۲۵ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش قرار دارد. در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، تعداد سه هزار و ۷۷۳ روستا با جمعیت ۲.۵ میلیون نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند. با تداوم این روند در دولت دوازدهم یعنی از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه ۱۳۹۷، آب‌رسانی به یک هزار و ۹۳۵ روستا با مجموع جمعیت ۱.۳۳ میلیون نفر انجام شده است که بخشی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است.»

 

حالا در ادامه اقدامات دولت برای آبرسانی به روستاها مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا در نشست مدیران وزارت نیرو با رییس جمهوری خبر داده است که تا پایان سال به ۸۰۰ روستا با جمعیت بیش از ۵۹۰ هزار نفر آبرسانی بهتر می شود.

 

رسانه ملی به نقل از «حمیدرضا جانباز» در این نشست نوشته است: «در تابستان امسال ۳۳۴ شهر تنش آبی داشت که این تعداد در سال ۹۳ حدود ۵۵۰ شهر بود. در شهر تهران مصرف آب به ازای هر نفر روزانه ۲۵۰ لیتر است که در مقایسه با کشور‌های اروپایی با مصرف ۲۱۰ لیتر بالاتر است با این حال این عدد برای شهر مشهد ۱۵۷ و برای اصفهان ۱۷۸ لیتر است. در مجموع میزان مصرف آب در کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.»

 

وی با اشاره به اینکه برای سه سال آینده برنامه‌ای را تنظیم کرده ایم که در مجموع ۶۳ متر مکعب بر ثانیه افزایش تولید آب داشته باشیم ضمن اینکه میزان مصرف نیز مدیریت می شود، گفته است: «حفر چاه ها، نمک زدایی، ارتقای کیفیت آب و افزایش توان ذخیره سازی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.»

 

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا با بیان اینکه برخی مناطق شرق کشور در وضع بحرانی قرار دارد، اضافه کرده است: « ۷۳ سامانه آب شیرین کن با ظرفیت سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب در کشور وجود دارد که تا پایان امسال آب شیرین کن بندرعباس با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب را وارد مدار می کنیم.»

 

وی گفته است: «در دولت اول و دوم تدبیر و امید بیش از ۸ هزار و ۹۰۰ روستا با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر آبرسانی شده است.»/

 

  پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: 9 دی حماسه 9 دی گرامیداشت حماسه 9 دی آیت الله هاشمی شاهرودی شاهرودی فتنه 88 مجلس آیت الله شاهرودی نهم دی کلیسا آبرسانی به روستاها آبرسانی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

علیرضا قاسمی  گفت:سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و توفان بی‌سابقه باعث آسیب‌های بسیار زیادی به تأسیسات آب شد به طوریکه ۲۹۵ روستا و ۶ شهر سیستان و بلوچستان دچار بی‌آبی شدند.
وی با بیان اینکه ۱۲ شهرستان سیستان و بلوچستان به دلیل تشدید بارش‌ها در محاصره سیل قرار گرفتند، افزود: در روستا‌هایی که امکان تردد وجود داشت و سیلاب در محل جاری نبود، نسبت به رفع فوری خسارت‌ها و برقراری آب در شبکه روستا‌ها و شهر‌های درگیر اقدام شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به آسیب خط اصلی مجتمع ۲۸ روستایی بندینی در شهرستان زرآباد بیان کرد: با توجه به جاری بودن آب در محل شکستگی خط انتقال اصلی مجتمع، برای رفع فوری مشکل بی‌آبی مردم اجرای یه طرح موقت و اضطراری در دستورکار آبفا قرار گرفت که اکنون در حال اجراست.
وی از فعالیت تانکر‌های آبرسانی سیار در زرآباد خبر داد و گفت: آب آشامیدنی مردم از طریق ناوگان آبرسانی سیار در حال تأمین است تا آسیب‌های وارده ترمیم و آب پایدار شود.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، ضمن بازدید از خط آسیب‌دیده مجتمع ۲۸ روستایی بندینی، روند ارائه خدمات آبرسانی سیار به روستا‌های سیل زده را نیز بررسی و کنترل کرد.
وی همچنین در جمع اهالی روستای چراغ‌آباد از اصلاح اضطراری خط انتقال آب روستا‌های درگیر سیل به منظور رساندن آب به اهالی خبر داد و گفت: در حال حاضر با توجه به جاری بودن سیلاب امکان اصلاح خط انتقال آب وجود ندارد به همین منظور اجرای خط اضطراری برای اتصال فوری آب روستا‌ها در دستور کار آبفا قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • به اجرای طرح ۲۰ ساله آبرسانی ۴۱ روستا در بخش کرون رسیدگی شود
  • افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرستان کیار
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان