Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:06:31 GMT

فراسوی مرزهای سیاسی با هم در تعامل باشیم-4

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۰۹۷۷۱

فراسوی مرزهای سیاسی با هم در تعامل باشیم-4

تهران-ایرنا- دانشجویان افغانستانی می‌گویند که ما نیازمند این هستیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم با وجودی که مرزهای سیاسی ایران و افغانستان را از هم جدا کرده اند، اما از نظر فرهنگی بدون مرز باشیم و تعاملات اقتصادی، فرهنگی و هنری بین این دو کشور بیش از پیش برقرار شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، بخش پایانی نشست «بررسی مشکلات پیش‌روی دانشجویان خارجی مقیم ایران» به جمع‌بندی مهمانان از مشکلات پیش روی تحصیل مهاجران افغانستانی در دانشگاه‌های ایران و بیان راهکارها به منظور استفاده از فرصت حضور دانشجویان افغانستانی در ایران اختصاص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست ناصر خاوری، علی زاهدی و موسی محمدی حضور داشتند.

*در حد نیازهای اولیه، نیازمند حقوق شهروندی هستیم
**خاوری: در پایان ما از این نشست‌ها و میزگردها زیاد داشتیم. انشاالله حس بکنیم این صحبت‌ها پیگیری می‌شود. بتوانیم کار اساسی انجام دهیم. خبرگزاری ها می‌توانند کار اساسی انجام دهند. در علوم اجتماعی و علوم انسانی، نظر مردم خودش می‌تواند پایه و اساس تحقیق و تجریه و تحلیل شود. من به عنوان یکی از مردم، این حس را دارم که خبرگزاری‌ها خیلی دیر به پای کار آمده اند. حس می‌کنم از خبرگزاری‌هایی که به افغانستان آمده‌اند و ربطی هم به افغانستان ندارند دیرتر آمده اند. خب گذشته را صلوات اما در آینده باید خیلی مستمر و دقیق باشد و از خود دانشجویان افغانستانی استفاده شود. به نظر من این یک الزام است.

ما اگر بخواهیم به صورت پایدار همکاری داشته باشیم و مشکلات را برطرف کنیم، باید این میزگردها و صحبت‌ها را ادامه دهیم. از صحبت‌ها استفاده شود و همان ستادی که گفتیم تشکیل شود و از موازی کاری و ناآشنایی جلوگیری شود. ما کم نیستیم. الآن پنج ملیون نفر اتباع افغانستانی در ایران هستند. چیزی نزدیک سی الی چهل هزار دانشجوی افغان در ایران داریم. 400 هزار دانش‌آموز داریم. نگاه فرصت‌آمیز به این 5 میلیون داشته باشیم.

امکان این که مرزها برداشته شود و یک کشور باشیم از نظر سیاسی وجود ندارد. ولی می‌توانیم دل‌هایمان به هم نزدیک باشد. همانطور که اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب داریم. کشورهای فارسی زبان و حتی ایران و افغانستان هم باید به سمت نزدیکتر شدن پیش بروند. از نظر سیاسی امکانش نیست ولی از نظر فرهنگی می‌توانیم دوباره یکی شویم. می‌توانیم تنش نداشته باشیم. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به هم وصل هستیم چون همسایه‌ایم. در اوایل دهه شصت اتفاقی در افغانستان افتاد و یک سری مهاجر افغان به ایران آمدند. ما الآن در شهر هرات تعداد زیادی کارآفرین ایرانی داریم. باید اینگونه باشد. تشکر می‌کنیم از خبرگزاری ایرنا که به این نتیجه رسید که باید این جلسه را برگزار کند. دوستان ما در خبرگزاری فارس یکی دو برنامه گذاشتند و از آن‌ها تقدیر شد. کارها خیلی خوب و خوشحال کننده است، ولی کار بعد از مدتی، متاسفانه رها می‌شود.

چند هفته پیش، در مورد افغانستان، اجلاس بزرگی در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شد. در بین بخش‌های مختلف خبری 20:30 که پر بیننده‌ترین است، یک اشاره کوچک به این اجلاس نداشت؛ در حالی که خود آقای ظریف هم در آن سخنرانی کرد. به این اجلاس در یک شبکه خارجی فارسی زبان، نیم ساعت پراخته می‌شود و تبدیل به خبر اول می‌شود.

نیازها و حقوق شهروندی که فقط نان و آب نیست. نیازهای فرهنگی هم مهم است. خب این نیازهای خبری نیازهای شهروند نیست؟ آیا واقعا افغانستان همه‌اش جنگ و انتحار و مواد مخدر و انفجار است؟ خب همین باعث می‌شود بچه ایرانی به بچه افغان می‌گوید افغانی کثافت. این تقصیر کیست؟ تقصیر نهادهای فرهنگی و خبرگزاری‌هاست. ما اینجا نیاییم به به و چه چه کنیم و از هم تعریف کنیم.

صحبت‌هایی که اینجا کردیم همه دردمندانه بوده است. نمی‌خواهیم همدیگر را بکوبیم و مچ هم را بگیریم. من که اینجا هستم به جرئت می‌گویم که اگر در افغانستان بودم به این جایگاه نمی‌رسیدم. این امکاناتی را که کشور برادر ما ایران در اختیارمان قرار داده است، استفاده کردم و به این جایگاه رسیدم. ولی می‌توانستیم خیلی بهتر از این باشیم. چرا من با این درجه باید بروم مسافرکشی کنم و در مرغداری کار کنم؟ کار عار نیست ولی باید از هرچیز استفاده بهینه شود. آیا از نظر ساختار فیزیولوژی بدن طاووس با بدن الاغ برابر است؟ نباید نگاه برابر به یک دانشجوی مقطع دکتری و یک دانشجوی کارشناسی از نظر امکان‌های پیش روی او داشت. آن تساوی عین ظلم است.

باید در دیدگاه کلان به دانشجویان و نخبگان افغان یک نگاه ویژه شود. جامعه میزبان می‌تواند هم به این‌ها خیر برساند و هم خود استفاده کند. در ایران می‌بینیم از 12 نفر تیم فوتبال 2 نفر خارجی است. انشاالله دیدی باشد که در عین حالی که ایدئولوژیکی است و سیاسی است و با در نظرگرفتن چهارچوب‌های کشور میزبان که همه ما ملزم به رعایت آن هستیم، اقتصادی و فرهنگی هم باشد.

حقوق شهروندی در حد کلان هم نمی‌خواهیم، همان حقوق اولیه هم برای ما و قشر فرهنگی کافی است. زیرا برای قشر فرهنگی نداشتن دغدغه باعث می‌شود که کار انجام دهند. در رشته تاریخ فرد افغانستانی بسیار نخبه‌ای داریم که نمی‌دانیم به چه دلیلی در بیمارستان روانی بستری است. کسی که کتاب‌هایش برای دانشجویان رفرنس و مرجع است. خب اینچنین فردی فرصت شغلی در ایران اشغال کرده یا خود یک مرجع علمی در ایران است؟

بگذارید مثالی از دکتر مولایی برای شما بزنم. ایشان از افتخارات دنیای فارسی زبان هستند. یک بار می‌خواستیم با ایشان بحث علمی بکنیم دیدیم که با گوشی خود درگیر هستند. پرسیدیم چه شده است که گفتند خطم قطع شده است! من تبعه افغان هستم و نمی‌دانم چطور این خط را وصل کنم. یک شخصیت علمی ما که از شخصیت‌های ماندگار حوزه ادبیات فارسی در ایران هستند، آیا دغدغه‌اش باید قطع شدن خط ایرانسلش باشد؟

ما نمی‌خواهیم وارد موارد نظری شویم. مثال‌های ما مثال روزمره بوده است. در آخر کلام، ما عقب‌ماندگی خیلی داریم که باید جبران شود. ما پنج میلیون افغان در ایران داریم که باید روی آن‌ها کار فرهنگی شود و اگر کار فرهنگی نشود، می‌تواند در آینده به جای اینکه فرصت باشد، تهدید باشد.

*نگاه منفی به ما دارد به بحران تبدیل می شود

** زاهدی: امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند و شروع خوبی باشد. چون به نظرم ما داریم فرصت‌سوزی می‌کنیم و شرایط منطقه ما به سمتی می‌رود که هرگونه تعلل، کج سلیقگی و برنامه‌هایی که آینده نگر نیست، بحران ایجاد می‌کند. به هر حال همیشه یکی از صحبت‌های مسئولین جمهوری اسلامی این است که نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه چه کار می‌کنند. خب ما هم برویم یک آسیب‌شناسی بکنیم که چه زمینه‌هایی وجود داشته و فراهم کردیم و بهانه دادیم دست کسانی که از آب‌های دور آمده و دخالت می‌کنند. در مورد افغانستان هم همینطور.

به نظر من بحث همکاری منطقه‌ای که فقط در حوزه فرهنگی و اقتصادی باشد، به شرطی که سیاسی نباشد، خیلی تاثیرگذار است. شما ببینید همین اروپایی‌ها، مثلا با یک پاسپورت به کشورهای همدیگر می‌روند. ولی شما از افغانستان می‌خواهید بیایید ایران باید ویزا بگیرید. یکی از ضعف‌های کشورهای اسلامی هم همین است. نمی‌توانیم آزادانه به کشورهای همدیگر سفر کنیم و باید درگیر یک سری سازوکارها شویم.

بگذاریم عقاید مختلف حرف خودشان را بزنند. به خصوص در حوزه اتباع، باید در حوزه وزارت علوم سالیانه یک جلسه‌ای تشکیل شود و نخبه‌ها بیایند و حرفشان را بزنند. نقدی که من به صدا و سیما دارم این است که در حوزه اتباع سلیقه‌ای عمل می‌شود و یک خط سیاسی خاص دنبال می‌شود. برنامه مجله افغانستان از شبکه خبر پخش شد ولی کارشناسانی که می‌آمدند اکثرا آکادمیک نبودند. آن‌ها هم گلچین می‌شوند که شما این حرف‌ها را باید بزنید.

بهتر است دانشجویان دکتری و حوزوی‌هایی که داریم، فضایی برایشان ایجاد شود که حضور داشته باشند و صحبت‎هایشان را بیان کنند. این فضا در کشورهای اسلامی خیلی کم است و ما به سمت واگرایی حرکت می‌کنیم. اجازه دهیم تفکرهای مختلف در چارچوب حرمت‌ها و اصول بیایند و حرفشان را بزنند.

در نهایت اینکه در داخل افغانستان هم به نظر من سیاست‌ها به این سمت برود که غیر ایدئولوژیک و فرهنگی باشد، ایران می‌تواند خیلی از تنش‌های قومی را از میان بردارد. چون ما نیازی نداریم به اینکه کشورهای خارجی برای ما تصمیم بگیرند. ولی متاسفانه روند به سمتی رفته است که در ایران یک مقدار نگاه منفی به ما وجود دارد. این باید آسیب‌شناسی شود چون دارد به بحران تبدیل می‌شود.

*سیاست‌های مقطعی آزارنده است
** محمدی: این را می‌خواستم بگویم که اگر ایدئولوژی را از نگاهمان برداریم، مسائل درست می‌شود. منظورم از یک کشور شدن همان حل شدن در فرهنگ همدیگر است. ما یک فرهنگ داریم هرچند مرزهای سیاسی را نمی‌شود از بین برد. بشویم مثل اتحادیه اروپا. از لحاظ فرهنگی یکی باشیم و در تعامل و تردد باشیم. منظورم از یک کشور همین است. ما تنها مهاجرانی هستیم که با جامعه ایرانی حل شدیم. هیچ مهاجری اینگونه حل نشده است. این برمی‌گردد به تاریخ یکسان و فرهنگ یکسان‌مان. اشتراکات زیادی که داشتیم باعث شده جامعه‌های ما با هم حل و یکی شوند.
حکومت یک حرکتی کند و رسانه‌ها هم یک حرکتی کنند. من گلایه‌ای از رسانه ملی دارم و آن هم در خصوص چهره افغانستان است که یک چهره زمخت از آن نشان داده می‌شود. در سریال ها همه‌اش کارگر و زیردست نشان داده شدیم. ما بازیگر و هنرمند و نویسنده داریم. چرا از بازیگرهای افغانستانی استفاده نمی‌شود تا این چهره زمخت از میان برود. ما دکتر داریم، مهندس داریم. اگر رسانه دیدگاهش عوض شود و از فرصت‌ها و دانشجویان استفاده شود، در آینده نزدیک شبیه اتحادیه اروپا می‌شویم. یک کشور واحد در زبان، فرهنگ و هنر.

می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. چرا چشم‌مان به کشورهای غربی باشد که این‌ها آدم‌های خوبی هستند و کار ما را درست می‌کنند و امیدمان به آن‌ها باشد؟ امیدمان باید به ایران و کشورهای اسلامی باشد. خاورمیانه باید یک اتحادیه اروپا شود و مردم در تردد و تعامل باشند. اگر این هم‌پذیری شکل بگیرد، امیدوارم مشکلات درست شود. فقط مقطعی نباشد. این مقطعی بودن و سیاست‌های دوروزه و سه روزه اذیت می‌کنند. اگر مشکلات اقامتی حل شود و کلمه مهاجر برداشته شود، همه چیز درست می‌شود.

در اداره گذرنامه به ما توهین نشود و کتک نخوریم. زبانمان بسته است و هیچ ابزاری نداریم. هیچگاه خودمان را شهروند ندانسته‌ایم. هیچ نهاد و ستادی نیست که از این رفتارها به آنجا شکایت کنیم. پس اینجا کار رسانه و خبرگزاری ها سخت می‌شود. برمی‌گردیم به بحث جهاد ملی که با هم کاری بکنیم. امیدوارم این نشست‌ها مقطعی نباشد و بتوانیم با هم به جاهای خوبی برسیم و بشویم مثل تاریخ گذشته‌ای که افتخار به آن می‌کنیم.
**9283**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشجويان خارجي مرزهاي سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد عابدی ظهر شنبه در حسینیه الزهرا (ع)، حوزه مقاومت بسیج حضرت خدیجه (س) اظهار کرد: نگاه به نامحرم گناه می‌باشد و تیری از تیرهای شیطان می‌باشد و زنان حق ندارند وقتی از منزل خارج می‌شوند خودشان را زینت دهند که خلاف آموزه‌های زن مسلمان و زن مومن است.

حجت الاسلام عابدی افزود: سزاوار نیست کسی که دعای رهروی از زهرا (س) و اهل بیت حضرت محمد (ص) را دارد وقتی از منزل خارج می‌شود بهترین لباس را بزک کردن خود به مردان نامحرم قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است افزود: حرام شرعی بر اساس آموزه‌های قرآن و احادیثی که از طرف اهل بیت وارد شده است و حرام سیاسی به خاطر اینکه دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند در این سرزمین فتنه به پا کنند و حیای زنان و عفت مردان را از بین ببرند و وقتی بی حجابی و بد حجابی در بین مردم عادی شد اقدام بعدی درباره نظام اسلامی خواهند کرد و به دنبال ترویج و بی بند و باری دیگر می‌شوند.

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: در اثر تبلیغات مسموم دشمنان انقلاب اسلامی که می‌خواهند ایران اسلامی و حیای زن مسلمان را بگیرند و تفکرات غربی و لیبرالی که استکبار جهان حاکم کرده است مقام معظم رهبری چند سال پیش در خصوص شبیه خون فرهنگی و جنگ نرم هشدار دادند که دشمن با جدیت کامل و فحشا و بی بند و باری را در کشور ما راه بیندازد تا انسان‌های ولایی و انقلابی دهانشان بسته شود و حق اعتراض به زنان و مردان بی‌حجاب نداشته باشند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه فراجا وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند نقش آفرینی کنند و در کنار فراجا قرار گیرند و مبارزه با فساد و بی بند و باری کنند

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید پاسخگو باشند در مقابل خانواده‌های شهدا و انقلابیون و متعهدین که اقدام شایسته انجام دهند

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مشگین‌شهر تاکید کرد: آثار بی حجابی در جامعه اسلامی و عواقب بدحجابی ثبوت شخصیت و آرامش روانی و روحی بانوان و کل انسان‌هایی که در جامعه زندگی می‌کنند از بین می‌رود و روح و روان انسان‌ها مخدوش و آمار طلاق بیشتر می‌شود.

وی افزود: وقتی بی حجابی در جامعه حاکم شود احاطه شیطان در جامعه بیشتر می‌شود

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: برای اینکه در جامعه اسلامی ارزشهای اسلامی حاکم شود امروز صهیونیست استکبار جهانی و نظام سلطه از راه نظامی نمی‌تواند وارد عرصه و میدان شود و شکست می‌خورد از طریق جنگ ادراکی و شناختی و جنگ‌های هیبریدی وارد میدان می‌شود تا غیرت از از مردان و حیا را از زنان بگیرد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی را به استحاله فرهنگی دچار سازد.

کد خبر 6096382

دیگر خبرها

  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • جزئیات انسداد مرزهای شرقی توسط فراجا ؛ ساخت دیوار ۴ متری
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!