Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش وزیر امور خارجه جدید عربستان در اظهاراتی اعلام کرد عربستان در بحران به سر نمی‌برد و بلکه در دوران گذار است!

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با شرایط داخلی و روابط بین‌المللی عربستان سعودی توضیح داد: ما امیدواریم که عربستان از بحران خارج شده و به سمت تحولات مثبت پیش برود به نظر می رسد ابراهیم العساف وزیر خارجه جدید این کشور  شخصی پخته باشد، ا و سابقه حضور در بخش های اقتصادی و بین‌المللی هم دارد در نتیجه انتظار می رود که مسائل را واقع بینانه‌تر درک کرده و بتواند در حدی که مجاز است اصلاحاتی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: بحران‌های موجود بسیار ملموس بوده و حتی ایالات متحده آمریکا که متحد استراتژیک عربستان به حساب می آید هم به این بحران‌ها اشاره کرده است و فشار می آورد  تا در موضوعاتی مانند بحران یمن و نقش بن سلمان در حادثه قتل خاشقجی تغییراتی انجام شود، البته مسئولیت تحقق تغییرات در عربستان به عهده مردم و مسئولین این کشور است. اینکه این تغییرات چه انعکاسی به نفع منطقه و برقراری آرامش در خاورمیانه می‌تواند داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند با تغییر وزیر خارجه عربستان و روی کار آمدن ابراهیم العساف زمینه‌های بهبود روابط ریاض- تهران به وجود می‌آید، عنوان کرد: وزیر خارجه در عربستان تنها نقش پیام‌رسان دارد و نه جایگاه سیاست‌گذاری؛ سیاست‌گذاری در این کشور همچنان در دست بن سلمان و بالاتر از آن در اختیار ملک سلمان است؛ اگر ملک سلمان اراده کند العساف هم می‌تواند در آن جهت حرکت کند، ولی اگر اراده سیاسی همچنان شکل نگرفته باشد وزیر خارجه این کشور تنها می‌تواند فضا را آرام‌تر کرده و از تنش موجود خارج شود.

وی با اشاره به رابطه احتمالی بین خروج نیرو‌های آمریکا از منطقه و تلاش عربستان سعودی برای بهبود روابطش با کشور‌های منطقه گفت: این یک تحلیل عقل گرایانه است، اگر عقلانیتی در کار باشد هر کشوری به راحتی به این نتیجه می‌رسد که جز از طریق همکاری منطقه‌ای   ثبات و امنیت در منطقه حاکم نمی شود و اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها امنیت را برای کشورها به همراه نداشته است، بلکه منجر به ایجاد جنگ‌ها و نا آرامی‌های متعدد شده است.

صباح زنگنه در پایان با اشاره به این موضوع که با وجود نزدیک شدن یمن به صلح، بحران خاشقجی همچنان برای این عربستان موضوع مهمی است، اظهار کرد: همچنان موضوع خاشقجی متوجه ریاض است و گرچه آمریکا با ترکیه به توافقاتی رسیده است تا آنکارا به بحث خاشقجی کمتر بپردازد و در عوض واشنگتن به آنکار اجازه فعالیت بیشتری در شمال سوریه بدهد، اما نهایتا موضوع خاشقجی همچنان به حاکمان عربستان فشار می‌آورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان یمن خاشقجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۰۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش مشرق، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.

بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند، جنبش حماس است، افزود: با دوستانمان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.

بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره، طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

وی بیان کرد: روسیه طرحی برای نابود کردن اوکراین داشت ولی با شکست روبه رو شد.

بلینکن درباره روابط واشنگتن و پکن نیز گفت: روابط بسیار پیچیده و رقابتی داریم و باید برای تبدیل نشدن این روابط به درگیری، همواره گفت و گو کنیم.

وزیر خارجه آمریکا امروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد