Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر ما با طالبان وارد مذاکره نشویم رقبای ما گوی سبقت را از ما می‌ربایند. اگر کشور‌هایی مثل آمریکا تصمیم بگیرند گروه‌های افراطی را در مرز‌های ما و افغانستان روی کار آورند، چه باید کرد؟

مرتضی غرقی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص تایید مذاکرات ایران با گروه طالبان در افغانستان گفت: به طور کلی هر گونه تغییر در اوضاع امنیتی افغانستان در اوضاع سیاسی، اقتصادی و امنیتی در ایران اثر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به مرز‌های مشترک طولانی بین ایران و افغانستان گفت: جمهوری اسلامی نمی‌تواند امنیت را در داخل مرز‌های خود ایجاد کند در حالی که کشور‌های مجاور مرز‌های ناامنی داشته باشند و یکی از دلایلی که ما با داعش می‌جنگیم تاثیر امنیتی آن بر مرز‌های ایران است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه افغانستان به سمت ایجاد ثبات و امنیت پیش می‌رود، گفت: در این مسیر بازیگرانی مثل پاکستان، روسیه، آمریکا و ایران به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قریب سه میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند، گفت: قطعا با ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان بسیاری از این مهاجران به کشور خود برمی گردند و بار هزینه این افراد از کشور ما کم می‌شود.

غرقی با بیان اینکه طالبان یک طیف و نگاه ایدئولوژیک نسبت به موضوعات سیاسی امنیتی است، گفت: بخشی از طالبان وابسته به وهابیت هستند که قابل مذاکره نیستند، اما جریانی که ما با آن‌ها وارد مذاکره شدیم افرادی هستند که با نگاه طالبانی کار می‌کنند، اما به وهابیت ارتباطی ندارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: به غیر از این اگر ما با طالبان وارد مذاکره نشویم رقبای ما گوی سبقت را از ما می‌ربایند و شرایط افغانستان را به نفع خود رقم می‌زنند حال اگر کشور‌هایی مثل آمریکا تصمیم بگیرند گروه‌های افراطی را در مرز‌های ما و افغانستان قرار دهند چه باید کرد؟ پس جمهوری اسلامی باید در معادلات امنیت سازی در افغانستان سهیم شود.

غرقی با اشاره به سخنان رئیس شورای صلح افغانستان گفت: وی در ملاقات‌هایی که با طالبان داشته است آن‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر با اسلحه نمی‌توانند هدف خود را محقق کنند.

وی درخصوص کشور‌های مذاکره کننده با طالبان گفت: ایران اولین کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند به موازات ما روس ها، پاکستان، قطر و آمریکا در چند جبهه با طالبان در حال مذاکره هستند این در حالی است که جمهوری اسلامی به واسطه قرابت با این کشور و داشتن مرز‌ها و اشتراکات بسیار جزو اولویت‌های مذاکره با طالبان است و این مذاکرات قطعا به دولت افغانستان و روند صلح در این کشور کمک خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی در یک جامعه صحبت از دموکراسی می‌شود باید تمام جوانب آن را پذیرفت به نظر می‌رسد در شرایط فعلی افغانستان اگر طالبان در انتخابات شرکت کند رای خواهد آورد و اگر در پروسه قدرت قرار بگیرد قطعا استفاده از زور و اسلحه را کنار خواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مذاکره با طالبان رقبای گوی سبقت افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۰۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، علی فکری امروز در حاشیه آغاز به کار رسمی ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، اظهار کرد: امروز در آغاز به کار این کمیسیون کمیته‌های مقدماتی به بررسی می‌پردازند تا طی امروز و فردا طرفین متون یادداشت تفاهم و اسنادی که دو کشور در سفر مقامات بلندپایه طرفین به امضا برسد، با یکدیگر نهایی کنند.

وی ادامه داد: صورتجلسه مذاکرات طرفین فردا بعد از ظهر در نشست صحن علنی کمیسیون مشترک بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر تجارت عراق به امضا خواهد رسید.

فکری به کمیته‌های بررسی اشاره کرد و گفت: پنج کمیته شامل کمیته‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری و مالی و بانکی می‌شود.

وی در خصوص دستاورد‌های این کمیته تصریح کرد: اکنون ۱۰ سند از سمت ایران در دست مذاکره است و ۱۳ سند دیگر نیز آماده است که اگر دو کشور به تفاهم برسند این ۲۳ سند برای مذاکرات و امضای نهایی در جریان سفر مقامات عالی رتبه می‌تواند آماده شود.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: علاوه بر این اسناد، برخی از پروژه‌های ویژه از جمله توسعه شهرک‌های صنعتی، متوازن سازی روابط اقتصادی بین دو کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک بین دوطرف و رفع موانع تجاری چه حوزه مالی و بانکی و چه حوزه مقررات و قوانین وجود دارد را در این نشست پیش میبریم تا با تفاهم ایجاد شده، روابط دو کشور توسعه بیشتری نسبت به حال پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • وقوع انفجار در کابل
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌