Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: 18.4 درصد بیابان‌های کشور در این استان قرار دارد که از این مجموع یک میلیون و 576 هزار هکتار مناطق تحت تأثیر کانون بحران فرسایش بادی است.

علیرضا صحرایی روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح بیابان‌زدایی در کانون بحران «محسن آباد» تایباد که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی معادل 768 هزار و 700 هکتار است که 13.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد بیابان‌های استان را در برمی‌گیرد.

وی افزود: تاکنون 573 هزار هکتار از بیابان‌های این استان در طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته و به جنگل‌های بیابانی تبدیل شده است و مانند یک کمربند از سبزوار شروع و در شهرستان سرخس خاتمه می‌یابد.

صحرایی عنوان کرد: مساحت جنگل‌های بیابانی و طبیعی در خراسان رضوی 970 هزار هکتار است و حدود پنج میلیون و 554 هزار هکتار و معادل بیش از 49 درصد از مساحت 11 میلیون و 300 هزار هکتاری این استان را عرصه‌های بیابانی در بر گرفته است.

وی گفت: مساحت خراسان رضوی 11میلیون و 300 هزار هکتار است که هشت میلیون و 200 هزار هکتار آن را عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان تشکیل می‌دهد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این استان اشاره کرد و افزود: طی چند سال گذشته همکاری و همراهی مردم در قالب سمن‌های مختلف در حوزه بیابان‌زدایی قابل تقدیر بوده به‌طوری که سال گذشته 2 هزار هکتار از کانون فرسایش بادی شهرستان گناباد توسط مردم نهال‌کاری شد و سالانه بیش از پنج هزار هکتار از مناطق مستعد استان و کانون‌های بادی نهال‌کاری می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر 110 پروژه آبخیزداری و هفت هزار و 500 طرح بیولوژیک با اعتبار بیش از 2 هزار و 760 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال اجراست.

در ادامه این جلسه فرماندار تایباد گفت: وسعت عرصه‌های بیابانی این شهرستان 43 هزار هکتار است که کانون بحرانی حاجی‌آباد با پهنه بیش از 18 هزار هکتار، مهم‌ترین حوزه آن است.

حسین شرافتی‌راد، تثبیت شن‌های روان در کانون بحرانی حاجی‌آباد را بسیار مهم ذکر کرد و افزود: با اجرای طرح بیابان‌زدایی در عرصه‌های بیابانی این شهرستان سالانه 100 هکتار از گستره بیابان‌های این منطقه کم می‌شود.

وی اظهار کرد: هرسال طرح بیابان‌زدایی با اعتبار بیش از 700 میلیون ریال در این شهرستان مرزی انجام می‌شود که توسعه در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است.

نماینده عالی دولت در این شهرستان گفت: در سال جاری با توجه به کاهش بارش و خشکسالی چند ساله، نهال‌کاری و استفاده از گونه‌های مختلف گیاهی در کانون بحران حاجی‌آباد برای مقابله با بادهای موسمی 120 روزه در اولویت است. همچنین کاشت درختان توت، زیتون خوراکی و... که با آب‌وهوای این خطه سازگاری بیشتری دارد، ضروری است.

کانون بحران حاجی آباد همجوار با روستای حاجی‌آباد در فاصله 10کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بيابان منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۱۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، علی باقری اظهار کرد: ۵ حفار غیر مجاز در حوزه استحفاظی پاسگاه انتظامی روستای خواجه آباد سرولایت نیشابور دستگیر شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی ادامه داد: حفاران غیرمجاز با یک دستگاه خودرو بودند که طی بازرسی از داخل خودرو دو دستگاه فلزیاب، بیل و کلنگ کشف شده است.

وی تصریح کرد: با حضور مأموران یگان حفاظت شهرستان نیشابور و طبق دستور مقام قضائی، محتویات گوشی نامبردگان مورد بررسی قرار گرفت که تصاویری مرتبط با برخی جرایم در حوزه میراث فرهنگی کشف شد.

باقری گفت: برابر دستور مقام قضائی سه نفر از متهمان تا بررسی کامل روند پرونده به زندان قوچان روانه شدند.

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند