قلعه فورگ از جنس الموت
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۱۲۸۷
قلعه مجموعهای از بناهای مستحکم و استوار را شامل میشود که در دورترین و مرتفعترین نقطه شهر ساخته میشد تا در دوران جنگ و ستیز دشمنان، مردم شهر مکانی امن و به دور ازهجوم بیگانگان داشته باشند.
به گزارش ایسنا، در ارتفاع قرار داشتن قلعهها به دفاع بهتر کمک میکرد چرا که علاوه بر ارتفاع که دسترسی را دشوارتر میساخت و یک مانع طبیعی بهشمار میرفت، دید مناسب و تسلط کافی بر مهاجمان را برای مدافعان به ارمغان میآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سازندگان قلعه به این نکته نیز توجه داشتند که اگر محاصره به طول انجامید، ساکنین و مدافعان قلعه با مشکل آذوفه و تامین احتیاجات زندگی خویش، روبهرو نشوند به همین منظور انبارهایی برای نگهداری آذوقه و دام را تعبیه میکردند.
سرزمین ایران باتوجه به موقعیت جغرافیایی مطلوبش، همواره در سراسر تاریخ مورد هجوم و دستدرازی اقوام بیگانه مواجه بود و ساختن قلعه به عنوان یکی از راههای دفاع، بسیار مرسوم بوده است؛ علاوهبر آن مشکلات داخلی، جریانات حکومتی، درگیریهای بین مذاهب و... در ساخت وتجهیز قلعهها نیز موثر بوده است.
«قلعه فورگ» ارگی است در روستای فورگ از توابع شهرستان «درمیان» استان خراسان جنوبی که قلعه مورد نظر در پنج کیلومتری آن قرار دارد.
وجود مناطق کوهستانی زیاد باعث شد که فرقه اسماعیلیه به این منطقه رهسپار شوند و برای دفاع از خود، قلعههای مرتفع و استواری در اکثر مناطق این شهرستان و سایر شهرهای جنوبی خراسان بسازند و باقی بگذارند.
پیشینه تاریخی ساخت قلعه فورگ به زمان نادرشاه افشار میرسد که شروع آن با میرزا بقاخان حاکم منطقه است که پس از او پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رساند.
مؤلف کتاب عین الوتابع، قلعه را به این صورت توصیف کرده است:«قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را بهطور محکم ساختهاند و پایه آن را سنگ چین نمودهاند و دو شیر در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است».
قلعه فورگ بعد از قلعه الموت مهمترین مقر حضور اسماعیلیان به شمار میآمده است که در این محل فداییان مطلق را تحت تعلیم و آموزشهای مخصوص قرار میدادند. فداییان مطلق گروهی بودند که اسم نداشتند و پس از ترک قلعه برای انجام مأموریت، نام و نشان آنها عوض میشد و با اسم مستعار برای قتل دشمنان فرقه اسماعیلیه میرفتند.
فضاهای داخلی قلعه از شرق به غرب شامل سه قسمت است که به شرح زیر است:
قسمت اول، شامل محل زندگی خدمه، انبار آذوقه و محل نگهداری احشام است.
قسمت دوم، محل زندگی نظامیان، نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی بود.
قسمت سوم که مهمترین بخش قلعه قلمداد میشد، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بودهاست.
این بنا مجموعاً دارای ۱۸ برج بود که در حاضر تعدادی از آنها به یادگار مانده؛ در ساخت فورگ از سنگ، آجر و خشت بیشتر به کار رفته است. این قلعه بر بالای صخرهای سنگی پس از قرنهای پر حادثه همچنان در تاریخ این سرزمین، راست قامت به حیات خویش ادامه میدهد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: قلعه فورگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
دریافت 18 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-فریبرز دارایی؛ ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایشهایی رادیویی که در فعالیتهای رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تاثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان میرود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارایه میدهد، به سراغ رمان «بیلی بتگیت» ادگار لارنس دکتروف نویسنده آمریکایی رفته است.
«بیلی بتگیت» که روایتگر ورود پسری ۱۵ ساله به یک باند تبهکاری است، برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا و جایزه پن/فاکنر برای داستان و همچنین کاندیدای دریافت جایزه ادبی پولیتزر شده است.
در سال ۱۹۹۱ و با کارگردانی رابرت بنتون فیلمی با اقتباس از رمان «بیلی بتگیت» ساخته و اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون داستین هافمن، نیکول کیدمن، استیون هیل، استیو بوشمی و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.
ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی، اقتباس و تنظیم برای رادیوی نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بر اساس رمان دکتروف و با ترجمه احسان برکت بر عهده داشته است.
بازیگران حاضر در قسمت اول این نمایش رادیویی به ترتیب ایفای نقش عبارتند از احمد لشینی در نقش داچ شولتز، محمد شریفی مقدم در نقش میکی، هوتن شکیبا در نقش بو واینبرگ، شیرین بیده در نقش بیلی بتگیت، بابک داداشپور در نقش ایروینگ، پریسا مقتدی در نقش لولا، بهنوش ناصرپور در نقش پسربچه اول، علی زارعی در نقش پسربچه دوم، شیوا رفیعیان در نقش ربکا، محمودرضا رفیعیان در نقش هاروی پرستون.
فرشاد آذرنیا افکتور، رضا طاهری صدابردار، شهلا نیساری تهیهکننده، دیگر عوامل نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» هستند.
در قسمت اول نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» با مدتزمان ۱۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه، ماجرا با دستگیری «بو» توسط «شولتز» آغاز میشود. شولتز پاهای بو را در بتن قرار داده و منتظر است تا بتن خشک شود. سپس لولا نامزد بو را میآورد تا شاهد اتفاقی باشد که سر بو آورده است. بیلی که پسربچهای در خدمت شولتز است، با خود به این موضوع فکر میکند که چرا در چنین موقعیتی قرار گرفته است.
برای مشخصشدن چگونگی قرارگرفتن بیلی در دار و دسته شولتز، بیلی خاطرات گذشته خود را به یاد میآورد.
اولین لحظه آشنایی بیلی و شولتز مربوط به زمانی است که با دوستان خود مشغول بازی است. هنگام بازی خودروی شولتز از راه میرسد و بیلی به سمت شولتز میرود تا با ترفندی یک ۱۰۰ دلار از او بگیرد. وی در این کار موفق میشود و آرزو دارد که روزی مانند شولتز پولدار و معروف شود زیرا شولتز نیز مانند بیلی، دوران کودکی سختی داشته است.
بیلی حاضر است به هر قیمتی که شده وارد دار و دسته شولتز شود.
با هم اولین قسمت از نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بشنویم.
کد خبر 6092214 فریبرز دارایی