Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورمان در سال های اخیر در زمینه تولید پسته و صادرات آن به جایی رسیده است که به گفته مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در هفت ماهه امسال بیش از ۲۹ هزارتن پسته صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پسته یکی از مهمترین محصولات ارزآور کشور در گروه محصولات غیرنفتی است و سالانه 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیارد دلار ارز آوری دارد که به 48 کشور دنیا صادر می‌شود. آمریکا طی سالهای گذشته مهمترین رقیب ایران در تولید پسته بوده اما کیفیت مرغوب پسته ایران باعث شده بازارهای جهان همچنان اقبال بیشتری به این محصول که با نام ایران پیوند خورده، داشته باشد.

 

پسته ایرانی در 8 استان کشور رشد می‌کند که یک چهارم این پسته در منطقه سیرجان و رفسنجان کرمان به عمل می‌آید. تجربه کشاورزان نشان می‌دهد، این محصول در اکثر استان‌های کشور و حتی شمال‌غرب کشور نیز به عمل می‌آید. تولید پسته در دنیا محدود به چند کشور است، در منطقه خاورمیانه نیز به غیر از ایران تنها کشور ترکیه و سوریه پسته تولید می‌کنند که مجموع تولید این دو کشور به اندازه ایران است. تولید پسته ایران که در سال 1964 حدود 200 تن بود بعد از 48 سال به 16 هزار و 800 تن رسیده است.

 

بنا به گفته «سید محمود ابطحی»، رئیس انجمن پسته ایران به ایرنا «امسال بین 50 تا 60 هزار تن محصول پسته از باغ های کشور برداشت شد به طور متوسط 80 درصد پسته به خارج صادر و 20 درصد باقیمانده در داخل کشور مصرف می شود. سال گذشته 200 هزار تن پسته از باغ های کشور برداشت شد. 400 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که 100 هزار خانوار در قالب 500 هزار نفر، از راه این محصول ارتزاق می کنند و در کنار این افراد برای 500 هزار نفر دیگر هم اشتغال فصلی ایجاد شده است.»

 

کشورمان در سال های اخیر در زمینه تولید پسته و صادرات آن به جایی رسیده است که به گفته مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در هفت ماهه امسال بیش از ۲۹ هزارتن پسته صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است.

 

وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به نقل از «شکراله حاجی‌وند» نوشته است: «سطح کشت باغات پسته در سال جاری ۴۲۴ هزار هکتار است. سال ۹۶ از سطح زیر کشت ۴۷۰ هزار هکتار ۲۸۷ هزار تن پسته تولید و ۱۳۸ هزار تن صادر شد و در هفت ماهه امسال بیش از ۲۹ هزار تن پسته صادر شده که رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.»

 

حاجی وند با بیان این که کرمان همچنان بیشترین سطح زیر کشت و تولید پسته را در کشور دارد، گفته است: «سطح زیر کشت پسته در این استان ۲۱۲ هزار هکتار است که ۲۰۳ هزار هکتار آن باروراست. پیش بینی می شود امسال به علت عدم تلقیح و گرمازدگی در استان کرمان، میزان تولید پسته کاهش داشته باشد.»

 

وی با اشاره به این که ایجاد باغات مادری پسته در چند نقطه کشور در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرده است: «احداث باغ مادری در استان هایی مانند خراسان رضوی، فارس و اصفهان در حال انجام است.»

 

حاجی وند نیاز داخلی به محصول پسته را حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اعلام کرده و گفته است: «ما در تامین بازار داخلی این محصول مشکلی نداریم. تسهیل گیری در حوزه بازار پسته نیاز به حمایت و مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.»

 

یادآور می شود: ایران و آمریکا تجارت جهانی پسته را در انحصار خود دارند و در طی یک دهه گذشته در مجموع 70 و 80 درصد از تولید جهانی را در اختیار داشته اند. در طی 40 سال گذشته، پسته کاران ایرانی با فشارهایی از ناحیه تحریم ها، تعرفه ها و محدودیت های اعمال شده بر دسترسی شان به ابزارهای مالی بین المللی مواجه بوده اند. هرچند پسته در فهرست محصولات تحریمی قرار نداشته اما محدودیت ها در زمینه مبادلات بانکی ایران موجب شده تا پسته کاران ایرانی برای صدور محصولات خود با دشواری هایی مواجه باشند. این شرایط با انعقاد برجام در سال 2015 تغییر کرد. این توافق موجب لغو تحریم ها شد اما بعد از تحریم ها، این تنها صادرات نفت ایران نبود که با افزایش مواجه شد، بلکه میزان صادرات پسته ایران نیز افزایش یافت./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: 9 دی حماسه 9 دی گرامیداشت حماسه 9 دی مجلس کرمان خراسان جنوبي فتنه 88 نهم دی بیرجند شیراز صادرات پسته پسته ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»