Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "تقی عبادی" با اشاره به اینکه وزارت نیرو با اجرای طرح پرورش ماهی در سدهای شرب مخالف بوده و در این رابطه مجوزی صادر نشده است، گفت: ایجاد آلودگی توسط ماهی‌ها و مغذی شدن مخزن سد بر اثر مواد خوراکی و در نتیجه افت کیفیت آب، عمده‌ترین دلایل عدم اعطای مجوز وزارت نیرو به این طرح‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تغییر شرایط کیفی آب سدها بر اثر اجرای طرح پرورش ماهی در قفس افزود: پسماندهای غذایی و فضولات ایجاد شده توسط ماهی‌ها می‌تواند منجر به افزایش توده‌های جلبکی، کاهش اکسیژن آب و ایجاد شرایط بی‌هوازی در مخزن و در نتیجه افت کیفیت آب و ایجاد بو و طعم در آن شود که مستلزم هزینه‌های چند برابری جهت بهبود کیفیت به‌ویژه برای مصارف شرب است.

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: در شرایط کاهش ورودی به سدها و به دلیل نوسانات تراز آب در مخازن، ناچار به آبگیری از رقوم‌های پایین‌تر هستیم، بنابراین با مشکل بی‌هوازی شدن آب به ویژه در لایه‌های پایین مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به کمبود آب سال‌های اخیر در سدها به‌ویژه سد مارون در استان خوزستان افزود: آب شبکه و زمین‌های کشاورزی در پایین دست سد مارون طی این سال‌ها از طریق نوبت‌بندی تامین شده و تلاش می‌شود با اعمال مدیریت مصرف در این حوضه تامین نیازهای پایین دست کنترل شود.

عبادی تصریح کرد: در این حوضه به دلیل عدم تکمیل طرح‌های توسعه‌ای آبرسانی، همچنان برداشت آب شرب از منابع آب خروجی سد مذکور در پایین دست صورت می‌گیرد، حال اگر مشکل کمی آب با مشکل کیفی نیز همراه شود، مدیریت بهره‌برداری بسیار دشوارتر شده و نارضایتی‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه آیین‌نامه آبزی‌پروری در مخازن سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی با هدف غیرشرب با همکاری وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان شیلات ایران تنظیم و ابلاغ شده است، گفت: هرگونه فعالیت آبزی‌پروری در مخازن با هدف غیرشرب می‌بایست بر اساس مطالعات و فرایندهای تعریف شده در آیین‌نامه مذکور صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تا زمانی که نتایج بررسی‌ها مطابق آیین نامه مذکور، اجرای اینگونه طرح‌ها را تایید نکرده است، اقدام اجرایی در این زمینه به صلاح نبوده و توصیه نمی‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان خوزستان پرورش ماهی کشاورزی وزارت نیرو مواد خوراکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۳۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر

ایسنا/خوزستان مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ظرفیت سدهای استان در سامانه بارشی اخیر را نتیجه مدیریت تخصصی عنوان کرد و گفت: انتقال آب از سد دز به سد کرخه یک اقدام ارزشمند است.

عباس صدریان فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه در خصوص مدیریت بارش‌های روزهای پنج شنبه و جمعه در استان، اظهار کرد: استان خوزستان و حوضه‌های بالادستی منتهی به آن در دو روز گذشته تحت تاثیر دو سامانه قوی بارشی قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه از ۱۰ روز پیش و پس از هشدار سازمان هواشناسی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، تحت رصد قرار گرفت و جلسات متعدد و شبانه‌روزی در این خصوص برگزار شد.

صدریان‌فر با اشاره به اینکه مدیریت این بارش‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی دشوار است، عنوان کرد: در فصل بهار که روزهای منتهی به آبگیری‌ نهایی سدها است، تصمیم‌گیری برای ذخیره یا رهاسازی دشوار است چرا که سامانه‌های بارشی در این فصل از سال به شدت شرایط متغیری دارند و بارها تقویت و تضعیف می‌شوند و با عدم قطعیت بسیار زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: پس از جلسات متعدد و کارشناسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدیم برای مدیریت سامانه بارشی خصوصا در حوضه دز، پیش از آغاز بارش‌ها ۶۵ میلیون متر مکعب آب را از سد دز تخلیه کرده تا ظرفیت کافی برای این سامانه بارشی ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بارش‌ها از نظر مکانی هم در بالادست و هم در پایین دست سدها رخ داد، خاطرنشان کرد: در جریان این سامانه بارشی هم روان آب در پایین دست و هم سیلاب در بالا دست داشتیم و باید به گونه‌ای رهاسازی آب را از سد دز انجام می‌دادیم که همپوشانی با پیک سیلاب پایین دست نداشته باشد و آسیبی متوجه مردم و مزارع و منازل نشود.

صدریان‌فر افزود: با تدابیر تخصصی و اصولی که در مدیریت این سامانه بارشی اتخاذ شد و با پیش‌بینی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی پیش از بارش‌ها، توانستیم خروجی سد را به ۱۸۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش دهیم و دبی ایجاد شده در پایین دست را به گونه‌ای مدیریت کنیم که برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته ۲۵۴ میلییون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شد، بیان کرد: ۸۱ درصد کل ذخایر سدهای استان آبگیری شده است که به تفکیک در زنجیره کارون ۹۲ درصد، سد دز ۱۰۰ درصد، سد مارون ۸۴ درصد و سد کرخه ۴۷ درصد ذخیره سازی صورت گرفته است.

صدریان‌فر با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صحیح توانستیم از این موهبت الهی به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: از طریق کانال‌هایی که در سال‌های پیش ایجاد شده بود توانستیم حدود ۷۰ متر مکعب بر ثانیه آب را از سد دز به سد کرخه انتقال دهیم و با مسدود کردن کامل خروجی سد کرخه موجب افزایش آبگیری در این سد و تامین دبی مورد نیاز پایین دست کرخه و هور العظیم شد که اقدامی قابل تامل و مهم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • سیل بخشی از تأسیسات آب آشامیدنی مناطق روستایی خوی را تخریب کرد
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر
  • ۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد
  • آخرین خبرها از وضعیت سدهای خوزستان؛ سد دز پر شد
  • سد دز پر شد/ وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟