Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@04:51:48 GMT

مسیر هموار روستاهای زاگرس

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۳۴۵۶

مسیر هموار روستاهای زاگرس

مسیرهای پرپیچ و خم روستاهای زاگرس‌نشین استان کرمانشاه امروز به برکت انقلاب اسلامی هموار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از مرصاد ، وجود راه‌های صاف و بدون سنگلاخ تا همین چند دهه پیش برای روستاییان استان کرمانشاه یک آرزو بود؛ زمانی که حتی یکی از روستاهای این استان مرزنشین هم راه آسفالته نداشته است!

یکی از افتخارات انقلاب اسلامی مخصوصا برای استان زاگرس‌نشین کرمانشاه با داشتن کوهستان‌های متعدد و جاده‌های پر پیچ و خم و روستاهای صعب‌العبورش در حوزه راهسازی و بهسازی جاده‌های روستایی است که راه‌ را برای آمد و رفت روستاییان هموار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمان سرنگونی حکومت پهلوی، کل راه‌های آسفالت شده روستایی سراسر کشور از مجموع 8200 کیلومتر راه روستایی موجود تنها 200 کیلومتر بوده است؛ جالب‌تر اینکه در استان کرمانشاه تمام راه‌های روستایی خاکی بود.

در حال حاضر 90 درصد از جمعیت روستاهای کشور از راه روستایی برخوردار هستند و تنها 10 درصد از این جمعیت در روستاهای محل زندگی خود راه روستایی آسفالت شده ندارند.

زمانی شاهد موج مهاجرت‌ها از روستا به شهرها در این استان مرزی بودیم و آبادی‌های خالی از سکنه فعلی هم ره‌آورد بی‌توجهی آن سالها به روستاهاست؛ اما امروز و در آستانه چهل سالگی انقلاب با برکت به مدد اقدامات جهادی برای سازندگی و آبادانی روستاها و مناطق محروم حتی شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای استان هستیم.

 

متولیان راه و شهرسازی استان  کرمانشاه در راستای اهداف تعیین شده  به خصوص در بخش فقر زدایی  روستایی در حوزه مدیرت ساخت و توسعه راه‌ها در طول مدت 40 ساله انقلاب نسبت به  ساخت و توسعه راهها روستایی همانگونه که در ادامه خواهد آمد اقدام کرده است.

امروزه صاحب‌نظران بین المللی بر این اعتقاد هستند که راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستائی ایفاء می کند، به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می کنند.

جاده ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجائی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرها است؛ راهها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شوند.

احداث راههای مواصلاتی اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها،راه آهن و... یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

 

 

وضعیت  و مقایسه راههای استان قبل و بعد از انقلاب

اگر نگاهی به آمار وضعیت و مقایسه راه‌های استان قبل و بعد از انقلاب بیاندازیم متوجه می‌شویم که طول آسفالت راه های روستایی کرمانشاه در حال حاضر 3559 کیلومتر است در حالی که پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر از راه‌های روستایی استان هم آسفالت نبوده است.

همچنین طول راه های شوسه  روستایی کرمانشاه قبل از انقلاب 1098 کیلومتر بوده و امروز به 1265 کیلومتر رسیده است.

در حال حاضر 67 درصد راه‌های روستایی استان کرمانشاه آسفالت است و 88 درصد جمعیت روستاهای آن از راه‌های آسفالته بهره‌مندند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۳۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به افزایش اعتبارات روستاهای یزد در دولت سیزدهم از اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدجواد ابوالحسینی بعد از ظهر امروز در نشست با اعضای شواری اسلامی شهر و روستاهای مهریز با اشاره به اینکه توجه به نقش شوراها در اداره و مدیریت شهرها و روستاها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار داشت: اینکه در ایران مدیریت شهرها و روستاها به شوراهایی سپرده شده که اعضای آن به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، نشان‌ دهنده توجه ویژه و خاص جمهوری اسلامی ایران به نقش‌آفرینی مردم در مدیریت امور خود است.

وی تصریح کرد: قطعا با توجه به شرح وظایفی که در قانون اساسی کشور در نظر گرفته شده، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش بسیار مهم و کلیدی در فعالیت‌های عمرانی و همچنین تامین امنیت اجتماعی منطقه خود دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد یکی از اولویت‌های اصلی استان یزد را توسعه متوازن دانست و تصریح کرد: سال گذشته مجموع اعتبارات روستاهای استان یزد از محل ارزش افزوده و سایر اعتبارات، 400 میلیارد تومان بود.

ابوالحسینی عنوان کرد: این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته از سوی مجموعه دولت در استان، در حال حاضر شاهد فعالیت‌های عمرانی با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار در روستاهای استان هستیم.

وی با بیان اینکه همه این اقدامات و فعالیت‌های عمرانی مرهون تلاش اعضای شورا‌ها و جلب مشارکت آنهاست عنوان کرد: تکمیل این پروژه‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه نقاط روستایی استان ایفا می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد افزود: همکاری و مشارکت مردم با دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی و تعامل مناسب با دستگاه‌های اجرایی، مهمترین عامل در راستای تسریع در اجرا و بهره‌برداری از طرح‌ها و توسعه مناطق روستایی است.

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۰۰ میلیارد پروژه عمرانی در روستاهای یزد
  • مسدود شدن مسیر روستاهای دشتی بر اثر سیل
  • آسفالت ۶۰ کیلومتر از محور روستای جوزستان به معدن
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • آغاز بهسازی محور ابهر_ مرشون به طول ۸ کیلومتر
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود