Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@16:31:03 GMT

کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۴۰۲۰

کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان

در قرون ۱۶ و ۱۷ به خصوص در دوران سلطنت صفوی، مردم ایران کبوترخانه‌های زیادی می‌ساختند. کود کبوتر بهترین کود برای محصولاتی مثل طالبی بود که صفویان علاقه زیادی به آن داشتند. برج‌های کبوترخانه با هدف جذب کبوتر‌ها ساخته می‌شد تا بتوانند در آن‌ها لانه بسازند و کودشان برداشت شود.



این برج‌ها با آجر ساخته می‌شدند و با گچ و آهک روی هم قرار می‌گرفتند و جزء بهترین کبوترخانه‌هایی بودند که در سراسر جهان ساخته می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نقطه اوج کبوترخانه‌ها، اصفهان حدود ۳۰۰۰ برج کبوترخانه داشت. امروزه حدود ۳۰۰ کبوترخانه در حومه شهر باقی مانده که نیاز به تعمیر دارند. کود‌ها و موادشیمیایی مدرن باعث شده این ساختمان‌های باشکوه بلااستفاده شوند و بدون نگهداری رو به ویرانی روند.



کبوترخانه‌ها معمولا استوانه‌ای شکل هستند و از آجر‌های خشتی خام، گچ و آهک ساخته می‌شوند. قطر آن‌ها از ۱۰ تا ۲۲ متر متغیر است و ارتفاعشان به ۱۸ متر یا بیشتر می‌رسد و می‌توانند تا ۱۴۰۰۰ کبوتر را در خود جای دهند.



از آنجا که بسیاری از حیوانات کبوتر‌ها را شکار می‌کنند، این برج‌ها به شکل یک قلعه غیرقابل نفوذ ساخته می‌شدند که کبوتر‌ها را از شکارچیان حفظ می‌کردند. اندازه کوچک ورودی‌ها مانع ورود پرندگان بزرگی مثل شاهین، جغد، کلاغ و ... به داخل کبوترخانه می‌شد.



فضای داخلی طرح شطرنجی دارد که به شکل یکنواخت تمام دیوار‌ها را پوشانده و کبوتران می‌توانند در آن‌ها لانه بسازند. لانه‌ها تقریبا ۲۰ در ۲۰ در ۲۸ سانتیمتر هستند. دیوار‌ها به سمت داخل شیب دارند که اجازه می‌دهد فضولات کبوتر‌ها مستقیما در گودال جمع آوری مرکزی بیفتد که کف کبوترخانه قرار دارد. در‌های برج هم سالی یکبار باز شده و کود‌ها برداشت می‌شدند.



چیدمان شطرنجی لانه‌های کبوتر استفاده بهینه از فضا بود که هم تعداد حفره‌ها را حداکثر می‌کرد و هم وزن و مصالح استفاده شده در ساختمان را به حداقل می‌رساند. دیوار‌های داخلی با قوس‌های داخلی، سقف طاق ضربی، راه پله‌های مدور و حائل‌های داخلی و خارجی تقویت می‌شدند. به ندرت در ساخت این برج‌ها از چوب استفاده می‌شد و علیرغم سنت طولانی که ساخت و ساز آن‌ها دارد هیچ دو کبوترخانه‌ای شبیه هم نیستند.



کبوتر‌ها برای سکونت در این برج‌ها اسیر نمی‌شدند یا آموزش نمی‌دیدند بلکه به صورت غریزی جذب می‌شدند. غذا برای این پرندگان فراهم نمی‌شد و آن‌ها در طول روز به دنبال آب و غذا بیرون می‌رفتند و شب‌ها به برج بازمی گشتند. فضولات کبوتر‌ها عمدتا به عنوان کود استفاده می‌شد، اما در صنعت چرم سازی و تولید باروت هم استفاده می‌شدند.



از ۳۰۰ برجی که امروزه در اطراف اصفهان باقی مانده، ۶۵ برج در فهرست میراث ملی ثبت شده اند. برخی از آن‌ها با وجود دیوار‌ها شکسته و سقف‌های فروریخته، هنوز کبوتر‌های وحشی را به سوی خود جلب می‌کنند.         منبع:برترین ها

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری اصفهان کبوترخانه دوران صفوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۴۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم) شکار فوق العاده دیدنی عقاب از دریا (فیلم) حقه عجیب این ماهی برای شکار کردن را ببینید (فیلم)

دیگر خبرها

  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • فرآیند پرورش میلیون‌ها کبوتر گوشتی توسط چینی‌ها (فیلم)
  • شکار دیدنی مار کبرا با بطری
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • گل دیدنی آندره آیو به پاری سن ژرمن (پاری سن ژرمن 1-۲ لوآور)
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر