Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:08:32 GMT

از خشگیدگی درختان تا زوال بلوط

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۶۵۱۱

از خشگیدگی درختان تا زوال بلوط

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: 250 هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار خشکیدگی شده و این نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل اولیه خشکیدگی و زوال بلوط گردوغبارهایی است که میزبان آن هستیم.


 به گزارش ایسنا ، الهام برنا در شورای سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به وضعیت گردوغبار در جهان، ایران و به‌تبع آن در استان اظهار کرد: از چهار دهه پیش تاکنون در مناطق وسیعی از جهان ازجمله جنوب غرب آسیا و امریکای شمالی و شمال افریقا این پدیده به فراوانی دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: متأسفانه کشور ما نیز جزو این کمربند گردوغبار است و 22 استان با فراوانی گردوغبار مواجه هستند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه بروز پدیده خشک‌سالی در ایران و تشدید آن در سال 85 سبب شد منشأهای جدید داخلی و فرامرزی در نواحی غرب و جنوب غرب داشته باشیم، عنوان کرد: بخش اعظمی از این کانون‌ها در کشورهای همسایه (عراق، شرق سوریه، اردن، کویت و شمال عربستان) است.

وی بیان کرد: لرستان در سال 87 تاکنون به‌طور متوسط سالانه بین 3 تا 4 ماه پذیرای این پدیده بوده و تحت تأثیر اثرات زیان‌بار آن قرار گرفته است.

برنا بیان کرد: ماکزیمم وقوع  و پیکی که در سال گذشته داشتیم در سال 93 ، 136 روز آلوده بوده و متأسفانه خسارات فراوانی به‌سلامت، دام‌پروری، باغبانی، کشاورزی و گردشگری استان وارد کرده است.

معاون حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه یک‌میلیون و 200 هزار هکتار جنگل با گونه غالب بلوط ایرانی را داریم، عنوان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر 250 هزار هکتار از این جنگل‌ها دچار خشکیدگی شده و این نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل اولیه خشکیدگی و زوال بلوط بحث گردوغبارهایی است که میزبان آن هستیم.

وی در مورد دلایل بروز گردوغبار گفت: بیشتر منشأ و کانون‌ها خارج از مرزهای کشور است؛ در دو سال اخیر تائید شده که بیش از 20 درصد منشأ داخلی داریم.

معاون حفاظت محیط‌زیست لرستان تغییرات اقلیم سنوات، عدم مدیریت صحیح  منابع آب‌وخاک در کشور، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه و تغیر کاربری در اراضی جنگلی و مرتعی و اراضی کشاورزی  را از دلایل منشأ داخلی عنوان کرد.

برنا افزود: تغییر اقلیم منطقه، وزش باد شدید در صحرای عربستان، عراق، کویت و سوریه، تخریب مناطق جنگلی و مراتع و تغییر کاربری‌ها در کشورهای همسایه، تغییر در مدیریت منابع آب زیرزمینی و سطحی و برداشت‌های غیرمجاز و سدسازی در این کشورها و رقابت در مهار آب‌های مرزی در کشورهای همسایه و رخداد جنگ و ایجاد ناامنی از عوامل مهم منشأ خارجی بروز گردوغبار است.

 وی گفت: این پدیده خسارات بیولوژیکی (اثر سو بر محصولات کشاورزی و باغداری) و اقتصادی (خسارت به خطوط ارتباطی و مخابراتی، افزایش مصرف آب و تأثیر سو بر کیفیت منابع آبی، بروز تصادفات به علت کاهش میدان دید، لغو پروازها، افزایش مصرف برق، تعطیلی مدارس، افزایش مصرف بنزین، اخلال در شبکه توزیع برق، افزایش ضریب فرسایش ابنیه و تأسیسات، افزایش بیماری‌های آلرژیک، قلبی، عروقی و تنفسی، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص و کارآفرین) را به دنبال دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۶۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری

استاندار لرستان رسانه‌های این استان را به ایجاد وحدت و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری دعوت کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت، شامگاه چهارشنبه، در آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای بر بلندای حضور، اظهار داشت: ایجاد وحدت یکی از مؤلفه‌های توسعه در لرستان است.

وی با درخواست از رسانه‌های لرستان برای دعوت مردم و شخصیت‌های سیاسی به وحدت، اضافه کرد: تقویت وحدت در این استان باید رویکرد خبرنگاران باشد.

رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان

استاندار لرستان تأکید کرد: سرمایه‌گذاران در صورت وجود وحدت به سرمایه‌گذاری در این استان ترغیب می‌شوند و امنیت سرمایه‌گذاری در لرستان نیز افزایش می‌یابد.

شفقت با بیان اینکه ایجاد وحدت برای افزایش نظارت‌ها مؤثر است، خاطرنشان کرد: نظارت برخلاف تفرقه‌افکنی است و برای رشد و تعالی اثرگذار است.

وی بیان کرد: رویکرد نظارتی بر مبنای هدایت، راهبری، کمک و مشاوره است و اصحاب رسانه می‌توانند مردم را به مشارکت برای ایجاد دعوت کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه مهربانی مردم این استان مشقت را برای «شفقت» آسان می‌کند، اعلام کرد: من به مهربانی مردم اطمینان دارم و مأموریت ما پیشرفت و توسعه همه‌جانبه در لرستان است.

شفقت با اشاره به تصویب روز لرستان در اول خرداد ماه، گفت: روز عملیات حاج عمران و 300 شهید این عملیات به‌نام این روز تصویب شده‌ است.

وی دربارۀ مطالبات رسانه‌ها برای اجرای قانون م.‌الف، اضافه کرد: این موضوع در شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان مطرح می‌شود تا خبرنگاران از مزایای آگهی‌های دولتی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 644/

دیگر خبرها

  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • تصاویر عجیب از طوفان شدید و گردوغبار در همسایگی ایران