Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:56:31 GMT

الیوم مطالعه این کتاب بر همه روحانیون واجب است

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۸۶۸۴

الیوم مطالعه این کتاب بر همه روحانیون واجب است

تهران- ایرناپلاس- کتاب «حاج آخوند» که در بهار 97 منتشر شد، مورد استقبال جمعی از علاقه‌مندان به نوشته‌های دکتر مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت، اما برخی تعابیر به کار رفته درباره این کتاب عجیب است.

آرام آرام این کتاب توسط خوانندگانش به دیگران معرفی شد و توسط برخی روحانیون نیز در فضای مجازی معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته حجت‌الاسلام زائری نیز در صفحه اینستاگرامش این کتاب را برای «کارنامه یک عمر نویسنده‌اش کافی» دانسته و در آخر نیز از مهاجرانی پرسیده: «تو حاج آخوند را دیده بودی و فریفته قدرت و سیاست شدی؟»

پیش از این چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، آیت‌الله محمود امجد و جلال رفیع نیز از این کتاب تعریف و تمجیدهایی کرده بودند؛ کتابی که به‌سرعت از چاپ هفتم نیز گذشت و در میان پرفروش‌ها، خودش را قرار داد.

**داستانی که سیدحسن را گریاند

در ماه مبارک رمضان بود که حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«چند روز پیش برادر عزیزم جناب آقای دعایی کتاب حاج آخوند نوشته جناب آقای مهاجرانی را به من هدیه داد. این روزها را به خواندن آن مشغول بودم. خواندنی است. یک داستان از آن را به‌صورت تصویر برایتان انتخاب کردم. بسیار درس‌آموز است. از شما چه پنهان ، با این داستان گریستم.

حاج آخوند، روحانی عارفی است که به گوشه روستایی رفته و از های و هوی مدرسه و شهر بر کنار مانده است. به تعبیر نویسنده دارای کرامت‌های بسیار است؛ خوش قلب، با سواد و مهربان. اما همین مرد به دعای چوپانی موفق می‌شود به حج برود.

نویسنده مدعی است که خاطرات خود را - که بعضاً متضمن نقل‌قول‌های عمیق و طولانی است - در همان روزگار یادداشت می‌کرده و بعدها آن را تنظیم کرده و امروزه در تهران منتشر شده است.

شب قدر مثل همین چوپان با خدا صحبت کنیم. به قول همو با خدا رفیق باشیم.»

**مذهبی هستید یا بی‌دین، کتاب را بخوانید

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری که سخنان صریحش در حوزه‌های سیاسی و اخلاقی مورد توجه مردم و البته باعث رنجش بسیاری از مسئولان قرار گرفته است، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اگر دکتر مهاجرانی آثار متنوع علمی و فکری نداشت، اگر پنجشنبه‌ها در روزنامه اطلاعات 'کیمیای کلمه' را با قلم سحرانگیزش در ستایش امیر مؤمنان نمی‌نوشت، اگر مباحثه‌های تلویزیونی موفقی در شبکه‌های خارجی برگزار نمی‌کرد، اگر تا امروز در زندگی‌اش هیچ کاری ، هیچ کاری، هیچ کاری نکرده بود، فقط کتاب ماندگار 'حاج آخوند' برای کارنامه یک عمرش کافی بود!

این کتاب بی‌تردید یکی از کتاب‌هایی است که هر کسی باید اقلاً یک بار در عمر خویش بخواند و تا آن را نخوانده باشید، نمی‌دانید چه گنجینه گرانقدری در این کتاب نهفته است!

ممکن است به هزار و یک دلیل از نویسنده کتاب خوشتان نیاید، شاید او به شما بد و بیراهی هم- چنان که به من گفته است- گفته باشد، چه بسا روی دیدنش را هم نداشته باشید، اما شرط انصاف و حق‌جویی آن است که رخسار انسان از دیدن خورشید بشکفد و مادح خورشید بداند و بفهمد که با ستایش آفتاب مدح زیبابینی و قدرشناسی خویش را می‌سراید!

انقلابی هستید یا ضدانقلاب، اصلاح‌طلب هستید یا اصولگرا، مذهبی هستید یا بی‌دین... هر که هستید و هر طور فکر می‌کنید باید این کتاب را بخوانید!

من اگر روزی سید عطاءالله مهاجرانی را ببینم، فقط یک سؤال از او خواهم پرسید: تو حاج آخوند را دیده بودی و فریفته قدرت و سیاست شدی؟»

**پاسخ وزیر اسبق

عطاءالله مهاجرانی در پاسخ به پرسش محمدرضا زائری از ظرفیت توییتر استفاده کرد و با انتشار توییتی این‌گونه نوشت: «سلام و درود بسیار

اگر فریفته قدرت و سیاست بودم بعد از استیضاح از مرکزیت قدرت و سیاست توصیه نمی‌شد که استعفا کنم. استعفای اجباری نشانه‌ای از عدم فریفتگی بود. در مطلب راه را درست آمده‌ام؟ در صفحه ١٩٥ کتاب حاج آخوند به این نکته اشاره کرده‌ام.»

**نظر امام جمعه موقت یزد

محمدحسن معزالدینی، امام جمعه یزد نیز در ماه‌های قبل درباره کتاب «حاج آخوند» نوشت:«امروز کتاب «حاج آخوند»نوشته عطاءالله مهاجرانی را خواندم و گریستم. گریه‌ام زمانی شدت گرفت که فصل‌های«ارامنه حمریان» و «در همه دیر مغان نیست چو من شیدایی» و «باغ انگور» را خواندم و از اینکه به خودم بگویم (طلبه)(آخوند) (روحانی) خجالت کشیدم . اگر میرزای شیرازی بودم حکم می‌کردم که الیوم مطالعه این کتاب بر همه کسانی که در سلک روحانیت‌اند یا قصد ورود به حوزه را دارند تعین دارد . حال به‌عنوان برادر دینی از همه راهیان حوزه استدعای عاجزانه دارم این کتاب را به‌دقت بخوانند و راه او را بپویند یا برای خدا از ورود به سلک طلبگی و روحانیت خودداری نمایند.»

جالب است اکثر روحانیونی که از این کتاب تمجید کرده‌اند، تقریباً در یک خاستگاه فکری قرار دارند و نظر آنها نیز بازگشت به شیوه امثال حاج آخوند توسط روحانیت امروز است. باید منتظر ماند و دید که این کتاب آیا مورد استقبال مسئولان روحانی کشور نیز قرار خواهد گرفت یا همچنان با استناد به حضور وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد در خارج از کشور، خود را بی‌نیاز از خواندن آن می‌دانند.

گزارش از سیدمهدی موسوی تبار

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس حاج آخوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۸۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احتمالا درباره اینکه شب‌ها نباید با آرایش به تختخواب برویم، زیاد شنیده‌اید، اما در مورد رفتن به باشگاه ورزشی با آرایش چطور؟

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای درمان خشکی پوست در زمستان

طبق مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله زیبایی پوست (Journal of Cosmetic Dermatology) منتشر شده، برای سلامت پوست واقعا مهم است که با آرایش به باشگاه بروید یا بدون آرایش.

هافینگتون پست به نقل از دانگسون پارک، نویسنده این مطالعه از دانشگاه ملی آموزش کره جنوبی، نوشت که برای سلامتی پوست بهتر است با صورت تمیز ورزش کنید.

این مطالعه با شرکت ۴۳ داوطلب نشان داد که پوست افرادی که کرم پودر داشتند، در مقایسه با افراد دارای پوست تمیز، رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد. این می‌تواند به این معنی باشد که عرق نمی‌تواند به آن اندازه‌ای که باید از زیر محصولات آرایشی تبخیر شود.

بر اساس این مقاله، استفاده از کرم پودر حین ورزش هوازی می‌تواند چربی پوست را نیز کاهش دهد و باعث خشکی آن شود.

علاوه بر این، آرایش می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.

دکتر جاستین هگزتال، مشاور پوست شرکت بهداشتی لاروش پوزای، به وب‌سایت «سلامت زنان» (Women’s Health) گفت که چنین شرایطی می‌تواند به جوش‌هایی که به «آکنه ورزشی» مشهورند، منجر شود.

به گفته او، منافذ مسدودشده وقتی با چربی پوست پر می‌شوند و در معرض هوا نیستند، سفید و ناهموار به نظر می‌آیند. این منافذ در نهایت ممکن است ملتهب شوند و اینجا است که پاپول‌ها (جوش‌هایی به شکل برجستگی قرمز)، پاسچول‌ها (جوش‌های سرسفید) و گاهی اوقات کیست‌های عمیق‌تر ظاهر می‌شوند.

برای آرایش کردن اصرار دارید؟

اگرچه ورزش کردن با پوست تمیز بهترین حالت برای سلامتی پوست است، اگر بدون آرایش راحت نیستید، می‌توانید با حداقل آرایش ضمن اینکه احساس بهتری پیدا می‌کنید، آسیب کمتری به پوست وارد کنید.

برای این حالت، آرین گیلبرت، متخصص پوست، پیشنهاد می‌دهد که قبل از تمرین، صورتتان را با یک شوینده ملایم بشویید تا مطمئن شوید منافذ پوستتان تمیز است و آرایش نمی‌تواند باکتری‌های زیادی را روی آن حبس کند.

علاوه بر این، او توصیه می‌کند از کرم‌پودر و هر محصول چرب و سنگین استفاده نکنید، تا مانع خروج عرق و سموم از پوست نشوید که نتیجه آن ایجاد جوش سرسیاه و آکنه است.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1229672 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • پخش این تصاویر آمریکا از نان شب واجب‌تر است
  • رسانه‌ها به مساله مطالعه ضریب بدهند
  • روحانیون مرزبانان فکری و اعتقادی جامعه هستند
  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است